HomeRynek outdoor

Kiermasz odzieży i sprzętu na 10. KFG – festiwal outdooru

W opinii organizatorów, jak i przede wszystkim w opinii gości odwiedzających festiwal, nie sposób sobie wyobrazić Krakowskiego Festiwalu Górskiego bez Kiermaszu Odzieży i Sprzętu Outdoorowego. Wystawa towarzyszy festiwalowi niemalże od początku, a tegoroczna edycja pobiła kolejne rekordy. 

Na przestrzeni lat pojawiali się kolejni wystawcy, wielu z nich zostało z festiwalem na lata. Jednocześnie odwiedzający kiermasz co roku mogą liczyć na nowe stoiska, nowe marki i nowe możliwości poszerzenia swojej wiedzy i listy posiadanego ekwipunku.

Tegoroczny kiermasz okazał się rekordowy biorąc pod uwagę ilość wystawiających się marek. Swoje stoiska wystawiło blisko 40 firm, co przełożyło się na kilkadziesiąt marek i setki produktów. 

Wśród prezentowanych marek znalazły się m.in.: Patagonia, Marmot, Black Diamond, Jack Wolfskin, Dynafit, Scarpa, Majesty Skis, Yeti, Gato Walls, Geco Walls, Montano, Feel Free, Regatta, Schoeffel, Craft, Cobolt, Seger, Alpamayo, Pajak, Petzl, Directalpine, CAMP, Cassin, Rock Empire, Zamberlan, 8a.pl, Gregory, Ocun, Rock Pillars, Buff, Moko, Fenix, Brubeck, Garmin oraz Monkey’s Grip.

Kiermaszowi debiutanci

Podczas jubileuszowej 10. edycji Krakowskiego Festiwalu Górskiego po raz pierwszy na kiermaszu gościła odzież marki Patagonia, która debiutuje w tym roku na polskim rynku, jako kolejna z marek w portfolio firmy Raven Outdoor. Na stoisku można było obejrzeć i przymierzyć zarówno sztandarowe modele marki jak i najnowsze konstrukcje z serii Hybrid, o których pisaliśmy już na łamach 4outdoor.pl.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko Patagonii i sklepu MOKO (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko Patagonii i sklepu MOKO (fot. Adam Kokot/KFG)

Spośród prezentowanych produktów, przede wszystkim warte uwagi były modele Piton Vest i damska bluza Piton Pullower. Modele na sezon 2013 dostępne były niestety tylko w wybranych kolorach i tylko w rozmiarze M – zarówno w wersji męskiej, jak i damskiej.

Oprócz wspomnianych wyżej, można było przymierzyć jedną z innowacji w kolekcji Patagonii – męską kurtkę Nano Puff Hybrid w atrakcyjnych kolorach z nadchodzącego sezonu, a także słynne, będące już ikonami kolekcji Patagonii, kurtki Nano Puff i Micro Puff Hoody.

Oczywiście wielu chciało zobaczyć słynną kolekcję fleeców serii R oraz bieliznę Capilene 4 Expedition Weight, które były reprezentowane tylko przez pojedyncze egzemplarze – niemniej sprawny system zamówień i dostaw internetowych, a także możliwość zamówień do sklepu MOKO, pozwalają na łatwy dostęp do kolekcji tej marki na naszym rynku. 

Kolejnym debiutantem na kiermaszu była marka Fenix – międzynarodowa firma dotychczas operująca na rynku oświetlenia taktycznego. W tej domenie Fenix może poszczycić się jedną z najjaśniejszych latarek na rynku, modelem TK75 – jasność emitowanego przez nią światła to 2600 lumenów, a wielkość latarki nie odbiega od standardowego wyobrażenia o rozmiarach tego typu sprzętu. Inaczej jest niestety z ceną – model ten kosztuje 899 zł.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Fenix (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Fenix (fot. Adam Kokot/KFG)

Marka postanowiła zainicjować działalność na rynku outdoor, oferując klientom cztery modele czołówek. Fenix szczyci się znakomitym stosunkiem ceny swoich produktów do jasności emitowanego przez nie światła. Cała oferta produktowa czołówek mieści się w przedziale cenowym od 149 – 249 zł, a jasność światła plasuje się w przedziale od 97 do 277 lumenów. Jak dowiedzieliśmy się na stoisku firmy, wszystkie modele marki Fenix spełniają standardy jasności oświetlenia ANSI.

Po raz pierwszy na kiermaszu można było zobaczyć produkty Feel Free – marki nieobcej uczestnikom rynku outdoor i przede wszystkim nie anonimowej wśród klientów. Celuje ona w klienta okazjonalnie korzystającego z outdooru i traktującego outdoor raczej jako formę rekreacji, niż sportu.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Feel Free i Chiruca (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Feel Free i Chiruca (fot. Adam Kokot/KFG)

Segment ten jest obszarem zaciętej walki konkurencyjnej i właśnie dlatego na kiermaszu KFG marka Feel Free postanowiła tym razem wyjść z ofertą do klienta bardziej wyspecjalizowanego, poszukującego odzieży do turystyki kwalifikowanej.

Brubeck to kolejna, zyskująca coraz bardziej na popularności, polska marka outdoorowa. Jej obecność na kiermaszu KFG, a także rzesze odwiedzających stoisko, odzwierciedlają rosnącą pozycję produktów Brubeck na naszym rynku. 

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Brubeck (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Brubeck (fot. Adam Kokot/KFG)

Oblegane było także stoisko marki Garmin z najnowszymi elektronicznymi produktami marki. Na stoisku można było dokonać zakupu za pośrednictwem partnera detalicznego. Ta ciekawa forma współpracy sprytnie łączyła interes zarówno dystrybutora, detalisty, jak i klient ostatecznego. Inauguracyjna obecność Garmina na KFG okazuje się być sukcesem i mamy nadzieję, że nie będzie to ostatnie spotkanie marki z odwiedzającymi festiwal. 

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Garmin (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Garmin (fot. Adam Kokot/KFG)

Najnowszych ciekawostek technologicznych, tym razem z dziedziny kamer, odwiedzający szukali także na stoisku marki GoPro.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki GoPro (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki GoPro (fot. Adam Kokot/KFG)

Tradycyjnie na kiermaszu

Oprócz nowych uczestników kiermaszu, nie zawiodły marki, które zgodnie z festiwalową tradycją, były obecne na krakowskim festiwalu po raz kolejny. 

Wśród nich Monkey’s Grip – producent rękawic, który jak się okazuje, z pasją podchodzi do rozwoju oferty produktowej. W tym roku firma postanowiła pojawić się na kiermaszu z kilkoma modelami prototypowymi, między innymi z rękawicami Dragon, póki co dostępnymi tylko w rozmiarze L.

Są to miękkie i precyzyjne rękawice, w których marka odeszła od klasycznej czerni na rzecz czerwieni i nacisku na bardziej wyszukaną stylistykę, odpowiadającą także gustom części klienteli skoncentrowanej na narciarstwie.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Monkey's Grip i Montano (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Monkey’s Grip i Montano (fot. Adam Kokot/KFG)

Pojawił się także nowy model DT przeznaczony do drytoolingu i technicznej wspinaczki mikstowej – model wprowadza nowe materiały do portfolio marki – Polartec Power Shield i Polartec Thermal Pro.

Z biznesowego punktu widzenia kiermasz był nie tylko okazją aby przedstawić klientom nowe modele i opowiedzieć o procesie produkcji i projektowania, ale także szansą by zebrać opinie dotyczące oczekiwań i preferencji. W tej perspektywie nie mniej ważne jest także otwarcie marki Monkey’s Grip na linię rękawiczek taktycznych, wykonanych z materiałów niepalnych oraz rękawice do zjazdów opracowaną z myślą o ratownikach TOPR-u.

KFG okazał się być dobrą platformą dla prezentacji produktów marki Buff. Jak dowiedzieliśmy się podczas rozmowy na stoisku, głównym celem obecności marki na kiermaszu, była edukacja i zebranie opinii zwrotnej od klientów, którzy nie zawsze mogą liczyć na odpowiednią ilość informacji o produkcie w sklepach. O produkcie, który zwłaszcza przy sprzedaży wymaga szczególnej legendy, niemniej może poszczycić się szeroką rzeszą zaufanych klientów i potężnymi możliwościami rozwoju.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Buff (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Buff (fot. Adam Kokot/KFG)

Buff zadebiutował na KFG podczas 9. edycji – na tegorocznej wystawie marka pojawiła się nie tylko z chustami, ale także z kolekcją odzieży. Jednak i tak to chusty są w centrum zainteresowania klientów, a w sezonie zimowym zwłaszcza te, w których zastosowano wiatroszczelny materiał Windstopper. Podsumowując, stoisko okazało się sukcesem wizerunkowym i sprzedażowym.

Obecny po raz wtóry na festiwalu sklep 8a.pl, podobnie jak w minionych edycjach, skupił się na budowaniu więzi z klientami. Stoisko sklepu przedstawiło najlepiej sprzedające się modele w kolekcji marki Zamberlan, a także lekkie sportowe uprzęże marki Ocun i praktycznie pełną linię butów wspinaczkowych Rock Pillars.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko firmy 8a.pl oraz marek Zamberlan, Ocun i Rock (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko firmy 8a.pl oraz marek Zamberlan, Ocun i Rock Pillars (fot. Adam Kokot/KFG)

Ciekawostką stoiska był niedostępny jeszcze w sprzedaży model Zamberlan Jorasses, którego premiera w sklepie nastąpi na początku 2013 roku.

Nowości wspinaczkowe odwiedzający mogli również znaleźć no stoisku firmy Namaste, gdzie królował sprzęt marek CAMP, Cassin, Rock Empire, jak również plecaki marki Gregory

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko firmy Namaste i marek: CAMP, Cassi, Gregory i (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko i załoga firmy Namaste, dystrybutora marek: CAMP, Cassin, Gregory i Rock Empire (fot. Adam Kokot/KFG)

Specjalną ofertę na mrozy, które panowały na krakowskim „polu” przygotowała firma Sport Team, dystrybutor marek Schoeffel, Craft, Cobolt oraz Seger. Cenami kusiła także marka Regatta, Lowe Alpine, a także Marmot i Black Diamond.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Lowe Alpine (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Lowe Alpine (fot. Adam Kokot/KFG)

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Shoeffel, Craft, Seger i Cobolt (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Shoeffel, Craft, Seger i Cobolt (fot. Adam Kokot/KFG)

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Regatta i Dare2be (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marek Regatta i Dare2be (fot. Adam Kokot/KFG)

Stale współpracujący z Krakowskim Festiwalem Górskim sklep Alpamayo, mimo mniejszego niż w zeszłym roku stoiska, cieszył się z wyraźnie większej liczby odwiedzających gości. Obecność okazała się owocna sprzedażowo i promocyjnie – klienci w znakomitej większości oczekiwali informacji o najnowszych produktach.

A wśród nich o nowych, lekkich swetrach puchowych marki Pajak, które cieszyły się znakomitym przyjęciem festiwalowych gości.

 

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko sklepu Alpamayo (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko sklepu Alpamayo (fot. Adam Kokot/KFG)

Stała obecność na kiermaszu zdaje się skutkować rosnącym zainteresowaniem klientów, którzy w oparciu o minione doświadczenia mogą liczyć na obecność ulubionych marek i odwiedzać stoisko w celu realizacji wcześniej powziętych zamiarów zakupowych. 

Z tego faktu na pewno zdaje sobie sprawę kolejny stały gość kiermaszu – ceniona przez wspinaczy marka Montano. Marka z Nowego Targu wystawiała swoje techniczne modele odzieży z PrimaLoft Sport, w których stosuje materiały marki Concordia – Navigator i Micro Fighter. Co cieszy, od niedawna firma stosuje także szerszą paletę kolorów (niestety wciąż tylko wśród męskich modeli).

Wszystkie nowe wariacje materiałowo-kolorystyczne zostały zastosowane w popularnych modelach Rostrum. Ponadto dla krytycznej oceny klientów dostępna była nowa linia Latok serii LMW – kurtka o kroju znanego modelu Bugaboos i lekkie spodnie z zamkami ¾. Po pierwszych oględzinach możemy przyznać, że materiał jest bardzo elastyczny, a krój dopasowany i wygodny. Prace nad serią tej odzieży trwały dwa lat, a marka od początku postawiła sobie poprzeczkę wysoko, opracowując technologię produkcji dla tego wyjątkowo elastycznego materiału.

Już teraz, po wstępnych doświadczeniach z tymi modelami, Montano przymierza się do opracowania modelu wykonanego w technologii 3L – na to musimy jednak poczekać na targi w Monachium i to co później przyniesie czas. Według planów spodnie Latok pozostaną nadal superlekkimi, zapasowymi spodniami na wyjątkową, górską okazję.

Producent odzieży i sprzętu puchowego Yeti to stały sponsor festiwalu, jak i wystawca na kiermaszu. I słusznie – Yeti za każdym razem może liczyć na tłum odwiedzających na swoim stoisku.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Yeti (fot. Rafał Baran)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Yeti (fot. Rafał Baran)

W tym roku gratką dla gości KFG był nowy model kurtki puchowej – Torre II. Kurtka wydaje się być naprawdę przemyślaną i wartą tego by jej zaufać. W wykonanej z laminatu marki Toray o oddychalności 8000 mm/m2/24h kurtce od wewnątrz zastosowano materiał ze srebrną nitką X–static. Torre II posiada profilowane rękawy, wzmocnione tkaniną o większej gramaturze i mankiety z materiału stretch – chronią przed zawiewaniem, a wodoszczelne zamki i dopasowany, regulowany w 3D kaptur czynią z tego modelu znakomitą kurtkę stanowiskową i biwakową na ciężkie zimowe warunki. Model pakuje się do bardzo małych rozmiarów i waży nieco poniżej kilograma.

W tym roku KFG gościło także producentów chwytów i ścian wspinaczkowych. Marki Gatowalls oraz Geco Walls mogły liczyć na obecność doskonale dobranej grupy klientów, którzy potrafią ocenić i docenić szorstką fakturę wspinaczkowych chwytów. Z pewnością byli to jedni z najbardziej wyspecjalizowanych wystawców obecnych na kiermaszu.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko Gatowalls producenta chwytów i ścian (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko Gatowalls producenta chwytów i ścian wspinaczkowych (fot. Adam Kokot/KFG)

Nieco specjalistycznej wiedzy można było również zaczerpnąć na stoisku firmy Gore.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko firmy Gore  (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko firmy Gore (fot. Adam Kokot/KFG)

Nie zabrakło również targów ISPO Munich, których obecność jest jak najbardziej uzasadniona w tym miejscu i o tej porze. W lutym odbędzie się kolejna edycja monachijskich targów, na których mamy także swoich rodzimych przedstawicieli w roli wystawców i odwiedzających.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko targów ISPO Munich (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko targów ISPO Munich (fot. Adam Kokot/KFG)

Na stoisku ISPO można było więc dowiedzieć się szczegółów dotyczących wyjazdu, a przy tym targi w tym roku połączyły swoje siły z KFG i Polish Outdoor Group, organizując polską edycję ISPO Academy (relacja już wkrótce na łamach 4outdoor.pl). Na wydarzeniu pojawiło się kilkadziesiąt osób z branży, co w połączeniu z licznym gronem kiermaszowych wystawców sprawiło, że stoisko ISPO miało swoją publiczność każdego dnia festiwalu. 

Na kiermaszu KFG mieli czego szukać również miłośnicy literatury i prasy górskiej. Można było zaopatrzyć się w archiwalne i najnowsze numery magazynów, książki, a także przewodniki i topo wspinaczkowe wydane przez wspinanie.pl. Nie zabrakło także Oli Dzik i biżuterii prosto spod Himalajów.

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – Ola Dzik z biżuterią spod Himalajów (fot. Rafał Baran)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – Ola Dzik z biżuterią spod Himalajów (fot. Rafał Baran)

Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko magazynu "n.p.m." (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko magazynu „n.p.m.” (fot. Adam Kokot/KFG)

Na piętrze, gdzie odbywał się Panel Freeride Pure Powder fani jazdy poza trasą mogli zapoznać się z nowościami marek Majesty Skis, Scarpa oraz Dynafit.

Tegoroczny Kiermasz Odzieży i Sprzętu Outdoorowego z pewnością można zaliczyć do udanych, co przełoży się na to, że zarówno wystawcy, jak i klienci tłumnie powrócą na Krakowski Festiwal Górski w przyszłym roku.

Artur Szachniewicz

***

Patronem medialnym kiermaszu na Krakowskim Festiwalu Górskim jest portal i magazyn 4outdoor.pl

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0