Za nami targi OutDoor 2014 – małe podsumowanie

W ubiegłą niedzielę zakończyła się 21. edycja najważniejszych w Europie letnich targów outdoorowych – OutDoor we Freidrichshafen. Czas na małe podsumowanie.

Od 10 do 13 lipca swoje produkty prezentowało 925 wystawców z 39 krajów. Nad tradycyjnie deszczowe Jezioro Bodeńskie przyjechało 21 912 branżowych odwiedzających oraz 1046 dziennikarzy. W ubiegłym roku było mniej wystawców – 913 i mniej odwiedzających – 21 465. Mimo więc powszechnego niepokoju w branży, targi OutDoor utrzymują swoją pozycję.

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Podczas czterech targowych dni odbywały się liczne wydarzenia towarzyszące. Były też nowości, w tym Trend Show, czyli nowa formuła pokazów mody, połączona z multimedialną prezentacją najnowszych trendów w branży outdoorowej. Nie zabrakło także licznych atrakcji sportowych – od zawodów w boulderingu, High Jump Contest, po atrakcje na slackline i tyrolce. Ukoronowaniem biznesowych i sportowych zmagań była sobotnia impreza OutDoor Party.

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Jeśli ktoś miał czas i był spragniony wiedzy, mógł wziąć udział w licznych konferencjach zorganizowanych we współpracy z European Outdoor Group. Wśród poruszanych tematów znalazło się większość bieżących problemów branży outdoorowej – od selektywnej dystrybucji, przez analizę grupy docelowej w przypadku hikingu, poprawę warunków pracy w łańcuchu dostaw i analizy warunków w obecnych miejscach produkcji sprzętu outdoorowego, po bieżące informacje dotyczące rynku chińskiego. 

Mniej romantyzmu, więcej biznesu

Podczas International OutDoor Press Conference, czyli spotkania dla branżowych dziennikarzy, Rolf Schmid – prezes EOG oraz prezes Mammut Sports Group – przyznał, że nadszedł koniec romantycznej ery outdooru, czas aby branża stała się w 100 procentach profesjonalna. I choć może to wiązać się z mniejszym entuzjazmem, nadszedł czas na czysty biznes. 

Od lewe: Rolf Schmid, Präsident EOG & CEO Mammut Sports Group, Richard Cotter, CEO Snow + Rock, Michael Rupp, CEO Jack Wolfskin, Stefan Reisinger, Project Manager OutDoor i Bernd-Uwe Gutknecht, moderatorOd lewe: Rolf Schmid, Präsident EOG & CEO Mammut Sports Group, Richard Cotter, CEO Snow + Rock, Michael Rupp, CEO Jack Wolfskin, Stefan Reisinger, Project Manager OutDoor i Bernd-Uwe Gutknecht, moderator

Michael Rupp, prezes firmy Jack Wolfskin, spróbował natomiast określić wyzwania przyszłości dla branży outdoorowej. Jako cel branża powinna postawić sobie uczynienie z outdooru globalnego zjawiska – możliwe to będzie tylko dzięki połączeniu sił wszystkich ze wszystkimi. Jednocześni branża powinna zdynamizować swoje działania, żeby móc zmierzyć się z nieuniknionym wzrostem konkurencji. Przede wszystkim tej z zewnątrz.

Richard Cotter, prezes brytyjskiej specjalistycznej sieci sklepów Snow+Rock przyznał natomiast, że branża outdoorowa jest tą, w której konsumenci nadal nie mogą obejść się bez eksperckiej wiedzy – dlatego tylko wielokanałowa sprzedaż, czyli doradztwo w sklepie stacjonarnym połączone ze sprzedażą internetową, ma przyszłość. Nie będzie tak, że sklepy stacjonarne z wyspecjalizowaną kadrą znikną – wciąż są potrzebne użytkownikom sprzętu outdoorowego. Dodał także, że w Wielka Brytania przeżywa boom jeśli chodzi o zainteresowanie aktywnościami outdoorowymi, a rynek dzięki temu robi się coraz silniejszy.

Wszyscy zgodnie uznali, że bardzo ważne jest zróżnicowanie obrazu outdooru. Outdoor nie może kojarzyć się tylko z cierpiącym wyrazem zmęczonej twarzy na szczycie jakiejś góry. Trzeba zmodyfikować i urozmaicić przekaz, wprowadzając także więcej skojarzeń z radością, pasją oraz przyjemnością z uprawiania zwykłych, codziennych outdoorowych aktywności. Jeśli chcemy uczynić z outdooru aktywność globalną, trzeba świadomie docierać w różny sposób do różnych ludzi.

Outdoorowe premiery i nagrody

Organizatorzy targów naliczyli 220 międzynarodowych premier produktowych. Kryteria dla sprzętu outdoorowego pozostają te same – ma być lekko, funkcjonalnie, uniwersalnie, ekologicznie i stylowo. Potwierdziła to nagroda OutDoor Industry Award.

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

W tym roku zgłoszono do konkursu zgłoszono 361 produktów, z czego jury wybrało 35 zwycięzców. 7 produktów otrzymało prestiżową Gold Award: Osprey za plecak Atmos AG 65, Toray za poliester w 100 proc. pochodzenia roślinnego, Salewa za buty Speed Ascent, Berghaus za kurtkę SuperSmock 2.0, Primus za  Winter Gas, Arc’teryx za buty Alpha² FL oraz The North Face za kurtkę Fuseform™ Originator. Z opisem zwycięzców i werdyktem jury można zapoznać się TUTAJ.

Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)Targi OutDoor 2014 (fot. Messe Freidrichshafen)

Nagrody OutDoor Industry Award otrzymali natomiast: adidas za kurtkę adidas terrex AllAlpine Jacket, Berghaus za kurtkę HyperTherm Race Smock, Hanwag za buty dla osób z haluksami –  Tatra Bunion GTX, Icebreaker za koszule z wełny merino Compass Longsleeve Shirt, Klättermusen za spodnie Durin Pants, La Sportiva za buty  Synthesis GTX, Mammut za kurtkę Hera 3-in-1, Toray za koncept “feel the E-motion”, Valandre International za kurtkę Valandre Immelman G2, MindShift Gear za technologię  rotation180º w plecaku, Ortlieb za torbę Duffle RS, Thule za wózek Glide, Black Diamond za kijki Distance Carbon FLZ, Edelrid za uprząż dziecięcą Fraggle Kids, Salewa za śruby lodowe Quick Screw, Vertical Life za chwytotablicę Zlagboard, Big Abnes za namiot Fly Creek UL2, MSR za system do gotowania WindBoiler, Therm-a-Rest za materac EvoLite, Haglöfs za śpiwór L.I.M Down, Salewa za śpiwór Eco-3, Sea To Summit za matę ComfortPlus, Edelrid za system wiązania do raków Shark, Berghaus za materiał ECO Woven Nylon, Edelrid za linę Rap Line II, Mountain Network Products za system ścian wspinaczkowych Triangle Climbing Walls, PrimaLoft za PrimaLoft Performance Down oraz W.L. Gore & Associates za GORE-TEX Surround.

Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Wybrane z tych produktów, a także inne ciekawe propozycje na przyszły sezon zostały opisane w dwuczęściowym cyklu o targowych nowościach – CZĘŚĆ I (Black Diamond, Salewa, Jack Wolfskin, Rab, The North Face oraz Arc’teryx), CZĘŚĆ II (Sea To Summit, Thule, Icebreaker, Haglöfs, Patagonia, Aku, Berghaus oraz Mammut).

Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Targi OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Wśród targowych nagród ważne jest także przyznanie tytułu OutDoor Celebrity of the Year. Dzięki temu wyróżnieniu możemy dowiedzieć się nieco więcej o tych, którzy od dziesiątek lat tworzyli i wpływali na globalny kształt branży outdoorowej. W tym roku prestiżowy tytuł otrzymał założyciel firmy Malden Mills – Aaron Feuerstein. W trakcie specjalnej ceremonii wręczenia wyróżnienia David Udberg opisał osiągnięcia Aarona Feuersteina jako: „monumentalne w skali branży outdoorowej oraz pod względem poświęcenia dla swoich ludzi”. Z biografią Aarona Feuersteina i uzasadnieniem jury można się zapoznać TUTAJ.

Polacy na targach

Spośród 925 wystawców z 39 krajów, czterech było z Polski, plus jeden z polskim rodowodem, lecz wystawiający się pod niemieckimi sztandarami

Już tradycyjnie w hali skupiającej przede wszystkim marki związane ze sprzętem wspinaczkowym swoje barwne stoisko zaprezentowała marka Milo. Przedstawiciele firmy zdecydowanie nie mogli narzekać na brak zainteresowania. Tuż obok na niewielkiej przestrzeni z sukcesem zadebiutowała toruńska firma Gatowalls – producent chwytów i ścian wspinaczkowych, a niedaleko swoje śpiwory, plecaki i puchową odzież prezentowała marka Pajak. 

Stoisko marki Milo na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Stoisko marki Milo na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Stoisko marki Gatowalls na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Stoisko marki Gatowalls na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Stoisko marki Pajak na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Stoisko marki Pajak na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Na utrzymanym w klimacie skandynawskim stoisku marki Fjord Nansen czuwał Olek Doba. Natomiast zarejestrowana w Polsce i w Niemczech marka Lyo Food częstowała liofilizowanymi owocami na zewnątrz, między halami.

Stoisko marki Fjord Nansen i Olek Doba na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Stoisko marki Fjord Nansen i Olek Doba na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Stoisko marki Lyo Food na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)Stoisko marki Lyo Food na targach OutDoor 2014 (fot. 4outdoor)

Na stoiskach zagranicznych marek można było spotkać ponad 30. polskich dystrybutorów, agentów i przedstawicieli marek. Ilu było odwiedzających z Polski? Na te dane wciąż czekamy. Niestety z naszych targowych rozmów wynika, że mniej niż zwykle.  

Kolejna edycja targów OutDoor we Freidrichshafen odbędzie się w dniach od 15 (środa) do 18 lipca (sobota) 2015 roku. 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Anonim 4 lata temu

    Wiem. Teraz wiem dlaczego nie znalezłem na targach stoiska Gato 🙂