HomeRynek outdoor

Targi Kielce SPORT-ZIMA 2009 – outdoorowe podsumowanie

W dniach 19-22 lutego w Kielcach odbyła się kolejna edycja targów branży sportowej i outdoorowej czyli Kielce SPORT-ZIMA. Targi kieleckie to najważniejsza i jedyna tego typu, zwłaszcza dla outdooru, impreza w Polsce.

Impreza od kilku lat udanie spełniająca rolę platformy spotkań dla najważniejszych przedstawicieli branży – polskich producentów oraz dystrybutorów i agentów marek zagranicznych. Tegoroczna edycja targów skupiła blisko 210 firm sportowych i outdoorowych.

Targi SPORT-ZIMA 2009, wejścieTargi SPORT-ZIMA 2009 (fot. 4outdoor.pl)

Dla outdooru organizatorzy przygotowali jedną z hal centrum targowego, którą wypełniło 75 stoisk. W sumie na kieleckich targach swoją najnowszą ofertę prezentowało około 90 outdoorowych firm. Największe stoiska przygotowały – co mniej więcej odzwierciedla ich pozycję na rynku – takie firmy Euromark Polska S.A. (Alpinus i Campus) i Hannah Polska. Nieznacznie ustępowały im powierzchnią stoiska Kanionu (m.in. Lafuma i Millet), Konimpexu Plus (m.in. Feel Free, Regatta) oraz Ravenoutdoor (m.in. Marmot i Black Diamond). Duże powierzchnie zarezerwowały także – związane mocno z segmentem narciarskim – firmy czyli PM Sport (m.in. Rossignol, Dynastar, Lange) oraz Amer Sports Poland (m.in. Salomon, Suunto).

Targi ZIMA-SPORT 2009, stoisko Euromark (Campus)Targi SPORT-ZIMA 2009, stoisko Euromark Polska S.A. (fot. 4outdoor.pl)

Wiele rozmów biznesowych było zdominowanych przez wysoki kurs euro i dolara. Szybko zmieniające się ceny walut i co za tym idzie cenniki to dla wielu potencjalnych kupców poważny problem, wymuszający daleko idącą ostrożność. Z kolei dla dystrybutorów to możliwość do odważnych ruchów związanych z utrzymaniem cen na niezmiennym poziomie, a dla najbardziej wytrawnych graczy nawet ich obniżki! Jednak mimo prawdopodobnego kryzysu i wysokich kursów walut nastroje w branży są optymistyczne.

Targi SPORT-ZIMA 2009, stoisko HannahTargi SPORT-ZIMA 2009, stoisko Hannah (fot. 4outdoor.pl)

Można zauważyć, że wzorem zachodniego, również na naszym rynku producenci i handlowcy dostrzegli potencjał tego stale rosnącego segmentu sportu. Z większą atencją traktowane są również firmy handlujące sprzętem i obuwiem wspinaczkowym, a także skituourowym oraz freeridowym. Nie należy jednak zapominać, że obraz wyłaniający się z targów nie odzwierciedla całości rynku outdoorowego – w Kielcach były nieobecne takie ważne firmy dla naszego rynku jak Bergson, HiMountain, FAM (Fjord Nansen, Jack Wolfskin) oraz The North Face.

Targi SPORT-ZIMA 2009, stoisko MammutaTargi SPORT-ZIMA 2009, Mammut i Rock Pillars (fot. 4oudoor.pl)

Dla wielu wystawców targi kieleckie to najlepsza i najtańsza możliwość zaprezentowania całych kolekcji jak największej liczbie przedstawicieli sklepów outdoorowych i sportowych. Większość z nich dostrzegła wzrost liczby odwiedzających, choć ruch na stoiskach był nierównomierny i często zależał od przedtargowych ustaleń.

Targi SPORT-ZIMA 2009, stoisko SNAPTargi SPORT-ZIMA 2009, stoisko SNAP (fot. 4outdoor.pl)

Dla wielu firm targi trwające 4 dni to zdecydowanie za długo, o czym świadczył ostatni dzień targowy, kiedy to zbyt wcześnie – mimo otwartego dnia dla zwiedzających – rozpoczęto demontaż stoisk. Wygląda na to, że bardzo ciężko jest pogodzić potrzeby firm outdoorowych i narciarskich, dla tych ostatnich 4 targowe dni są podobno niezbędne.

Targi Kielce SPORT-ZIMA 2009, stoisko Berghaus (fot. Fordex)Targi Kielce SPORT-ZIMA 2009, stoisko Berghaus (fot. Fordex)

Z nowości biznesowych jakie ujrzały światło dzienne na targach warto zaznaczyć reaktywację na naszym rynku firmy Alpine Pro Polska S.A., silniejsze zaznaczenie swojej obecności przez Regattę czy też pojawienie się w ofercie MM Sport (dystrybutora Keena), mocnej amerykańskiej marki Under Armour. Warto wspomnieć również o dodaniu do portfolio przez Ravenoutdoor producenta skarpet SmartWoola, czy też o wejściu na nasz rynek duńskich marek – Yeti oraz Nordisk.

Laureaci Medali i Wyróżnień targów Kielce Zima-Sport 2009(fot. 4outdoor.pl)Laureaci Medali i Wyróżnień targów Kielce SPORT-ZIMA 2009 (fot. 4outdoor.pl)

Rosnącym zainteresowaniem firm cieszył się również konkurs o medale i wyróżnienia targowe. Niezależna komisja jurorów oceniła 45 zgłoszonych produktów, a wśród nagrodzonych znalazły się outdoorowe brandy. I tak w kategorii Innowacje medal otrzymał Deuter za śpiwór Exosphere-4, a wyróżnienie Rossignol za kurtkę Venus. Z kolei w kategorii Design medal przypadł Petzlowi za czołówkę Tikkina, a wyróżnienie dla Keena za buty Snow Rover.

Targi Kielce SPORT-ZIMA 2009, plan targówTargi Kielce SPORT-ZIMA 2009, plan targów

Podsumowując trzeba docenić zaangażowanie organizatorów w promocje targów w mediach branżowych, działania te stopniowo zaczynają się przekładać na wzrost liczby odwiedzających (30% w stosunku do 2008). Warto zauważyć starania zmierzające do uatrakcyjnienia imprezy (vide zawody snowboardowe – może w przyszłości organizatorzy pokuszą się o przygotowanie jakiejś outdoorowej imprezy) oraz wzmacnianie prestiżu Medali Targowych.

Targi Kielce ZIMA-SPORT 2009, pokaz mody Alpinusa (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce ZIMA-SPORT 2009, pokaz mody Alpinusa (fot. 4outdoor.pl)

Ciekawie wyglądał również premierowy pokaz mody, który sądząc po oprawie ma duże szanse w przyszłości stać się mocnym punktem programu.
Ważną informacją przed następnymi edycjami – zwłaszcza zimowymi, jest fakt rozbudowy centrum targowego, dzięki czemu tereny targowe wzbogacone zostaną o dodatkowe hale, a dotychczasowe zostaną połączone ze sobą, dzięki czemu ekspozycję będzie można zwiedzić bez wychodzenia na zewnątrz. Przed nami letnia edycja Kielce SPORT-LATO, która odbędzie się w dniach 21-23 sierpnia. Obecność – dla całej outdoorowej branży – obowiązkowa!

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0