HomeRynek outdoor

OutDoor Industry Award 2012 – zwycięzcy nagrody GOLD Award

12 lipca, czyli pierwszego dnia wciąż jeszcze trwających targów OutDoor Show we Friedrichshafen, wręczono zwycięskim 48 produktom nagrody OutDoor INDUSTRY AWARD 2012. Za wprowadzenie niezwykłych rozwiązań innowacyjnych i projektowych, 10 najlepszych produktów zostało uhonorowanych nagrodą GOLD Award.

OutDoor Industry Award 2012 - zwycięzcy nagrody GOLD Award (fot. Messe Friedrichshafen)OutDoor Industry Award 2012 – zwycięzcy nagrody GOLD Award (fot. Messe Friedrichshafen)

W tym roku nagrody OutDoor INDUSTRY AWARD były kolejny raz goszczone przez Messe Friedrichshafen i już po raz siódmy poprowadzone oraz zorganizowane przez iF International Forum Design GmbH z Hanoweru. 

Stefan Reisinger, Lider Projektu OutDoor oraz Członek Zarządu Messe Friedrichshafen, z radością przyjął fakt, że branża wciąż pozostaje mocno innowacyjna.

Zajęcia outdoorowe stanowią bardzo istotny element równowagi pomiędzy pracą i codziennym życiem dla wielu ludzi z całego świata. Spektrum tych aktywności rozciąga się od rodzinnego kempingowania i wędrówek z plecakiem w czasie wolnym, poprzez wyprawy w wysokie partie Alp, aż do tak trendseterskich sportów jak bouldering czy slacklining. Sprzęt oferowany przez naszą branżę jest równie zróżnicowany jak same sporty. Tym bardziej cieszy nas fakt, że tak wiele produktów i innowacji zgłoszono do nagród OutDoor INDUSTRY AWARD 2012 przez producentów z całego świata. Stanowi to bardzo przekonującą demonstrację ducha innowacyjności i kreatywności branży outdoorowej – zauważył Reisinger.

W sumie zgłoszono do konkursu 322 produkty z 25 krajów (w 2011 roku zgłoszono 301 produktów z 23 krajów) z całego świata. Wszystkie zwycięskie produkty można podziwiać podczas targów OutDoor na specjalnej, wyodrębnionej wystawie we Wschodnim Foyer (Foyer Ost). 

W międzynarodowym jury tegorocznej nagrody OutDoor INDUSTRY AWARD zasiedli: Boris Gnielka (Outdoor Magazin, Stuttgart/Niemcy), Mark Held (European Outdoor Group, Zug/Szwajcaria), Monica Viganò (Outdoor Magazine, Meda/Włochy), Nora Kühner (konsultantka ds. projektów odzieżowych, Monachium/Niemcy oraz IDEAS Active Sports Design Network), Alessandra Soresina (przyrodniczka, autorka i fotografka, Milan/Włochy) oraz Remo Nanzer (Transa Backpacking AG, Bern/Szwajcaria).

Zgłoszenia przyjmowano w następujących ośmiu kategoriach: odzież/kaski/buty, plecaki/bagaż, sprzęt wspinaczkowy/górski, sprzęt kempingowy, śpiwory, akcesoria, produkty o wysokiej wartości ekologicznej/sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi oraz innowacyjne materiały.

Podczas oceniania zgłoszeń jurorzy zwracali szczególną uwagę na następujące aspekty: poziom innowacyjności, jakość wzornictwa, wykonanie, dobór materiałów, spójność środowiskowa, zrównoważony rozwój, funkcjonalność, użyteczność, bezpieczeństwo, charakter trendseterski oraz wartość marki.

Opinie jury

Jakość zgłoszeń wahała się od dobrej do doskonałej. Stanowiły one bardzo przejrzysty przegląd najróżniejszych sekcji w branży – innymi słowy: wszystkich rodzajów sportów, które możemy uznać za sporty outdoorowe. Nie trzeba dodawać, że bardzo wyraźnym trendem w całej branży jest dążenie do zredukowania wagi produktów. Równocześnie można zauważyć wyraźny powrót do tradycyjnego rzemiosła w wykonaniu produktów (np. skórzane torby i buty). Projekty odzieży stały się mocno ergonomiczne, jednak równocześnie można zaobserwować wysiłki na rzecz stworzenia naprawdę modnych krojów. Dobrze się również patrzy na żywe kolory (żółcie, pomarańcze i zielenie); lekkie materiały i tkaniny w pozytywny sposób wydobywają zalety kolorów – mówi Nora Kühner (konsultantka ds. projektów odzieżowych, Monachium/Niemcy oraz IDEAS Active Sports Design Network).

Bardzo cieszy mnie rozwój przemysłu odzieżowego – nowe technologie, które pozwalają na tworzenie lżejszej odzieży (7-10 den), robią bardzo duże wrażenie. Przyjemnie się również patrzy na innowacyjność wykonania – na przykład połączenia najróżniejszych rodzajów materiałów w jednym modelu odzieży. W kwestiach technologii dokonał się interesujący postęp w produkcji lin wspinaczkowych (Edelrid), jak również w japońskich palnikach. Kategoria produktów ekologicznych wciąż stara się odnaleźć swój kierunek i definicję – jednak pojawiło się kilka dobrych pomysłów i szereg zachęcających inicjatyw – ocenia Mark Held (European Outdoor Group).

Wszystkie zgłoszenia były bardzo wysokiej jakości i większość z nich była również wysoce zaawansowana technicznie. W większości przypadków członkowie Jury byli jednomyślni w swoich opiniach. Branża odzieżowa jest zdecydowanie zbyt mocno nastawiona na gusta mężczyzn – kobiety życzyłyby sobie zobaczyć coś odrobinę bardziej stylowego. Z przyjemnością zobaczyłabym więcej innowacyjnych produktów nastawionych na zrównoważony rozwój i przyjaznych dla środowiska. Nie mogę powiedzieć, że zobaczyłam jakieś zdecydowanie nowe trendy. Usiłuje się obecnie optymalizować produkty, przy równoczesnym zachowaniu podstawowych funkcji: poprzez podniesienie jakości, wprowadzenie lepszych technologii i zmniejszenie wagi – twierdzi Alessandra Soresina (przyrodniczka, autorka i fotografka, Milan/Włochy).

W niektórych kategoriach można zaobserwować korzystne postępy, w innych z kolei nie dużo się dzieje. Podczas oceniania zgłoszeń zauważyliśmy nie tylko wyraźny trend w kierunku tworzenia wysoce zaawansowanych produktów, lecz również w kierunku większej świadomości środowiska naturalnego. To dobry początek, lecz jest jeszcze wiele do zrobienia. Nie było praktycznie żadnych nowych trendów – raczej stare, znajome produkty są uaktualniane i udoskonalane – mówi Remo Nanzer (Transa Backpacking AG, Bern/Szwajcaria).

Wiele z innowacyjnych produktów zgłoszonych w tym roku do nagród OutDoor INDUSTRY AWARD rzeczywiście prezentuje szereg innowacyjnych podejść i zaskakujących rozwiązań. W szczególności producenci sprzętu wspinaczkowego zaprezentowali wiele nowych, sprytnych pomysłów, które w przyszłości uczynią szpej bezpieczniejszym i łatwiejszym w użyciu – dodaje Boris Gnielka (Outdoor Magazin, Stuttgart/Niemcy).

Zwycięzcy 10 złotych nagród GOLD OutDoor INDUSTRY AWARD 2012

Spośród 322 złoszeń, Jury wyselekcjonowało w sumie 48 nagrodzonych produktów. Dziesięć spośród nich otrzymało złote nagrody GOLD Award za wyróżniający się design i innowacyjne rozwiązania.

  • Odzież / kaski / buty:

Kask SIROCCO

Producent: Petzl, Crolles/Francja

Projekt: Petzl, Crolles/Francja

Petzl, kask SiroccoPetzl, kask Sirocco

Przy maksymalnej wadze 165 g, kask SIROCCO wyznacza nowe standardy niskiej wagi. Dzięki kompaktowej konstrukcji, udało się zredukować wagę do minimum, przy czym właściwości mechaniczne spienionego polipropylenu (EPP) gwarantują niezwykłą wytrzymałość na uderzenia. System regulacji wykorzystujący paski również przyczynia się do obniżenia ciężaru. Kask jest wyposażony w nową klamrę magnetyczną, umożliwiającą zapinanie paska pod szyją za pomocą jednej ręki. Kask SIROCCO posiada szereg otworów wentylacyjnych.

Opinia Jury: W modelu SIROCCO Petzlowi udało się obniżyć wagę kasków wspinaczkowych do zaledwie 165 g. Jest to coś absolutnie niezwykłego – a do tego firma nie poszła na żadne kompromisy w kwestiach wentylacji i komfortu noszenia. W pełni zasłużona nagroda GOLD Award!

  • Odzież / kaski / buty:

Męska kurtka Tachyon | „light & fast” | Wiatrówka

Producent: Montbell Co., Ltd., Osaka/Japan

Projekt: Montbell Co., Ltd., Osaka/Japan

Montbell, kurtka TachyonMontbell, kurtka Tachyon

Kurtka Tachyon, z kategorii „light & fast”, waży zaledwie 45 g i po spakowaniu nie zajmuje więcej miejsca niż standardowy batonik. Jest to wiatrówka wykonana z wytrzymałego, ultralekkiego nylonu ripstop POLKATEX o gęstości 7 denierów z impregnacją DWR, który powstrzymuje niewielki deszcz do chwili kiedy użytkownik znajdzie odpowiednie schronienie. Kurtka jest wyposażona w zaciągany ściągacz w pasie, elastyczne ściągacze rękawów, odblaskowe nadruki zwiększające bezpieczeństwo i system pakowania do zintegrowanego pokrowca.

Opinia Jury: Charakter light & fast tego modelu jest w pełni przekonujący ze względu na zastosowanie ultralekkiego, innowacyjnego nylonu i dobre, solidne wykonanie. Przy wadze zaledwie 45 g, jest to jedna z najlżejszych wiatrówek na dzisiejszym rynku. Prawdziwa innowacja!

  • Odzież / kaski / buty:

Kurtka hybrydowa polychromeLAB fast forward

Producent: polychromeLAB.gmbH, Hall w Tyrolu/Austria

Projekt: michelestinco_pd applied specific design,

Hall w Tyrolu/Austria

Kurtka hybrydowa polychromeLAB fast forwardKurtka hybrydowa polychromeLAB fast forward

Hybrydowa kurtka „fast forward”, wykonana w 84% z wysoce elastycznego, zupełnie nowego materiału 3-warstwowego, jest przeznaczona do sportów szybkościowych. Parametry hydrostatyczne wynoszą 10.000 mm słupa wody, a odporność na ścieranie wynosi 40.000 otarć Martindale’a. W wariancie z czarną powłoką na wierzchu absorbuje ona 98% promieniowania UV. Natomiast srebrna podszewka odbija 28% ciepła ciała i równocześnie kontroluje temperaturę ciała użytkownika – dzięki membranie wykonanej w specjalnej technologii. Zapewnia ona suchość kurtki nawet po bardzo forsownych wysiłkach fizycznych.

Po założeniu kurtki srebrną stroną na wierzch, odbija ona 28% promieni UV, podczas gdy czarna warstwa od środka pochłania 98% ciepła ciała. Przy współczynniku Ret 3,2 kurtka charakteryzuje się doskonałą oddychalnością. Kurtka „fast forward” może dostosować się do praktycznie każdych warunków pogodowych.

Opinia Jury: Ta kurtka przekonała nas swoją hybrydową konstrukcją: jest to niezwykle wszechstronna odzież, łącząca w sobie funkcjonalność, wygodę, inteligentny dobór materiałów oraz wysokiej jakości wykonanie z nowoczesnym designem i efektownym wyglądem. Czyni to ten produkt atrakcyjnym dla stale poszerzającego się grona odbiorców miejskich, którzy nie uprawiają sportów w warunkach ekstremalnych, ale postrzegają wysiłek fizyczny jako część swojego codziennego stylu życia.

  • Plecaki / bagaż:

Tobra podróżna „Covert ICO Case”

Producent: Arc’teryx Equipment Inc., North Vancouver/Kanada

Projekt: Arc’teryx Equipment Inc., North Vancouver/Kanada

Arc'teryx, torba Covert ICO CaseArc’teryx, torba Covert ICO Case

Ta lekka torba może być wykorzystywana jako tradycyjna walizka, jako torba na ramię lub jako plecak, a do tego oferuje niezrównaną objętość jak na swoją wagę. Przy objętości 50 l, torba Covert ICO Case waży zaledwie 1150 g i jest traktowana jako bagaż podręczny podczas większości lotów międzykontynentalnych.

Dzięki warstwom ochronnym ze wszystkich stron, bagaż i jego zawartość są bardzo dobrze strzeżone. Prostota designu czyni ten model odpornym na większość uszkodzeń, które mogą powstać na lotniskach. Bardzo praktycznym rozwiązaniem są rączki ze wszystkich czterech stron. Dodatkowe kieszenie wewnętrzne i zewnętrzne ułatwiają organizację bagażu.

Opinia Jury: Ta torba wyróżnia się swoim dobrym, prostym i estetycznym wzornictwem. Jest bardzo lekka, funkcjonalna i praktyczna. Nie posiada żadnych zbędnych pasków czy zaczepów, dzięki czemu łatwiej można się z nią obchodzić. Rozmiar jest również idealny. Absolutnie nieodzowna dla osób dużo podróżujących!

  • Sprzęt wspinaczkowy / górski

Lina „10.0 Sensor”

Producent: Mammut Sports Group AG, Seon/Szwajcaria

Projekt: Mammut Sports Group AG, Seon/Szwajcaria

Mammut, lina SensorMammut, lina Sensor

10.0 Sensor jest pierwszą liną oferującą system haptic, czyli oznaczenie dotykowe, jako dodatek do tradycyjnych oznaczeń wizualnych. Te oznaczenia ostrzegają asekurującego i wspinacza zarówno poprzez oznaczenia wizualne, jak i poprzez wrażenia dotykowe, że zbliża się połowa lub koniec liny.

Sensualna technologia BiCo Sense zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo, gdyż asekurujący, nawet jeśli patrzy cały czas w górę na prowadzącego, potrafi wyczuć, że zbliża się połowa lub koniec liny. Szczególnie docenione może to zostać przez wspinaczy korzystających ze sztucznych ścian wspinaczkowych. Lina 10.0 Sensor jest również impregnowana w technologii superDRY™.

Opinia Jury: Końcówki i połowa pojedynczej liny Sensor różnią się od reszty zarówno wizualnie, jak i dotykowo. Zapewnia to lepszą orientację osobie asekurującej i zapobiega wypadkom podczas opuszczania prowadzącego – asekurujący łatwo wyczuwa zbliżający się koniec liny. Miejmy nadzieję, że liny Sensor spowodują, że wypadki związane z opuszczaniem wkrótce staną się historią! Dobra robota!

  • Sprzęt wspinaczkowy / górski

Pojedyncza lina „Snipe 9.8 / 10.0 mm”

Producent: EDELRID, Isny/Niemcy

Projekt: EDELRID, Isny/Niemcy

Edelrid, lina Snipe 9.8/10.0 mmEdelrid, lina Snipe 9.8/10.0 mm

Pierwsza lina o dwóch grubościach i właściwościach dotykowych: pierwsze 7 m i połowa liny są wykonane z grubszego oplotu w celu podniesienia ich wytrzymałości, odporności na ścieranie oraz wprowadzenia sygnalizacji dotykowej dla asekuracyjnego. W pozostałych miejscach lina jest cienka, lekka i łatwa w kontroli.

Opinia Jury: Pierwsza lina o dwóch średnicach! Pierwsze 7 metrów posiada grubszy oplot i średnicę 10 mm zamiast 9,8 mm. Oznacza to, że asekurujący nie tylko widzi, ale również wyczuwa w dotyku kiedy zbliża się koniec liny podczas opuszczania partnera. Znacznie zmniejsza to niebezpieczeństwo upuszczenia zjeżdżającego na linie, a do tego zwiększa poziom zabezpieczenia tych partii liny, które są wystawione na większe tarcie. Środek liny jest również grubszy, aby zapewnić lepszą orientację. Co za wspaniała innowacja!

  • Sprzęt wspinaczkowy / górski

Kijki trekingowe „Ultra Mountain FL W”

Producent: Black Diamond Equipment AG, Reinach/Switzerland

Projekt: Curtis Graves (Dyrektor Kategorii),

Black Diamond Equipment Limited, Salt Lake City/Utah, USA

Black Diamond, kije trekkingowe Ultra Mountain FL WBlack Diamond, kije trekkingowe Ultra Mountain FL W

Kije trekkingowe zaprojektowane specjalnie z myślą o kobietach. Łączą w sobie wytrzymałą konstrukcję, wszechstronność systemu z-kijków oraz nowy system zatrzasków FlickLock Pro, wykonany ze stali nierdzewnej. Długość jest dostosowana do średniego wzrostu kobiecego, pasek na nadgarstek jest przyjemnie miękki w dotyku.

Opinia Jury: Trekkingowy kijek Ultra Mountain FL W jest łatwy w składaniu, bardzo kompaktowy i można go zmontować w zaledwie kilka sekund. Jest w pełni regulowany i charakteryzuje się wysoką stabilnością oraz niską wagą. Pasek na nadgarstek jest jednym z najbardziej wygodnych na rynku. Można go używać również na rękawice, a do tego stylowo wygląda.

  • Sprzęt wspinaczkowy / górski

Zestaw do Via Ferrat „Cable Vario”

Producent: EDELRID, Isny/Niemcy

Projekt: EDELRID, Isny/Niemcy

Edelrid, zestaw do Via Ferrata "Cable Vario"Edelrid, zestaw do Via Ferrata „Cable Vario”

Cable Vario stanowi pierwszy na świecie zestaw do via ferrat z modułem hamulcowym, który może być dostosowany do wagi użytkownika – co trochę przypomina ustawienia DIN w wiązaniach narciarskich. Oznacza to, że dzieci i lżejsze, drobne kobiety mogą obecnie cieszyć się lepszą ochroną podczas przemierzania szlaków górskich.

Opinia Jury: Jest to pierwszy zestaw do via ferrat z możliwością ustawienia wagi użytkownika. W wyniku tego osoby, które ważą mniej niż standardowa waga 80 kg, będą w sposób bardziej „łagodny” wyhamowywane w przypadku odpadnięcia. Karabinek jest również łatwy w obsłudze. Super produkt!

  • Sprzęt kempingowy

Kuchenka kempingowa „OD-1NP, Muka Stove”

Producent: SOTO/Shinfuji Burner, Toyokawa, Aichi/Japania

Projekt: SOTO/Shinfuji Burner, Toyokawa, Aichi/Japania

SOTO/Shinfuji Burner, kuchenka kempingowa OD-1NP, Muka StoveSOTO/Shinfuji Burner, kuchenka kempingowa OD-1NP, Muka Stove

Zatankuj pojemnik na paliwo, odkręć zawór, a płomień sam się zapali: hybrydowa kuchenka gazowa nie potrzebuje żadnego rozgrzewania. System „Dual-Groove Drum System™” powoduje, że odpalanie tego palnika jest równie łatwe jak zapalanie kuchenki domowej. Palnik Muka Stove został wyposażony w miernik ciśnienia w swojej „inteligentnej pompie”, tak aby użytkownik widział jakie jest ciśnienie wewnątrz aluminiowego zbiornika. Mały stojak aluminiowy oraz bardzo elastyczny przewód czynią kuchenkę wysoce ergonomiczną.

Opinia Jury: Kuchenka Muka jest łatwa w obsłudze. Jej konstrukcja charakteryzuje się prostym wzornictwem, wysoką funkcjonalnością i absolutnym minimalizmem. Ta doskonała prostota jest bardzo przekonywująca. Ręcznie odkręcany zawór, który automatycznie rozgrzewa kuchenkę, stanowi dodatkową zaletę.

  • Produkty o wysokiej wartości ekologicznej / sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi:

Bidon „OA 33 50205 Biodegradable bottle”

Producent: Discovery Sports, SA / Berg Outdoor, Maia/Portugalia

Projekt: Discovery Sports, SA / Berg Outdoor, Maia/Portugalia

Discovery Sports, SA / Berg Outdoor, bidon OA 33 50205 Biodegradable bottleDiscovery Sports, SA / Berg Outdoor, bidon OA 33 50205 Biodegradable bottle

Bidon na napoje o pojemności 0,5 l wykonany z organicznego plastiku podlegającego biodegradacji. W warunkach kompostowych ulega rozkładowi w przeciągu 6 miesięcy.

Opinia Jury: Ten bidon posiada bardzo dużą wartość ekologiczną, przez co sprzyja biorozwojowi. Wykonano go z zasobów niekopalnych, aby ochronić cenne zasoby naturalne. Dodatkowo ulega całkowitej biodegradacji w warunkach kompostowych w ciągi 6 miesięcy. Jego design jest prosty i estetyczny. W swojej kategorii stanowił najbardziej przekonywający przykład produktu przyjaznego środowisku. Wspaniała robota – to naprawdę działa i zasługuje na GOLD Award!

Wszystkie zwycięskie produkty można odnaleźć na internetowej wystawie iF na stronie www.ifdesign.de.

Źródło: Messe Friedrichshafen GmbH

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0