HomeNowości z rynku

The North Face FUTURELIGHT™

„Najbardziej zaawansowana na świecie technologia zapewniająca wodoodporność i paroprzepuszczalność odzieży outdoorowej” – możemy przeczytać w materiale prasowym marki The North Face. Chodzi oczywiście o nowy materiał FUTURELIGHT™, o którym wspominaliśmy w naszej relacji z targów ISPO w Monachium. Nie jesteśmy na razie w stanie stwierdzić, czy zapewnienia producenta o rewolucyjności FUTURELIGHT™ sprawdzą się w 100%, jednak z pewnością warto przyjrzeć się bliżej tej ciekawej i nowej na naszym rynku technologii.

Podczas targów ISPO mieliśmy okazję uczestniczyć w uroczystej inauguracji FUTURELIGHT™. Profesjonalnie przygotowana prezentacja, wzbogacona relacją z wyprawy narciarskiej na Lhotse, podczas której Hilaree Nelson i Jim Morrison mieli okazję sprawdzić właściwości nowej technologii w najbardziej ekstremalnych warunkach, robiła wrażenie. Niemniej imponująco przedstawiają się dane i wyniki testów nowego materiału. Wszak doceniło je również jury – nowa technologia otrzymała nagrodę ISPO Award Winner.

Technologia

Innowacyjny proces produkcji materiału pozwolił projektantom The North Face osiągnąć niespotykany dotąd poziom przepuszczalności powietrza. Wyjątkowo porowata powierzchnia, pełna mikroskopijnych otworów powstaje dzięki zastosowaniu nanoprzędzy i nowej technologii przędzenia. Otrzymana w ten sposób membrana zapewnia doskonałą wentylację, utrzymując równocześnie świetne właściwości wodoodporne.

Nanostruktura materiału FUTURELIGHT™ (fot. The North Face)

Technologia pozwala również projektantom w bardzo łatwy sposób regulować właściwości materiału: wagę, elastyczność, oddychalność, trwałość, konstrukcję (dzianina lub tkanina) oraz teksturę. Wszystko po to by jak najlepiej dopasować końcowy produkt do oczekiwań sportowców i amatorów. Projektanci są w stanie modyfikować materiał w taki sposób, by jego poszczególne właściwości odpowiadały konkretnym potrzebom różnych dyscyplin oraz warunków naturalnych w jakich ubrania będą używane. W odzieży przeznaczonej do wysiłku aerobowego oddychalność zostanie ustawiona na najwyższym możliwym poziomie, w przypadku aktywności związanej z częstym kontaktem z ostrymi elementami otoczenia akcent przeniesiony zostanie na trwałość, dla ubrań wykorzystywanych w wyjątkowo wilgotnych środowiskach suwak ustawień zostanie przesunięty maksymalnie w kierunku wodoodporności, itd. Jak podaje The North Face taka łatwość w regulacji wymienionych właściwości materiału jest bezprecedensowa w naszej branży.

Jak powiedział Scott Mellin (Global General Manager of Mountain Sports at The North Face):

Wynalazki i radykalne zmiany będące ich następstwem są jednym z głównych elementów tworzących DNA marki The North Face. Na takich fundamentach zbudowano tę firmę i dzisiaj dalej wierzymy, że innowacja jest kluczem do rozwoju. Nasze zespoły nieustannie pracują nad rozwojem portfolio technologi, które będziemy mogli wykorzystać w naszych produktach w przyszłości. Pracują nad przesuwaniem granic możliwości technicznych, tak, aby zapewnić naszym sportowcom i klientom jak najlepsze rozwiązania. W ten sposób powstał FUTURELIGHT™, który na zawsze zmieni oczekiwania klientów wobec outdoorowej odzieży.

Pan Mellin podkreślał, że FUTURELIGHT™ zrewolucjonizuje kategorię materiałów technicznych:

Dzisiaj po produkcie wodoodpornym spodziewamy się, że będzie chrzęszczący, głośny, parny i trudny do spakowania. FUTURELIGHT™ daje nam możliwość stworzenia teoretycznie wszystkiego, tak, by było wodoodporne, paroprzepuszczalne i po raz pierwszy – komfortowe. Wyobraźcie sobie nieprzemakalny t-shirt, sweter lub nawet dżins, który faktycznie macie ochotę nosić. Zaczynamy od kurtek, namiotów i rękawiczek, ale możliwości mogą być nieskończone.

Jess Roskelley i David Lama wracają do bazy po rekonesansie na południowo-wschodniej ścianie Mount Logan. Yukon, Kanada (fot. The North Face)

Wraz z rozwojem technologii FUTURELIGHT™ The North Face wyznacza również nowe standardy zrównoważonego rozwoju. Świadomy proces produkcji umożliwia tworzenie trójwarstwowych materiałów z surowców wtórnych oraz redukcję wykorzystywanych chemikaliów. Wszystko to odbywa się w czystszych, napędzanych energią solarną fabrykach.

Testy sportowców

FUTURELIGHT™ narodził się w górach, za sprawą sportowców z teamu The North Face. To oni zgłaszali nieustępliwie prośby o stworzenie odzieży wodoodpornej o lepszych właściwościach paroprzepuszczalnych. Gdy projektantom udało się stworzyć materiał, który miał według nich szansę zaspokoić wysokie oczekiwania atletów, rozpoczęły się testy.

Testy FUTURELIGHT™ (fot. The North Face)

Team marki składa się z osób uprawiających różne dyscypliny sportu, w najróżniejszych zakątkach świata. FUTURELIGHT™ musiał więc sprostać odmiennym i trudnym warunkom, podczas wypraw tak ekstremalnych jak wspomniana wcześniej wspinaczkowo-narciarska ekspedycja na Lhotse.

Hilaree Nelson i Jim Morrison testują FUTURELIGHT™ podczas wyprawy na Lhotse (fot. The North Face)

Podczas testów Jim Morrison wspiął się i zjechał na nartach łącznie z trzech ośmiotysięczników: Mount Everest, Cho Oyu i Lhotse. Na tym ostatnim towarzyszyła mu Hilaree Nelson. Liderka teamu marki tak opisuje testy i właściwości materiału FUTURELIGHT™:

Nasz team wspinaczy, alpinistów, narciarz, snowboarderów i biegaczy górskich testował materiał FUTURELIGHT™ przez dwa lata. W trudnych warunkach, różnych klimatach, na całym świecie. W ciągu wszystkich lat, które spędziła w górach nie spotkałam się z produktem, który zachowywałby się tak dobrze jak FUTURELIGHT™. Stał się on nowym wzorem tego, czego oczekuję po materiałach wodoodpornych.

Hilaree Nelson (fot. The North Face)

Testy laboratoryjne

Pomimo dużego wpływu sportowców oraz wagi ich testów, The North Face dołożył również wszelkich starań by dokładnie sprawdzić możliwości materiału w laboratoriach. Poza testami w siedzibie firmy o niezależną ocenę zostali poproszeni eksperci, m.in. Underwriters Laboratories. UL to znana na całym świecie organizacja wykonująca testy i wydająca certyfikaty bezpieczeństwa. Głównym obszarem jej działalności jest testowanie wodoodporności dla National Fire Protection Association (NFPA), która zatwierdza sprzęt dla strażaków i innych służb. Przeprowadzone testy były o 50% bardziej surowe niż standardy powszechne w branży outdoor.

Michael Seward z UL:

Test integralności cieczy jaki przeprowadziliśmy dla FUTURELIGHT™ jest nawet bardziej ekstremalny niż te, które robimy dla NFPA. Nasze badania dowiodły, że materiał jest nie tylko zupełnie wodoodporny, ale jego właściwości są odpowiednie dla najostrzejszych warunków jakie występują w naturze.

Testy FUTURELIGHT™ w laboratorium (fot. The North Face)

Inauguracja na rynku

FUTURELIGHT™ będzie dostępny w następujących kolekcjach marki The North Face przygotowanych na jesień 2019 r.: Steep Series, Summit Series i Flight Series. Oto kilka przykładowych produktów, w których wykorzystano nową technologię:

  • The North Face FUTURELIGHT™ Steep Series Brigandine Jacket & Pant – zaprojektowane przede wszystkim dla freeriderów, alpinistów i miłośników sportów zimowych.
  • The North Face FUTURELIGHT™ Summit Series L5 Jacket & Pant – dla zaawansowanych alpinistów i przewodników górskich, na różnego rodzaju wyprawy: ekspedycje, alpinizm, wspinaczka.
  • The North Face FUTURELIGHT™ Flight Series Jacket – dla długodystansowych biegaczy górskich i sky runnerów – suwak oddychalności przesunięty na koniec skali.

Ceptor Jacket (fot. The North Face)

Michał Gurgul
źródło: materiały prasowe marki The North Face

KOMENTARZE

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    sasq 4 lata ago

    Warto porównać nowość TNF z Neo Shell. Wygląda to na „pociągnięcie tematu”