HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor – maj, mamy to: w końcu plus.

Długo czekaliśmy, aby nasz barometr w końcu pokazał dodatni wynik. Choć brzmi to zaskakująco, to ostatnią „zieleń” odnotowaliśmy w listopadzie 2023 roku (1,2%). Mimo że jeszcze nie wszyscy mogą pochwalić się plusem to sumaryczna dynamika sprzedaży za maj wynosi 2,4%.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że majowa aura odbiegała od normy. A według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), średnia temperatura w maju 2025 roku była o 2–3°C niższa od normy wieloletniej. Nie brakowało przymrozków, a zimne dni zdecydowanie opóźniły rozpoczęcie sezonu wielu outdoorowych aktywności. Na  półkach sklepów przecież przeważały już letnie kolekcje.

W miarę pozytywny wynik barometru wskazuje, że klienci jednak do sklepów zaglądali. Również według GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju była wyższa niż przed rokiem o 4,4%. A po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż okazała się o 2,9% wyższa (ceny stałe). Najbliższy nam segment (tekstylia, odzież, obuwie) zanotował wzrost na poziomie 4,7% (ceny stałe) i 3,1% (ceny bieżące), czyli mniej więcej tyle, ile barometr 4outdoor.

Jak wspomnieliśmy, nie wszystkie sklepy biorące udział w naszym barometrze odnotowały plusy. Już tradycyjnie trzeba tłumaczyć to różnicami w lokalizacji i rodzajem sklepu. Jednak po raz pierwszy możemy podzielić się dodatkową informacją (za zgodą sklepów) uwzględniającą podział na sklepy monobrandowe i multibrandowe.

Otóż zbiorczy majowy wynik sklepów mono (czyli sieci The North Face, Salewa i Dynafit, oraz Mammut) wyniósł 8,5%. Natomiast mutlibrandy naszego barometru zanotowały wspólny wynik na poziomie -6% [aktualizacja wynikająca ze zmiany przyporządkowania sklepów]. Patrząc wstecz, trzeba zauważyć dobry wynik tych pierwszych, zwłaszcza, że osiągnięty po 2 miesiącach mocnych spadków. W przypadku multi jest to gorszy rezultat od kwietniowego (minusowego) oraz zdecydowanie gorszy od lekko plusowego w marcu.

***

W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży topowych sklepów outdoorowych w Polsce:

  • AlpinSport (4 sklepy, Zakopane)
  • 8a.pl (Gliwice)
  • Crag Store (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa, Dynafit, Mountain Shop (9 sklepów)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0