Badania EOG: wyniki sprzedaży z pierwszego półrocza podtrzymały umiarkowane wzrosty rynku outdoorowego z 2015 roku

Stowarzyszenie European Outdoor Group (EOG) opublikowało kluczowe dane na podstawie swojego powszechnego programu badań rynkowych – dane pokazują, że rynek outdoorowy wzrósł w 2015 r. o 2,1 proc. pod względem wartości i 1,7 proc. pod względem wielkości sprzedaży.

Miniony rok charakteryzował się względnie zdrową sytuacją w sezonie wiosna/lato, jednak słabszą drugą połową, co miało wpływ na całościowe wyniki. Najwięcej ucierpiała odzież, podczas gdy inne kategorie okazały się bardziej odporne. Raport o Stanie Handlu (State of Trade) 2015 szacuje, że wartość hurtowa rynku w zeszłym roku osiągnęła 5,3 miliarda euro, natomiast szacunkowa wartość sprzedaży detalicznej wynosiła 11,2 miliarda euro.  Raport o Stanie Handlu jest sporządzany na podstawie danych pochodzących od 111 marek z całej Europy oraz analizy danych sprzedaży hurtowej w siedmiu głównych kategoriach oraz 48 podkategoriach.


Kraje i regiony

Regiony opisywane w Raporcie o Stanie Handlu są dzielone pod względem geograficznym i klimatycznym. Z wyjątkiem Rosji, porównywalne rankingi krajowe pozostały bez zmian. Raport wykazał ewidentną spójność we wzroście poszczególnych kategorii produktów (wskazując na generalne trendy w zachowaniach kupujących), bez względu na rynek lub klimat oraz wyniki gospodarki krajowej.

Dwa największe rynki – Niemiec i Francji – odnotowały wzrosty o 2,2 proc. oraz 2,5 proc., podczas gdy trzeci pod względem wielkości rynek – Wielkiej Brytanii – został lekko w tyle ze wzrostem na poziomie 1,8 proc. Pod względem regionów, południowa Europa oraz wschodnia Europa odnotowały najlepsze wyniki – wzrost o 2,3 proc. oraz 2,2 proc. Ogólnie mówiąc  – rynek outdoorowy pozostaje wciąż odpornym sektorem, szczególnie w porównaniu ze wzrostami ekonomicznymi w większości regionów Europy. 


Kategorie

Wszystkie kategorie odnotowały lepsze wyniki w pierwszej połowie roku, co widać na przykładzie poniższej tabeli. Plecaki były kategorią z najszybszym wzrostem w 2015 r., a za nimi uplasował się dobrze radzący sobie osprzęt. Odzież, która jest największą kategorią – reprezentującą 50 proc. wartości rynku – została w tyle za innymi kategoriami. Wielkość sprzedaży odzieży wzrosła o 1,2 proc., zostając w tyle w porównaniu ze średnią wielkością sprzedaży rynkowej na poziomie 1,7 proc.

Mark Held, sekretarz generalny EOG, komentuje: Raport o Stanie Handlu wyrobił sobie pozycję opiniotwórczego badania rynkowego na europejskim rynku outdoorowym. Udało nam się to osiągnąć dzięki wsparciu członków EOG, za co jesteśmy im bardzo wdzięczni. Niezwykle ważnym dla nas jest uzyskiwanie dużych ilości wiarygodnych danych, szczególnie w czasach, gdy rynek stoi przed tyloma wyzwaniami. 

Doświadczyliśmy dwóch kolejnych zim, które były trudne dla branży – w tym kontekście najnowsze wyniki są satysfakcjonujące, szczególnie że kolekcje jesień/zima co roku odpowiadają za 54 proc. wartości rynku. Sektor outdoorowy odnotował rzeczywisty wzrost w zeszłym roku i jest to dobra wiadomość. Zima nadeszła tak późno, że jakikolwiek jej pozytywny wpływ nie jest jeszcze widoczny w tych danych, jednak ankieta przeprowadzona wśród członków EOG, dotycząca okresu styczeń-czerwiec tego roku, daje nam powody do optymizmu ze względu na wskaźniki sugerujące dość mocne wzrosty. 

Perspektywy rynkowe na 2016 r. – wskaźniki i szacunki

Mark Held dodaje: EOG doskonale zdaje sobie sprawę z zapotrzebowania na stałe wsparcie dla naszej branży zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Projekty, takie jak #ItsGreatOutThere, European Outdoor Summit oraz mocne zaangażowanie w targi handlowe OutDoor i ISPO, pokazują, że nasze stowarzyszenie nieustannie działa na rzecz wspierania branży outdoorowej w tych czasach, tak niespokojnych pod względem politycznym i ekonomicznym.


Raport o Stanie Handlu jest projektem zarządzanym przez szefową badań rynkowych EOG – Pauline Shepherd, która współpracuje z 111 markami outdoorowymi reprezentowanymi przez członków stowarzyszenia z całej Europy. Od kiedy EOG zgodziło się przyjąć w swoje szeregi firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną, grupa jest w stanie bardziej precyzyjnie kalkulować ostateczną wartość sprzedaży hurtowej oraz szacować wartość sprzedaży detalicznej dla danego roku. Zebrane dane są uzupełniane szacunkami, co pozwala na stworzenie całościowego obrazu rynku, który następnie zostaje przedstawiony w Raporcie o Stanie Handlu. 

W celu uzyskania kolejnych informacji o programie badań rynkowych EOG należy skontaktować się z: marketresearch@europeanoutdoorgroup.com lub telefonicznie z Pauline Shepherd tel. +44 (0) 7798 668999.

Źródło: EOG

 

 

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0