Zwycięzcy OutDoor INDUSTRY AWARD 2013 – nagrody GOLD Awards

W ramach tegorocznego konkursu OutDoor INDUSTRY AWARD, jury ekspertów wybrało 52 produkty spośród 316 zgłoszeń z 27 krajów. Jedenaście spośród tych zwycięzców zostało wyróżnionych za pomocą specjalnej kategorii nagród GOLD Awards za wybitne osiągnięcia projektowe i innowacyjne. Wszystkie nagrodzone produkty zostały wystawione we Wschodnim Foyer na czas trwania OutDoor Show. 

Tegoroczne wręczenie nagród OutDoor INDUSTRY AWARD było już ósmym tego typu wydarzeniem goszczonym przez targi Messe Friedrichshafen i organizowanym przez iF International Forum Design GmbH z Hannoveru.

Zwycięzcy Gold Award w konkursie OutDoor Industry Award 2013Zwycięzcy Gold Award w konkursie OutDoor Industry Award 2013

Stefan Reisinger, dyrektor działu OutDoor oraz członek zarządu Messe Friedrichshafen, podsumował to wydarzenie następująco:

Sędziowie byli pod dużym wrażeniem wysokiej jakości zgłoszeń oraz dużej ilości autentycznych innowacji. Oczywiście bardzo nas to cieszy jako organizatorów nagród OutDoor INDUSTRY AWARD. Jest to najlepszy dowód na to, że poziom konkurencji jest bardzo wysoki.

W skład jury ekspertów wchodzili m.in.: Felix Bächli (Bächli Bergsport AG, Nänikon/Szwajcaria), Laurence Guyon (Escalade Mag, Sermano/Francja), Mark Held (European Outdoor Group, Zug/Szwajcaria), Alix von Melle (wspinacz wysokogórski, Monachium/Niemcy), Graham Thompson (Trail Magazine, Peterborough/Wielka Brytania) oraz Frank Wacker (Outdoor Magazin, Stuttgart/Niemcy).

Zgłoszenia przyjmowano w następujących kategoriach: Odzież/Kaski/Obuwie, Plecaki/Bagaż podróżny, Sprzęt górski i wspinaczkowy, Sprzęt kempingowy, Śpiwory, Akcesoria, Produkty o wysokiej wartości ekologicznej oraz Innowacyjne materiały.

Podczas posiedzeń jury, panel ekspertów kład szczególny nacisk na takie kryteria oceny jak: poziom innowacyjności, jakość projektu, wykonanie, dobór materiałów, harmonia ekologiczna, zrównoważony rozwój, funkcjonalność, użyteczność, bezpieczeństwo, wyznaczanie nowych trendów oraz wartość marki (branding). 

Zwycięzcy nagród GOLD OutDoor INDUSTRY AWARD 2013:

W tym roku jury ekspertów wybrało 52 produkty warte wyróżnienia spośród 316 zgłoszeń z 27 krajów. Jedenaście spośród tych zwycięzców zostało wyróżnionych za pomocą specjalnej kategorii nagród GOLD Awards za wybitne osiągnięcia projektowe i innowacyjne.

  • Trango Cube Gore-Tex – ultralekki but górski

Kategoria: Odzież/Kaski/Obuwie

Producent: La Sportiva s.p.a, Ziano die Fiemme/Włochy

Projekt: La Sportiva s.p.a, Ziano die Fiemme/Włochy

La Sportiva, buty Trango CubeLa Sportiva, buty Trango Cube

Opis produktu: Ten ultralekki wspinaczkowy but górski (1350g/para), do technicznego alpinizmu oraz pokonywania zaporęczowanych ścian, wyznacza nowe standardy w zakresie wagi i dopasowania, dzięki wyeliminowaniu tradycyjnych szwów i zastosowaniu unikalnej konstrukcji ciśnieniowej.

Opinia Jury: But górski Trango Cube Gore-Tex jest przekonywający dzięki swojej lekkiej wadze, zastosowanym materiałom oraz wyjątkowemu komfortowi noszenia. Ten but również pod względem konstrukcyjnym bije na głowę konkurencję – naprawdę zasługuje na nagrodę GOLD Award.

  • terrex SCOPE GTX – but podejściowy 

Kategoria: Odzież/Kaski/Obuwie

Producent: adidas, Herzogenaurach/Niemcy

Projekt: adidas, Herzogenaurach/Niemcy

adidas, buty podejściowe terrex SCOPE GTXadidas, buty podejściowe terrex SCOPE GTX

Opis produktu: Ten sportowy but typu approach oferuje doskonałą przyczepność dzięki połączeniu gumy STEALTH® z przebadaną naukowo konstrukcją podeszwy – dzięki temu uzyskano idealny profil do stromych podejść, zejść oraz łatwych dróg wspinaczkowych. Guma STEALTH®, która pierwotnie została opracowana do obuwia wspinaczkowego, zapewnia o wiele lepszą przyczepność na szorstkich i gładkich powierzchniach skalnych, bez względu na to czy powierzchnia jest sucha czy mokra. Nowo opracowany system sznurowania, wyposażony w sznurówkę o zmiennej średnicy, pozwala na mocne lub luźne ściśnięcie buta na całej długości. Membrana GORE-TEX® jest wodoodporna i oddychająca.

Opinia Jury: But terrex SCOPE GTX posiada wszystko to czego potrzebuje obuwie do poruszania się po skale: zapewnia dobre oparcie stopie, tłumi uderzenia bez zbyt wysokiego położenia stopy względem gruntu, jest wyposażony w gumową podeszwę zapewniającą najlepszą przyczepność w swojej klasie. To doskonały przykład zintegrowanego projektu buta.

  • AlphaFL 45 – plecak alpinistyczny

Kategoria: Plecaki/Bagaż podróżny

Producent: Arc’teryx Equipment Inc., North Vancouver, Kanada

Projekt: Arc’teryx Equipment Inc., North Vancouver, Kanada

Arc'teryx, plecak AlphaFL 45Arc’teryx, plecak AlphaFL 45

Opis produktu: Plecak Alpha FL 45 jest niezwykle lekkim, minimalistycznym plecakiem dla ambitnych wspinaczy i skialpinistów. Mocny, wodoodporny materiał nylon ripstop N400r-AC2 jest laminowany i podklejony. Plecak Alpha FL 45 składa się z dużej komory ze zintegrowanym zamknięciem typu rolowanego, dzięki czemu możliwym jest używanie głównej komory jako szczelnego schowka zabezpieczającego przed wilgocią. Lina może być szybko przytroczona do plecaka. Dzięki wielu możliwościom dopinania szpeju, nart i czekanów, plecak idealnie nadaje się do specjalistycznego alpinizmu. Przy wadze 680 g dla objętości 45 l, ten plecak jest idealny na alpinistyczne przejścia.

Opinia Jury: Plecak alpinistyczny Alpha FL 45 jest przykładem dobrego rzemiosła. Jego atutami są lekka waga i udana konstrukcja. Ogólnie mówiąc, to jest bardzo dobry produkt.

  • Corbie 8.6 mm – lina wspinaczkowa 

Kategoria: Sprzęt górski i wspinaczkowy

Producent: EDELRID GmbH & Co. KG, Isny im Allgäu, Niemcy

Projekt: EDELRID GmbH & Co. KG, Isny im Allgäu, Niemcy

Edelrid, lina Corbie 8.6 mmEdelrid, lina Corbie 8.6 mm

Opis produktu: Lina Corbie 8,6 mm jest najcieńszą na świecie liną wspinaczkową, która otrzymała certyfikat dla liny pojedynczej, połówkowej lub bliźniaczej. Niewielka średnica 8,6 mm jest możliwa dzięki zastosowaniu plecionego rdzenia, który przypomina linę wewnątrz liny, a dodatkowo zwiększa poziom bezpieczeństwa.

Precyzyjny dobór surowców oraz innowacyjna obróbka włókien zwiększają łatwość przesuwania się liny. W rezultacie ciężar jest równomiernie rozkładany pomiędzy wszystkie włókna liny, co pozwala na przenoszenie większych obciążeń. Dzięki niskiej wadze (51 g/m), Corbie idealnie nadaje się na drogi, które wymagają lekkiej i łatwej w obsłudze liny.

Opinia Jury: Lina Corbie 8,6 mm posiada bardzo małą średnicę, jednak może być wykorzystywana zarówno jako lina pojedyncza, jak i połówkowa lub bliźniacza – ta właściwość czyni tę linę naprawdę innowacyjną.

  • Beal Gully 7.3 mm – lina połówkowa

Kategoria: Sprzęt górski i wspinaczkowy

Producent: BEAL, Vienne/Francja

Projekt: BEAL, Vienne/Francja

Beal, lina Gully 7.3 mmBeal, lina Gully 7.3 mm

Opis produktu: Przy wadze zaledwie 36 g/m, lina Gully 7,3 jest najlżejszą liną podwójną na rynku. Posiada również atest dla liny bliźniaczej. Jej niezwykle niska siła graniczna (7,2 kN dla liny połówkowej) czynią ją idealnym wyborem na drogi lodowe i alpinistyczne w najbardziej wymagającym terenie.

Dzięki impregnacji Golden Dry lina praktycznie nie absorbuje wilgoci, a jej ścieranie się jest ograniczone do minimum. Technologia Unicore zapobiega jakimkolwiek przesunięciom się liny po przecięciu lub zerwaniu. Połączenie tych dwóch technologii gwarantuje ponadprzeciętne właściwości użytkowe liny oraz zwiększone bezpieczeństwo dla ambitnych wspinaczy.

Opinia Jury: Połówkowa lina Beal Gully to wspaniały produkt. Pomimo niewielkiej średnicy, gwarantuje wspinaczom maksymalny stopień bezpieczeństwa.

  • SlingFin HardShell – namiot 

Kategoria: Sprzęt kempingowy

Producent: SlingFin, Berkeley, USA

Projekt: SlingFin, Berkeley, USA

SlingFin, namiot HardShellSlingFin, namiot HardShell

Opis produktu: Firma SlingFin opracowała nową metodę rozbijania namiotów – System WebTruss. Pozwala on najpierw rozstawić maszty namiotu, a dopiero potem namiot lub tropik. System WebTruss blokuje ustawienie masztów namiotu, umożliwiając jego rozbicie nawet przy mocnych wiatrach. Namiot HardShell mieści 3-4 osoby. 

Opinia Jury: Namiot SlingFin oparty jest na konstrukcji kopułowej i przekonał nas do siebie bardzo wysokim stopniem funkcjonalności oraz jakością materiałów. Dzięki swojej nowatorskiej konstrukcji, ten namiot z łatwością może zostać rozbity przez jedną osobę, nawet podczas wichury lub deszczu. Ta konstrukcja również zwiększa stabilność i odporność namiotu na podmuchy wiatru lub przysypanie śniegiem.

  • Hakkoda – śpiwór

Kategoria: Śpiwory

Producent: Proway FS GmbH, Weissach, Niemcy

Projekt: Lestra S.A, Amboise, Francja

Lestra S.A., śpiwór HakkodaLestra S.A., śpiwór Hakkoda

Opis produktu: Lestra Hakkoda jest wysokiej jakości, syntetycznym śpiworem wykorzystującym technologię GOLD Reflect, która została dopracowana nawet w najdrobniejszych detalach.

Bioceramiczny materiał wytwarza więcej promieniowania cieplnego niż tradycyjne materiały i zapewnia większy komfort, szybszą regenerację i lepszy sen. Pomimo niskiej wagi i wysokiej pakowności, śpiwór Hakkoda posiada ponadprzeciętne właściwości termiczne. Specjalny, dopasowany kaptur dobrze osłania czoło i zwiększa właściwości izolacyjne. Śpiwór Hakkoda został również wyposażony w elstyczne szwy, które dodatkowo zwiększają komfort.

Opinia Jury: Śpiwór Lestra Hakkoda jest nie tylko jednym z najbardziej wydajnych śpiworów syntetycznych na rynku, lecz również jest jednym z pierwszych w których zastosowano wypełnienie bioceramiczne, które w znacznym stopniu zwiększa komfort snu.

Kategoria: Akcesoria

Producent: LYOFOOD GmbH, Kolonia/Niemcy

Projekt: IVCC, Zwardoń/Polska

LYO FOOD, żywność liofilizowana LYO EXPEDITIONLYO FOOD, żywność liofilizowana LYO EXPEDITION

Opis produktu: Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i bliskiej współpracy z ekspertami od dietetyki, LYO FOOD opracował zrównoważone, liofilizowane posiłki o minimalnej wadze oraz maksymalnej wartości odżywczej – bez jakichkolwiek konserwantów lub sztucznych dodatków.

Opinia Jury: Te liofilizowane posiłki są najsmaczniejsze spośród dostępnych na rynku. Lyo Expedition oferuje smakowitą różnorodność smaków – nawet liofilizowane owoce są dostępne. Wszystkie posiłki pozbawione są konserwantów i sztucznych dodatków. Poprawiono również opakowania: obecnie można je ponownie szczelnie zamknąć.

  • Hydrogen Reactor – przenośne ogniwo paliwowe

Kategoria: Akcesoria

Producent: Brunton Europe, Solna, Szwecja

Projekt: Brunton Europe, Solna, Szwecja

Brunton, Hydrogen ReactorBrunton, Hydrogen Reactor

Opis produktu: Hydrogen Reactor (11,4 x 3,2 x 7,1 cm; 216 g z jednym kartridżem wodorowym) stanowi przenośne ogniwo wodorotlenowe z wejściem USB. Jego działanie może zostać w każdej chwili przerwane poprzez usunięcie kartridża, a następnie wznowione poprzez ponowne podpięcie.

Oprócz wytwarzania energii elektrycznej, ogniwo wytwarza jedynie parę wodną i cichy syczący dźwięk. Kartridże mogą być ponownie nabijane za pomocą oddzielnych stacji ładujących. Zestaw zawiera dwa nabite kartusze do wielokrotnego użycia. Jeden kartridż dostarcza 8500 mAh o natężeniu 2,1 mA 

Opinia Jury: To jest pierwsze przenośne ogniwo wodorotlenowe opracowane do praktycznego zastosowania w sektorze outdoorowym. Umożliwia doładowywanie przenośnych urządzeń elektrycznych w podróży. Może zastąpić normalne baterie AA, które często trzeba było ze sobą zabierać, a ostatecznie lądowały na śmietniskach. Ponieważ ogniwo można ponownie nabijać wodorem, minimalizuje ono zanieczyszczenie środowiska. Ten produkt ma przed sobą przyszłość.

  • North – kurtka puchowa z kapturem

Kategoria: Produkty o wysokiej wartości dla ekologi i zrównoważonego rozwoju

Producent: Yeti GmbH, Görlitz, Niemcy

Projekt: Yeti GmbH, Görlitz, Niemcy

Yeti GmbH, kurtka NorthYeti GmbH, kurtka North

Opis produktu: W tej kurtce po raz pierwszy zastosowano materiał z rącznika pospolitego – rośliny, która nie jest stosowana jako źródło pożywienia. Kurtka North stanowi odzież puchową bez kompromisów. W swojej linii Next to Nature, firma Yeti jako pierwsza marka zdecydowała się na zastosowanie nylonu uzyskanego z roślin – ta technologia została opracowana przez japońską firmę Toray. Lekki materiał zewnętrzny, wykonany z włókien roślinnych, jest wodoodporny, a wypełnienie Crystal Down, wykończone w technologii QuixDown, czyni kurtkę odporną na wilgoć oraz zapewnia noszącemu komfort nawet podczas intensywnego deszczu.

Opinia Jury: Nylon pochodzenia roślinnego może być w przyszłości stosowany dla wielu produktów w przemyśle odzieżowym i outdoorowym. Kurtka North stanowi dobry przykład praktyczny: w tym przypadku włókna zostały połączone z innowacyjnym wypełnieniem puchowym, które praktycznie nie wchłania wilgoci.

  • EXP CHLORINE FREE – wełna nadająca się do prania, wyprodukowana bez użycia chloru

Kategoria: Produkty o wysokiej wartości dla ekologi i zrównoważonego rozwoju

Producent: Schoeller GmbH, Bregenz, Austria

Projekt: Schoeller GmbH, Bregenz, Austria

Schoeller GmbH, wełna EXP Chlorine FreeSchoeller GmbH, wełna EXP Chlorine Free

Opis produktu: Przed praniem produktów wełnianych należy zabezpieczyć je przed utratą właściwości. Od dziesięcioleci robiono to metodami opartymi na chlorze. Z powodu zastosowania chloru i parametru AOX występowania chloru w wodzie, te metody sprzeczne są z zasadami zrównoważonego rozwoju. Nowo opracowana metoda EXP nie wykorzystuje chloru, a jednak wciąż spełnia wysokie wymagania standardów prania (5x5A). EXP 4.0 nadaje się obecnie nawet do wykorzystania w suszarkach. Ten nowy proces lepiej zachowuje właściwości wełny. EXP jest jedynym materiałem wełnianym na świecie, który spełnia kryteria GOTS oraz bluesign.

Opinia Jury: Stosowanie wełny staje się coraz bardziej popularne. Dlatego ważnym jest, aby nasza branża robiła wszystko co możliwe, aby produkować wełnę w sposób przyjazny dla środowiska. Metoda EXP pozwala na produkowanie wełny nadającej się do prania bez użycia chloru. To jest fantastyczne!

Wrażenia sędziów z posiedzeń jury:

Bardzo podobała mi się praca w jury. Dyskutowanie o produktach w zróżnicowanej grupie, z ekspertami z wielu segmentów branży outdoorowej było nie tylko ekscytujące, lecz doprowadziło również do poważnych wniosków. Niestety nie mogliśmy nagrodzić wielu interesujących pomysłów, gdyż producenci nie dostarczyli wystarczającej ilości informacji. W niektórych przypadkach nie było informacji o kompatybilności ekologicznej produktów. To duża szkoda.

Felix Bächli (Bächli Bergsport AG, Nänikon/Szwajcaria)

Byłem pod dużym wrażeniem jakości i szerokiego przekroju zgłoszeń konkursowych do OutDoor INDUSTRY AWARD. W tym konkursie wzięło udział mnóstwo interesujących produktów i wiele z nich wykazywało duży poziom innowacyjności. Nie powinno zatem dziwić, że aż 11 produktów zostało wyróżnionych nagrodami GOLD Awards.

Laurence Guyon (Escalade Mag, Sermano/Francja)

Do tegorocznego konkursu zgłoszono wyjątkowo szeroki wachlarz produktów ze wszystkich kategorii, cechujących się bardzo wysoką jakością. Wraz z innymi jurorami byłem bardzo zadowolony widząc duży wzrost liczby innowacyjnych produktów w kategorii innowacyjnych materiałów. Niesamowitym było również to, że sędziowie byli zgodni praktycznie w kwestii wszystkich zwycięskich produktów.

Mark Held (European Outdoor Group, Zug/Szwajcaria)

Konkurs OutDoor INDUSTRY AWARD 2013 był pierwszym tego typu wydarzeniem, w którym pracowałem jako juror i stanowiło to dla mnie wielkie doświadczenie. Dla przykładu, procedura oceny zrobiła na mnie duże wrażenie. Zróżnicowana wiedza i doświadczenie wnoszone przez jurorów prowadziło do fascynujących dyskusji. Rezultaty tego były bardzo dobre: zwycięzcy nagród GOLD stanowią dobry przekrój przez wszystkie innowacyjne produkty z różnych kategorii. Poza tym było również dużo dobrych pomysłów z zakresu zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Alix von Melle (Expedition mountaineer, Munich/Niemcy)

Szczególnie duże wrażenie zrobił na mnie wysoki standard tegorocznych innowacji, a w szczególności na polu technologii i materiałów. Z tego powodu wybranie zwycięzców okazało się trudnym zadaniem. Jednak jedna sprawa nie ulega wątpliwościom: jedenaście prodóktów wyróżnionych nagrodami GOLD Awards podniesie poprzeczkę projektowania produktów w branży outdoorowej. To dobry znak na przyszłość.

Graham Thompson (Trail Magazine, Peterborough/Wielka Brytania)

Jestem pod dużym wrażeniem ilości innowacyjnych produktów i materiałów, które zostały zgłoszone do tegorocznych nagród OutDoor INDUSTY AWARD. Zakres zgłoszonych produktów jest imponujący: wiele ze zgłoszeń wykorzystuje najbardziej zaawansowane materiały, a szereg innych zostało opracowanych w poszanowaniu zasad ekologii i zrównoważonego rozwoju.

Frank Wacker (Outdoor Magazin, Stuttgart/Niemcy)

Jury konkursu OutDoor INDUSTRY AWARD 2013: 

Felix Bächli jest Dyrektorem Generalnym i właścicielem Bächli Bergsport AG, Nänikon/Szwajcaria. Zanim zaangażował się w branżę outdoorową w 1990 r., Bächli najpierw ukończył kurs technika radiowego i telewizyjnego oraz studia magisterskie z ekonomii. Od dziesięcioleci Bächli jest zaangażowanym wspinaczem skalnym i alpinistą.

Laurence Guyonis jest redaktorem naczelnym francuskiegoo magazynu wspinaczkowego, Escalade Mag. Zanim zajęła się dziennikarstwem, Guyon była zawodowym wspinaczem skalnym i członkiem francuskiej kadry narodowej. Oprócz szeregu wspinaczkowych mistrzostw Francji, wygrała wiele zawodów międzynarodowych w latach 1995-96. W tym samym czasie ukończyła studia z literatury francuskiej, kończąc je doktoratem w 2003 r. Poza pełnieniem obowiązków redakcyjnych w Escalade Mag, Guyon również pisze książki o wspinaniu i turystyce na Korsyce, gdzie obecnie mieszka.

Mark Held, urodzony w północnej Anglii, jest Dyrektorem Generalnym European Outdoor Group (EOG), Zug/Szwajcaria. Organizacja ta została utworzona przez 19 największych firm outdoorowych roku 2003, aby reprezentować branżę outdoorową na arenie międzynarodowej. Dodatkowo, od 2006 r. Held stoi na czele Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Przyrody EOG – organizacji zaangażowanej w ochronę obszarów dzikiej przyrody. Równocześnie jest przedstawicielem branży outdoorowej w FESI (Federation of the European Sporting Goods Industry). Held aktywnie działa w branży outdoorowej od 1983 r. – był szefem działu Rozwoju Produktów w Barghaus oraz w Lowe Alpine Group.

Alix von Melle jest obecnie najlepszą niemiecką himalaistką, gdyż ma na swoim koncie już 6 ośmiotysięczników. Po skończeniu studiów magisterskich z geografii w Hamburgu i Monachium, wróciła do rodzimego Hamburga aby pracować w siedzibie Bawarskiego Oddziału Niemieckiego Klubu Alpejskiego w latach 2001-2010. Dzisiaj Melle pracuje w dziale PR w Globetrotter, Monachium/Niemcy.

Graham Thompson jest redaktorem naczelnym angielskiego czasopisma Trail Magazine w Peterborough/Wielka Brytania. Współpracuje również z Outdoor I, branżowego newslettera, Country Walking Magazine, Camping and Caravanning Club Magazine oraz dla gazety Sunday Times. Ponadto Thompson wygłasza wykłady na temat odzieży, sprzętu i umiejętności outdoorowych podczas targów. Portfolio jego zdjęć znajduje się w agencji fotograficznej Getty Images.

Frank Wacker od dziecka interesuje się sprzętem outdoorowym – dzisiaj wszystko co robi zawodowo jest jakoś związane z funkcjonalnością sprzętu. Na początku pracował w outdoorowej sprzedaży, jednak potem zaangażował się w prace na rozwojem produktów dla branży outdoorowej. W 1994 r. zaczął testować sprzęt dla magazynu Outdoor, publikowanego przez Motor Presse Stuttgart/Niemcy – od 2003 r. jest zatrudniony na pełen etat jako członek redakcji. Osoby z branży uznają go za jednego z najlepszych testerów produktów na świecie.

Źródło: Messe Friedrichshafen

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0