HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: wrzesień na plusie

Pandemia wpływa na każdą branżę w nieco inny sposób. W niektórych przypadkach, choć mniej licznych, napędza sprzedaż, w innych daje w kość. Niestety branża outdoor, a w szczególności marki i sklepy specjalistyczne, zaliczają się raczej do tej drugie grupy. Tak przynajmniej było w ostatnich miesiącach. Czy wrześniowy wynik to znak jesiennej odwilży? Oby!

Barometr rynku outdoor, wrzesień 2020 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, wrzesień 2020 (rys. 4outdoor.pl)

Średnia sprzedaży sklepów biorących udział w naszym badaniu wzrosła we wrześniu o 7 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w ubiegłym roku. Oczywiście część sklepów osiągnęła wyniki lepsze, a część gorsze, nadal jednak trudno mówić o pozytywnym wpływie pandemii na sprzedaż, na pewno nie w takim stopniu jak ma to miejsce w branży rowerowej, czy w sklepach ogólnosportowych (przeczytajcie o tym już niedługo, w jesiennym numerze 4outdoor Biznes).

Z drugiej strony nie możemy bagatelizować bezpośrednich skutków pandemii. Duży wzrost liczby zachorowań będzie wpływał na decyzje rządzących. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie restrykcje i ograniczenia zostaną jeszcze wprowadzone, a taka sytuacja z pewnością nie sprzyja handlowi w sklepach stacjonarnych. W takich warunkach w dalszym ciągu wzrostów może spodziewać się wyłącznie e-commerce.

Analizując wrześniowy wynik warto wziąć pod uwagę bazę: we wrześniu zeszłego roku doszło do gwałtownego ochłodzenia dynamiki sprzedaży po wielu miesiącach wzrostów. Barometr wskazał wtedy 2,5 proc nad kreską, w stosunku do 2018 r. Sprzedaż była wtedy prawdopodobnie stosunkowo niska, więc wynik 7 proc. wzrostu we wrześni br. nie był tak trudny do osiągnięcia.

Jednak wrzesień zazwyczaj jest miesiącem trudnym, okresem przejściowym z lata do jesieni. Więc jeśli teraz już coś drgnęło, to może ostatni kwartał 2020 r. pozwoli odrobić straty? Miejmy nadzieję, że zimny i deszczowy październik okaże się dobrym tłem dla prowadzenia biznesu, a pandemia nawet jeśli nie pomoże, to przynajmniej już nam bardziej nie zaszkodzi.

Red.

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • 8a.pl (Gliwice)
  • Alpin Sklep (Warszawa)
  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • Mammut (Kraków)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
  • sieć Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    wrocławiak 4 lata ago

    Sieć Skalnika zasadniczo od maja ogranicza się li tylko do dwóch sklepów. Sklep przy ul. Ładnej został wtenczas zamknięty.