HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor – luty „stabilnie”, na małym minusie

Ta zima nie przyniosła pozytywów w naszym barometrze. Ten niezwykle ważny sprzedażowo okres również w lutym kończy się minusowym zbiorczym wynikiem. Mimo, że jest to to „tylko” -1,4% to dalej zbiorcza dynamika sprzedaży wskazuje w najlepszym razie na stagnację.

Barometr rynku outdoor, luty 2025 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, luty 2025 (rys. 4outdoor.pl)

Widać jednak pozytywy. Część sklepów osiągnęła plusy, „cierpiały” natomiast placówki bazujące na zimowych turystach. To kolejny sygnał, że tegoroczne ferie nie były czynnikiem wspierającym sprzedaż.

Tradycyjnie już nie pomogła również pogoda. Luty 2025 był trzecim najcieplejszym lutym w historii. W górach, o miastach nie wspominając, brakowało śniegu i choć ośrodki narciarskie pracowały normalnie, to jednak wiosenna aura nie kojarzyła się narciarskimi wyjazdami.

Sygnalizowaliśmy już, że baza z lutego 2024 była na znaczącą niskim poziomie. Rok temu odnotowaliśmy „zapaść” wynoszącą -17,4%. Zatem aktualne -1,4% odnosi się to tego słabego wyniku.

Poznaliśmy dane dotyczące dynamiki sprzedaży detalicznej w lutym. Według GUS sprzedaż w cenach stały zmalała o 0,5%, a cenach bieżących wyniosła +0,6%. To zaskoczenie dla ekonomistów, którzy prognozowali wzrost nawet o 5%.

GUS:

W lutym 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pozostałe” (o 8,7%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 3,0%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,2%). Wzrost sprzedaży wykazały natomiast m.in. podmioty zaklasyfikowane do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,4%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,0% [w cenach bieżących wzrost o 4,6% – przyp. red.]), „meble, rtv, agd” (o 5,8%) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 5,1%).

Źródło: GUS

[aktualizacja, 24.03.2025 – dane dotyczące sprzedaży detalicznej]

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0