HomeRynek outdoor

Zapis czatu inwestorów z prezesem INTERSPORT Polska

Ilu klientów INTERSPORT Polska należy do programu stałego klienta, ile kosztuje otwarcie nowego sklepu, które kategorie produktowe mają najwyższą marżę, jak wyglądały ostatnie miesiące z perspektywy kondycji spółki, jakie są założenia i plany w tym aspekcie? Inwestorzy pytają, prezes INTERSPORT Polska – Artur Mikołajko – odpowiada. 

Artur Mikołajko (fot. INTERSPORT Polska)Artur Mikołajko (fot. INTERSPORT Polska)

Grzegorz: Czy mozliwe jest ze w przyszlosci w zarzadzie zasiadzie przedstawiciel TFI lub OFE?

Artur Mikołajko: Wybór członków zarządu leży w gestii Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Wszystko jest możliwe, ale raczej dopiero po zaangażowaniu TFI lub OFE w akcje.

Grzegorz: Jaka jest wartość godziwa 1 akcji wg Pana Prezesa?

Artur Mikołajko: Akcje są moim zdaniem niedoszacowane, ale cena zawsze jest wynikiem popytu i podaży.

Grzegorz: Czy jeśli 2015 rok zakończy się zyskiem, a wszystko wskazuje że tak będzie, to czy jest szansa na dywidendę i skup akcji?!

Artur Mikołajko: Chcemy wypłacać dywidendę naszym akcjonariuszom, ale ostatecznie zadecyduje o tym WZA.

Grzegorz: Dlaczego zarząd wzorem innych spółek nie kupuje akcji, skoro na tle rynku są skrajnie niedowartościowane?!

Artur Mikołajko: Będąc członkami Zarządu jesteśmy jednocześnie głównymi akcjonariuszami Spółki. Posiadamy obecnie po 16,19% udziału w liczbie głosów na WZ. Zwiększanie naszego pakietu wpłynie negatywnie na już niski free float akcji. Pomimo braku zakupów ręczymy za Spółkę, naszym kapitałem budowanym przez 25 lat.

Grzegorz: Czy w kolejnych kwartałach można się spodziewać również znaczącej poprawy wyników?

Artur Mikołajko: Sprzedaż w III kwartale zaczęliśmy na plusach. Mamy mocną „amunicję” świetnych ofert na sezon jesienno-zimowy. Liczę więc, że powinniśmy utrzymać trend wzrostowy.

sportowiec: Jakie plany na drugą część roku ?

Artur Mikołajko: Wzrost przychodów, dalsze obniżenie kosztów i stąd mam nadzieję – dobry wynik.

b2b: Jak prezentuje się struktura przychodów z podziału na asortyment zimowy i letni/ogólnoroczny? Do jakich proporcji dąży spółka?

Artur Mikołajko: 7 lat temu towary zimowe stanowiły około 60% w obrotach całorocznych. W zeszłym roku było to już 40%, a obecnie między 30 a 40%. Uważam, że doszliśmy do zdrowej proporcji a rynek i pogoda to zweryfikują. Jednocześnie gdyby akurat w tym roku aura była bardzo zimowa to mamy z wieloma dostawcami umowę o dodatkowe towary zimowe w tzw. buforze.

b2b: Po I półroczu spółka wykazała zysk netto niemal 1 mln zł. Czy w tym roku uda się wykazać zysk netto również za cały rok?

Artur Mikołajko: Mamy w planach kontynuację trendu wzrostowego. Chcemy osiągnąć dodatni wynik finansowy na koniec roku. Traktujemy ten rok jako przełomowy i planujemy jeszcze lepsze wyniki od przyszłego roku.

piotrek: Dlaczego kurs jest tak nisko w stosunku do rekordowych wyników w historii?

Artur Mikołajko: Naszym zadaniem, jako Zarządu jest generowanie dobrych wyników i po paru chudych latach wchodzimy na ścieżkę wzrostu. Mamy nadzieję, że rynek to doceni, a za tym pójdzie wyższa wycena akcji.

heniek: Gdzie Pan widzi wartość godziwą akcji?

Artur Mikołajko: Uważam, że akcje są niedowartościowane. Mam nadzieję, że ich wartość na rynku będzie rosła w miarę powrotu do dobrych wyników Spółki.

Ewa74: Czy spółka zamierza dalej szukać oszczędności i obniżać koszty? Ile Pana zdaniem można jeszcze osiągnąć w tej kwestii?

Artur Mikołajko: Cały czas kontynuujemy proces optymalizacji kosztów w wielu obszarach: czynsze, energia elektryczna, obsługa i inne. W dzisiejszych czasach trzeba szukać oszczędności na bieżąco. Każda oszczędność poprawia nam wynik, więc bardzo nam na tym zależy, ale robimy to zdroworozsądkowo, nie możemy zwolnić wszystkich pracowników, bo kto będzie obsługiwał klientów? Przynajmniej w kilku kolejnych miesiącach oszczędności będą istotne.

timing: Zaczęliście wcześniej, miało być o 15.30. Można powiedzieć, że Intersport jest spółką „grzechu wartą”?

Artur Mikołajko: Kontakt z inwestorami dla nas jest tak ważny, że nie mogliśmy się już doczekać 🙂 Uważam, że w najbliższym czasie jest przed naszą spółką duży potencjał wzrostu.

bloger: Czy w całym roku spodziewa się Pan większych przychodów niż przed rokiem? Raport lipcowy mówi, że zwiększyły się o 7,3%. Jak przedstawia się sierpień?

Artur Mikołajko: Planujemy wzrost przychodów w II. półroczu 2015. Lipiec dobrze to zapoczątkował, wyniki za sierpień podamy w przyszłym tygodniu, przed nami ważny weekend back to school.

kros: Jaki jest plan spółki odnośnie otwierania nowych sklepów? Ile otwarć jest planowanych, w jakich lokalizacjach?

Artur Mikołajko: W IV kw. otwieramy nowy sklep w Bydgoszczy ok. 750 m2. w największym centrum handlowym tego miasta. W przyszłym roku planujemy i otwarcia i ewentualne ograniczania pow. sprzedaży, która per saldo powinna być porównywalna. Naszym celem jest wzrost sprzedaży na m2.

dexter: Jakie zmiany zostały dokonane jeśli chodzi o powierzchnię handlową w I półroczu? Czy spółka otworzyła jakieś nowe sklepy?

Artur Mikołajko: W grudniu zeszłego roku otworzyliśmy nowy sklep w Olsztynie, w pierwszej połowie tego roku nie otworzyliśmy żadnego sklepu, a w IV. kw planujemy nowy sklep w Bydgoszczy.

mixer: Jeśli zima w końcu dopisze to można oczekiwać skokowych wyników spółki, szczególnie, ze baza jest niska, w ostatnich latach zima była słaba. Czy oczekuje Pan w tym roku poprawy „solidnej” zimy?

Artur Mikołajko: Skokowa poprawa wyników jest możliwa, zwłaszcza, że Q4 2014 był najcieplejszy od 20 lat. Ma Pan rację baz jest niska, liczymy,że spełnią się amerykańskie prognozy o srogiej zimie, ale to tylko prognozy…

inwestor_: Jak prezentują się wyniki spółki na tle innych wydziałów Intersportu w Europie?

Artur Mikołajko: IV kw. 2014 był słaby we wszystkich oddziałach. I kw. 2015 był na plusach w Europie, my zgodnie z planem znacząco poprawiliśmy marżę. W II. kw. 2015 wszędzie sytuacja była podobna- dynamika sprzedaży r/r ok. 0%. Lipiec natomiast mieliśmy w Polsce dużo lepszy niż reszta Europy.

Bradar: Obserwuje kurs w tej chwili i prawie zero płynności! W jaki sposób chcecie przekonać inwestorów do spółki i co w tym celu robicie?

Artur Mikołajko: Mamy dwóch animatorów, staramy się być otwarci dla inwestorów, a najważniejsze poprawiamy wyniki, reszta w Państwa gestii, bo spółka nie jest od handlowania akcjami, ale zależy nam oczywiście na godziwym kursie.

profes: W I półroczu spadły przychody, zysk jest jednak większy. Co było tego powodem?

Artur Mikołajko: W pierwszym kw. przychody były słabsze o 6 %, ale dzięki poprawie marży i oszczędnościom w kosztach, znacząco poprawiliśmy wynik. W drugim kw. osiągnęliśmy porównywalne przychody, ale dzięki oszczędnościom w kosztach i lekkiej poprawie marży wypracowaliśmy pierwszy raz w historii zysk. Mamy nadzieję dalej to kontynuować.

inwestycjepl: Przychody za lipiec wzrosły o 7%. Jak wypadła na tym tle dynamika przyrostu powierzchni handlowej?

Artur Mikołajko: Na sklepach porównywalnych sprzedaż wzrosła o ponad 5%. W I półroczu br. mieliśmy tylko jeden nowy sklep – Olsztyn o pow. 634m2.

inwestor: Jakie perspektywy widzi Pan przed spółką?

Artur Mikołajko: Ponieważ obserwujemy wzrost zainteresowania Polaków aktywnością sportową – potencjał branży sportowej jest duży i stąd tu widzimy możliwość dalszego rozwoju.

tri: Czy wszystkie sklepy są zbliżone do koncepcji sklepu wzorcowego?

Artur Mikołajko: Staramy się utrzymywać jednolitą wizualizację, chociaż proszę mieć na uwadze, że mamy dzisiaj sklepy od 500-2500 m2 – to wymusza indywidualne podejście do każdego sklepu. Jednocześnie dostosowujemy ofertę sklepu do danego regionu Polski.

Mateo: Czy Intersport jest największym sprzedawcą sprzętu sportowego w Polsce?

Artur Mikołajko: Obecnie nie – największym sprzedawcą jest Decathlon, który handluje najtańszymi produktami na rynku. Oferta INTERSPORTU skierowana jest do bardziej wymagających klientów.

maku: Jakiego rzędu wyprzedaże realizowała spółka w I półroczu?

Artur Mikołajko: Wyprzedaż towarów zimowych była w tym roku mniejsza niż poprzednio, co pozwoliło podnieść marżę. Jednocześnie udało się obniżyć stany towaru zimowego po sezonie.

hossa: Jaka część przychodów generowana jest przez internetowy sklep?

Artur Mikołajko: Sprzedaż w e-sklepie stale rośnie, jest rzędu kilku %.

hossa: Ilu klientów spółka pozyskała do programu stałego klienta? W jakim tempie ta liczba rośnie?

Artur Mikołajko: Stale pozyskujemy nowych klientów, którzy przekonują się do sklepów i naszej oferty. W tej chwili w naszej bazie jest ponad 400 tys. osób.

AM: Jakie są przewagi spółki nad konkurencją? Kogo wytypowałby Pan na największego konkurenta?

Artur Mikołajko: Współpraca z wiodącymi markami na rynku, oferty dedykowane wyłącznie dla sieci INTERSPORT, serwis, możliwość zwrotu towaru i wykwalifikowana obsługa – to przewaga sieci INTERSPORT. Nasza oferta na rynku jest wyjątkowa w porównaniu do konkurencji. Mamy wielu konkurentów na niższym poziomie cenowym – ale nie są oni dla nas bezpośrednią konkurencją. Celujemy do klienta świadomego, któremu oferujemy towar ze średniej i wyższej półki cenowej. Tu oczywiście konkurujemy ze sklepami specjalistycznymi, ale każda konkurencja motywuje nas do wytężonej pracy …

matis: Na kiedy przypadają najbliższe negocjacje umów czynszowych? W jednym z wywiadów mówił Pan, że centra handlowe chcą mieć Intersport. Czy wiąże się to z lepszymi stawkami czynszowymi?

Artur Mikołajko: W ciągu najbliższych 3 lat, kończy się wiele umów i to daje nam dużą szansę na wynegocjowanie lepszych warunków najmu.

matis: Ile kosztuje otwarcie nowego sklepu?

Artur Mikołajko: Wyjściowo ok. 2000 zł na m2, ale ostatnie otwarcia były znacznie tańsze ze względu na dobrze wynegocjowane umowy z Wynajmującym.

true: Czy w akcjonariacie spółki są jakieś fundusze?

Artur Mikołajko: Na razie nie, ale jesteśmy otwarci ….

inwestor: Czy w kolejnych miesiącach można liczyć również na miesięczne dane sprzedażowe?

Artur Mikołajko: Oczywiście tak – zawsze do 5 dnia roboczego kolejnego miesiąca.

członekSII: Będzie Pan prezes na Capital Market Games za tydzień?

Artur Mikołajko: Niestety nie ciałem, ale duchem z moją drużyną zawsze 🙂

Ania: Czy przy przedłużaniu umów najmu na kolejne okresy wiąże się to z jakąś jednorazową opłatą?

Artur Mikołajko: Nie.

Michał: Jak wypadają dane pokazujące średnią odwiedzalność sklepów przez klientów?

Artur Mikołajko: W I pół. były porównywalne r/r

kristof: Czy jakiś sklep jest planowany do zamknięcia?

Artur Mikołajko: W tej chwili żaden. Umowy kończą się w przyszłym roku. Wszystko zależy od negocjacji – chcemy żeby sklepy były rentowne.

saldokredyt: Spółka podpisała umowę na sklep w Bydgoszczy. Jakie inne lokalizacje są planowane do otwarć w najbliższej przyszłości?

Artur Mikołajko: W przyszłym roku – CH Posnania w Poznaniu.

jacawks: Czy będziecie także w nowo otwieranym centrum handlowym Zielone Arkady w Bydgoszczy ?

Artur Mikołajko: Tak.

pit: Czy i jakie zdarzenia jednorazowe istotnie wpłynęły na wyniki I półrocza 2015 r.?

Artur Mikołajko: Nie było żadnych znaczących zdarzeń jednorazowych.

bartek74@wp.pl: Jaki udział w sprzedaży mają marki własne?

Artur Mikołajko: około 15%

kros: Które kategorie produktowe mają najwyższa marżę?

Artur Mikołajko: Akcesoria.

członekSII: Monnari w ostatnim czasie stwierdziło, że widzi szanse na renegocjacje umów najmu, czy Pan również widzi takie szanse?

Artur Mikołajko: Tak, największe szanse są przy przedłużaniu umów na kolejne okresy.

inwestorzy.tv: Spółka wykazała poprawę zyskowności przy spadku przychodów. Jakie czynniki temu sprzyjały?

Artur Mikołajko: Konsekwentne obniżanie kosztów i poprawa marży.

hossa: Jaki udział umów najmu sklepów jest wyrażony w euro?

Artur Mikołajko: Większość czynszów jest w Euro, natomiast znacząca ilość kosztów eksploatacyjnych jest w PLN.

hossa: Czy spółka jest przygotowana na wzrost wartości euro do złotówki?

Artur Mikołajko: Zabezpieczamy kurs zapłaty czynszów, na najbliższe kilka miesięcy, jeśli chodzi o zakup Euro przeznaczone na zakup towaru to jego udział wynosi ok. 15 %. w stosunku do całości zakupów.

profes: Czy drugie półrocze będzie lepsze czy gorsze od pierwszego pod względem zysku netto?

Artur Mikołajko: Mamy nadzieje, że będzie lepsze.

true: W jaki sposób zamierzacie przekonać mnie, by zainwestować w akcje Intersport?

Artur Mikołajko: Akcje są dzisiaj niedowartościowane, spółka przeszła proces optymalizacji i zamiany grup towarowych, niwelujemy sezonowość i powinniśmy osiągać rosnące, dodatnie wyniki. To powinno się przełożyć na wzrost ceny akcji.

tri: Z czego wynikał niewielki spadek przychodów w I półroczu?

Artur Mikołajko: Głównie w pierwszym kwartale ze względu na mniejsze wyprzedaże towarów zimowych.

Źródło: Intersport Polska

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0