Niestety nie będzie marcowego odbicia. Zbiorcza dynamika sprzedaży przynosi znaczący spadek, stanowiący istotną korektę dla wzrostowego trendu z jakim mieliśmy do czynienia w ostatnich miesiącach. Wyniki choć minusowe pięły się mozolnie w kierunku zielonego. Jednak marzec nie pozostawia złudzeń -4,6% brzmi jak wyzwanie.

Barometr rynku outdoor, marzec 2025 (rys. 4outdoor.pl)
Większość sklepów biorących udział w naszym barometrze zanotowała w tym miesiącu spadki, niektórzy dwucyfrowe. Plusami mogą pochwalić się nieliczni. Spadki dotyczącą różnych rodzajów sklepów – nie zależą od miejscowości, lokalizacji sklepu i jego charakteru.
Już tradycyjnie można doszukiwać się słabych wyników w nieprzewidywalnej pogodzie – choć jej duża zmienność od ciepłych dni po zimowe temperatury, powinna sprzyjać zakupowym decyzjom. Z pewnością nie pomaga niestabilna sytuacja makroekonomiczna, wiele osób wstrzymuje się z zakupami, zwłaszcza w segmencie oferującym produkty nie będące na liście pierwszych potrzeb.
Warto zauważyć również spadki w liczbie klientów odwiedzających sklepy. Według raportu Proxi.cloud i UCE Research liczba klientów w galeriach i centrach handlowych zmniejszyła się o 7% r/r w styczniu i lutym 2025 r.. Istotnym czynnikiem spadku liczby klientów mogła być popularyzacja platform e-commerce – część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online – oraz to, że wiele sklepów organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w placówkach. Z kolei według raportu opierającego się na analizie zachowań ponad 1,3 mln konsumentów liczba wizyt w ww. obiektach spadła o 17% r/r, a częstotliwość odwiedzania badanych placówek zmniejszyła się o 11% r/r w pierwszych dwóch miesiącach roku.
Z kolei wg GUS:
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.). W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3%.
W segmencie „tekstylia, odzież, obuwie” zanotowano wzrosty: 6,7% (ceny stałe) oraz 5,4% (ceny bieżące).
Trzeba również pamiętać, że aktualny wynik naszego barometru odnosi się do marca 2024, kiedy to zanotowaliśmy -14,4%, co oczywiście tym bardziej zwiększa presję. A tę odczuwają wszyscy gracze na rynku.
Źródło: info własne, isbiznes.pl (ISBnews), GUS
[aktualizacja, 23.04.2025, 15:18]
KOMENTARZE