HomeRynek outdoor

Marzec i pierwszy kwartał w USA – outdoor dołuje, camping zwyżkuje




Już tradycyjnie zaglądamy za Ocean aby sprawdzić co dzieje się z tamtejszym rynkiem outdoor. Według najnowszego raportu The Outdoor Industry
Association (OIA) marcowa, łączna sprzedaż w najważniejszych sektorach branży
outdoor, czyli sklepach sieciowych, specjalistycznych oraz internetowych
zanotowała 5% spadek – z 369,2 mln do 349,8 mln $ – w porównaniu z marcem 2008.

Outdoor Industry Association, logoNatomiast sprzedaż I kwartale 2009 spadła o 7% w porównaniu z analogicznym
okresem 2008 roku i wyniosła 1,1 mld $. Marcowe spadki jakie odnotowały sklepy specjalistyczne
i sieciowe różnią się o kilka punktów procentowych i wynoszą odpowiednio – 12%
i 8%. Pozytywną informacją jest fakt, że obniżki są mniejsze niż w lutym
(odpowiednio 19% i 18%) oraz że sprzedaż nieznacznie wzrosła w każdej z kategorii (Kryzysowy luty w amerykańskim outdoorze).

Oznaki życia i to bardzo zdecydowane przejawia natomiast
sprzedaż internetowa, która osiągnęła 14% wzrost zarówno w marcu, jak i w całym
I kwartale. Na tak dobry wynik przełożyły się wzrosty we wszystkich kategoriach
produktowych. Generalnie największym wygranym był sprzęt outdoorowy z 26%
wzrostem (namioty, śpiwory, plecaki, sprzęt wspinaczkowy, sprzęt zimowy). Podwyższeniu
uległy również ceny detaliczne w wielu kategoriach, klienci byli również
bardziej skorzy do wydania trochę większych pieniędzy na wysokiej jakości sprzęt, który dzięki promocji stał się bardziej dostępny.

W sklepach sieciowych dobrze sprzedawały się produkty
dla rekreacyjnego outdooru – rodzinne namioty, różne rodzaje śpiworów, średniej
wielkości plecaki, techniczne torby biodrowe, butle na wodę, żywność
energetyczna, naczynia, sprzęt kempingowy, uzdatniacze do wody, buty trekkingowe.
Ożywienie
dotyczyło także damskich kolekcji odzieży i obuwia oraz wiosennej odzieży
sportowej.
Spadki zanotowały natomiast kategorie ciepłej odzieży sportowej, jak i wierzchniej.

Jednak największe spadki dosięgły w
marcu sklepy specjalistyczne. Na szczęście również i w tym przypadku można
dostrzec duża liczbę kategorii, które zanotowały wzrosty oraz takie, które
spowolniły spadki. Zwyżkę zanotowały śpiwory typu mumia, średniej wielkości
plecaki, sprzęt wspinaczkowy, butle na wodę, żywność energetyczna, liofilizaty,
płachty biwakowe, uzdatniacze wody, maszynki gazowe oraz multisportowe buty.

Rynek amerykański delikatnie zwyżkuje, to ważna optymistyczna wiadomość dla Europy i Polski. Nie da się ukryć, że to co dzieje się w USA wcześniej czy później dociera do nas. Według Barometru rynku outdoor wybrane polskie sklepy specjalistyczne w I kwartale zanotowały wzrosty, jednak na kwiecień sygnalizowane są znaczące spadki – czyżby wzorem Ameryki również w outdoorze czekała nas recesja?

Źródło: Outdoor Industry Association oraz Sportsonesource.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0