Zimowa edycja Targów Kielce 2011 – podsumowanie

W dniach 16-19 lutego odbyła się najważniejsza w Polsce sportowo-outdoorowa wystawa – Targi Kielce Sport Zima 2011.

Jak zapewniają organizatorzy, Międzynarodowe Targi Branży Sportowej i Outdoorowej w Kielcach rozwijają się z edycji na edycję, zwiększając także swoją powierzchnię wystawową, która w stosunku do 2010 roku rozrosła się o ponad 1000 metrów kwadratowych. Według wstępnych szacunków targi zwiedziło aż o 20% więcej gości. W tym roku poznamy dokładne dane dotyczące odwiedzających, które zostaną opublikowane na początku marca.

Liczba wystawców utrzymuje się na mnie-więcej podobnym poziomie jak w latach ubiegłych – w 2008 roku swoje produkty na zimowej edycji targów zaprezentowało blisko 220 firm, w 2009 było ich 210, w ubiegłym roku – nieco ponad 200, a w tym roku do Kielc przyjechało 213 wystawców. Wśród nich pojawiły się zarówno polskie, jak i zagraniczne firmy z Czech, Austrii, Hiszpanii, Szwajcarii, Łotwy i Niemiec.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Fjallraven (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko firmy HBMM (fot. 4outdoor.pl)

Jesteśmy bardzo zadowoleni z tegorocznej edycji targów, głównie dlatego, że była ona większa niż w latach poprzednich, a także bogatsza i ładniejsza. Widać to przede wszystkim po stoiskach wystawców, którzy coraz lepiej przygotowują się do targów – podsumowuje Joanna Marcjan, zastępca dyrektora projektu Targi Kielce.

Tradycyjnie na targach pojawili się czołowi dystrybutorzy i producenci działający na polskim rynku outdoorowym i sportowym. Wystawcy prezentowali swoje kolekcje w czterech halach, przy czym po raz pierwszy w pełni zagospodarowano stoiskami nową halę E, ukończoną w ubiegłym roku. Na jej pokaźnej przestrzeni wystawili się producenci sprzętu snowboardowego i narciarskiego.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoiska w nowej hali E (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoiska w nowej hali E (fot. 4outdoor.pl)

Branża outdoorowa w znacznej większości została ulokowana w hali F, gdzie wystawiło się 57 firm, a wśród nich m.in. Euromark, AMC, Kanion, Agnen-Sport, Bakosport, Berghaus, HBMM, Negra Sport, Konimpex, Milo, Paker, Raven Outdoor, Salewa, Sporting Brożyna i Uni-Sport.

O jeden dzień za długo

Targi są przede wszystkim doskonałą okazją do podtrzymania już istniejących kontaktów biznesowych, a także do nawiązania nowych relacji. I choć pierwszego dnia targów dało się odczuć lekkie rozleniwienie wystawców, to w czwartek i w piątek ich aktywność stopniowo wzrastała.

Dla wystawców niewątpliwym wyznacznikiem „udanych targów” jest ilość odwiedzających ich stoiska klientów. – Pod tym względem właściwie było standardowo. Najwięcej odwiedzających mieliśmy w czwartek i piątek, a z efektu jesteśmy bardzo zadowoleni. Spotkania z klientami mamy już od początku stycznia. Potem ispo, teraz Targi Kielce, dodatkowo będziemy jeszcze odwiedzać tych klientów, którzy nie mają czasu do nas przyjechać – zapewnia Paweł Surma, doradca ds. kluczowych klientów w firmie Berghaus.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Berghaus (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Berghaus (fot. 4outdoor.pl)

Na ilość klientów nie narzekał także Arc’teryx. – Nasze stoisko odwiedzają raczej stali klienci, sklepy specjalistyczne, które mają w swojej ofercie także drogie marki. Tych, którzy jeszcze nie wiedzą czym jest Arc’teryx odstrasza głównie cena. Widzimy jednak progres, choć Arc’teryx raczej nigdy nie wejdzie do sprzedaży masowej. Myślę, że nie ma też takiej ambicji – mówi Paweł Mielcarek z firmy MJ Sport, dystrybutora marek Arc’teryx, Bergans i Five Ten.

Do jednego z dominujących tematów podczas imprezy można zaliczyć kwestię optymalnego dla wszystkich terminu, w którym powinny odbywać się Targi Kielce. W tym roku integralnie wiązało się to z problemami producentów w Chinach.

Z naszej perspektywy w tym roku targi powinny być wcześniej, Chiny przyśpieszają i jesteśmy już po zamówieniach. Największą partię zamówień musieliśmy zrobić do 11 stycznia. Drugi termin był do 14 lutego. Taki zwariowany sezon jest po raz pierwszy, ciężko jest więc powiedzieć jak będzie w przyszłym roku i w jakim terminie targi byłyby dla nas najdogodniejsze. A warto tu przyjeżdżać, bo to jedyna taka impreza w Polsce. Jest to także szansa dla naszych klientów, z którymi nie mieliśmy dotąd kontaktu – mówi Konrad Jarosiński, menager ds. kluczowych klientów marki Merrell.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Petzl (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Petzl (fot. 4outdoor.pl)

Tradycyjnie żywo komentowana jest także długość zimowej edycji Targów Kielce. – Targi trwają zdecydowanie za długo, z tego powodu wypada nam cały tydzień. Przyjechaliśmy tu w poniedziałek, a wyjedziemy w sobotę. Najlepiej więc, żeby trwały trzy dni i to od piątku do niedzieli – mówi Marcin Męczyński, współwłaściciel firmy Namaste, dystrybutora marek Camp, Cassin, Kask, Rock Empire i Gregory. – W dodatku ze względu na to, że niedawno wróciliśmy z ispo, nie zdążyliśmy przywieźć stamtąd wszystkich naszych nowości – dodaje.

Wychodząc naprzeciw tym głosom organizatorzy targów już zapowiadają, że przyszła, zimowa edycja będzie trzydniowa i odbędzie się w dniach od 15 do 17 lutego 2012 roku.

Do zmiany z czterech na trzy pełne dni zimowych targów przymierzaliśmy się już od jakiegoś czasu, chcieliśmy mieć jednak pewność, że jest to pożądane przez większość wystawców – mówi Joanna Marcjan.

Innowacyjnie i kolorowo

Wystawa w Kielcach to także miejsce, w którym można zapoznać się z najnowszymi modelami z nadchodzących kolekcji, innowacjami technologicznymi oraz trendami, które będą dominować w przyszłym sezonie. Oczywiście pod względem nowości sprzętowych wciąż daleko nam do ispo, lecz tak jak na monachijskich targach, tak i w Kielcach widoczna była tendencja do coraz odważniejszych kolorów.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, kolorowe stoisko marki Millet (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, kolorowe stoisko marki Millet (fot. 4outdoor.pl)

Wśród nich dominuje zwłaszcza jasna zieleń, pomarańcz i jasnoniebieski. Widocznym trendem jest także kolorystyczne nawiązywanie do lat 90. Jest tak m.in. w kolekcji odzieży Mammuta, który o radosne kolory zadbał również w serii Extreme. Kurtki i spodnie występują tu w trzech barwach: turkus, pomarańcz i czerń.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, kolorystyczne propozycje marki Mammut (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, kolorystyczne propozycje marki Mammut (fot. 4outdoor.pl)

Pełną paletę kolorów ma swojej ofercie także Arc’teryx, jednak na sklepowych wieszakach i tak niestety zagoszczą jedynie stonowane barwy. – Arc’teryx ma bardzo bogatą kolorystykę, jednak sklepy zamawiają przede wszystkim odzież w ciemnych barwach. Nie chcą ryzykować z odważnymi kolorami w przypadku tak drogiej marki – mówi Paweł Mielcarek.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, radosne barwy w kolekcji marki Arcteryx (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, radosne barwy w kolekcji marki Arc’teryx (fot. 4outdoor.pl)

Szkolenie Polish Outdoor Group

Targi coraz bardziej angażują się w misję edukacyjną. Każdego z czterech dni odbywały się liczne szkolenia, m.in. z zakresu współpracy z chińskimi oraz indyjskimi przedsiębiorcami, a także kursy dla sprzedawców z cyklu „Sklep który zarabia”.

Kolejny raz szkolenie zorganizowało stowarzyszenie Polish Outdoor Group, tym razem z zakresu modnych obecnie działań social media. Szkolenie, które odbyło się pod hasłem: „Relacje są najważniejsze. Internet jako miejsce spotkania, nawiązania i budowania komunikacji z klientami” przyciągnęło ponad dwadzieścia osób, wśród których znaleźli się producenci rynku outdoorowego, przedstawiciele sklepów, jak i media.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, szkolenie zorganizowane przez Polish Outdoor Group (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, szkolenie zorganizowane przez Polish Outdoor Group (fot. 4outdoor.pl)

Słuchacze mieli okazje zapoznać się z podstawowymi zasadami działań w sferze portali społecznościach, poznali dobre praktyki w tej dziedzinie, dowiedzieli się dlaczego warto zaistnieć na Facebooku oraz jak to uczynić zgodnie z zasadami obowiązującymi na portalu. Szkolenie przeprowadzili przedstawiciele agencji NewRebel PR.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko Polish Outdoor Group (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko Polish Outdoor Group (fot. 4outdoor.pl)

Stowarzyszenie Polish Outdoor Group skorzystało także z tego, że na targach zjawiła się większość z 24 członków POG i zorganizowało walne zebranie, na którym podsumowano dotychczasowe działania i przedyskutowano plany na najbliższy rok. Wśród najbardziej pożądanych celów znajduje się m.in. badanie polskiego rynku outdoorowego oraz zainteresowanie naszym rynkiem mediów spoza branży.

Odważni debiutanci

Co roku na targach prezentują się nowe marki i firmy, a to niewątpliwie świadczy o rozwoju polskiego rynku outdoorowego.

Jednym z ważniejszych wydarzeń na tegorocznych targach było pojawienie się marki adidas – obecnie debiutującej na krajowym rynku outdoorowym. Nowa kolekcja Terrex adresowana do młodych ludzi, którzy uprawiają różne górskie aktywności, została zaprezentowana na ciekawie zaaranżowanym stoisku, wyróżnionym przez kapitułę Targów Kielce.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki adidas (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki adidas (fot. 4outdoor.pl)

Targi Kielce są dla nas niezwykle ważnym miejscem, w którym możemy zaprezentować naszą kolekcję odzieży outdoorowej. Przychodzi do nas wiele ludzi, którzy od razu się dziwią – to adidas ma takie produkty outdoorowe?! Takie technologie?! Pojawienie się tutaj jest dla nas pierwszym krokiem na drodze do zwiększenia wiarygodności marki adidas Outdoor na polskim rynku. Jesteśmy bardzo zadowoleni – zapewnia Łukasz Palczak, Brand Activation Manager w adidas Poland.

Adidas pozwolił sobie także na ryzykowny krok, na który rzadko odważają się na kieleckich targach firmy z branży outdoorowej – na stoisku marki gościł austriacki wspinacz Alex Luger, który jest jednym z ambasadorów adidas Outdoor. Alex specjalizuje się we wspinaczce tradycyjnej, a jego najbardziej znanym osiągnięciem jest pierwsze powtórzenie jednej z najtrudniejszych tradycyjnych dróg świata – Prinzip Hoffnung 8b/8b+ (E9-E10) autorstwa Kammerlandera.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, Alex Luger - jeden z członków adidas Climbing Team (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, Alex Luger – jeden z członków adidas Climbing Team (fot. 4outdoor.pl)

Spotkanie z Alexem Lugerem odbyło się w piątkowy wieczór i trzeba przyznać, że nie przyciągnęło zbyt wielu obserwatorów. Nie mniej należy pochwalić ten, na swój sposób przełomowy pomysł, który odniósł zamierzony skutek – dzięki Alexowi o obecności marki adidas na Targach Kielce napisała różnorodna prasa związana z outdoorem. Może więc dzięki debiutowi adidasa na rynku outdoor na Targach Kielce zostaną wprowadzone nowe, interesujące standardy?

Targi Kielce Sport-Zima 2011, Alex Luger opowiada o swoich wspinaczkowych pasjach (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, Alex Luger opowiada o swoich wspinaczkowych pasjach (fot. 4outdoor.pl)

Jedną z firm, która także zaprezentowała się po raz pierwszy była UP Hegran – wyłączny dystrybutor na polskim rynku powszechnie znanej marki Buffalo.

Zauważamy duże zainteresowanie naszym stoiskiem, zwłaszcza, że marka Buffalo jest znana już od bardzo dawna. Trafiamy w gusta speleologów, wspinaczy, górskich turystów kwalifikowanych, kolarzy… to nie jest marka wyspecjalizowana do jednej konkretnej dyscypliny. Kolekcja, z którą przyjechaliśmy na targi jest sprawdzona i nie zmieniła się od lat. Marka Buffalo jest modoodporna, liczy się tu przede wszystkim funkcjonalność – mówi Kamil Czyżykowski z firmy UP Hegran.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Buffalo (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Buffalo (fot. 4outdoor.pl)

W Kielcach również zadebiutowała kanadyjska marka Kamik, która niedawno weszła na polski rynek. Jarosław Jakubowski z firmy Patisport, która dystrybuuje Kamika, wyrażał zadowolenie z obecności marki na targach. – Jest bardzo duże zainteresowane kolekcją Kamika, zwłaszcza ze strony sklepów z południowej Polski. Odwiedza nas zwłaszcza dużo sklepów casualowych. Jak widać Targi Kielce są dobre przede wszystkim dla małych sklepów, które nie są zapraszane na pokazy dużych marek – podsumowuje targi.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Kamik (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, stoisko marki Kamik (fot. 4outdoor.pl)

Medale Targów Kielce

Jak przystało na zimową imprezę, swoją mocną reprezentację na targach mieli dostawcy sprzętu narciarskiego i snowboardowego. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w przyznanych na targach nagrodach, wśród których branża outdoor stanowiła mniejszość. Komisja konkursowa w tym roku obradowała w składzie:

  • Przewodniczący Komisji – Jacek Trzemżalski – Redaktor naczelny SKI MAGAZYN
  • Zastępca Przewodniczącego Komisji – Tomasz Wieczorek – Polski Związek Narciarski
  • Członkowie Komisji: Grzegorz Chudzik (naczelnik Grupy Bieszczadzkiej GOPR), Jacek Dębicki (Naczelnik GOPR), Piotr Jasieński (ratownik TOPR, instruktor narciarski SITN PZN), Henryk Sytner (Redaktor Radiowej „Trójki”), Jacek Tokarski (Wydawnictwo GÓRY) oraz Piotr Urbański (Prezes Zarządu Grupa Sport Arena).

W kategorii innowacje techniczne przyznano dwa Medale Targów Kielce Zima-Sport 2011. Jeden z nich powędrował w ręce firmy HBMM za Fjall Expedition – specjalną podeszwę antypoślizgową „Ice Grip” marki Fjallraven. Drugi medal otrzymała firma Laryx za rękawice Reusch Race-Tec 12 Giant Slalom. Wśród wyróżnionych znaleźli się: firma AJS za Force Field Back Protector Sport-Lite 1, PM Sport za kask Poc Receptor Backcountry, Victoria za narty biegowe „Slegar” z systemem Clip-Clap oraz Concept za kurtkę IQ Softshell Fusion.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzeni w kategorii innowacje wraz z jury (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzeni w kategorii innowacje wraz z jury (fot. 4outdoor.pl)

W kategorii design Medal Targów Kielce zdobyła firma Pink za buty Dalbello Axion 11. Wyróżnienie otrzymała firma Laryx za gogle Sioux Polavision.

Medal za sprzęt dla kobiet otrzymała firma AMC za kurtkę Trango i spodnie Eiger marki Directalpine. Wyróżnienie natomiast zdobyła firma Makanu za kolekcję butelek SIGG.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzona kurtka Trango i spodnie Eiger marki Directalpine (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzona kurtka Trango i spodnie Eiger marki Directalpine (fot. 4outdoor.pl)

I ostatnia kategoria, czyli aranżacja stoiska. Trzeba przyznać, że w tym roku wyjątkowo dużo firm outdoorowych zadbało o ciekawą estetykę swoich targowych stanowisk. Medal Targów Kielce powędrował do firmy AmerSport, zaś wśród wyróżnionych znaleźli się: corocznie doceniany w tej kategorii Euromark Polska, adidas Poland, HBMM, Folc-Sport, Sport&Freizeit, VF Polska Distribution oraz Prostaf.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzone medalem stoisko firmy AmerSport (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzone medalem stoisko firmy AmerSport (fot. 4outdoor.pl)


Targi Kielce Sport-Zima 2011, wyróżnione stoisko firmy HBMM (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, wyróżnione stoisko firmy HBMM (fot. 4outdoor.pl)


Targi Kielce Sport-Zima 2011, wyróżnione stoisko firmy Euromark (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, wyróżnione stoisko firmy Euromark (fot. 4outdoor.pl)

Jak co roku przyznany został także Puchar Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, którym została uhonorowana firma AJS za Force Field Back Protector Sport-Lite 1. Puchar dziennikarzy otrzymała firma Greenland Group za but Freeride Tecnica Bodacious.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzeni pucharem dziennikarzy (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, nagrodzeni pucharem dziennikarzy (fot. 4outdoor.pl)

Na podstawie tegorocznych nagród trudno określić jakie trendy będą dominować w przyszłym sezonie. Do oceny tego rodzaju zjawiska niezbędna byłaby co najmniej publikacja uzasadnienia decyzji komisji konkursowych. Może myśląc o wzroście znaczenia i prestiżu Medali Targów Kielce warto zaczerpnąć z dobrych praktyk stosowanych na targach ispo czy OutDoor Show i wprowadzić obowiązek zgłaszania propozycji do nagrody jeszcze przed targami. W efekcie obrady jury mogłyby się odbyć przed wystawą, a ostateczne wyniki wraz z materiałami prasowymi byłyby znane już na początku imprezy. Dzięki temu zwycięzcy mieliby szansę promować nagrodzone produkty podczas wszystkich targowych dni, na przykład poprzez wystawienie ich w holu głównym. Kwestią do rozważenia wydaje się również miejsce wręczenia medali i pucharów Targów Kielce. Być może lepiej byłoby przenieść tę uroczystość na tereny targowe, co mogłoby stanowić bardziej godny kontekst dla tego typu wydarzenia niż huczna, wieczorna impreza. 

Targowe atrakcje

Organizatorzy Targów Kielce starają się uatrakcyjnić imprezę poprzez dodatkowe wydarzenia związane ze sportem. W tym roku w hali D wyrosła niewielka ścianka wspinaczkowa, z kolei na stoisku Vans/Pogo najlepsi riderzy z teamu Vans i Pogo prezentowali swoje umiejętności na specjalnie przygotowanej minirampie.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, pokaz mody (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, pokaz mody (fot. 4outdoor.pl)

Brenda Sport – producent okularów przeciwsłonecznych zapraszał wszystkich na pokaz sportowej jazdy samochodem rajdowym – Mitsubishi Lancer Evo X. Za kierownicą usiadł kierowca rajdowy – Grzegorz Grono. Jak co roku, dużą popularnością cieszyły się także pokazy mody sportowej i outdoorowej, przygotowane przez profesjonalnych tancerzy.

Targi Kielce Sport-Zima 2011, pokaz mody (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2011, pokaz mody (fot. 4outdoor.pl)

Tegoroczne Targi Kielce Sport-Zima można z pewnością zaliczyć do udanych. Przed nami w dniach 4-6 sierpnia kolejne biznesowe emocje podczas letniej edycji targów, na których jak mamy nadzieję, utrzymają się tendencje wzrostowe zarówno wśród wystawiających się firm, odwiedzających, jak i ciekawych debiutujących marek.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0