HomeRynek outdoor

Kryzysowy luty w amerykańskim outdoorze

Kryzys przyszedł z Ameryki i
niestety wiele zjawisk obserwowanych za oceanem znajduje z opóźnieniem swoje odzwierciedlenie
w Europie i w Polsce. Warto zatem monitorować tamtejszy
rynek outdoor. A dane dochodzące z USA nie są optymistyczne.

Zgodnie z ostatnim raportem
Outdoor Industry Association (OIA) sprzedaż w lutym 2009 spadła o 17% z 412 do
341 mln $. Pod uwagę wzięto przychody wszystkich najważniejszych rodzajów
sklepów, począwszy od sieciówek, poprzez specjalistyczne placówki, a na
internecie skończywszy. Spadek jest najbardziej zauważalny w segmencie
odzieżowym. Raport poświadcza również pozytywne trendy głównie w segmencie
turystycznym i biwakowym, kajakowym oraz kanuingu (inna sprawa, że te sporty
wodne w Polsce nie zaliczają się do branży outdoor). To paradoksalne odzwierciedlenie
wpływu kryzysu na zasobność portfeli konsumentów, którzy coraz częściej wybierają
najtańszą formę spędzania wakacji czyli podróżowanie z namiotem.

Sklepy specjalistyczne wykazały w lutym
sprzedaż na poziomie 181 mln $, notując spadek sprzedaży jednostkowej o 15%,
przy spadku cen detalicznych o 5%, co dało obniżenie sprzedaży liczonej w dolarach
o 19% w stosunku do lutego 2008. Spadek odnotowały wszystkie główne segmenty produktów,
natomiast największy dotyczył odzieży.

W porównaniu z innymi działami w miarę
dobrze wygląda sprzedaż sprzętu wspinaczkowego, puchowych oraz syntetycznych śpiworów,
plecaków, butli na wodę, liofilizatów i batonów energetycznych, uzdatniaczy
wody, kuchenek gazowych oraz uniwersalnego obuwia. Wg OIA sprzedawcy rozpoczęli
wyprzedaże zeszłorocznych kolekcji (po mocno obniżonych cenach, nawet poniżej
kosztów), których wartość wzrosła w stosunku do lutego poprzedniego roku o 13%,
a całościowy udział wyprzedaży wzrósł z 6% do 9%.

Sprzedaż sklepów sieciowych wyniosła
99 mln $, notując 17% spadek w sprzedaży jednostkowej oraz 18% spadek w
sprzedaży w dolarach. Podobnie jak w sklepach specjalistycznych prawie
wszystkie kategorie produktów sprzedawały się gorzej, i podobnie najgorsze
wyniki zanotował segment odzieżowy. Do pozytywów należy zaliczyć sprzedaż butli
na wodę, namiotów rekreacyjnych, śpiworów, naczyń kempingowych, uzdatniaczy
wody oraz butów trekkingowych.

Kryzys dotarł również do sklepów
internetowych, które po raz pierwszy od listopada 2008 zanotowały spadek
obrotów. I tak w porównaniu z lutym 2008 całkowita sprzedaż jednostkowa spadła
o 22%, przy 9% spadku sprzedaży kwotowej, co dało wynik 61 mln $. Zaledwie 1%,
ale jednak wzrostem może pochwalić się segment dodatków i drobnych akcesoriów.
Na plusie luty zakończył się również w sprzedaży namiotów rekreacyjnych, małych
plecaków, sprzętu zimowego, polarów, butów turystycznych oraz zimowych „skorup".

Źródło: Outdoor Industry Association oraz Sportsonesource.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0