HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor: sierpień nie przyniósł zmiany, znowu minusy

Wiemy już, że wakacje 2024 przebiegły w sklepach biorących udziała w barometrze 4outdoor na minusie. Po słabym wyniku w lipcu, również sierpień przynosi podobne minusy. Spadek dynamiki sprzedaży ponownie jest znaczący i wyniósł -9,1%.

Barometr rynku outdoor, sierpień 2024 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, sierpień 2024 (rys. 4outdoor.pl)

To oczywiście nie są dobre informacje. Od miesięcy utrzymują się wyniki mocno minusowe. Choć trzeba w tym miejscu przypomnieć, że w 2023 roku mieliśmy wysoką, dwucyfrową (plusową) bazę. Dobrze wtedy wypadły czerwiec, lipiec i (najlepiej) sierpień (20,4%). Nie bez znaczenia była wtedy wysoka inflacja (sierpień 8,2%). Teraz inflacja jest dwa razy mniejsza i wynosi 4,2%.

Wakacyjne wyjazdy i związane z nimi zakupy nie stały się w 2024 dźwignią dla outdoorowego handlu. Trochę lepszy wynik odnotowano w skali makro – dynamika sprzedaży detalicznej w sierpniu, wg GUS, wyniosła bowiem 3,2% (w cenach bieżących, w cenach stałych 2,6%). Minus zanotował segment odzieży i obuwia (-14,9% – ceny bieżące), jak widzimy trend ten znajduje odzwierciedlenie w sklepach outdoorowych.

A wracając do naszych wyników – zdecydowana większość sklepów raportowała dwucyfrowe minusy, nieliczni cieszyli się z plusowych wyników. Dalej „cierpią” zarówno sklepy galeryjne, jak i „przy ulicy”.

W tym wszystkim nie pomagała pogoda. Sierpień należał do gorących, suchych miesięcy (prawie 0 1,1°C od średniej wieloletniej, ze średnią temperaturą powyżej 20°C, to o 1,8°C więcej od średniej z lat 1991-2020 – dane za IMiGW). A jak już wiemy outdoor potrzebuje zmiennej aury – „czasem słońce, czasem deszcz”, najlepiej przypomina o ewentualnych brakach w ekwipunku (oczywiście nie chodzi o tu o takie ekstremalne opady jakie przyniósł wrześniowych niż genueński…).

Źródło: info własne, GUS

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0