HomeRynek outdoor

Marka 8a to outdoor, a outdoor to natura – dlatego stawiamy na zrównoważony rozwój. Rozmawiamy z Dominiką Dychą, nową dyrektor marketingu w 8a

Kluczowe dla nas jest pozycjonowanie marki i budowanie pozytywnych doświadczeń dla klientów, w taki sposób, by wybierali nas nie tylko ze względu na produkty, ale przede wszystkim z powodu wartości, które nasza marka przekazuje – dodaje Domnika Dycha, dyrektor marketingu w 8a. W rozmowie również mamy podsumowanie ubiegłego sezonu oraz przedstawienie dalszych kierunków rozwoju marki i firmy.

Magdalena Bryś (4outoor.pl): Gratulacje objęcia roli dyrektor marketingu w 8a! Jak oceniasz swoje pierwsze miesiące w nowej pracy?

Dominika Dycha (Dyrektor marketingu 8a): Moje pierwsze wrażenie jest absolutnie pozytywne. Przede wszystkim spotkałam się w 8a z niesamowicie zaangażowanym zespołem. Dla osoby zarządzającej działem marketingu to ogromny potencjał w rozwoju naszej firmy. Możliwości jest naprawdę sporo. Sama marka 8a ma duży potencjał w obszarze komunikacji marketingowej, co naturalnie wiąże się z rozwojem biznesowym i wzrostem sprzedaży. Gdy pochwaliłam się nową rolą zawodową w mediach społecznościowych, spotkałam się z bardzo pozytywną, a wręcz entuzjastyczną reakcją. Osoby, z którymi wcześniej współpracowałam biznesowo, odezwały się do mnie, podkreślając, jak bardzo cenią markę 8a. Dla wielu osób 8a jest pierwszym wyborem, jeśli chodzi o produkty i sprzęt z kategorii outdoor.

Ekipa 8a przed siedzibą firmy w Gliwicach (fot. arch. 8a)

Jak chciałabyś wykorzystać swoje poprzednie doświadczenie (e-commerce, realizacja kampanii marketingowych dla marek krajowych i globalnych) tym razem w marce outdoorowej?

Przez ostatnie 8 lat byłam związana z firmą Digitree Group – zaczynając od rozwoju biznesu w obszarze e-commerce, nowych technologii i ogólnie pojętego digitalu, aż po ostatnie 3 lata, kiedy pełniłam rolę Członka Zarządu w agencji kreatywno-digitalowej we wspomnianej grupie kapitałowej. W tym czasie miałam okazję współpracować z wieloma markami z różnych branż – choć nie było wśród nich marek outdoorowych, to doświadczenie zdobyte przy pracy z największymi graczami rynku czy to z sektora beauty, czy globalnymi brandami takimi jak Pandora, jest niezwykle cenne.

To, podobnie jak 8a, marki operujące zarówno w e-commerce, jak i w sprzedaży stacjonarnej, czyli skupiające się na wielokanałowym dotarciu do klienta. Dotychczasowe projekty pozwalały mi wykorzystać szeroki wachlarz narzędzi marketingowych i strategii dotarcia do konsumentów. Kampanie, nad którymi pracowałam, miały na celu budowanie zaangażowania wokół marki oraz długoterminowo wzmacnianie jej wizerunku i świadomości. Daje to solidne podstawy do wykorzystania tego doświadczenia do realizacji naszych celów biznesowych i marketingowych w 8a.

Jako marka 8a, jak podsumujesz 2024 i polski rynek outdooru w kontekście rozwoju i sprzedaży?

Właściwie to załapałam się tylko na koniec sezonu zimowego. Na pewno zauważalne jest, że zima w Polsce praktycznie odchodzi w zapomnienie. Analizując sezon jesienno-zimowy i warunki pogodowe – nawet weryfikując dane z Tatr o grubości pokrywy śnieżnej w porównaniu z poprzednimi latami, widać wyraźnie, że w Polsce praktycznie nie mamy już zimy. To, co obserwujemy, odzwierciedla ogólne trendy rynkowe i konieczność szybkiego dostosowania oferty do potrzeb konsumentów.

Jeden z salonów 8a (fot. arch. 8a)

A jakie plany na nadchodzący sezon?

Z początkiem marca rozpoczęliśmy komunikację sezonu wiosna-lato 2025 – to mój pierwszy sezon w branży outdoorowej, w którym uczestniczę od samego początku. Mam możliwość planowania zarówno strategii komunikacji, jak i tworzenia własnego contentu, który przygotowujemy z zespołem. Nasza komunikacja jest ściśle powiązana ze sprzedażą, a także potrzebami naszych klientów. Dlatego w tym roku czeka nas kilka nowości i ważnych punktów w naszej strategii.

Co będzie priorytetem w strategii marketingowo-sprzedażowej w tym roku? Jak planujecie angażować społeczność outdoorową wokół marki?

Obecnie pracujemy nad długoterminową strategią komunikacji dla marki 8a.pl. Kluczowe dla nas jest pozycjonowanie marki i budowanie pozytywnych doświadczeń dla klientów, w taki sposób, by wybierali nas nie tylko ze względu na produkty, ale przede wszystkim z powodu wartości, które nasza marka przekazuje. Koncentrujemy się na budowaniu marki 8a jako eksperta w branży oraz na edukacji wokół naszych produktów. To jeden z ważnych elementów naszej komunikacji, od którego nie zamierzamy odchodzić, ale nie jedyny. Z mojej perspektywy potrzeba contentu jest jeszcze większa – na różnych poziomach wiedzy i w różnorodnej formie. Dzisiejszy klient często potrzebuje kilkunastu punktów styku z marką, zanim podejmie decyzję zakupową. Dlatego dość mocno inwestujemy w kanały social mediowe, które umożliwiają szeroką dystrybucję contentu, ale też budowanie społeczności wokół marki.

Chcemy również postawić na kreacje wideo – dysponujemy zasobami, które pozwalają nam dotrzeć do naszych obecnych klientów, ale także do tych, którzy dopiero wkraczają w outdoor. Ludzie, również ci młodsi coraz bardziej świadomie wybierają produkty najwyższej jakości, kierując się technologią i nie zawsze szukając najtańszych opcji. Obecnie świadomi konsumenci zwracają również uwagę na wartości, które marka reprezentuje. Na te wyzwania chcemy odpowiedzieć w 8a.pl i jestem przekonana, że mamy potencjał, by stać się prawdziwym „love brand”.

Giełda Outdoroowa w Gliwicach (fot. arch. 8a)

A co właśnie z innymi formami zaangażowania społeczności?

Jeśli chodzi o budowanie zaangażowania naszej społeczności, to tych możliwości jest o wiele więcej. Już teraz społeczność, którą udało się zbudować wokół marki, jest naprawdę duża i mocno zaangażowana. Idealnym przykładem jest ostatnio organizowana przez nas Giełda Outdoroowa w Gliwicach. Była to pierwsza taka inicjatywa – lokalnie, w formie flea marketu organizowaliśmy dla nas oraz innych wystawców możliwość stacjonarnej, limitowanej wyprzedaży sezonu zimowego. Dodatkowo, po raz pierwszy postanowiliśmy również stworzyć komis rzeczy używanych – oczywiście outdoroowych. Zaangażowanie i popularność tej formy sprzedaży przerosło nasze oczekiwania.

Z jednej strony dużą część giełdy stanowiły stoiska indywidualne – każdy mógł sprzedać już niepotrzebne, ale wciąż dobre rzeczy. A drugą opcją był komis 8a – nasi klienci mogli przez kilka dni przynosić do naszych sklepów stacjonarnych swoje rzeczy, które później za naszym pośrednictwem trafiły do nowych nabywców. Wielu miłośników outdooru chce odświeżyć swój sprzęt czy odzież, a my dzięki Giełdzie Outdoroowej daliśmy im taką możliwość.

W ciągu zaledwie kilku dni zebraliśmy w naszych sklepach kilkadziesiąt sztuk odzieży, co pokazuje, jak duże jest zainteresowanie tą inicjatywą i jak zaangażowana oraz zmobilizowana jest społeczność wokół 8a. A my chcemy być obecni wszędzie tam, gdzie są nasi klienci – i iść jeszcze dalej. Nie tylko z perspektywy produktowej czy sprzedażowej, ale również w kontekście wspierania idei zrównoważonego rozwoju.

Stoisko Patagonia podczas Giełdy Outdoroowej w Gliwicach (fot. arch. 8a)

Giełda Outdoorowa pokazuje, że eventy to również ciekawa forma zaangażowania społeczności. Jakie kolejne kroki w tym obszarze planujecie? Na jakich eventach 8a.pl będzie w tym roku?

Zdecydowanie, eventy to bezpośrednia i bardzo efektywna forma budowania relacji z konsumentami i zaangażowania wokół marki. Mamy kilka ambitnych planów na nadchodzący rok, by wzmocnić obecność 8a.pl na kluczowych wydarzeniach zarówno branży outdoor, jak i na istotnych eventach tematycznych z poszczególnych kategorii produktowych, jak biegi trailowe czy zawody rowerowe. Najbliższe nadchodzące wydarzenie to Dni Skiturowo-Lawinowe – tam będzie można spotkać się z naszą ekipą i wymienić górskie doświadczenia. To jednak nie wszystko, czeka nas w tym roku kilka ciekawych wydarzeń w naszych sklepach stacjonarnych oraz we współpracy z ambasadorami 8a.

Ambasadorzy 8a to również mocny punkt komunikacji marki. Co planujecie z w tym obszarze?

Zdecydowaliśmy się kontynuować wieloletnią współpracę z Piotrem Krzyżowski czy Łukaszem Superganem. Na pewno kluczowe osoby pozostaną w naszym zespole ambasadorów, a wręcz będziemy chcieli te współprace zacieśniać. Oprócz ambasadorów znanych w outdoorze z wieloletnich dokonań i szerokiej wiedzy, obecnie prowadzimy rozmowy z innymi osobami, które mogłyby na różnych płaszczyznach, w wielu obszarach wzmocnić wizerunek marki 8a.pl. Teraz mogę zdradzić, że już w kwietniu razem z Tomaszem Kobielskim szykujemy coś specjalnego dla naszych klientów!

Ekipa 8a podczas Giełdy Outdoroowej w Gliwicach (fot. arch. 8a)

Jakie działania podejmuje 8a w zakresie zrównoważonego rozwoju? Jakie wyzwania napotykacie przy wdrażaniu działań proekologicznych w e-commerce i retailu?

Marka 8a.pl od kilku lat aktywnie angażuje się w działania z obszaru zrównoważonego rozwoju i zdecydowanie ten kierunek będziemy rozwijać. Niespełna miesiąc temu swój launch miała nasza limitowana kolekcja upcyclingowa, dzięki której produkty outdoorowe pozbawione swojej pierwotnej funkcji, zyskują zupełnie nową, a do tego mogą być z nami na co dzień. Z materiałów poreklamacyjnych, dzięki współpracy z lokalną pracownią krawiecką, powstały cztery zupełnie nowe produkty: z kurtek, namiotów czy spodni stworzyliśmy duże, wygodne torby miejskie, a także torby na zakupy wielorazowego użytku, kosmetyczki i etui na bidony. Wszystkie produkty były stworzone ręcznie, lokalnie, a każdy produkt był unikatowy, dzięki dedykowanym numerom i różnym formom kolorystycznym. To dla nas bardzo ważna inicjatywa, a że większość produktów już została wyprzedana, czekamy na kolejny drop, który właśnie się produkuje.

To jednak nie pierwsza inicjatywa z obszaru ESG. Dotychczas angażowaliśmy się w akcję sadzenia drzew, które nasi klienci mają możliwość zakupić w procesie zakupowym na platformie e-commerce. Tę akcję będziemy z pewnością kontynuować, a już z końcem kwietnia planujemy kolejną akcję sadzenia drzew na terenie Gór Stołowych. Co więcej, tym razem do tej inicjatywy zaprosimy klientów. Zauważamy, że dla naszej społeczności jest to bardzo ważne – bo w końcu w centrum naszej filozofii leży pasja do outdooru, a bez natury outdoor by nie istniał.

Często promując zrównoważone działania marek, łatwo wpaść w greenwashing. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Greenwashing to coś, czego chcemy unikać. Słuchamy branży i naszych klientów, a następnie świadomie planujemy nasze działania, dlatego właśnie akcja upcyklingowa spotkała się z pozytywnym odbiorem. Zwracamy uwagę, aby to, co robimy, było zgodne z zasadami ESG i realizowane bardzo świadomie, unikając nieuzasadnionego podkreślania działań jako „zielone” tylko po to, by dobrze wyglądały.

Rynek e-commerce stale się rozrasta – 8a jako lider, co jakiś czas wyznacza nowe standardy. Przewidujesz jeszcze szerszą obecność marki online na innych rynkach?

W naszej strukturze mamy dział e-commerce, który dba o to, abyśmy utrzymali pozycję lidera na rynku outdoorowym. Rynki zagraniczne to wciąż rynki wschodzące, a przed nami stoją liczne wyzwania, by za granicą 8a.pl wzmacniało swoją pozycję. W listopadzie 2024 roku uruchomiliśmy nowy rynek – ukraiński. Na ten moment funkcjonujemy na 10 rynkach zagranicznych. Kolejny krok to rozwój komunikacji.

Kluczowe jest dostosowanie do potrzeb konsumentów lokalnie, a także budowanie contentu opartego na wartościach, którymi się kierujemy m.in. w obszarze zrównoważonego rozwoju czy szeroko pojętej edukacji.

Czy dostrzegacie zmiany w zachowaniach klientów – większe zainteresowanie zakupami offline czy jednak nadal dominuje e-commerce?
Stawiamy przede wszystkim na omnichannel. Na pewno mamy doświadczonych klientów w branży outdoorowej, którzy doskonale znają nasze sklepy i regularnie je odwiedzają, znają naszych sprzedawców i mają z nimi bezpośredni kontakt. Obecnie mamy 5 sklepów stacjonarnych i stanowią one istotny punkt z perspektywy doradztwa, dzielenia się wiedzą, a także bezpośredniego doświadczenia produktu. Coraz częściej sklepy stacjonarne pełnią funkcję showroomów, w których budujemy doświadczenie zarówno z marką, jak i z produktami. Kluczowa jednak jest wielokanałowość.

A jak wygląda Wasze portfolio marek na sezon wiosna-lato 2025?

Mamy w ofercie kluczowe marki, które cieszą się największym powodzeniem i tę ofertę produktową chcemy rozwijać. Posiadamy w ofercie takie marki jak Adidas Terrex, Black Diamond, Fjallraven, La Sportiva, Patagonia, Salomon czy The North Face – są one bardzo cenione przez naszych klientów. Kluczowa jest również oferta produktowa tych marek, przykładowo linia S-Lab z Salomona jest limitowana na rynku, a właśnie u nas te wysoko zaawansowane buty są dostępne.

Zwracamy jednak uwagę na potrzeby i wprowadzamy nowe kategorie produktowe – te bliskie natury i aktywności outdoroowych, z których jesteśmy znani. Już teraz w 8a.pl dostępne są produkty dla miłośników aktywności rowerowych m.in. takich marek jak FOX czy Leatt. Czeka nas w tym sezonie kilka premier w ofercie – pojawią się zupełnie nowe marki.

Wybierając pracę w marce outdoorowej, czy kierowałaś się również pasją do outdooru? Jeśli tak, to co robisz w wolnym czasie.

Większość osób, które pracują w 8a, są naprawdę zapalonymi miłośnikami outdooru i to widać w tym, co robią na co dzień. Widzę, jak wielka pasja i zaangażowanie tkwią w tych ludziach. Dla mnie, jako osoby z innymi doświadczeniami, to ogromna inspiracja. Jestem aktywną osobą – uwielbiam jazdę na rowerze, zarówno na szosowym, jak i na MTB. Kocham góry, szczególnie chętnie latem wracam do Alp Austriackich, czy Bawarskich.

***

Dominika Dycha – dyrektorka marketingu 8a (fot. arch. 8a)

Dominika Dycha

Przez ostatnie 8 lat była związana z Digitree Group, gdzie m.in. zarządzała agencją kreatywno-digitalową JU jako Client Service Director i członek zarządu. Wcześniej zajmowała się rozwojem biznesu i obsługą projektów marketingowych. Ma na koncie m.in. dwie brązowe nagrody Effie Awards za kampanię dla Lotte Wedel oraz dla L’Oreal Paris, a także srebrną nagrodę Mixx Awards za projekt dla Lotte Wedel.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0