HomeRynek outdoorBarometr rynku outdoor

Barometr rynku – grudzień był rewelacyjny!

Koniec roku roku to dobry czas dla branży outdoor. Tak w listopadzie, jak i świątecznym grudniu sklepy outdoorowe odnotowały wzrosty sprzedaży.Po świetnym początku roku w kwietniu branża przeżyła załamanie zapoczątkowane katastrofą pod Smoleńskiem. Kolejne miesiące nie przynosiły poprawy sytuacji i przychody sklepów były mniejsze niż w 2009 roku. Przełamanie spadkowego trendu nastąpiło dopiero w sierpniu (symboliczny wzrost o 0,7%). Potem było już tylko lepiej – pogoda nie przeszkadzała a nastroje konsumenckie były coraz lepsze (od października rósł badany przez GUS wskaźnik koniuktury konsumenckiej). Nastawienie konsumentów były na tyle dobre, że w listopadzie, pomimo pogody odbiegającej od normy, przychody ze sprzedaży w sklepach wzrosły o 9,5%. A listopad był wyjątkowo ciepły i deszczowy – w prawie całym kraju suma opadów przekroczyła normę wieloletnią i temperatury były zdecydowanie wyższe od średniej. Cieszyły dobre wyniki, lecz sprzedawcy niecierpliwie wyczekiwali nadejścia zimy…

Barometr rynku - grudzień 2010Barometr rynku – grudzień 2010

Od zimowej pogody w dużym stopniu zależy cały outdoorowy biznes. To za sprawą długiej i śnieżnej ubiegłorocznej zimy większość europejskich firm z branży zwiększyło przychody i co najważniejsze zyski. Szczęśliwie dla outdoorowego handlu wyczekiwana prawdziwie zimowa aura przyszła z początkiem grudnia. Spore opady śniegu mieściły się w granicach normy wieloletniej, a niskie temperatury (np. w Warszawie był to najmroźniejszy grudzień od 8 lat) sprzyjały zakupom odzieży. Dobrej koniunkturze sprzyjał także ciągle rosnący optymizm konsumentów. Badany przez GUS wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w grudniu (w porównaniu do listopada) o 2,1 pkt. proc. Wskaźnik ten był wyższy niż przed rokiem o 0,9 pkt. proc. Tak dobre warunki spowodowały, że sprzedaż w sklepach wzrosła o 18,6%. Nasze wyniki potwierdzają również raporty dużych graczy. Intersport odnotował w grudniu rekordowe w historii firmy obroty (prawie 36 mln zł) i wzrost przychodów o 16%. Grudzień był wręcz rewelacyjny dla Euromark, przychody spółki były wyższe od tych z grudnia 2009 roku o 39,9%!

Outdoorowi sprzedawcy, podobnie jak wszyscy polscy przedsiębiorcy, z niepokojem patrzą w przyszłość. Stan naszej gospodarki nie jest zły – wskaźniki makroekonomiczne są nadal dobre i w normalnych warunkach polska lokomotywa powinna pędzić ostro do przodu. Balastem jest jednak rosnący dług publiczny. Niestety sytuacja na europejskim rynku i zapowiadana druga fala kryzysu studzą nastroje. Optymizmem nie napawa również styczniowa odwilż.  Miejmy nadzieję, że zima powróci i będzie dobra i długa, co pozwoli na dobre wyniki sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Wojciech Słowakiewicz

Nasz barometr obejmuje wyniki sprzedaży z 14 sklepów:

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0