Barometr rynku: listopad pod kreską

Dobra passa sklepów outdoorowych zakończyła się wraz z listopadem. Po trzech ostatnich miesiącach z wynikami na plusie, sprzedaż w listopadzie była niższa o 1,8 proc. względem analogicznego okresu w 2011 roku.

W wynikach zanotowaliśmy stosunkowo duże wahania – niektóre sklepy zanotowały bowiem kilkuprocentowe plusy, inne – kilkunastoprocentowe spadki. Ostatecznie, średni wynik nie jest optymistyczny. Żeby podsumować rok 2012 musimy jeszcze poczekać na grudniowe wyniki, które – miejmy nadzieje – zakończą rok z dobrym, plusowym akcentem.

 

Listopad jest miesiącem przejściowym pomiędzy jesienią a wczesną zimą, branża outdoorowa może wiązać z nim nadzieje zwiększonej sprzedaży. Niestety od kilku lat pogoda nie rozpieszcza, a pierwsze miesiące potencjalnego już okresu zimowego są w większości bezśnieżne i ciepłe, za to deszczowe i wietrzne. 

Tak też było w tym roku – przez większość miesiąca utrzymywały się wysokie temperatury (dochodzące niekiedy nawet do plus 15 stopni), towarzyszyły im jednak opady deszczu, a dopiero pod koniec listopada deszczu ze śniegiem. Pogoda była jednak niepewna, zdarzały się także temperatury zbliżające się do zera, którym towarzyszyły porywiste wiatry.

Także sieć sklepów INTERSPORT zakończyła listopad pod kreską. Jak podaje zarząd spółki, przychody netto ze sprzedaży osiągnięte w listopadzie 2012 roku wyniosły około 14.184.000,00 zł i były niższe o 2,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2011 roku.

Główny Urząd Statystyczny ogłosił natomiast, że sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a w ujęciu miesięcznym spadła o 6,4 proc. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w listopadzie o 0,7 proc. rok do roku.

Jak twierdzą analitycy, w grudniu wyniki mogą być jeszcze gorsze, co odzwierciedla obecnie słabą kondycję polskiej gospodarki. Na niewielki popyt mają przede wszystkim wpływ rosnące bezrobocie i niski wzrost wynagrodzeń. Ekonomiści spodziewają się poprawy sytuacji dopiero w drugiej połowie 2013 roku.

Nasz barometr obejmuje wyniki sprzedaży z 15 sklepów:

  • 8a.pl (Gliwice)
  • Active. Góry, turystyka, wspinaczka (Gliwice)
  • Alpin Sklep (Warszawa)
  • E-Pamir.pl (Kraków, Kielce)
  • Mammut (Sklep Firmowy, Katowice)
  • Sherpa (Warszawa)
  • sieć Skalnik (5 sklepów, Wrocław)
  • Trawers (2 sklepy, Łódź)
  • Trekker Sport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 3
  • comment-avatar
    Anonim 5 lat

    Czy branża outdoor przetrwa w Polsce?. Październik 2011 do 2010 -7,6%, a tegoroczny do 2011 -1,8%. A GUS jak zwykle swoje sprzedaż w górę, tylko jak dobrze przeanalizować dane GUS to widać, że oni robią wszystko aby ta wyspa została zielona nawet za cenę kłamstwa i naciągania danych. Czy może być jeszcze gorzej? Jest jeszcze ktoś w naszej branży kto ma optymizm i liczy że 2013 będzie dobrym rokiem dla outdooru? Za oknem wiosna więc chyba z dobrego stycznia nic nie będzie. Prognozy do 14.01 są bardzo pesymistyczne ciepło i deszczowo. Powodzenia wszystkim w Nowym Roku, może jeszcze nie należy się poddawać.

    • comment-avatar
      Anonim 5 lat

      A dlaczego ma nie przetrwać?. Być może nie potrafisz (lub nie chcesz) czytać tego, co publikuje GUS. Przecież wyraźnie można przeczytać, który asortyment ma wzrosty, a który spadki. Wiec jeżeli ktoś naciąga fakty – to nie GUS. Rok rok 2013 będzie udany? Oczywiście że tak!

    • comment-avatar
      Anonim 5 lat

      Naciąganie danych?. Sprawdzam prognozę do 15 stycznia dla Ślaska – 14tego stycznia -15 st C w nocy. Przez cały okres głownie +2 do -2 st C.
      Chyba sporo wiesz o naciąganiu faktów…