HomeRynek outdoor

Czat inwestorski z Arturem Mikołajko, prezesem INTERSPORT Polska – zapis pytań i odpowiedzi

W dniu 3 września na stronie internetowej Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych odbył się czat Prezesa Zarządu INTERSPORT Polska Artura Mikołajko z inwestorami. Tematem spotkania był: Komentarz do wyników Spółki po I półroczu 2013 roku. Prezentujemy cały zapis prowadzonej dyskusji.

Moderator: Witamy wszystkich Inwestorów, uczestniczących w czacie, dziękujemy za pierwsze pytania, czekamy na kolejne. Rozpoczynamy czat z Prezesem Arturem Mikołajko

Artur Mikołajko (fot. INTERSPORT Polska)Artur Mikołajko (fot. INTERSPORT Polska)

wojna78: Ile spółka planuje otworzyć nowych salonów w przyszłym roku? Czy planowane sa jakieś zamknięcia salonów? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeszcze w tym roku otwieramy w listopadzie nowy sklep w Galerii Bronowice, na wiosnę przyszłego roku nowy salon w CH Felicity w Lublinie, negocjujemy kolejne otwarcia. Stare sklepy każdorazowo analizujemy przy odnowieniu kolejnej umowy i podejmujemy decyzję biorąc pod uwagę rentowność sklepu.  

Mariusz: Za jaką część przychodów odpowiadają marki własne? Coś się zmieniło w tym zakresie w ostatnich kwartałach?

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Udział marek własnych jest na porównywalnym poziomie około kilkunastu procent. Marki własne dla Intersportu stanowią uzupełnienie na niższym i średnim poziomie oferty towarowej. Podstawą handlu Intersport jest handel wiodącymi światowymi markami, co odróżnia nas od konkurencji. 

piłkarski: Na jakim asortymencie spółka notuje najwyższe rentowności? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ciężki sprzęt sportowy: rowery, narty, sprzęt fitnesowy ma niską marżę, odzież jest na średniej marży, a akcesoria sportowe na najwyższej. W renomowanym sklepie sportowym musimy przedstawić klientowi ofertę wszystkich grup towarowych, z naciskiem na różnorodność. 

konik: Intersport został oficjalnym sklepem MŚ w piłce nożnej. Ile to kosztowało i czy da się na tym zarobić wg Pana?

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Spółkę Intersport Polska nie kosztowało to nic, ponieważ całkowity koszt licencji ponosi Intersport International. Nie będzie to efekt Euro 2012, ale spodziewamy się dodatkowego pobudzenia sprzedaży. 

wojna78: Spółka Intersport optymalizuje sieć i zmniejsza swoje salony w centrach handlowych? Czy planowane są kolejne modernizacje (gdzie i ile w tym roku i przyszłym)? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Optymalizacja sieci wynika głównie z lepszego zarządzania towarem przez magazyn centralny, stąd magazyny na sklepach możemy zmniejszyć, bez zmniejszenia sali sprzedaży. Polega to indywidualnym negocjacjom z każdym Centrum Handlowym – o kolejnych działaniach poinformujemy w raportach. 
 
Łukasz: Byłem ostatnio w sklepie Intersport w CH Borek we Wrocławiu, został on przeniesiony do 2/3 razy mniejszego lokalu w którym jest naprawdę ubogi asortyment. Skąd taki ruch? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Celem działalności finansowej jest rentowność każdego sklepu, stąd podjęliśmy decyzję o przeniesieniu sklepu w Borku do innej lokalizacji, jednocześnie zmniejszając jego powierzchnię z 1200 na 800 m. Spowoduje to znaczne obniżenie kosztów czynszu oraz oszczędności w wynagrodzeniach pracowniczych. Nasza decyzja podyktowana była dostosowaniem powierzchni sklepu i oferty do potrzeb tego centrum handlowego, ma ona dla nas pozytywny wydźwięk finansowy. 
  
Magda: Witam! Jakie są główne składniki aktywów trwałych?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na aktywa trwałe w 91% składają się rzeczowe aktywa trwałe, z czego 41, 6 mln to budynki i lokale a 13,6 mln to inne środki trwałe- ulepszenia w obcych obiektach. 

listonosz: Panie Prezesie, dlaczego przy malejących przychodach rosną zapasy? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: To nieprawda. Stan zapasów na 30.06.2013 wyniósł 50 621 tys. zł i był o prawie 10 mln mniejszy niż stan na 30.06.2012 (60 536 tys. złotych).  

inwestor:
 interesuje mnie jaką dynamikę wykazują średnie płace w spółce?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Obecnie wynagrodzenia podstawowe są na tym samym poziomie co rok temu. A premie uzależnione są od efektów sklepów i pracy w centrali. 

FED: W ostatnim czasie zwiększyliście udział produktów całorocznych. Czy ta decyzja bardziej ustabilizowała Waszą sytuację? Jeszcze nie tak dawno opieraliście się głównie na zimie. 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest to w pełni świadoma decyzja mająca na celu zrównoważenie przychodów w okresie zimowym i letnim. 10 lat temu było to 70 do 30% na korzyśc zimy, obecnie jest to około 55% do 45%. Umocnienie sprzedaży kategorii całorocznych bardziej uniezależnia nas od warunków pogodowych. 

Kuba: W takim razie chciałbym spytać czy planujecie poszerzenie marek własnych? Na ten moment dysponujecie 8.  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oferta marek własnych jest spójna na całym świecie, jeżeli będą jakieś nowe marki Intersport to również pokażemy je w Polsce.  

polak:
 Intersport stał się oficjalnym sklepem MŚ2014. Jak Pan Prezes ocenia potencjał sprzedażowy tych produktów? Czy w Polsce macie wyłączność na sprzedaż oficjalnych produktów?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy wyłączność na niektóre produkty, np. na specjalne koszulki z oficjalnym logo. Natomiast piłka Adidas będzie dostępna również w innych sklepach. Od grudnia bieżącego roku będziemy te towary prezentowali na specjalnych stoiskach. Jeśli chodzi o potencjał to przewidujemy pozytywny efekt sprzedażowy.   

Jerzy: Na jakich produktach opieracie sprzedaż w okresie sierpień-wrzesień? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Podstawowymi kategoriami w tym okresie są rowery, turystyka, running, pływanie, buty sportowe. We wszystkich tych kategoriach udało nam się zanotować w sierpniu wzrosty sprzedaży.

stowarzyszony: W II kwartale wynik netto odnotowaliście ponad milion zł starty. Co wpłynęło na ten stosunkowo słaby wynik?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zawsze w II. kwartale w naszej historii odnotowujemy stratę, z uwagi na charakterystyczną dla branży sportowej sezonowość sprzedaży. Wiedząc o tym, staramy się uzyskać jak najlepszy wynik finansowy poprzez: wzrost sprzedaży i marży oraz ograniczenie kosztów w tym okresie. 

wojna78: Jak wynik w I półroczu osiągnął sklep internetowy Intersport, czy wzrosła sprzedaż w porównaniu do analogicznego okresu roku 2012? Czy stawiacie również na rozwój tego kanału sprzedaży i upatruje w nim Pan dalsze wzrosty sprzedaży?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Mamy oczywiście dwucyfrowy wzrost sprzedaży w tymkanale. I jeżeli dalej utrzyma się ta tendencja to będzie w przyszłości znaczącym kanałem sprzedaży- poświęcamy mu dużo uwagi.  

akcjonariusz1:
 Jak ocenia pan ryzyko utraty sublicencji Intersport? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Ryzyko jest znikome, w 60-letniej historii grupy Intersport nikt jeszcze nigdy nie utracił licencji.  

2013: Planujecie w najbliższym okresie kolejne zamknięcia sklepów? Wydaje mi się, że kiedyś placówek Intersport było więcej…  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie planujemy na razie żadnych zamknięć sklepów, w ciągu najbliższych 6 miesięcy otwieramy 2 nowe sklepy. O czym była już mowa wcześniej. 

franki: Jak wygląda plan otwarcia nowych lokali w najbliższej przyszłości?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: W listopadzie tego roku otwieramy sklep w Galerii Bronowice w Krakowie, a w marcu 2014 sklep w Lublinie- Felicity. Cały czas poszukujemy atrakcyjnych lokalizacji, na dobrych warunkach finansowych.  
ssebek: Licencja Intersportu obejmuje Polskę. Chciałbym spytać czy jest możliwa ekspansja na inne rynki? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, mamy jedynie wyłączność na licencję ale tylko na terenie Polski. 

zipp: Wyłączając przychody związane z EURO poprawiliście o 6,7% obrót w salonach. Czy taki wynik Was zadowala?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Tak, ponieważ jest to wzrost na tych samych sklepach i jeżeli będziemy potrafili utrzymać taki poziom wzrostu, to w niedalekiej przyszłości będziemy osiągać dobre wyniki finansowe.    

Łukasz: Jaka jest strategia spółki na latach 2014-2015? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jeśli chodzi o rozwój sklepów to organiczny wzrost w najlepszych lokalizacjach, jeśli chodzi o asortyment to dalsza kontynuacja, wzmocnienie sprzedaży grup całorocznych. 

investor_221: Uważa Pan, że przyszłoroczny mundial w Brazylii pomoże Intersportowi? Dobre wyniki sprzedażowe związane z Euro2012 w dużym stopniu były związane z sentymentem Polaków + ruchem turystów. Jakie są podstawy aby myśleć, że MŚ w odległej Brazylii odbija się pozytywnie na wyniku finansowym Intersport? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każda duża impreza międzynarodowa, związana ze znaczącą kategorią, którą sprzedajmy ma pozytywny wpływ. Oczekujemy podobnego efektu jak podczas MŚ w RPA lub ME w Austrii- jesteśmy realistami.  

trader:
 jednorazowe czynniki takie jak sprzedaż produktów związanych z EURO2012 pozytywnie pływały na osiągane przez Was wyniki sprzedażowe. Rozważacie wprowadzenie podobnych produktów, które popchnęły by sprzedaż – czy właśnie w tym miejscu widzicie szanse na powodzenie produktów związanych z MŚ?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Oczywiście chcielibyśmy, żeby Euro co roku odbywało sie w Polsce- jeśli może Pan w tym pomóc to będziemy wdzięczni – ale chyba to nierealne. Duże imprezy rządzą się swoimi prawami, i Intersport jako największa sieć sportowa na świecie ma w niej swój udział, co wpłynie również na poprawę sprzedaży w naszych sklepach.
 
fx.pl: Proszę wytłumaczyć spadek kosztów rodzajowych z 3,75 do 2,06 mln zł .  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Pozostałe koszty rodzajowe spadły z uwagi na mniejsze nakłady marketingowe, będące kosztem naszej firmy (duże kampanie marketingowe są współfinansowane w dużej mierze przez dystrybutorów).  

cichy: Co zakładają plany inwestycyjne na 2014 rok?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: jak już dwukrotnie odpowiadałem wcześniej, w marcu 2014 planujemy otwarcie sklepu o powierzchni ok. 800 m. kw. w Lublinie-Felicity. Szukamy nowych, atrakcyjnych lokalizacji.  

Łukasz: Czy planują Państwo dla Akcjonariuszy karty lojalnościowe?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Każdy akcjonariusz może zostać naszym stałym klientem i uczestniczyć w programie „Intersport dla aktywnych”. Mamy już prawie 300 tys. uczestników- ZAPRASZAMY! 

Łukasz: Wracając do pytania o zmianę powierzchni lokalu – Czy ten efekt finansowy nie będzie tylko krótkoterminowy, asortyment jest obecnie mocno odchudzony, brakuje rozmiarów i typów (np. brak bluz z długim rękawem do biegania – a idzie jesień)? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Asortyment runningowy tak dobrze sprzedawał się w całej Polsce, że brakował go we wszystkich sklepach, również w Borku. Jednocześnie proponujemy naszym klientom, specjalną usługę sprowadzenia dostępnego towaru z innego sklepu. 

M@REK: W kwestii tego sklepu w CH Borek. Też mam podobne odczucie jak Pan. Poprzednia lokalizacja była zbyt duża jak na to centrum. Nie rozważaliście rezygnacji z tego obiektu? Wydaje się, że Borek lata świetności ma już za sobą…  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zgadzam się z Pana opinią, ale ponieważ zaproponowano nam bardzo dobre warunki finansowe na stosunkowo krótki okres – spróbujemy sił w nowej lokalizacji. 
 
bumbum: Czy uważa pan że cena akcji 1,94 zł to dobra cena? i czy w pełni przedstawiająca sytuacje finansową spółki. 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasze akcje są niedoszacowane, uważam, że w niedalekiej przyszłości jest szansa, by zbliżyć się do ceny emisyjnej ( oczywiście po pokazaniu dobrych wyników naszej spółki, nad czym obecnie pracujemy). 

czesław: W ostatnim roku kurs sporo stracił na wartości. Czego było to efektem?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Rolą Zarządu jest osiąganie jak najlepszych wyników finansowych, natomiast kurs akcji zależy od wielu czynników.  

finansowy: Jak popularyzacja biegów w Polsce wpłynęła na zainteresowanie produktami typu running w Waszych sklepach?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jesteśmy zadowoleni, mamy dwucyfrowe wzrosty w kategorii running w każdym miesiącu. 
 
plany: Jak ocenia Pan zmianę strategii Intersportu, która jeszcze niedawno zakładała, że głównie Waszą markę kojarzyło się z białym szaleństwem. Jak w tym momencie wygląda sprzedaż „nowych” asortymentów?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Zimy się skracają i musieliśmy dostosować naszą ofertę, wydaje się, że z dobrym skutkiem, bo nowe kategorie, na które postawiliśmy mają znaczące wzrosty. Nie rezygnujemy z szans dużej sprzedaży na towarach zimowych, ale jest ona niestety uzależniona od pogody, która w ostatnich latach bywa kapryśna.  

czesław: Jaki procent sklepów jest obecnie nierentowny?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Większość sklepów jest rentowna. Niemniej jednak mamy kilka nierentownych sklepów i w związku z tym podejmujemy działania- obniżenie kosztów, dodatkowe działania marketingowe, wzrost sprzedaży – aby docelowo każdy sklep był rentowny. 

klon: Skoro spółce udało się wynegocjować niższe czynsze w Galerii w Płocku to czy jest szansa na obniżenie czynszów w innych lokalizacjach? Podejmujecie jakieś działania w tym zakresie? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie jest to łatwe zadanie dla nas, ale prowadzimy rozmowy z niektórymi centrami handlowymi, w celu poprawy warunków finansowych.  

easy_F: W jaki sposób zarząd chce zwiększać sprzedaż w najbliższych okresach?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: 1. Poprzez wzrost sprzedaży na kategoriach całorocznych. 2. Jeżeli warunki zimowe pozwolą, to są możliwe znaczące wzrosty artykułów zimowych. 3. Akcje marketingowe – poprzez pokazanie atrakcyjnych cen, chcemy przyciągnąć nowych klientów. 

darek: Czy planowane jest rozszerzenie oferty produktowej o nowe asortymenty?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Na razie nie planujemy takich działań.  

finansowy: czyli w zestawieniu z poprzednimi latami można wyciągnąć wiosek, że popularyzacja biegania przełożyła się na wyniki sprzedażowe w tym segmencie? Czy wpływ na to miało również lekkie „przebranżowienie”, które w ostatnich latach poczyniliście?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Wzrost sprzedaży kategorii Running jest zasługą popularyzacji biegania w Polsce, oraz naszych działań w tym kierunku (specjalne cornery runningowe, organizacja spotkań biegowych, własna strona o bieganiu www.interrun.pl, akcje dla stałych klientów np. „Wybiegaj rabat”).  

brokers: miło to słyszeć, ponieważ czekam i czekam aż w końcu ten kurs ruszy… 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Również mi na tym zależy.  
 
karta:
 Ile procent wynajmowanej powierzchni jest opłacana poprzez czynsz w euro?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 80%. 

interesowany: Czy istnieje obecnie presja na wzrost cen wynajmowania lokali handlowych?

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nie, sytuacja wydaje się być stabilna z możliwością lekkich obniżek, ale oczywiście jest to indywidualne, w zależności od danego CH. 

investor_221: Wiem, że raczej Prezesi niechętnie udzielają odpowiedzi na tego typu pytania, ale chciałbym dowiedzieć się jak ocenia Pan obecny kurs Intersportu?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Jest moim zdaniem mocno niedoszacowany, dlatego pracujemy nad poprawą wyników, co powinno się przełożyć na znaczący wzrost kursu. 

groom: Który segment produktów w Waszym asortymencie jest najbardziej odporny na czynniki pogodowe? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Najbardziej nieodporną kategorią jest sprzęt zimowy, pozostałe mają swoje sezonowe picki sprzedażowe. Odpowiadając bezpośrednio np. akcesoria pływackie – bo przecież ludzie pływają cały rok na basenach.   

mario_king: i jeszcze jedno pytanie. Jaki udział w rynku obecnie posiadacie?  

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Nasz udział, podobnie jak Decathlonu i Go Sportu rośnie. wynika to z tego, że wiele małych sklepów sportowych nie wytrzymuje konkurencji i się zamyka. Ponieważ nie ma żadnych dokładnych danych z rynku (oprócz naszych raportów) trudno dokładnie określić nasz udział. Szacujemy go na ok. 15 %.  

mario_king:
 wspomina Pan Prezes o nowych sklepach Intersport. Chciałbym spytać po jakim okresie od otwarcia zakładacie break even? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Planujemy od 1-2 lat, jest to oczywiście uzależnione od lokalizacji i konkretnych warunków finansowych. 
 
HEAD:
 Czy w takim oprócz czynszów, które opłacacie występują jeszcze są jeszcze inne rodzaje ekspozycji na ryzyko walutowe? 

Artur Mikołajko – Prezes Zarządu: Około 20% naszych zakupów jest rozliczanych w Euro. Znacząca większość 80% w związku z tym nie jest wystawiona na ekspozycję walutową. 

Źródło: INTERSPORT Polska

***

Komentarz Artura Mikołajko na ten sam temat dla TVN CNBC znajduje się TUTAJ.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0