Europejski rynek outdoorowy większy niż przewidywano – wstępne wyniki badań EOG

Poziom sprzedaży w Niemczech jest dominujący na europejskim rynku outdoorowym, Polska jest rynkiem wschodzącym – tak wynika ze wstępnych danych pochodzących z pierwszego ogólnoeuropejskiego badania sprzedaży, przeprowadzonego w 19 krajach Europy.

European Outdoor Group (EOG) ogłosiło te dane podczas targów OutDoor 2011 we Friedrichshafen, z zastrzeżeniem, że są to ostrożne szacunki, które mają zostać zweryfikowane w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

EOG próbował określić wartość sprzedaży ściśle dla outdooru, wyłączając masowych sprzedawców detalicznych wraz z produktami tylko do sportów zimowych i markami narciarskimi. Mimo to jednak, odzież wspólna segmentowi outdoor jak i segmentowi sportów zimowych została włączona do badania – powiedział podczas prezentacji danych Mark Held, dyrektor wykonawczy EOG. – To, jak zdefiniujemy outdoor ma duże znaczenie, a wyniki jakie w efekcie otrzymamy będą różne.

OutDoor Show 2011 (fot. Messe Friedrichshafen GmbH)OutDoor Show 2011 (fot. Messe Friedrichshafen GmbH)

Badania rozpoczęły się w 2010 roku. EOG i zrzeszone w nim firmy członkowskie uznały, że rynek pozbawiony jest szerokich danych o sprzedaży. European Outdoor Group wystosowała prośbę zarówno do firm członkowskich, jak i tych nie zrzeszonych w EOG o udostępnienie i dostarczenie danych o sprzedaży w latach 2008, 2009 i 2010. Dane miały trafić do niezwiązanego z EOG notariusza, który miał zapewnić ich poufność i wyeliminować wszelkie informacje, które mogłyby zidentyfikować firmę, do której należą dane wyniki.

Informacje do raportu dostarczyło około 80 firm reprezentujących 100 marek. Dostarczone dane sprzedaży obejmowały łączną wartość 7,4 miliarda euro (10,57 miliarda dolarów), pochodziły z 19 krajach i 11 sektorów produktów. Ogłoszenie ostatecznego raportu oczekiwane jest w listopadzie 2011 roku. Jedynie uczestnicy badania otrzymają pełne wyniki szczegółowej analizy. Przeliczenie wartości sprzedaży podanej w artykule z euro na dolary odbyło się po kursie z dnia 22 lipca 2011 roku. 

Wartość rynku

Całkowita wartość rynku w 2010 roku szacowana na podstawie wstępnych danych wynosi 9.677 miliarda euro w sprzedaży detalicznej (13,8 miliarda dolarów) wraz z podatkami (około 4,582 miliarda euro lub 6,5 miliarda dolarów w sprzedaży hurtowej). Stanowi to około 62% całkowitej sprzedaży sprzętu i odzieży outdoorowej w Europie. Z tej liczby, odzież stanowi 49% sprzedaży, obuwie 23%, a pozostały sprzęt 28%.

Inne badania często zawierają dane dotyczące sportów zimowych, jak również segmentów takich jak łowiectwo czy wędkarstwo, których nasze badanie nie uwzględnia – powiedział Held.

OutDoor Show 2011 (fot. Messe Friedrichshafen)OutDoor Show 2011 (fot. Messe Friedrichshafen)

  • Odzież

Skorygowaną wartość rynku odzieżowego szacuje się na 4,774 miliarda euro w sprzedaży detalicznej (6.8 miliarda dolarów) wraz z podatkiem. Niemcy reprezentują największy segment o sprzedaży detalicznej w wysokości 1,179 miliarda euro (1.684 miliarda dolarów), w następnej kolejności plasuje się rynek Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii. Niemcy stanowią 25% całej sprzedaży, natomiast grupa krajów niemieckojęzycznych, tworząca główne europejskie rynki (Niemcy, Austria i Szwajcaria) stanowi łącznie 36% całej sprzedaży.

  • Obuwie

Według statystyk, sprzedaje się ponad 25,5 miliona par butów o wartości detalicznej sięgającej poziomu 2,505 miliarda euro (3.578 miliarda dolarów). Największymi rynkami są Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria i Włochy – w tej kolejności. Odpowiadają one łącznie za 55% objętości i 60% wartości. Najwyższą średnią cenę obuwia określono dla rynku szwajcarskiego.

  • Plecaki

Łączną wartość segmentu szacuje się na 12.2 milionów sztuk, o wartości ok. 550 milionów euro (785.5 milionów dolarów). Wstępne wartości sprzedaży pokazują, że objętość sprzedaży wzrosła o 3,3% w 2009 roku i 6,1% w 2010 roku, z wartością rosnącą odpowiednio o 12,1% i 10,8%. Niemcy odpowiadają za największy procent tego segmentu; na drugiej pozycji znajduje się Zjednoczone Królestwo.

  • Śpiwory i namioty

Analiza w tym punkcie pokazuje wartość segmentu śpiworów na poziomie 185 milionów euro (264 miliony dolarów). Rynek namiotów liczy ponad 2 mln sztuk o szacunkowej wartości w wysokości 288 milionów euro w detalu (411 milionów dolarów).

  • Sprzęt wspinaczkowy

Wartość tego segmentu jest szacowana na 230 milionów euro w handlu detalicznym (328 milionów dolarów). Tu także Niemcy posiadają największy udział w rynku określony na 20%. W następnej kolejności plasują się rynki Francji, Włoch, Austrii i Szwajcarii.

  • Pozostałe produkty

Skupione w tej kategorii zostały wszystkie inne artykuły począwszy od oświetlenia i żywności, a na nawigacji i kijkach kończąc. Szacowana wartość rynku określona została na poziomie w wysokości 1,478 miliarda euro (2.11 miliarda dolarów) 

Jak wypadają poszczególne kraje

W całej rozciągłości badania, Niemcy okazują się być wiodącym rynkiem o wartości sprzedaży detalicznej w wysokości 2,293 miliarda euro (3.275 miliarda dolarów) lub 1.521 miliarda sprzedaży hurtowej (2.172 miliarda dolarów). Za Niemcami, w kolejności lokują się Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria i Włochy. Jeżeli wyniki sprzedaży w krajach skandynawskich potraktować łącznie, to region jako całość znalazłby się na czwartej pozycji ze sprzedażą na poziomie 1,2 miliarda euro (1,7 miliarda dolarów).

Wśród krajów rozwijających się, Polska zajmuje pierwsze miejsce ze sprzedażą na poziomie 158 milionów euro (225 milionów dolarów), a zaraz za nią, na drugim miejscu, lokują się Czechy ze 154 milionami euro wartości sprzedaży (220 milionów dolarów).

Źródło: EOG, snewsnet.com

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0