HomeRynek outdoorBarometr rynku outdoor

Barometr rynku – wrzesień pod kreską

Słoneczny i ciepły wrzesień nie był najlepszy dla branży – sklepy outdoorowe odnotowały spadki sprzedaży.

We wrześniu ankietowane przez nas sklepy outdoorowe odnotowały 1,7% spadek sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Po raz pierwszy od maja tego roku średnia sprzedaż jest na niższym poziomie niż w roku ubiegłym.

Barometr rynku outdoor - wrzesień 2009Barometr rynku outdoor – wrzesień 2009

Dane z barometru są zgodne z informacjami jakie dochodzą z całej gospodarki. Wg GUS ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest we wrześniu oceniany mniej optymistycznie niż w sierpniu i gorzej niż w analogicznym miesiącu ostatnich dwóch lat. Przedsiębiorcy sygnalizują spadek bieżącej sprzedaży, ich prognozy są nieco
bardziej pesymistyczne od zgłaszanych w ubiegłym miesiącu. Oceny bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej są nadal negatywne, gorsze od formułowanych przed miesiącem. Paradoksem jest to, że równoczeńie rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej, który jest odpowiedzialny za wzrost sprzedaży.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej GUS - wrzesień 2009: wyższa wartość wskaźnika oznacza większy optymizm konsumentówBieżący wskaźnik ufności konsumenckiej GUS – wrzesień 2009: wyższa wartość wskaźnika oznacza większy optymizm konsumentów

Na pewno wpływ na sprzedaż w sklepach outdoorowych miała również pogoda. Wrzesień był wyjątkowo suchy (na niektórych obszarach Polski opady były mniejsze o ponad połowę od normy wieloletniej) i bardzo ciepły (średnia temperatura była wyższa o 1 do 2 stopni w stosunku do września ubiegłego roku i normy wieloletniej). 

Miejmy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą branży wzrosty sprzedaży, choć dane od dużych graczy na rynku –  Euromark (spadek 21,8%), Intersport (wzrost 12,4%, ale przy powiększonej o ponad połowę powierzchni sklepów) – nie nastrają optymistycznie. Oczywiście sytuacja branży jest zdecydowanie lepsza niż np. w USA, gdzie od miesięcy spadki sprzedaży są kilkuprocentowe (patrz W Ameryce ciągle kiepsko…). Na tym tle polski i europejski outdoor prezentuje się bardzo dobrze.

Nasz barometr obejmuje wyniki sprzedaż z 14 sklepów:

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0