Od tego roku firma Kanion, przedstawiciel Grupy Lafuma na Polskę, zmienia swoją strukturę. O pozycji Grupy Lafuma na polskim rynku outdoorowym i o nowej strategii marketingowej firmy rozmawiamy z Olgą Jakubowską, Dyrektorem Generalnym firmy Kanion.
Piotr Turkot (4outdoor.pl): Kanion przez lata był przedstawicielem Lafumy w Polsce, od nowego roku struktura firmy oraz sposób współpracy z Lafumą uległy zmianie, na czym ona polega?
Olga Kakubowska (Dyrektor Generalny firmy Kanion): Od tego roku rzeczywiście struktura firmy Kanion, będącej od 15 lat przedstawicielem Grupy Lafuma w Polsce, uległa zmianie. Kapitałowo firma Kanion jest teraz powiązana z Grupą Lafuma, która posiada udziały w swoim polskim przedstawicielstwie. Utworzenie nowej struktury spółki było logiczną konsekwencją dotychczasowej współpracy, zapewniającym stabilny rozwój w nadchodzących latach.
Co oznacza dla Kanionu oraz polskiego rynku outdoor bezpośrednie zaangażowanie tak dużego gracza, jakim bez wątpienia jest Grupa Lafuma?
Nowa struktura potwierdza zaangażowanie Grupy Lafuma w polski rynek, jest dodatkowym świadectwem stabilności, jaką mają sklepy w Polsce we współpracy z firmą Kanion.
Przypomnę tylko, że Grupa Lafuma należy do ścisłej czołówki światowej w biznesie outdoorowym i ma bardzo szerokie portfolio komplementarnych marek. Wciąż się rozwija, dokupuje nowe marki etc. W chwili obecnej trzon stanowią Lafuma, Millet, Oxbow, Eider, Killy, Le Chameau.
Grupa Lafuma jest obecna w bardzo wielu krajach na świecie, kolekcje są rzeczywiście „międzynarodowe", każdy znajdzie w nich coś odpowiedniego dla swojego rynku, logistyka jest dostosowana do eksportu itd., czego nie można powiedzieć o wielu markach obecnych w Polsce. To dwa kroki do przodu w stosunku do wielu naszych konkurentów.
Czego mogą spodziewać się wasi kontrahenci w związku z tą zmianą?
Z punktu widzenia naszych klientów, czyli sklepów, zasady codziennej współpracy nie ulegną zmianie, ponieważ i tak od wielu lat działaliśmy jako agent Grupy Lafuma, którego to systemu byliśmy w Polsce prekursorami. Sklepom wygodnie jest z nami pracować, w momencie kiedy wiedzą, że w firmie Kanion są w stanie zaopatrzyć się kompleksowo. Mamy ofertę zarówno dla okazjonalnego turysty, jak i dla himalaisty, na lato i zimę, w góry czy na wodę. Z pewnością wkrótce także sklepy docenią naszą nową strategię marketingową, możliwą dzięki nowej strukturze Grupy Lafuma w Polsce.
Wasze portfolio to przede wszystkim Lafuma i Millet. W zeszłym roku mocno wystartowaliście z Milletem, jak wygląda sytuacja tej specjalistycznej marki na początku 2010? Czy zaangażowanie w Milleta nie obniżyło zainteresowania rynku (zarówno sprzedawców, jak i klientów) waszą drugą marką czyli Lafumą?
Millet rzeczywiście mocno wystartował w zeszłym roku i z ogromną satysfakcją muszę powiedzieć, że tendencja ta się utrzymuje. Jest to marka oferująca wyroby z najwyższej półki. Niewiele jest obecnie marek w Europie, które mogą z nią konkurować pod względem jakości, innowacyjności czy wzornictwa. Zgodnie z naszymi prognozami okazało się, że polski rynek jest już gotowy na tak ekskluzywną markę.
Kwestia ceny staje się drugorzędna, kiedy w grę wchodzi produkt tak dopracowany i tak zaawansowany technologicznie. Konsumenci to doceniają. Myślę, że tzw. „głębokość rynku" w tym segmencie będzie rosła w Polsce dość dynamicznie.
Jeśli chodzi o relację Lafuma – Millet, te marki świetnie się uzupełniają. Ich odbiorcami są zupełnie inni konsumenci, więc trudno tu mówić o jakiejś „wewnętrznej" konkurencji. Lafuma jest marką znacznie bardziej „popularną", kierowaną do dużo szerszego grona odbiorców, podczas gdy Millet jest marką specjalistyczną. Myślę, że fakt, iż posiadamy w swoim portfolio obie te firmy jest naszą mocną stroną.
Uzupełnia je oferta Oxbow – sporty wodne oraz snowboard. W nadchodzących miesiącach można się spodziewać z naszej strony także kilku dużych nowości.
KOMENTARZE
przychylny. z tego co widać oxbow zniknął z rynku w Polsce.