HomeRynek outdoorImprezy outdoor

ISPO Academy Poland 2018 – druga część relacji

W zeszłym tygodniu odbyła się jedyna w Polsce konferencja biznesowa poświęcona branży outdoor. O przebiegu początkowych wydarzeń donosiliśmy z ISPO Academy Poland 2018 w naszej pierwszej relacji. O tym co działo się później przeczytacie w niniejszym artykule.

Organizatorzy ISPO Academy Poland 2018 (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Digital Marketing i digitalizacja

Podczas tegorocznej edycji Akademii organizatorzy położyli duży nacisk na temat postępującej cyfryzacji w obszarze marketingu i handlu. Informacji z tego zakresu tematycznego dostarczyli nam podczas swoich prelekcji: Paweł Bieniek – '”Digital Marketing dla biznesu”, Fermin Davies – „Smart store – transformacja sklepu stacjonarnego w duchu postępującej cyfryzacji”, Louise Leuchtenberger i Philipp Gruentker – „Digitalizacja jako sposób na łatwiejszy dostęp do zasobów rynku oraz dóbr dostawców surowców”.

Fermin Davies – „Smart store – transformacja sklepu stacjonarnego w duchu postępującej cyfryzacji” (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Fermin Davies jest mocno zaangażowany w „cyfryzację” na wielu etapach działania różnych segmentów rynku sportowego i outdoorowego. W ramach swojej firmy Sportmas oferuje rozwiązania dla sklepów, dające im pełną kontrolę nad każdym sprzedawanym produktem, co więcej dostarczające również wiele informacji na temat działań zakupowych klientów. Fermin podkreślał o konieczności przestawienia się na „cyfrowe” myślenie – ci, którzy tego nie zrobią (a tak naprawdę nie zrobili), będą mieli wielkie problemy z nadążeniem za „zdygitalizowaną” konkurencją.

O tym jak skutecznie prowadzić e-commerce, aby zdobywać klientów na rynkach zagranicznych mówił założyciel i prezes firmy Promedia, Jerzy Osika. E-eksport jest tematem dotyczącym coraz częściej firmy z polskiego rynku, a poszerzenie sieci sprzedaży – sposobem na dotarcie do nowych klientów. Osika wskazał na mocną tendencję w wyborze kierunków eksportowych w przypadku polskich firm, wybierają one bowiem często kraje bałtyckie, czy też południowo-wschodniej Europy. Działania na tych rozwijających się rynkach są trochę łatwiejsze niż konkurowanie na bogatych i ustabilizowanych rynkach Europy Zachodniej.

Jerzy Osika, założyciel i prezes firmy Promedia (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Natomiast Dorota Kabała z 'We design for physical culture’ wprowadziła słuchaczy w nadchodzące w sezonie SS19, FW19/20 i SS20, trendy kolorystyczne produktów sportowych. Dorota wyjaśniła również w jaki sposób zastosować zdobytą wiedzę w praktyce – w działalności sklepów, a także dystrybutorów.

Warsztaty z Dorotą Kabałą z 'We design for physical culture’ (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Warsztaty

Blok warsztatów ISPO Academy oferował zajęcia dla różnych grup uczestników. Jakub Dyrlico, przedstawiciel GORE-TEX® Polska pomagał sprzedawcom i doradcom klienta zrozumieć w jaki sposób dopasowywać odzież z membraną globalnego potentata do potrzeb klienta. Witold Kowalski z firmy WK Profit Consulting zaprezentował sposoby motywacji materialnej, niematerialnej i kultury organizacyjnej, które mogą obniżyć rotację pracowników w firmie – te warsztaty skierowane były głównie do menadżerów i właścicieli. Natomiast Dorota Kabała poprowadziła w dużej mierze praktyczne zajęcia dla producentów i projektantów z naszej branży.

Warsztaty z dopasowania odzieży z membraną GORE-TEX® prowadził Jakub Dyrlico (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Nocne bieganie z Hoka One One

Ostatnia część wydarzeń konferencyjnych pierwszego dnia dotyczyła w całości biegania, zarówno w teorii, jak i w praktyce. Z pewnością ciekawym elementem wieczoru była prelekcja przedstawicieli Sklepu Biegacza, którzy przedstawili swój punkt widzenia dotyczący środowiska biegowego w Polsce oraz opowiedzieli historię marki Hoka One One, która w wyjątkowy sposób, w krótkim czasie, podbiła rynki światowe. Uczestnicy konferencji poznali produkty tej marki wraz z ich specyfikacją techniczną.

Uczestnicy konferencji gotowi do biegu (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Później przyszła pora na zajęcia praktyczne. Po doborze butów, w którym pomagali przedstawiciele sklepu biegacza oraz specjaliści polskiego dystrybutora marki (Raven), Edyta Lewandowska zabrała uczestników na krótki trening biegowy. Światło czołówek firmy Mactronic rozświetliło okoliczne szlaki i ścieżki nad rzeką Świder. Po zakończonym biegu rozpoczęła się mniej oficjalna część spotkania – ISPO Grill & Chill Party.

Nocny trening biegowy prowadzony przez Edytę Lewandowską (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Joga i bikepacking

Czwartek, czyli drugi dzień konferencji, rozpoczął się nietypowo – dla wszystkich chętnych marka Spokey zorganizowała sesję porannej jogi. Naładowani pozytywną energią uczestnicy konferencji, przedstawiciele sklepów outdoorowych i rowerowych, udali się później na warsztaty z bikepackingu. Adam Klimek, fotograf, adventure blogger i bikepacker, zaprezentował podczas warsztatów ideę nowego trendu oraz pokazał w jaki sposób odpowiednio dobierać sprzęt na tego typu wycieczki.

Dzień wcześniej dziennikarze mieli okazję poczuć na własnej skórze na czym polega bikepacking, a także packrafting. Oto krótki fragment mikrowyprawy zorganizowanej przez Adama Klimka i Marcina Zdybała:




Nieco później w głównej sali konferencyjnej rozpoczęły się najważniejsze prelekcje dnia.

OutDoor by ISPO

Kim Scholze, przedstawicielka targów oraz platformy ISPO Munich i OutDoor by ISPO, zaprezentowała nowy koncept targów letnich, które po raz pierwszy w przyszłym roku odbędą się w Monachium. Prelekcja zaskoczyła uczestników objętością, jednak z pewnością dobrze było poznać szczegóły dotyczące OutDoor by ISPO z pierwszej ręki. Temat letnich targów jest niewątpliwie istotny, dlatego dla tych spośród Was, którzy nie mieli okazji uczestniczyć w konferencji, przygotowaliśmy artykuł opisujący przyszłoroczne wydarzenie. Materiał dostępny jest w najnowszym numerze Magazynu 4outdoor Biznes oraz na stronie 4outdoor.pl.

Kim Scholze podczas prezentacji OutDoor by ISPO (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Nawiązanie relacji przedzakupowej z klientem – Ferrino Base Camp

Nie mniejsze zainteresowanie uczestników konferencji wzbudziła prezentacja przedstawiciela firmy Ferrino, partnera tegorocznej edycji ISPO Academy, dotycząca kreowania doświadczeń przedzakupowych klientów oraz budowania wizerunku marki. Giacomo Bastonero przedstawił wyjątkowo ciekawy projekt, który zakłada „budowę” obozów Ferrino w różnych lokalizacjach górskich. Przyszli klienci marki mają w nich okazję za darmo spędzić noc, testując nie tylko namioty, ale również maty, śpiwory i inny sprzęt turystyczny. Więcej na ten temat dowiecie się z naszej rozmowy z Giacomo, która ukaże się wkrótce na internetowych stronach 4outdoor.

Giacomo Bastonero w Ferrino Camp, tuż po swojej prelekcji (for. 4outdoor)

Jak w sklepie sportowym stworzyć klientom unikalne doświadczenia zakupowe

Z kolei o tym jak tworzyć unikalne doświadczenia zakupowe już na bardziej tradycyjnym, handlowym gruncie, opowiadał specjalista z obszaru narzędzi marketingowych, Jerzy Osika. Podczas prelekcji dowiedzieliśmy się o nowych trendach i sposobach na przyciągnięcie uwagi klienta, stworzenie pozytywnej relacji na terenie sklepu stacjonarnego oraz stoiska targowego.

Jak zarobić kupę forsy i zbawić świat

Segment prelekcji zakończyło wystąpienie Łukasza Długowskiego, który po raz kolejny podczas konferencji przedstawił świat outdooru, a tym samym naszej branży, z nieco innej perspektywy. Spostrzeżenia Łukasza, który często zwraca uwagę na świadomość ekologiczną oraz społeczną, wytykając jej brak uczestnikom polskiego rynku, z pewnością warto rozważyć. „To nie jest idealizm” – mówi Długowski pod koniec swojej prezentacji, pokazując, że rozumie mechanizmy rządzące światem produkcji i handlu – uważa, że zrównoważony rozwój jest potrzebny nie tylko dla zachowania zdrowia naszej planety, ale również jest nieodzowny dla utrzymania się na powierzchni rynkowej konkurencji.

Łukasz Długowski (fot. ISPO)

Panel dyskusyjny „It’s great Out there!”

Jednym z ważniejszych punktów programu i swoistym zwieńczeniem konferencji był panel dyskusyjny, w którym udział wzięli przedstawiciele z różnych stron branży outdoor, rowerowej i biegowej – zgodnie z koncepcją ISPO, branży określanej jako Outdoor+. W grupie dysputantów znaleźli się: Kim Scholze (ISPO Team), Piotr Turkot (POG), Łukasz Długowski (dziennikarz), Giacomo Bastonero (Ferrino), Arkadiusz Walus (Walus Marketing Management), Ireneusz Miśkowiec (Veloprofit), Gabriela Snochowska i Wojciech Jeger (Sklep Biegacza). Dyskusje fachowo moderowała Anna Wróblewska (Projekt77).

Uczestnicy panelu dyskusyjnego „It’s great Out there!” (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Z pierwszej części dyskusji dowiedzieliśmy się jak reprezentanci różnych sektorów oceniają aktualny stan branży oraz poznaliśmy ich opinię na temat przyszłych kierunków rozwoju. Szczególne zainteresowanie wśród słuchaczy wzbudziły informacje z rynków siostrzanych – rowerowego i biegowego.

Ireneusz Miśkowiec przekazał bardzo pozytywne wieści z rynku rowerowego. Z przedstawionych przez niego danych jasno wynikało, że Polacy coraz częściej traktują rower jako sport i aktywność outdoorową, a na sprzęt wydają z roku na rok więcej. Natomiast Wojciech Jeger zaskoczył nieco słuchaczy stwierdzając, że w Polsce nadal mało osób biega. Pomimo olbrzymiego wzrostu zainteresowania bieganiem (w ogóle) oraz trail runningiem, menadżer Sklepu Biegacza uważa, że perspektywy rozwoju, poszukiwań nowego klienta są olbrzymie.

„It’s great Out there!” (fot. Dominik Pabis / ISPO)

Łukasz Długowski przytoczył w tym momencie ciekawą statystykę – w Polsce jest 38% osób aktywnych (minimum jedna aktywność w tygodniu). Według Łukasza sposobem na zachęcenie nowych osób jest propagowanie aktywności o niskim progu wejścia. Wojciech Jeger jest zgodny – „Musimy 'produkować’ ludzi aktywnych”.

W jaki sposób to osiągnąć? Gdyby istniała jednoznaczna odpowiedź na to pytanie dyskusje takie jak ta nie byłyby już potrzebne. Jedną z możliwych dróg jest zmiana w sposobie komunikacji marek z klientem. Wiele osób dzisiaj nie dąży do osiągnięcia zaawansowanego poziomu w jednej dyscyplinie, a raczej pragnie „liznąć” wiele różnorodnych aktywności. Do takiego klienta nie trafia reklama przedstawiająca profesjonalnych sportowców używających wysoce technicznej odzieży i sprzętu. Jako przykład tego nurtu możemy przytoczyć sytuację na ściankach wspinaczkowych, które przyciągają coraz większą ilość osób jednak nie kreują już wyłącznie nowych wspinaczy, a po prostu ludzi aktywnych na różnych frontach.

Wiele osób w naszej branży jest zgodnych co do tego, że duże sklepy sieciowe, takie jak Decathlon czy Go Sport, nie są dla sklepów outdoorowych wyłącznie konkurencją. W wielu przypadkach to właśnie im zawdzięczać możemy wzrost zainteresowania różnymi dyscyplinami – tanie i dostępne produkty tych sklepów obniżają barierę wejścia, dla osób niezwiązanych jeszcze z outdoorem. Jak podkreślał Ireneusz Miśkowiec suma summarum aktualnie 60% rowerów sprzedawanych jest przez sklepy specjalistyczne, pomimo że jakość rowerów np. w Decathlonie uległa znacznej poprawie.

Z tym stanowiskiem nie zgodził się jednak Wojciech Jeger, który uważa że sklepy sieciowe nie edukują klienta. Sprzedawcy nie posiadają odpowiedniej wiedzy, aby pomóc w dobrym doborze np. butów biegowych, przez co początkujący może zniechęcić się i porzucić bieganie na tym pierwszym – jak podkreśla Jeger –  stosunkowo trudnym etapie.

Nie sposób przytoczyć wszystkich wątków dyskusji, które przewijały się podczas panelu. Warto jednak wspomnieć jeszcze o wspólnej inicjatywie POG (Polish Outdoor Group). Większość obecnych była chyba zgodna co do tego, że działając razem w obszarach takich jak: wydarzenia outdoorowe (np. Himalaya Base Camp, Winter Camp), ekologia, zrównoważony rozwój, czy nawet lobbing w strukturach rządowych; możemy wywalczyć lepsze jutro dla branży, a także – co nie mniej istotne – dla środowiska. Piotr Turkot, prezes POG, powiedział jasno: „Jesteśmy gotowi podjąć działania, na rzecz wspólnego dobra, jednak brutalna prawda jest taka, że w środowisku branżowym brakuje mocnych graczy chętnych do współdzielenia tego typu projektów, a także po prostu– wsparcia finansowego”. Łukasz Długowski zasugerował w tym miejscu, że silnych partnerów można próbować szukać poza branżą outdoor.

To czy ktoś wesprze nas w tych działaniach, czy branży uda się zjednoczyć siły i – poza bieżącą, indywidualną działalnością – wdrożyć nowe projekty proekologiczne oraz prospołeczne, pozostaje na razie pytaniem otwartym.

#wychodzęaktywnie

Na zakończenie dyskusji wykonany został jednak już pierwszy, malutki krok – odbyło się głosowanie na polską wersję hasła #itsgreatoutthere, które ma pomóc promować i propagować outdoorową aktywność. Na kilka wstępnie wybranych przez organizatorów haseł zagłosowało 41 osób. Zwycięskim hasz tagiem okazał się być: #wychodzęaktywnie. Decyzja nie jest jeszcze ostateczna a swoje propozycje można zgłaszać na facebookowym profilu ISPO.

#wychodzęaktywnie (fot. ISPO MUNICH – Międzynarodowe Targi Sprzętu i Mody Sportowej w Monachium – profil FB)

Michał Gurgul

***

PARTNERAMI tegorocznej konferencji będą marki: SPOKEY, HOKA ONE ONE, MARMOT, FERRINO oraz POLISH OUTDOOR GROUP, stowarzyszenie, które tradycyjnie zorganizuje podczas ISPO Academy panel dyskusyjny poruszający aktualne zagadnienia rynku sportowego.
Tym, którzy wyjazd biznesowy lubią połączyć z obecnością na łonie natury, oferujemy możliwość zanocowania w miasteczku namiotowym FERRINO Camp w należącym do hotelu lasku sosnowym nad rzeką Świder. Będzie to świetna okazja, żeby przetestować kolekcje namiotów FERRINO, a także wiele innych produktów.

Tutaj znajdziecie niezbędnik ISPO Academy Poland 2018 (pdf) z Magazynu 4otudoor Biznes nr 51. Tutaj, relację z pierwszego dnia konferencji.

Całe info na stronie ISPO Academy – ispoacademy.pl.

Organizatorzy ISPO Academy Poland

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0