Columbia Sportswear Co. ogłosiła
swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2009, wg których nastąpił spadek
sprzedaży o 9%, co przełożyło się na obniżenie przychodów z 297,4 mln $ (w I
kwartale 2008) do 272 mln $.
W tym zawiera się 5% negatywny efekt wynikający z wahań kursów walut. Dochody netto spadły aż o 65% do 6,9 mln z 19,9 mln $.
Columbia zanotowała spadki we wszystkich
eksportowych regionach sprzedażowych: w Kanadzie – 26%, w Ameryce Łacińskiej i
Azja-Pacyfik – 6%. W Europie, Bliskim Wschodzie oraz Afryce spadek osiągnął 24%, przekładając
się na 49,8 mln $ przychodu (udział negatywnych kursów walut wynosi w przypadku
tego regionu 8%). Jak ważnym czynnikiem jest kurs dolara niech świadczy fakt,
że jedynie w USA koncern nie zanotował spadku sprzedaży osiągając podobny
przychód jak w I kwartale 2008 czyli 156,3 mln $.
Spadki zanotowała sprzedaż zarówno
lekkiej odzieży sportowej (14%), jak i obuwia (22%). Pozytywny sygnał czyli 10%
wzrost przyszedł natomiast z działu kurtek oraz akcesoriów i sprzętu.
Sprzedaż marki Columbia przyniosła
w I kwartale 241,6 mln $, co dało o 10% gorszy wynik niż w 2008. Natomiast znajdujący
się w portfolio koncernu Mountain Hardwear zanotowały wzrost na poziomie 6%
(23,2 mln $). Sprzedaż pozostałych brandów – Sorel,
Montrail oraz Pacific Trail zarówno w tym roku, jak i w poprzednim była
pomijalna w ogólnym rozrachunku koncernu.
W 2009 roku Columbia spodziewa się
dalszego co najmniej kilkunastoprocentowego spadku przychodów, co tak komentuje
Prezydent koncernu Tim Boyle – „W pierwszym kwartale 2009 dobrze zarządzaliśmy
naszą firmą, mimo niesprzyjających okoliczności na rynku, zarówno w USA, jak i
w Europie. Również mocno dawał nam się we znaki silny dolar. W tym okresie
mieliśmy niższe koszty operacyjne, co było spowodowane mniejszym volumenem
zamówień ale też programem kontroli kosztów, który rozpoczęliśmy jeszcze 2008
roku. Redukcja kosztów wpłynęła m.in. spowolnienie ekspansji nowych sklepów
firmowych oraz innych naszych inwestycji."
Źródło: www.sportsonesource.com
KOMENTARZE