HomeRynek outdoor

Outdoorowe plany na rok 2009 – sklepy sieciowe w Polsce

Rynek sportowy w Polsce w 2008 roku rozwijał się dobrze. Przykładem były powstające i planowane na sezon 2009 nowe sklepy sportowe i outdoorowe. Warto zauważyć, że tendencja wzrostowa towarzyszyła nie tylko ilości placówek, ale również powierzchni istniejących już sklepów (sieciowych i specjalistycznych).

Bergson, sklep

Taki stan rzeczy wynika w dużym stopniu ze wzrostu popularności rynku outdoorowego (sportów outdoorowych) w Polsce, a co za tym idzie większymi, bardziej sprecyzowanymi potrzebami konsumentów, którzy gotowi są zainwestować większe pieniądze w dobrą, funkcjonalną odzież i sprawdzony sprzęt.

Naturalną odpowiedzią firm jest więc ułatwienie dostępu do produktów i poszerzanie sieci sprzedaży. Dlatego obok większych miast, coraz więcej specjalistycznych sklepów powstaje również w mniejszych miejscowościach. Najczęściej w nowoczesnych, łatwo dostępnych centrach i galeriach handlowych.

Niestety na początku roku 2009 trudno jest oceniać realne konsekwencje kryzysu gospodarczego. Przyszedł on w najmniej oczekiwanym momencie, gdy wiele firm planowało znaczący rozwój, bazujący na optymizmie z zeszłego sezonu. Rynek sportowy czeka z pewnością mocna korekta i zobaczymy, które firmy uniosą ciężar nowych inwestycji oraz istniejącej już dużej liczby sklepów firmowych i patronackich. Historia kryzysu końca lat 90. uczy, że będzie to nie lada wyzwanie.

Wielkopowierzchniowość

W rozwoju sklepów sieciowych branży outdoorowej widać wyraźnie dwie tendencje wzrostowe – w ilości oraz powierzchni. Ze wzrostem m2 idzie w parze bogatszy asortyment, lepsza ekspozycja produktów, profesjonalne punkty serwisowe, możliwość organizacji eventów sportowych etc. Zdarza się, że salony sprzedaży stają się po części centrami sportowymi (np. sztuczne ścianki).

Na wielkopowierzchniowość stawiają przede wszystkim dwaj potentaci na rynku sportowym, Intersport i Decathlon. Intersport w swojej ofercie prezentuje szeroki wybór renomowanych marek, kładąc również nacisk na niższą półkę cenową – McKinley. Z kolei Decathlon oferuje głównie własne marki (Qechua).

Intersport ma trzy takie sklepy. Ostatni – największy, o powierzchni 2592 m2 – spółka otworzyła w listopadzie ubiegłego roku w Gdyni. To trzeci salon wielkopowierzchniowy (pozostałe znajdują się w Łodzi i Poznaniu), a jednocześnie 25 sklep Intersportu w ogóle na terenie Polski. Aż 6 z nich otwarto w 2008 roku. W planach na 2009-2010 jest uruchomienie około 10 nowych marketów pod szyldem Intersport.

Dla porównania Decathlon posiada 9 sklepów o powierzchni od 2 do 8 tys. m2 (stan z grudnia 2008). Na świecie jest ich ponad 400!

Nie można tu pominąć również sieci sklepów Go Sport z powierzchnią salonów od 1000 do 2500 m2.

Trochę statystyki

Pod względem ilości punktów sprzedaży na czoło wyraźnie wysuwa się polska marka outdoorowa Hi Mountain, oferująca aż 53 sklepów firmowych i 50 sklepów partnerskich. W tym roku ta liczba powiększy się prawdopodobnie o trzy dodatkowe salony firmowe.

Nieco niższą statystyką może pochwalić się 4F Sport Performance – 26 sklepów firmowych. Do 30 marca 2009 roku 4F Performance planuje otwarcie kolejnych sklepów w: Galerii Krasnystaw (100 m2), Galerii Przymorze w Gdańsku (100 m2) i Galerii Sandomierz (80 m2).

Dalsze miejsca zajmują: Go Sport – 21 sklepów firmowych i Bergson – 20 sklepów firmowych oraz 6 stoisk firmowych

18 placówkami (w tym 3 outlety, wyprzedające końcówki kolekcji) dysponuje sieć Planet Outdoor oferująca między innymi produkty marek, Alpinus i Campus. W roku 2011 sieć liczyć ma już 40 sklepów.

Cerro Torre posiada 10 sklepów firmowych. Na wiosnę planowane jest otwarcie 11 salonu, tym razem w Bielsko-Białej (Centrum Handlowe „Gemini Park").

FAM, przedstawiciel na Polskę marek Jack Wolfskin i Fjord Nansen, ma 8 sklepów Horyzont (plus sklep internetowy) oraz 2 sklepy markowe Jack Wolskin.

Wreszcie Feel Free dysponuje trzema sklepami firmowymi. Posiada również 20 salonów firmowych (sklepów silnie współpracujących, działających na zasadach zbliżonych do franczyzy).

***

W najbliższym czasie na stronie 4outdoor.pl powstanie szeroka baza sklepów sieciowych na terenie Polski.  

KOMENTARZE

WORDPRESS: 1