Ukazał się wiosenny Magazyn 4outdoor Biznes (3/2015, maj)

Wiosenny magazyn 4outdoor Biznes podejmuje tematy dotyczące zmian, które mogą przynieść poprawę sytuacji zarówno całej branży outdoorowej, jak i jej poszczególnych graczy. 

Pierwszym z tego typu zagadnień jest ekspansja na rynki zagraniczne, a konkretnie – jak je „ugryźć”? Czyli od czego zacząć, co trzeba przewidzieć, jak się przygotować, jakich błędów nie popełnić… Na te i wiele innych pytań odpowiadają przedstawiciele polskiej branży outdoorowej, którzy już działają za granicą oraz Sebastian Sadowski-Romanov, prezes i właściciel firmy doradczej ITRO, prelegent na ubiegłorocznej ISPO Academy.

Często firmy próbują przenieść model biznesowy, w jakim funkcjonują w Polsce, na rynki zagraniczne. Zapominają one jednak przy tym, że dla Niemca, Francuza czy Holendra polskie warunki i zwyczaje handlowe mogą być niezrozumiałe, a nawet – nie do przyjęcia. Równie często popełnianym ‘grzechem’ jest nieprzemyślany wybór kierunku ekspansji – mówi w rozmowie z 4outdoor Biznes Sebastian Sadowski-Romanov. Natomiast o swoich strategiach i problemach, z jakimi można spotkać się przy eksporcie, opowiadają przedstawiciele marek: Romet, Majesty Skis&Outerwear, Fjord Nansen, Pajak i Cumulus.

Drugim tematem, który powinien być w centrum zainteresowań branży outdoorowej, w tym przede wszystkim sklepów, jest przetowarowanie. Zagadnienie to było także poruszane na ubiegłorocznej ISPO Academy i cieszyło się dużym zainteresowaniem uczestników. Prelegentem wówczas był Witold Kowalski, właściciel firmy WK Profit Consulting, założyciel i długoletni dyrektor Nike Poland, który został przez nas przepytany na temat trudnej sztuki towarowania sklepu.

Nadmierny i niedopasowany do popytu zapas w magazynie sklepu to bomba zegarowa, którą wcześniej czy później trzeba rozbroić, gdyż brak działania spowoduje zardzewienie mechanizmu zapalnika i niekontrolowany wybuch. Im później się to zrobi, tym większy będzie tego koszt. W zasadzie możemy mówić o wielu bombach zegarowych – przestrzega w wywiadzie.

Od kilku sezonów na rynku outdoorowym (i nie tylko) widoczne jest zjawisko, które można nazwać stanem permanentnych promocji. Z problemem tym wiążą się niższa marża dla sklepów, brak rozwoju całego rynku, jak i trudna do odwrócenia zmiana przyzwyczajeń klientów. Zjawisko to wzbudzało na początku kontrowersje, wkrótce jednak nie było już miejsca na dyskusję – do wojny na promocje z konieczności musiały dołączać się kolejne sklepy. Obecnie permanentna promocja stała się „naturalnym” krajobrazem sklepów outdoorowych. Jak oceniają to liderzy w branży, jak do zagadnienia podchodzą eksperci? Czy konieczna jest szersza dyskusja na ten temat? Zapraszamy do lektury artykułu. 

Rynek outdoorowy ocenia w wywiadzie również Michał Sojka, który od wielu lat zawodowo związany jest z branżą sportową i fashion, a obecnie piastuje funkcję Sales Managera na rynek polski i ukraiński w firmie Thule. 

Już wiele lat temu mówiłem, że będzie taki moment na rynku outdoorowym, że zostaną sieci sklepów sportowych, mam na myśli GoSport, INTERSPORT i Martes Sport, poza tym przetrwają małe specjalistyczne sklepy. Sklepów pseudooutdoroowych w centrach handlowych nie będzie, bo nie dadzą rady. Wystarczy spojrzeć na to, co się stało z Euromarkiem, Cerro Torre czy Bergsonem. Czy sklepów jest za dużo? Tort, którym jest rynek outdoorowy, nam się kurczy – diagnozuje.

Wiosna to także początek sezonu wspinaczkowego w polskich i zagranicznych skałach. Z tym zaś związane jest także ożywienie na rynku sprzętu do wspinania, w tym przede wszystkich butów. Jakie mamy nowe trendy, jak wygląda obecnie sam rynek, co nowego czeka nas w tym sezonie? Na te pytania odpowiadamy w tekście o butach wspinaczkowych, w którym Piotr Turkot analizuje obecną sytuację na rynku: Każdy dystrybutor czy sklep zna swoje wyniki – może je w mniej lub bardziej udany sposób ekstrapolować. Ale warto odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie – czy chcemy lepiej poznać rynek, na którym działamy? W tym momencie jest to pytanie retoryczne, ale może w przyszłości łatwiej będzie nam uzyskać dane do takich zestawień. Czytelnicy w artykule znajdą również nowości oraz zestawienie wybranych, dostępnych na rynku modeli.

Spis treści (4outdoor Biznes nr 36, 3/2015)

  • Pierwszy Europejski Tydzień Sportu już jesienią 6
  • OutDoor Industry Award 2015 – czas na zgłoszenia 6
  • Golden Race – konkurs dla partnerów biznesowych marki Outhorn 6
  • Raven Outdoor dystrybutorem marki Kamik 6
  • AMC przedstawicielem marki Veriga 6
  • Nowy dystrybutor marki Asolo na polskim rynku 8
  • Firma Crag Sport przedstawicielem marki High Sierra 8
  • Bakosport dystrybutorem marki Laken 8
  • Nowe marki w portfolio firmy Nomader 8
  • UNEEK – buty inne niż wszystkie 8
  • Nowe sklepy na polskim rynku 10
  • Barometr rynku: wiosna na zielono 10

Jak ugryźć rynki zagraniczne? 12
Po sukcesach na rodzimym rynku, ekspansja na zagraniczne tereny wydaje się oczywistym, kolejnym etapem w rozwoju marki. Niektóre firmy outdoorowe stawiają jedynie na zagranicę, inne decydują się zrezygnować z tego kroku. Strategii jest wiele, nie wszystkim się udaje, większość jednak próbuje.

Polacy najczęściej działają „tu i teraz” 14
Od czego zacząć myślenie o eksporcie, jakie wyzwania na nas czekają, jakich błędów się wystrzegać i co nazwać sukcesem? O ekspansji na zagraniczne rynki rozmawiamy z Sebastianem Sadowskim-Romanovem, prezesem i właścicielem firmy doradczej ITRO.

Jak tort będzie większy, to łatwiej będzie się nim dzielić 16
„Trudno jest znaleźć jedną receptę, pytaniem jest, co dla danej firmy oznacza ‘dobrze’. Dla firmy A w Polsce wystarczającym może być osiągnięcie 100 tys. obrotu, a firmy B nie zadowoli milion – o rynku outdoorowym rozmawiamy z Michałem Sojką, który obecnie pełni stanowisko Sales Manager Poland Ukraine w firmie Thule.

Na wojnie tracą wszyscy – „wieczne” promocje w polskich sklepach outdoorowych 18
Minus 20, 30, 40 i wreszcie 50 proc. – takie obniżki na przykład kolekcji jesienno-zimowej można zaobserwować w sklepach outdoorowych niemalże już od jesieni. Zjawisko to wzbudzało na początku kontrowersje, wkrótce jednak nie było już miejsca na dyskusję – do wojny na promocję z konieczności musiały dołączać się kolejne sklepy. Obecnie permanentna promocja stała się „naturalnym” krajobrazem sklepów outdoorowych.

Buty wspinaczkowe – komfort ma znaczenie 20
Rynek butów wspinaczkowych w Polsce stale rośnie. Wzrost, choć nie gwałtowny, zawdzięczamy rosnącej popularności, jaką cieszy się ta dyscyplina. Wystarczy wybrać się na komercyjną sztuczną ścianę, aby dostrzec, że wspinanie dostępne jest dla każdego…

Ryba zaczyna się psuć od głowy – o problemie przetowarowania w sklepie 28
„Nadmierny zapas może być, i często jest, symptomem głębszej choroby firmy, a nie tylko przejściowym przeziębieniem wywołanym złą pogodą” – na pytania o trudną sztukę towarowania sklepu odpowiada Witold Kowalski, właściciel firmy WK Profit Consulting, założyciel i długoletni dyrektor Nike Poland, jeden z prelegentów na ostatniej ISPO Academy.

***

Zachęcamy do prenumeraty Magazynu 4outdoor Biznes oraz do zakupu najnowszego numeru i numerów archiwalnych w księgarni wspinanie.pl.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0