Jak wynika z badania CBOS z września 2012 roku, na rowerze jeździ 70 proc. Polaków, z czego systematycznie 22 proc., od czasu do czasu 35 proc., a 13 proc. tylko okazjonalnie. Co trzeci dorosły badany (30 proc.) w ogóle nie korzysta z roweru. W 2012 roku w Polsce zostało sprzedanych więcej rowerów niż samochodów osobowych.
Rower na wsi
Badanie pokazuje, że częściej regularnie na rowerze jeżdżą mężczyźni (25 proc.) niż kobiety (20 proc.). Wśród osób, które korzystają z roweru 23 proc. jeździ na nim przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. Trzy czwarte wybiera dwa kółka, gdy pogoda jest ku temu sprzyjająca.
Rower Polakom służy przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej (74 proc. okazjonalnie jeżdżących na rowerze), a także jako środek komunikacji (50 proc.). Co trzecia osoba (32 proc.) traktuje rower jako narzędzie do ćwiczeń.
Jednynie 5 proc. badanych uprawia wyczynową jazdę na rowerze. W zdecydowanej większości są to młode osoby.
Rower jest popularniejszy na wsi i w małych miejscowościach niż w dużych miastach. Na wsi służy on jako środek transportu (67 proc.), w miastach częściej rower traktowany jest rekreacyjnie, zwłaszcza przez osoby z wyższym wykształceniem. Jako środek transportu rower służy przede wszystkim osobom młodym w wieku 18–24 lata (65 proc.) oraz osobom starszym powyżej 65 roku życia (62 proc.).
Wygoda i oszczędności
Ankieterzy zbadali także o motywy wykorzystywania roweru jako środku transportu. Prawie połowa badanych (49 proc.), wybiera rower do tego celu ze względu na to, że na dwóch kółkach przemieszczanie jest szybsze i wygodniejsze niż innymi środkami komunikacji. Dwie piąte (41 proc.) badanych uznało, że jazda rowerem jest tańsza, zaś jedna trzecia (34 proc.) robi to dla zdrowia.
Aż 19 proc. nie ma właściwie innej możliwości – dotyczy to przede wszystkim osób mieszkających na terenach wiejskich. Niespełna jedna piąta respondentów (18 proc.) wybiera rower ze względu na to, że nie szkodzi on środowisku.
Z kaskiem, czy bez kasku?
Kask okazał się tematem budzącym kontrowersje wśród rowerzystów. Na pytanie, czy cyklista powinien mieć obowiązek jazdy w kasku, ponad połowa (54 proc.) opowiedziała się przeciw wprowadzeniu przepisów o takim obowiązku. Ich zdaniem decyzja powinna należeć wyłącznie do rowerzysty.
Za obowiązkiem jazdy w kasku opowiedziało się 42 proc. badanych. Sami rowerzyści są raczej niechętni wprowadzaniu tego przepisu – tylko co trzeci z nich (35 proc.) uważa, że taka regulacja prawna powinna obowiązywać.
W grupie osób niejeżdżących na rowerze nakaz ten popiera 59 proc. osób. Przy czym osoby, które w ogóle nie jeżdżą na rowerze to najczęściej osoby starsze, w tym emeryci i renciści.
Spore różnice zdań występują pomiędzy kobietami i mężczyznami – mężczyźni są większymi przeciwnikami wprowadzenia nakazu jazdy w kasku (61 proc.) niż kobiety (48 proc.).
Rowery popularniejsze od samochodów
Jak podaje Gazeta Wyborcza, w ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało więcej rowerów niż samochodów osobowych. W 2012 r. zarejestrowanych zostało 271 tys. nowych aut i 660 tys. z importu. Rowerów Polacy kupili około 1,1 mln. To ćwierć miliona więcej niż w 2008 roku.
Pomimo tych danych, nadal jednak jesteśmy daleko za innymi europejskimi krajami. Średnio w Europie na 100 mieszkańców przypada 46 rowerów. W Danii – 96 rowerów, w Holandii – 79, w Niemczech – 53, zaś w Polsce jedynie 22.
Z szacunków wynika, że 45 proc. kupowanych obecnie rowerów w Polsce, to rowery górskie, zaś 40 proc. to rowery miejskie.
Rowery są też coraz droższe – według badań Millward Brown SMG/KRC przeprowadzonych na zlecenie firmy Kros, w ciągu ostatnich czterech lat średnia cena kupowanego roweru wzrosła z 766 zł do 1025 zł.
Jak mówił w wywiadzie dla Magazynu 4outdoor Maciej Łuczycki, właściciel portalu rowerowego bikeWorld.pl, w 2011 roku wartość sprzedaży rowerów w Polsce oceniono na niespełna 600 mln zł przy około 600 tys. sztuk rowerów. Rynek części i akcesoriów oscyluje na poziomie 120 mln. zł. W 2012 roku wartości te z pewnością wzrosły.
KOMENTARZE
Świetny tekst i ciekawa analiza. Bardzo dobry artykuł- krótki i konkretny