HomeRynek outdoorPrasa outdoorowa

Magazyn 4outdoor Biznes już dostępny!

Wiosenne ożywienie coraz bardziej widoczne jest również w branży outdoorowej. Przebudzenie potrzebne jest zwłaszcza po trudnej, ciepłej zimie, na którą wskazuje większość przedstawicieli firm outdoorowych w naszym zestawieniu opinii. W najnowszym Magazynie 4outdoor Biznes podsumowujemy ostatnie miesiące z dwóch perspektyw. 

Jedna, to właśnie spojrzenie głównych rynkowych graczy na miniony kwartał, a także plany na najbliższy sezon. Wypowiedzieli się dla nas Blanka Jarońska, Ladislav Mašek, Piotr Święch, Bartłomiej Klocek, Jacek Gizicki oraz Jacek Grzędzielski. Na podstawie tych opinii łatwo wysnuć wnioski o tym jak ciepła zima zmienia branżę oraz o tym, co nas czeka w najbliższym czasie – dotyczy to zarówno konkretnych produktów, jak i trendów oraz biznesowych strategii.

„Mijający sezon zimowy był kolejny raz wyzwaniem dla branży outdoorowej. Kolejna bezśnieżna zima pokazała, że opieranie strategii tylko i wyłącznie na sportach zimowych jest bardzo trudne i może prowadzić do spadków sprzedaży w przypadku niekorzystnej pogody. Salewa od kilku sezonów stara się tak projektować swoje produkty, aby były one całoroczne z wyłączeniem typowych “ocieplin” jak puch” – mówi Jacek Grzędzielski z Oberalp.

„Widać wzrost znaczenia kategorii letnich i typowo ściankowych. Stagnacja/spadek może dotyczyć kategorii masowych jak np. narciarstwo zjazdowe. Klienci szukają alternatywnych sportów i co raz bardziej profesjonalnych produktów, więc nie powinniśmy narzekać” – komentuje Bartłomiej Klocek.

W drugim artykule staramy się podsumować obecną mapę detaliczną w Polsce – zarówno z perspektywy przeszłości, jak i tego co jest obecnie. Jest to mapa mniej lub bardziej dynamiczna, nieustannie zmieniająca się. Większe rewolucje zdarzają się relatywnie rzadko, jedną właśnie mamy za sobą – sąd ogłosił upadłość likwidacyjną firmy Mount Sp. z o.o. ze Świętochłowic. Mount była właścicielem marki HiMountain oraz sieci sklepów pod tą samą nazwą. Na początku 2015 roku sieć HiMountain składała się z 28 sklepów własnych w galeriach handlowych oraz 5 sklepów franczyzowych. Zostanie więc po sieci spore miejsce, które z czasem z pewnością zostanie zagospodarowane, zawsze to jednak przykra informacja, gdy znika z rynku jakaś firma. W tym przypadku szkoda przede wszystkim marki HiMountain, której rola ściśle spleciona była nie tylko z branżą outdoorową, ale i z historią polskiego himalaizmu. 

Coś się kończy, coś zaczyna – to zaś może dotyczyć wizyty przedstawicieli branży tekstylnej z Tajwanu. Grupa 10 firm zrzeszonych w Taiwan Textail Federation odwiedziła na początku maja Warszawę i Kraków. Organizację wizyty wsparło Polish Outdoor Group. Tajwan należy do liderów przemysłu tekstylnego, a firmy z tego kraju współpracują z najważniejszymi producentami. Goście odbyli spotkania z polskimi producentami, w tym Milo, Rocklands, Marabut i Pajak, wizytowali w siedzibie OTCF w Wieliczce, byli także w sklepach Decathlon, Go Sport, 4F, Martes Sport oraz placówkach outdoorowych – Alpin Sklep, Polar Sport i Moko. Mamy nadzieję, że wizyta Taiwan Textail Federation przerodzi się w owocną współpracę z polską branżą outdoorową.

Zagraniczne firmy coraz część działają w Polsce, zaś jedną z nich jest Incbrands Sp. z .o. (wchodząca w skład Intersocks Group), która obecnie na naszym rynku zajmuje się marką Berghaus. O planach i perspektywach na ten temat rozmawiamy z Damianem Nowickim.

W tym numerze nie może również zabraknąć przeglądu sprzętu – tym razem Kacper Tekieli bierze pod lupę kaski wspinaczkowe i jak pisz: „Genialny w swojej prostocie przedmiot, o kształcie ludzkiej głowy, mający na celu ochronę tej części ciała, przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wbrew pozorom nie jest to kolejny cytat z popularnej encyklopedii „online”, lecz efekt kilku minut zadumy nad fenomenem i istotą kasku. Przedmiot ten stał się synonimem profesjonalizmu i odpowiedzialności w tak wielu dziedzinach, że nie sposób ich w tym momencie wymienić; wspomnijmy o kilku: sztuka wojenna, górnictwo, sporty powietrzne, motorowe, górskie”.

Kaski przydadzą się przede wszystkim w trwającym już wiosenno-letnim wspinaczkowym sezonie, zaś wiosna to ostatni dzwonek na chwilę oddechu przed gorącym, targowym latem. Ale o tym już w kolejnym Magazynie 4outdoor Biznes.

Spis treści 4outdoor Biznes nr 41 (3/2016, maj): 

  • Nowy sklep The North Face w Zakopanem 6
  • Gore, Pertex i PrimaLoft w European Outdoor Group 6
  • Manchester United i Columbia ogłaszają światową współpracę 6
  • Oberalp Polska – nowa nazwa dystrybutora marek Salewa, Wild Country i Dynafit 6
  • Spółka Mount w upadłości likwidacyjnej 6
  • Columbia Sportswear przekształca Montrail w submarkę firmy Columbia 6
  • Departament Handlu USA zaprasza na Outdoor Retailer Summer Market 2016 8
  • Następne otwarcia sklepów 4F na Łotwie 8
  • Firma Crag Sport dystrybutorem hamaków turystycznych marki Ticket to the Moon 8
  • Kolejni sponsorzy European Outdoor Summit 2016 10
  • Można zgłaszać produkty do OutDoor Industry Award 2016 10
  • Barometr rynku outdoor – kwiecień na plusie! 10
  • Wizyta Taiwan Textile Federation 12
  • Ponad 30 lat doświadczenia w dystrybucji 14

Rozmowa z Damianem Nowickim z Incbrands Sp z o.o. (Intersocks Group). Doświadczenie w dystrybucji produków sportowych i outdoorowych, sieć własnych sklepów oraz międzynarodowe kontakty, to lista zalet jakie pomogą firmie Incbrands Sp. z .o. (wchodzącej w skład Intersocks Group) odnowić pozycję Berghausa na polskim rynku.

  • Sklepy outdoorowe w Polsce – co nowego? 16

Mapa sklepów outdoorowych w Polsce ulega nieustannej przemianie, większe rewolucje jednak zdarzają się rzadko. Jak wygląda aktualna sytuacja na detalicznym rynku polskiego outdooru?

  • Pierwszy kwartał 2016 mimo słabej zimy z optymizmem! 18 

Za nami kilka miesięcy 2016 roku. Kolejna niezbyt udana zima nie dziwi już nikogo. Większość zdąrzyła się już przyzwyczaić zrówno do zmian klimatycznych, jak i ich wpływu na zwyczaje zakupowe klientów. Stosunkowo ciepły listopada i grudzień nie po raz pierwszy pozbawiły sklepy boomu związanego ze sprzedażą odzieży zimowej. Mimo tego większość sklepów notowała w tym okresie wzrost sprzedaży (vide barometr 4outdoor), a dystrybutorzy sygnalizują wzrosty lub utrzymanie poziomów zamówień na następną zimę. Jednym słowem początek 2016 roku napawa umiarkowany optymizmem. Zapraszamy do zapoznania się opiniami menadżerów dotyczącymi I kwartału oraz z wybranymi nowościami.

  • Kask, czyli ochrona tego co najcenniejsze 22
  • ISPO BEIJING 2016, czyli jak „olimpijski duch” napędza biznes sportowy w Chinach 28

W dniach 24-27 lutego br. odbyła się 12. już edycja zimowych targów ISPO w Chinach. Ostatnia edycja należała do szczególnie udanych.

***

Zachęcamy do prenumeraty Magazynu 4outdoor Biznes oraz do zakupu najnowszego numeru i numerów archiwalnych w księgarni wspinanie.pl.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0