Choć sierpniowa sprzedaż w sklepach outdoorowych jest wyższa niż w roku ubiegłym, to nasz barometr niestety pokazuje lekką tendencję spadkową.
Barometr rynku – sierpień 2009
W sierpniu sklepy odnotowały 3,3% wzrosty sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Przy generalnie wyższych cenach nowych kolekcji, oznacza to przypuszczalnie, że mniej klientów odwiedziło sklepy outdoorowe. Tą tendencję potwierdzają dane z Intersportu, który w swoich salonach odnotował 10% spadek liczby klientów.
Wydaje się, że pogoda mogła mieć wpływ na sprzedaż, zwłaszcza kurtek. Sierpień podobnie jak w roku ubiegłym był bardzo gorący (od 1 do 2 stopni cieplejszy od normy wieloletniej), ale za to bardzo suchy. Na obszarze całego kraju spadło zaledwie 75% normy miesięcznej deszczu. W roku ubiegłym opady były zdecydowanie większe, przekraczały normę miesięczną o 25-50%.
Wyniki sprzedaży wykazane w barometrze pokrywają się z danymi GUS z całej gospodarki, które mówią o 5,5% wzroście sprzedaży detalicznej w sierpniu.
Ostatnie trzy miesiące pokazują niestety tendencję spadkową sprzedaży w sklepach outdoorowych. Również więksi gracze na rynku sygnalizują gorsze wyniki. Wspomniany wcześniej Intersport w sierpniu odnotował zaledwie 3,5% wzrost, a Euromark 7% spadek sprzedaży. Miejmy nadzieję, że ten trend odwróci się, na co nadzieję mogą dawać wyniki wskaźnika ufności konsumenckiej badanego przez GUS.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej GUS – sierpień 2009: Wyższa wartość wskaźnika oznacza większy optymizm konsumentów
Nasze badanie staje się co raz bardziej reprezentatywne. Dołączyły do nas kolejne dwa sklepy: Trekker Sport z Poznania oraz Sklep Turysty z Łodzi. W sumie barometr obejmuje 14 sklepów:
- Active. Góry, turystyka, wspinaczka (Gliwice)
- Cerro Torre (Katowice)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- Polar Sport (Kraków)
- Sherpa (Warszawa)
- sieć Skalnik (4 sklepy, Wrocław)
- Sklep Turysty (Łódź)
- Taternik (Poznań)
- Trawers (2 sklepy, Łódź)
- Trekker Sport (Poznań)
KOMENTARZE