HomeRynek outdoor

OutDoor 2015 – czas się szpeić

Sprzęt outdoorowy staje cię coraz lżejszy, bardziej wyspecjalizowany i wygodniejszy – kolejne udoskonalenia pozwalają na stworzenie lepszych i bardziej zoptymalizowanych produktów. 

Do sprzętu outdoorowego zaliczamy plecaki, namioty, karimaty, śpiwory i kuchenki turystyczne. To sprzęt outdoorowy, a nie odzież, odróżnia sprzedawców specjalistycznych od zwykłych sklepów sportowych lub odzieżowych. Tego typu produkty mogą przynosić jedynie 1/5 przychodów sklepów outdoorowych, jednak nowoczesne rozwiązania techniczne oraz nowe technologie wykorzystywane w tego typu produktach inspirują entuzjastów outdooru. Sprzęt outdoorowy staje się coraz lżejszy i mniejszy, a najnowsze produkty z tej kategorii będą pokazywane podczas tegorocznych targów OutDoor w Friedrichshafen, 15-18 lipca 2015 r.  

Ponoć liczby nigdy nie kłamią. Odzież generuje ponad połowę obrotów na rynku outdoorowym. Obuwie jest odpowiedzialne za 25 proc., podczas gdy namioty, karimaty, plecaki i torby, śpiwory, palniki i akcesoria do gotowania stanowią zaledwie 20 proc. obrotów. Jednak to szpej i ekwipunek stanowią o wyjątkowości sprzedaży detalicznej w branży outdoorowej. Sprzedaż wyposażenia wymaga bardziej specjalistycznej wiedzy niż inne kategorie produktów.

Co roku dział sprzętu odpowiada za większość innowacji wprowadzanych w branży outdoorowej. Wymagania stawiane przed produktami outdoorowymi to: niska waga, niewielka objętość i duży komfort. Tego lata we Friedrichshafen japońska firma Montbell wystawia swój namiot UL Dome Shelter, który waży tyle co dwie puszki napoju gazowanego i można go rozbić bez wbijania śledzi. Firma Marmot prezentuje za to śpiwór, który swoją wagą może konkurować z tym namiotem – nowy model Helium, wypełniony puchem 800+ waży zaledwie 935 gramów (temperatura komfortu do -9°C).

Alistaire MacGregor, manager ds. marketingu Original Mountain Marathon (OMM) – angielskiej firmy specjalizującej się ultralekkim sprzęcie, bardzo entuzjastycznie wyraża się o śpiworze OMM Half-Sleeping Bag. Jednak czy to w ogóle jest jeszcze śpiwór? Nie, to jest o wiele więcej niż śpiwór. Tę połówkę śpiwora doczepia się do kompatybilnej kurtki puchowej. Produkt jest wysoce funkcjonalny, wysoce techniczny oraz wysoce wyspecjalizowany. OMM twierdzi, że będzie można uznać go za sukces, jeśli uda im się sprzedać 500 sztuk w ciągu najbliższych 3 lat.

Natomiast Steffen Santor z Faltboot.de jest przekonany o słuszności swojego konceptu „kajaka origami” – Nortik  Fold 4.2. Ten pełnomorski kajak jest wyjątkowy, gdyż można go „rozłożyć” w przeciągu 3 minut, a po ponownym „złożeniu” jest tak kompaktowy, że mieści się pod łóżkiem.

Martin Wiesmann, dyrektor firmy Bach – małego, specjalistycznego producenta plecaków, tłumaczy dlaczego branża outdoorowa opiera się na tego typu innowacyjnych rozwiązaniach: – Nasz proces tworzenia produktów opiera się na wprowadzaniu drobnych udoskonaleń i zbieraniu informacji zwrotnych z testów w autentycznych warunkach. Określa on tą bliską relację z technologią jako „slow food” – twierdzi, że takie podejście stwarza wiele cennych okazji na obszarze branży. – Tam gdzie wielu je fast food, zawsze znajdzie się też miejsce na slow food.   

Oczywiście są też jeszcze produkty, które budzą powszechny entuzjazm ponieważ są jeszcze lżejsze lub wygodniejsze, a równocześnie pozostają atrakcyjne dla szerokich rzesz użytkowników. To zjawisko znane jest jako „udoskonalanie produktu”. W 2016 r. szczególnie dużo innowacji będzie dotyczyć plecaków. Deuter pokazuje nowe, udoskonalone modele z serii AC Lite, Gregory planuje ponowne wprowadzenie na rynek linii Ventilated Backpacking i Hiking Line, a Lowe Alpine będzie demonstrować całkowicie przebudowaną kolekcję plecaków górskich. Udoskonalenie to ważne kryterium dla optymalizacji funkcjonalności i żywotności produktu. Wiele udoskonaleń może nie być widocznych na pierwszy rzut oka. Dopiero podczas użytkowania plecaka te zmiany stają się oczywiste – wzmacnia to opinię o niezawodności i długowieczności, którą cieszą się produkty outdoorowe. Udoskonalanie produktów podnosi ich parametry. Dzięki temu produkty outdoorowe stanowią zaprzeczenie swoich tanich i marnych jakościowo podróbek.

OutDoor we Friedrichshafen to największe targi outdoorowe w Europie. To tutaj odbywa się szereg międzynarodowych premier nowych produktów, prezentowane są liczne, innowacyjne rozwiązania oraz wręczane są prestiżowe nagrody OutDoor Awards. Podczas tegorocznych targów planowanych jest około 100 premier międzynarodowych. Goście branżowi będą mieli okazję na zobaczenie tego wszystkiego oraz wielu innych rzeczy podczas 22. edycji targów OutDoor.

Źródło: Targi OutDoor

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0