HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor: październik nie sprzyjał oszczędzaniu

Październik nie przyniósł niestety optymistycznej zmiany. Wręcz przeciwnie, krzywa ponownie obiera negatywny kierunek, by po „zerowym” wrześniu, zanotować spadek dynamiki sprzedaży na poziomie -5%.

Barometr rynku outdoor, październik 2024, linia czerwona inflacja (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, październik 2024, linia czerwona inflacja (rys. 4outdoor.pl)

Raczej nikt nie spodziewał się odbicia, jednak wyniki zdecydowana większość sklepów biorących udział w naszym barometrze zanotowała wyraźne spadki dynamiki – u niektórych nawet dwucyfrowe. Punkt odniesienia z października 2023 (–2,4%) nie był może dramatycznie niski, tak jak to miało miejsce we wrześniu, ale to trudno uznać za najmniejszy choćby plus.

W październiku handluje się już w pełni kolekcjami jesienno-zimowymi, ale po raz kolejny pogoda nie stanowiła sprzyjającego czynnika. Według Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej był to miesiąc z ekstremalnie wysokimi temperaturami – maksymalne przekraczały 20°C.

Sklepy borykają się cały czas z malejącą liczbą klientów, zarówno te zlokalizowane przy ulicach, jak i działające w galeriach handlowych. Te ostatnie – wg analizy firmy Proxi.cloud – zanotowały w trzecim kwartale spadek ruchu o blisko 12,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. W tym samym czasie zmniejszyła się liczba unikalnych klientów – o prawie 10%. Klienci spędzają też na zakupach mniej czasu.

Słaby wynik odnotowano również w skali makro – zbiorcza dynamika sprzedaży detalicznej w październiku, wg GUS, wyniosła bowiem co prawda 1,3% (w cenach stałych; 2,3% w cenach bieżących). Jednak minus (już tradycyjnie) zanotował segment odzieży i obuwia (-12,8% w cenach stałych; -14,3% – ceny bieżące; ) – czego przykładem, może nie tak na szczęście drastycznym, są również sklepy outdoorowe. Lepiej ten segment radził sobie w sprzedaży internetowej osiągając Nie sposób nie wspomnieć również o inflacji, która w mijającym miesiącu osiągnęła 5%.

Źródło: money.pl, info własne, GUS

***

W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży topowych sklepów outdoorowych w Polsce:

  • AlpinSport (4 sklepów, Zakopane)
  • Crag Store (Kraków)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0