HomeRynek outdoor

Polish Outdoor Group kończy dziś dwa lata

Dwa lata temu do życia zostało powołane stowarzyszenie Polish Outdoor Group. Co przez ten czas udało się osiągnąć i jakie są plany na przyszłość?

Polish Outdoor Group narodziło się 3 sierpnia 2009 roku, jednak już parę lat wcześniej pojawiła się idea stworzenia organizacji skupiającej najważniejszych przedstawicieli branży outdoorowej. Wzorów nie trzeba było szukać daleko. Na północy Europy od 2000 roku sprawnie funkcjonuje Skandinavian Outdoor Group (SOG), w Wielkiej Brytanii Outdoor Industries Association (OIA), we Włoszech Italian Outdoor Group (IOP), a w Niemczech German Fachgruppe Outdoor. Do tego nad całym europejskim rynkiem czuwa European Outdoor Group (EOG). Brakowało tylko Polish Outdoor Group (POG), zwłaszcza, że nasz rynek outdoorowy z roku na rok działa coraz prężniej.

Obecnie POG skupia 27 firm, wśród których znajdują się zarówno outdoorowe marki, sklepy, jak i branżowa prasa. Z jednej strony to dużo, z drugiej wciąż jeszcze mało – POG nieustannie jest otwarty na nowych członków, do których mogą naleć zarówno producenci, dystrybutorzy, agenci, właściciele sklepów, jak i branżowi dziennikarze. Dla tych, którzy chcą się dowiedzieć na ten temat więcej doskonałą okazją będzie odwiedzenie stoiska POG (E-28) na rozpoczynających się jutro Targach Kielce Sport-Lato 2011.

Polish Outdoor Group, spotkanie założycielskie, głosowaniePolish Outdoor Group, spotkanie założycielskie, głosowanie

Outdoor jako terra incognita

Niestety dla wielu spoza branży polski rynek outdoor jest wciąż terenem obcym i nieznanym, a w najlepszym przypadku – nijakim. I tu właśnie pojawia się misja stowarzyszenia Polish Outdoor Group. Jednym z celów organizacji jest pokazanie i reprezentacja branży outdoor poza nią samą, a tym samym zwiększenie konkurencyjności rynku outdoor w stosunku do segmentów modowych i sportowych.

Do zadań POG-u należy również działanie na rzecz efektywności branży outdoor, poprawienie i wzmocnienie identyfikacji branży wśród jej konsumentów oraz zwiększanie grupy docelowej outdooru. Niezwykle istotna jest także poprawa standardów działalności biznesowej, wspieranie działań proekologicznych oraz reprezentacja polskiego rynku na arenie międzynarodowej. Cele te można osiągnąć właśnie dzięki wspólnym działaniom informacyjnym, badawczym i wizerunkowym.

Polish Outdoor Group w terenie

Tyle jeśli chodzi o deklaracje. Jak to jednak przełożyło się na konkretne działania? Oto najważniejsze osiągnięcia POG z dwóch lata funkcjonowania:

  • POG jest członkiem stowarzyszonym European Outdoor Group. Tym samym reprezentuje polski rynek outdoorowy na europejskim forum, uczestniczy w spotkaniach EOG, ma dostęp do najświeższych i wiarygodnych informacji o rynku europejskim, jest pośrednikiem pomiędzy firmami zachodnimi a polską branżą outdoor.
  • POG właściwie od samego początku współpracuje z Targami Kielce w celu zwiększania merytorycznego zakresu targów, organizacji imprez towarzyszących (szkolenia, wioska outdoor etc.) oraz stoiska POG. Na kieleckich targach Sport-Zima 2010 dwukrotnie odbyło się szkolenie cieszące się wielką popularnością -„Membrany i technologie w outdoorze”. Podczas Targów Kielce Sport-Lato 2010 odbyły się dwa szkolenia. Pierwsze dotyczyło jednego z najpopularniejszych outdoorowych produktów, czyli śpiworów – „Śpiwory a technologie”, a drugie niezwykle ważnej dziedziny dla każdej firmy, czyli public relations – „O public relations dla outdooru przystępnie”. Na targach Sport-Zima 2011 odbyło się szkolenie z zakresu działań social media „Relacje są najważniejsze”, a już za dwa dni na targach Sport-Lato 2011 będzie miało miejsce szkolenie „Sklep internetowy w branży outdoor”.
  • Na zaproszenie Polish Outdoor Group na Targach Kielce Sport-Zima 2010 gościł Mark Held, Sekretarz Generalny European Outdoor Group.
  • POG już dwukrotnie zorganizował biwak Winter Camp, czyli przygoda! Odbywające się w przepięknych Gorcach trzydniowe spotkanie stawia sobie za cel naukę poprzez zabawę – miłośnicy gór i przygody z całej Polski mogą dowiedzieć się jak bezpiecznie realizować swoje pasje; szkolenia i kursy prowadzone są przez profesjonalistów, a gośćmi specjalnymi są wybitni himalaiści i wspinacze. Przygotowania do trzeciej edycji zimowego biwaku już trwają.
WinterCamp 2011, warsztatyWinterCamp 2011, warsztaty
  • POG nawiązał współpracę z MedAID, organizatorami szkoleń medycznych Outdoor First Aid, OFA Przygoda oraz Yeti – zimowe szkolenie medyczne. Kursy MedAID przeznaczone są dla ludzi outdooru: wspinaczy, speleologów, podróżników, trekkerów, czyli dla wszystkich tych, którzy odwiedzają miejsca niedostępne dla innych i aktywnie spędzają w nich czas.
  • POG nawiązał współpracę z Związkiem Harcerstwa Polskiego, w efekcie czego gościł na Jubileuszowym Zlocie Stulecia Harcerstwa, które odbyło się w Krakowie w ubiegłym roku. W trakcie trwania zlotu dla ponad 500 harcerzy przeprowadzono szkolenia z zakresu wiedzy medycznej, sprzętu turystycznego oraz podstaw wspinaczki. Dodatkowymi atrakcjami zorganizowanymi przez POG były spotkania ze znanymi podróżnikami oraz konkurs ECOPOG, w którym harcerze pomagali stworzyć EcoDEKALOG. POG pojawi się również na tegorocznym zlocie Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, który odbędzie się pod koniec sierpnia w Krakowie.
Zlot ZHP, uczestnicy szkolenia POGZlot ZHP, uczestnicy szkolenia POG
  • POG patronował wielu imprezom outdoorowym, do których należą m.in.: zawody wspinaczkowe Antygrawitacja 2010 i 2011 oraz rajd On-Sight Adventure Race 2011.
  • POG jest obecny na Przystanku Woodstock 2011. Podczas czterodniowego festiwalu (3-6 sierpnia) POG stworzy „Miasteczko Himalajskie POG”, które będzie się znajdować na terenie Akademii Sztuk Przepięknych. W ramach Miasteczka POG odbędą się treningi Nordic Walking, pokazy, kino nocne i prelekcje m.in. Piotra Pustelnika oraz uczestników wyprawy Long Walk Plus Expedition, konkursy, a także wystawa plenerowa wyprawy Campus Australia Expedition oraz działań POG.

Pozostało jeszcze wiele wzywań

Przez te dwa lata stowarzyszenie Polish Outdoor Group udowodniło, że branża outdoor może mówić jednym głosem i współpracować bez względu na to, że poszczególne firmy stanowią dla siebie konkurencję. Jak wiadomo w grupie siła – POG ma szansę realizować wspólne, kosztowne projekty, nieosiągalne dla firm działających w pojedynkę.

Wciąż jednak nie czas otwierać szampana, przed stowarzyszeniem stoi wiele poważnych i wymagających zadań.

  • Badanie polskiego rynku outdoor

Najważniejszym z nich jest badanie rynku outdoorowego, którego wielkość wciąż stanowi pewną zagadkę. Próby oszacowania wielkości europejskiego rynku outdoorowego podjęła się z sukcesem organizacja European Outdoor Group. Według badania Polska została zaliczona do tzw. krajów rozwijających się, zajmując wśród nich pierwsze miejsce ze sprzedażą na poziomie 158 milionów euro (225 milionów dolarów). Zważywszy jednak na niewielki udział polskich firm w europejskim badaniu, wynik ten nie rozwiązuje w żaden sposób palącej kwestii przeprowadzania badań wartości polskiego rynku outdoorowego.

POG nad projektem badań pracuje już od jakiegoś czasu. Obecnie działania te są finalizowane. Najważniejszym elementem przygotowań było znalezienie odpowiedniego partnera, który byłby odpowiedzialny za zebranie tajnych danych finansowych od poszczególnych uczestników badania (głównie firm dystrybucyjnych i producentów). Partnerem tym została znana i poważana na rynku finansowym firma Euler Hermes. Jej zadaniem będzie zebranie i przeanalizowanie jednostkowych danych od poszczególnych firm, które zostaną utajnione, a uczestnicy badania dowiedzą się jaka jest łączna sprzedaż firm outdoorowych, a także jak to wygląda w poszczególnych segmentach (buty, odzież i sprzęt).

Dodajmy, że w badaniu może wziąć udział każda firma outdoorowa. Opłata jest symboliczna, a jedynym wymaganiem jest podanie wyników sprzedażowych za 2009 i 2010 rok. Po szczegóły odsyłamy na stoisko POG na Targach Kielce lub kontakt mailowy i telefoniczny bezpośrednio ze stowarzyszeniem.

  • Pozostałe projekty

W najbliższej przyszłości POG zamierza również zaangażować się w projekt aktywizacji ruchowej Polaków, wynikającej ze współpracy z Ministerstwem Sportu. W planach jest także organizacja zawodów boulderowych w formule Masters, a gdy już będą dostępne wyniki badań rynku outdoorowego – zorganizowanie konferencji prasowej dla dziennikarzy biznesowych i lifestalowych. Konferencja jest konieczna jeśli branża outdoor chce zainteresować sobą zewnętrzne media i inwestorów. Misją POG jest również edukacja – stąd plan przeprowadzenia cyklu szkoleń dla sprzedawców z technik sprzedaży, technologii oraz prezentacji towarów.

Jak widać wyzwań jest jeszcze wiele. Najważniejsze jednak, że branża outdoor ma nareszcie swojego godnego reprezentanta w postaci Polish Outdoor Group.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0