Styczeń nie przyniósł większych zaskoczeń. W Nowym Roku dalej, niestety, kontynuujemy złą passę – zbiorczy wynik w naszym barometrze ponownie na minusie, choć trzeba przyznać, że nieznacznym, wynosi bowiem -1,6%.

Barometr rynku outdoor, styczeń 2025 (rys. 4outdoor.pl)
Punktem odniesienia jest wynik -1% ze stycznia 2024, więc można dodać, że zmiana jest kosmetyczna. Trzeba jednak zaznaczyć, że część sklepów z naszego barometru zanotowała wynik plusowy. Miejmy nadzieję, że ten trend się nasili. Zwłaszcza, że nasza krzywa systematycznie idzie w górę.
Ciekawie zapowiada się natomiast luty i marzec – rok 2024 przyniósł w tych miesiącach mocne spadki (odpowiednio -17,4 i -14,4%). Zresztą kolejne miesiące również nie były dobre. Wydaje się zatem, że w końcu powinniśmy zobaczyć plusowe wyniki.
W tym roku ferie zimowe rozciągnięte są w czasie. W styczniu zaczęła Małopolska. W lutym odpoczywają uczniowie ze Śląska i Mazowieckiego. Już tradycyjnie sprzedaży nie pomagała aura – styczeń był anomalnie ciepły. Z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wynika, że średnia temperatura powietrza była od 3,4 stopnia Celsjusza wyższa od normy dla tego miesiąca z lat 1991-2020. Tradycyjnie brak śniegu w dużych miastach osłabia zapał zakupowy potencjalnych narciarzy. Warunki w Tatrach i Beskidach również nie zachęcały do skiturowych wypadów – śnieg można było spotkać głównie na przygotowanych trasach.
Według GUSu:
W styczniu 2025 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 15,1 i był o 1,6 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,0 p. proc. i 2,9 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,7 p. proc. i 1,2 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,9 p. proc.).
Z kolei według wstępnych danych GUS w styczniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 5,3% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,0%.
Źródło: info własne, GUS
KOMENTARZE