O czym mówi branża? European Outdoor Forum – relacja część 1.

Spotkanie European Outdoor Forum 2012 odbyło się w dniach od 16 do 17 października we francuskim Annecy. Jak zapewniają organizatorzy forum, trzecia edycja odniosła pełen sukces. 

Forum otworzyli już tradycyjnie David Udberg, prezes European Outdoor Group oraz Jean-Luc Diard, prezes Outdoor Sports Valley, którzy powitali 240 przedstawicieli kluczowych firm z branży outdoorowej.

European Outdoor Forum 2012 - uczestnicy spotkania (fot. Jean-Marc Favre)European Outdoor Forum 2012 – uczestnicy spotkania (fot. Jean-Marc Favre)

Wkrótce potem rozpoczęły się seminaria i wykłady traktujące o najbardziej palących problemach i zagadnieniach dla europejskiego rynku outdoorowego.

  • Zwrot ku starszym konsumentom

W dniu otwarcia spotkania European Outdoor Group, jako pierwsza swój wykład wygłosiła Claudia Bösl, założycielka firmy Generation Sport. Jej prezentacja “Outdoor Demographics… Are you riding the wave?” była omówieniem aktualnych wyzwań związanych ze zmieniającą się strukturą demograficzną, z którą zmaga się większość krajów w Europie. 

Claudia zaprezentowała swoje badania dotyczące wpływu zmieniającej się struktury demograficznej na stopień przyszłych przeobrażeń podstawy konsumenckiej na rynku outdoorowym. Jak wykazała, wyniki badań wskazują jednoznacznie na konieczność skupienia działań uczestników branży na starszych konsumentach.

Jeden z brand menadżerów uczestniczących w spotkaniu przyznał po wykładzie, że był zszokowany tym, w jaki sposób zmiany demograficzne już zaczęły oddziaływać na rynek outdoorowy: byłem przekonany, że to wciąż jest całe lata przed nami – dodał.

  • Brazylia rynkiem przyszłości

Kolejne wystąpienie reprezentującej Brazylię (najbardziej lubiany kraj branży) Mariny Moretti Franco, dotyczyło potrzeby rozwoju rynku konsumenckiego w Brazylii. Marina, Dyrektor Zarządzający targów Sports Adventure (Adventure Sports Fair, ASF) wyjaśniła, że brazylijski rynek tak naprawdę dopiero zaczyna się budzić i firmy outdoorowe muszą inwestować tyle samo w rozwój rynku konsumenckiego, co w rozwój własnej marki na tym rynku. 

Fakty statystyczne, takie jak ten, że jedynie 1,5% dróg w Brazylii jest utwardzona, dał każdemu wyobrażenie o pracy, którą jeszcze trzeba włożyć. Ale tak jak wszystkie kraje rozwijające się, także Brazylia notuje szybko rosnący popyt na towary sportowe wśród umacniającej się klasy średniej. Jak zauważyła Mariny Moretti Franco, Brazylia jest obecnie czwartym największym rynkiem artykułów sportowych na świecie.

European Outdoor Forum 2012  (fot. Jean-Marc Favre)European Outdoor Forum 2012 (fot. Jean-Marc Favre)

  • Przedsiębiorcy e-tailer 

Następny prezenter, Philippe Wargnier, prezes www.evioo.com i zarazem jeden z czołowych francuskich przedsiębiorców e-tailer (detalistów działających w internecie w ramach e-commerce), mówił o przyszłości kanałów e-tailingowych.

Jak zauważył, pojawianie się rynku e-commerce nie wpłynął na zmiany w zakresie współpracy i dobrych relacji sprzedawca-dostawca. Philippe Wargnier wyjaśnił, że e-tailingowa rewolucja dopiero się rozpoczęła i że wiele obiecujących niespodzianek z pewnością leży jeszcze przed nami na cyfrowej ścieżce rozwoju rynku detalicznego.

  • Zrównoważony rynek outdoorowy

Ostatnim wystąpieniem porannej sesji była prezentacja dotycząca organizacji Sustainable Apparel Coalition (SAC), przedstawiona przez jej dyrektora wykonawczego, Jasona Kibbey’a.

Jak przyznał Jason, wystąpienie to było pierwszą okazją, kiedy przedstawiciel SAC mógł mówić przed tak dużą publicznością w Europie o wysiłkach podejmowanych przez organizację. Celem ich jest doprowadzenie do harmonizacji i standaryzacji w obrębie zrównoważonego rynku outdoorowego.

Po wykładach uczestnicy Forum udali się na zorganizowany przez firmę Cocona lunch do restauracji Moon, w odległości krótkiego spaceru od jeziora Annecy. 

  • W pogoni za klientem

Popołudniowa sesja rozpoczęła się wykładem pod tytułem: “Location, location, location, the addition of location to consumer targeting”.

PJ Verhoef, założyciel działu EMEA w Location Based Marketing Association, poprosił zebranych aby wstali, wyłączyli swoje telefony i następnie przekazali je swoim sąsiadom. Ćwiczenie to wprowadziło nutkę konsternacji wśród uczestników spotkania i jednocześnie pokazało jak bardzo oddzielnie od telefonu tworzy w codziennym życiu nowy rodzaj lęku przed separacją.

Kiedy wszyscy mieli już swoje telefony z powrotem, PJ Verhoef wykazał, że obecnie nie ma lepszego sposobu aby śledzić lokalizację klienta, niż za pomocą technologii mobilnych i mediów społecznościowych.

Marki zaś mogą odnieść znaczący sukces korzystając właśnie z marketingu opartego na lokalizacji czy też marketingu mobilnego. Za pomocą tych narzędzi dotrą do właściwego klienta, we właściwych dla niego i dla marki okolicznościach.

  • Innowacja dźwignią marki

Końcowe seminarium w pierwszym dniu European Outdoor Forum poprowadził Alberto De Conti, prezes ADC Alchemy. Alberto wygłosił wykład na temat: “The What and the How of dialing up innovation in your Organization”, w którym wyjaśniał, jak bardzo i dlaczego ważna jest innowacyjność w biznesie.

W rzeczywistości, twierdzi on, istnieją tylko dwa kluczowe działania dla firm – marketing i innowacja – pozostałe funkcje są po prostu działaniami wspierającymi.

Opierając się na swoim doświadczeniu zdobytym w czasie kiedy zarządzał działem innowacji w firmie Levi’s w Europie, Alberto wykazał, w jaki sposób, towar taki jak dżinsy, mógł być naprawdę różnicowany i zyskał przewagę konkurencyjną poprzez właśnie innowacje. W efekcie tego wartość i zasięg marki zostały znacznie zwiększone.

  • Studia dla menadżerów branży outdoor

Po wystąpieniu Alberto zaprezentowano dwie krótkie prezentacje na temat nowych usług dla przemysłu outdoorowego.

Pierwsza dotyczyła niedawno uruchomionego kierunku studiów specyficznie związanego z rynkiem outdoorowym – studiów na poziomie magisterskim i licencjackim Outdoor Sports Industry.

Pascal Aymar, były General Manager Europe and Asia w Coalision, jak również członek zarządu Outdoor Sports Valley, wyjaśniał na czym opierają się studia, jak wygląda ich przebieg oraz w jaki sposób przemysł outdoorowy może je wykorzystać do stworzenia nowej generacji menedżerów. 

Ostatni głos należał do Johna Jansena, prezesa European Outdoor Conservation Association. John podziękował wszystkim za ich dotychczasową hojność.

Następnie podkreślił znaczenie ochrony przyrody i zauważył, że zawsze będzie istniała potrzeba finansowania projektów, które zachowują naturalne środowisko, której jest z jednaj strony naszym naturalnym dziedzictwem, a z drugiej – jedynym miejscem, gdzie możliwe są aktywności outdoorowe.

  • European Outdoor Hall of Fame

Po zakończonych spotkaniach dnia pierwszego, delegaci wrócił do hoteli by przygotować się na kolację, na której gospodarzem były targi ISPO Munich.

Dokładnie o godzinie siódmej wieczorem wszyscy spotkali się na parkingu Palace Imperial, skąd udano się podstawionym autobusem do reastuarcji.

Przez ostatnie dwa lata ISPO dinner odbywało się na MS Libellule, statku – pływającej restauracji. W tym roku dla odmiany, kolację zorganizowano w ogromnym namiocie Tipi na brzegu jeziora Annecy. Przy ognisku serwowano fondue jako przystawkę. Trzydzieści minut później klapy Tipi otwarto i 160 gości zasiadło do kolacji. Po degustacji menu pełnego lokalnych przysmaków, nadszedł czas na przemówienia. 

Najpierw ogłoszono zapowiedź otwarcia European Outdoor Hall of Fame (Europejskiej Outdoorowej Galerii Sław), ustanowionej dla uświetnienia i uczczenia całokształtu aktywności w przemyśle outdoorowym jej prominentnych działaczy.

Następnie Heiner Oberrauch, prezes Oberalp-Salewa i zeszłoroczny główny mówca, wstał by przedstawić tegorocznego mówcę – Rolfa Schmida, prezesa firmy Mammut.

Obecnie stało się już tradycją, że mówca na European Outdoor Forum wręcza prezent swejemu następcy. W ubiegłym roku Heiner Oberrauch otrzymał od Paula Petzl’a latarkę czołową, której użył by odczytać swoje przemówienie.

W tym roku rok Rolf otrzymał butelkę wina z prywatnej winnicy Heinera. Heiner poświęcił nawet trochę czasu na indywidualną etykietę wykonaną ze zdjęciem Rolfa. Jak przyznał Heiner, butelka wina powstała z winogron wyciśniętych przez Heinera jego własnymi rękami.

European Outdoor Forum 2012 - Rolf Schmid i Heiner Oberrauch  (fot. Jean-Marc Favre)European Outdoor Forum 2012 – Rolf Schmid i Heiner Oberrauch (fot. Jean-Marc Favre)

Po tym miłym wstępie, Rolf spędził dokładnie trzydzieści minut – czas to szwajcarska rzecz – zaznaczył – opowiadając o swoim życiu, firmie i nadziei na pomyślną przyszłość branży outdoor. Po przemówieniu pożegnały go gromkie brawa. Wieczór powoli przechodził w noc i przed północą, goście zostali rozwiezieni autobusami do swoich hoteli.

***

W tegorocznym spotkaniu udział wzięli przedstawiciele takich firm jak:

ADC Alchemy, adidas, Advansa, Adventure Sports Fair, AKU, Altimax, ANWR-Garant Swiss, Apo, Arc’teryx, Astrum Brands Group, Atomic, Azimut, Blizzard, BolderKids, Bonfire, BSI, Business Location South Tyrol, C.A.M.P., Cascade Designs Inc, Columbia Sportswear, Coolmax, Deuter, Dialex Environnement, Didriksons 1913, Diode, Dupraz Sport, Dolomite, Eagle Race, Edelrid, EMLYON Business School, European Outdoor Group, Evioo.com, Exnovo, Feel Event Spirit, Fjällräven, French Ministry of Sports, Fusalp, G3, Génération Sport, GFK, GM Snow, Good People Run, Grivel, Halti Oy, Hartung Bouffay, Hi-Tec, Injinji, Inook, Innovations and Polymères, Intersport, Invista, ISPO, Italian Outdoor Group, Jack Wolfskin, Julbo, Katoen Natie, Keen Europe Outdoor, Klättermusen, La Compagnie du Bain, La Sportiva, Lafuma, Lago, Lizard Footwear, Lowa, Lubrizol Advanced Materials, Mammut Sports Group, Marmot, Maroquinerie des Monts du Lyonnais, Mavic, Merrell, Millet, MontagneTV, Moon Boots, Mountain Focus, Mountain News, Mountain Riders, Nic Impex, Nikwax, Niveales, Nord Ouest, Obalys Management Consulting, Nordica, Oberalp, Odlo, Outdoor Data, Outdoor Experts, Outdoor Sports Valley, Oz Conseil, P&G, PacSafe, Patagonia Europe, Pebble International, Petzl, Picture Organic Clothing, Polygiene, PrimaLoft, Recco, Redfox, Rossignol Group, Sports Alpins Distribution, Salewa, Salomon, Savoie Hexapole, Scarpa, Scott Sports, SGI, Sintef Technology and Society, SmartWool, Sport-Achat, Sport Eco, Sport Guide, SportPulsion, Sportland, Stadium, Stilesens Designers, Suunto, SWiTCH, Sympatex, Tatonka, Tecnica, The Lifestyle Company, The North Face, The Sustainable Apparel Coalition, Thermocool, TSL Outdoor, Vibram, Vuarnet, W.L. Gore and Associates, White Doctor, Wild Roses, Wilson, Wood Stock Création, Wooloomooloo, Yama Outdoors oraz YKK.

Źródło: European Outdoor Forum

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0