HomeRynek outdoor

Trzecia edycja ISPO Academy 2014 w Polsce przeszła do historii

Co jest najważniejsze w wydarzeniach takich jak ISPO Academy? Poza ekspercką wiedzą, najważniejsza jest możliwość spotkania ze specjalistami z tej samej branży i nawiązywanie nowych kontaktów.

Za nami trzecia edycja unikalnego wydarzenia na polskim rynku, czyli ISPO Academy 2014. Dwudniowe szkolenia dla branży sportowej i outdoorowej odbyły się w dniach od 28 do 29 października w Otwocku koło Warszawy. ISPO Academy w liczbach? 12 specjalistów, ponad 200 uczestników, 20 dziennikarzy. Reszty nie da się już ująć w kategoriach ilościowych.

ISPO Academy 2014 w Z-Hotel w Otwocku (fot. ISPO)ISPO Academy 2014 w Z-Hotel w Otwocku (fot. ISPO)

Prawda jest taka, że w Polsce zarówno branża sportowa, jak i outdoorowa, nie ma zbyt wielu okazji do spotkań – zimowe targi sportowo-outdoorowe i targi rowerowe w Kielcach, podczas których się raczej biega niż ma czas na spokojną rozmowę, zamykają tę krótką listę.

Joanna Biernacka-Goworek otwiera ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)Joanna Biernacka-Goworek otwiera ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)

I choć program wykładów na ISPO Academy jest równie napięty, znajdzie się też sporo czasu na osobisty kontakt i wymianę wizytówkami. To zaś w perspektywie czasu może i powinno przełożyć się na owocną współpracę – poza wiedzą z seminariów, to powinien być drugi z głównych powodów obecności na polskich edycjach seminariów targów ISPO. 

Droga do eksportu…

Pierwszy dzień ISPO Academy stały pod hasłem „eksportu”. A jak eksport, to przede wszystkim branżowe targi – i od tego już „tradycyjnie” zaczęła się akademia, czyli od prezentacji targów z grupy ISPO: ISPO MUNICH, ISPO BEIJING i ISPO SHANGHAI. Nie zabrakło też szczegółów – Steffen Hofer z Departamentu technicznego targów ISPO zdradził, co trzeba wiedzieć jadąc z własną zabudową do Monachium.

Uczestnicy ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)Uczestnicy ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)

Maciej Przywecki z firmy VMG (a przy tym doświadczony uczestnik targów i innych branżowych imprez) zaprezentował marketingowy niezbędnik wystawcy na targach, który przede wszystkim miał zainspirować do podejmowania działań: od planowania swojej targowej aktywności w czasie, przez informacje prasowe, reklamy, po przykłady designerskich „dobrych praktyk” marek bezpośrednio na targach.

Maciej Przywecki z firmy VMG (fot. 4outdoor)Maciej Przywecki z firmy VMG (fot. 4outdoor)

Następnie przyszedł czas na konkrety dotyczące zagranicznych rynków. Sebastian Sadowski-Romanov objaśnił jak podejść do tematu eksportu. Po pierwsza jak wybrać rynek, na którym chcemy rozwijać naszą firmę? Czy ma być to strefa euro, inne rynki Europy, rynki wschodnie w tym Rosja, Ukraina, Białoruś, Kazachstan, a może mają to być kraje rozwinięte poza UE, czyli USA, Kanada, Japonia, czy wreszcie rynki wschodzące? Punktem wyjścia powinna być analiza konkurencji, jej zagraniczne sukcesy, ale i porażki. Ważne jest także rozpoznanie aktualnych trendów w handlu. Dalej przechodzimy już do wyboru strategii, rozpatrzenia poziomów zaangażowania na rynku, zapoznania się z imprezami targowymi, do rozważenia jest także stworzenie lub dołączenie do konsorcjum eksportowego.

Sebastian Sadowski-Romanov z firmy ITRO (fot. 4outdoor)Sebastian Sadowski-Romanov z firmy ITRO (fot. 4outdoor)

W działaniach ekspansyjnych mogą pomóc programy i dofinansowania z Unii Europejskiej. W tym temacie pojawiło się również wiele ważnych kwestii – przedstawione zostały zasady przyznawania środków, a także wyjaśniono kilka wątpliwości. Uczestnicy zostali zachęcani do śledzenia naborów, które z dużą intensywnością mają ruszyć w lutym. Warto również łączyć się w klastry, a przede wszystkim oswajać z projektami i urzędami, chociażby przez bezpłatne szkolenia o unijnych dofinansowaniach.  

I wreszcie rynki, które budzą duże nadzieje, ale także i obawy. Paul März, dyrektor targów ISPO BEIJING i ISPO SHANGHAI, opowiedział o rynku chińskim, Matt Williams z firmy Original Mountain Marathon o rynku brytyjskim, wreszcie Kolja Keetman z firmy Your People o rynku niemieckim. 

Kolja Keetman z firmy Your People (fot. 4outdoor)Kolja Keetman z firmy Your People (fot. 4outdoor)

Co jest najważniejsze na tych rynkach? Jak szukać partnerów? Z jakimi klientami będziemy mieli do czynienia? Co jest wyzwaniem, a co tylko nim się wydaje? Jaki produkt ma największe szanse? Jaką strategię przyjąć, jakimi kanałami docierać do klientów? Odpowiedzi pojawiło się wiele, choć pytań jeszcze więcej – i po to właśnie były kuluarowe rozmowy przy kawie i ciastku.

Głos zabrał także Mariusz Sawiński, były radca ambasady Szwajcarii, który zasugerował markom sportowym stworzenie Excellence Group Sports Poland, czyli grupy, która razem może więcej – dzięki wiarygodności, certyfikatom i myśleniu grupowemu. Zadania takiej grupy? Marketing, lobbing i tworzenie sieci sprzedaży.

Dzień dla sklepów

Środowe wykłady organizatorzy zaplanowali przede wszystkim z perspektywy sklepów outdoorowych i sportowych.

Uczestnicy ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)Uczestnicy ISPO Academy 2014 (fot. 4outdoor)

Prelekcje rozpoczęły się od tematu, który wciąż budzi wiele wątpliwości i  jednocześnie równie duże zainteresowanie: Visual Merchandising. Na ten temat mówiła Silvia Talmon z firmy The Store Designers. Główny przekaz jej wykładu można by sprowadzić do hasła: najważniejszy jest pomysł na własną wizualną tożsamość sklepu. Jednocześnie Silva zwróciła uwagę na to, że społeczeństwo zmienia się obecnie bardzo szybko, i musimy te zmiany uważnie rejestrować, by z ich perspektywy skutecznie docierać do konsumentów i odpowiadać na ich potrzeby.

Silvia Talmon z firmy The Store Designers (fot. 4outdoor)Silvia Talmon z firmy The Store Designers (fot. 4outdoor)

Sklepy podzieliła na te, które są ustandaryzowane oraz na te, które charakteryzują się zindywidualizowanym podejściem do aranżacji wnętrza. Myśląc o własnej przestrzeni sklepowej, należy zadać sobie kilka pytań: Czy to produkt powinien być bohaterem w przestrzeniach naszego sklepu, czy może chcemy zapewnić konsumentom rodzinną, ciepłą atmosferę? Kim jest nasz konsument, jaka jest jego historia, w jakich warunkach będzie czuł się komfortowo, co ceni i co doceni? Nie należy także zapomnieć o wymiarze geograficznym, czy kulturowym miejsca, w którym mamy sklep i z tej perspektywy wyznaczyć jego tożsamość – jesteśmy nad morzem, blisko gór, miasto, w którym mamy sklep kojarzone jest z nowoczesnością, a może z tradycjami?

Przede wszystkim należy zastanowić się nad naszymi celami, a następnie dostosować do tego narzędzia. Do nich zaś należy przede wszystkim gra kolorów i materiały, które tworzą atmosferę – obecnie popularne są gołe cegły i beton połączony z drewnem. Metal, złoto, rdza będą odpowiednie dla nowych technologii, zaś marmury, kryształy i lustra mają być modne w najbliższej przyszłości. Równie ważny jest układ sklepu, światło oraz szczegóły dotyczące produktów.

Dyskusja po prelekcji dotyczyła m.in. kwestii obsługi kobiet w sklepach sportowych, braku przystosowaniu sklepów do kupujących z dziećmi oraz krytyki pomysłu, by sklep składał się niemal z samych różnorodnych stoisk typu shop-in-shop. 

Hans Overduin, ISPO Senior Associate, mówił natomiast o efektywnych promocjach i sposobach na przyciągnięcie konsumentów, m.in. zachęcał by stworzyć społeczność wokół swojego sklepu, za nią przyjedzie konsumenckie zaangażowanie. Przedstawił także korzyści jakie można odnieść z posiadania sklepu internetowego, w połączeniu ze stacjonarnym. „Wszyscy sprzedają właściwie te same marki, więc ludzie muszą mieć powód, żeby przyjść właśnie do Was” – mówił Hans. Jedną z najważniejszych rzeczy jest doświadczenie, czy też inaczej – możliwość doświadczania w sklepie. To także przekłada się na wiarygodność, czyli kolejną istotną cechę sklepu z perspektywy konsumentów.

Hans Overduin, ISPO Senior Associate (fot. 4outdoor)Hans Overduin, ISPO Senior Associate (fot. 4outdoor)

Kolejnym tematem, który poruszył Hans, były zakupy grupy sklepów. Jak zaznaczył prelegent, grupa jest silniejsza i może zdziałać więcej. W przypadku tego rodzaju grupy, ważne są trzy kwestie. Po pierwsze, grupa uczy się od siebie nawzajem i wymienia się informacjami. Po drugie, ma silniejszą pozycję negocjacyjną. Po trzecie, może stworzyć własną markę.

Hans zwrócił także uwagę na to, że wszystkie informacje, którymi dzielimy się w ramach grupy, pozostają w jej ramach, czyli są poufne. Trzeba być również nastawionym na wymianę, dzielenie się informacjami i tu należy uważnie dobierać partnerów. Jeśli zaś chodzi o negocjacje grupy, trzeba sobie zadawać pytania, dotyczące korzyści z perspektywy marek.

Oliver Balzer, członek ISPO Team, opowiedział o przyszłości handlu detalicznego. Jak zauważył, według amerykańskich badań, konsumenci nadal spędzają większą część swojego czasu zakupowego (61 proc.) w sklepach stacjonarnych. Wydają także więcej pieniędzy, jeśli robią zakupy w sklepach stacjonarnych. Kluczem do sukcesu jest więc powiązanie biznesu online ze sklepem stacjonarnym. Dlaczego ludzie chodzą do sklepów stacjonarnych? Chcą być odkrywcami, chcą doświadczać, próbować, ale także spędzić czas z rodziną czy przyjaciółmi – właśnie podczas zakupów.

Oliver Balzer, członek ISPO Team (fot. 4outdoor)Oliver Balzer, członek ISPO Team (fot. 4outdoor)

Co zatem pozwoli nam odnieść sukces? Dobre wrażenie. Kiedyś siła i przewaga należała do sprzedawców, teraz leży po stronie konsumentów. Kiedyś konsument chciał jedynie produktu, teraz chce także przy tym coś przeżyć. Doświadczenie można zacząć kreować za pomocą mediów społecznościowych, stwarzając tym samym popyt na dany produkt. Zainwestowanie w relację i lojalność klientów przekłada się bezpośrednio na sprzedaż. 

89 proc. konsumentów zazwyczaj przenosi się do marki konkurencji, jeśli nie znajdzie zrozumienia i ma negatywne doświadczenie w pierwszym sklepie. Konsumenci, którzy są emocjonalnie związani z naszym sklepem, będą robić zakupy cztery razy częściej. Do tego lojalny konsument wydaje o 33 proc. więcej niż nowy konsument. Czy praca nad stworzeniem lojalności za pomocą mediów społecznościowych wiąże się z dużą inwestycją? Nie! Według badań już sześć godzin tygodniowo wystarczy na poprawienie sytuacji! Na przykład rano, gdy nie ma zbyt wielu klientów w sklepie.

Oliver zachęcał również do udziału w ISPO Retail Tour podczas najbliższych targów ISPO. W 2015 roku wycieczka będzie bezpłatna dla wszystkich, którzy biorą udział w polskiej edycji ISPO Academy. Co ważne, będą tylko cztery tury wycieczki – jest szansa, że jedna będzie zarezerwowana tylko dla polskiej grupy. Zapraszamy więc do zgłaszania swojego udziału!

Ostatnim tematem ISPO Academy był temat przetowarowania, o którym mówił Witold Kowalski z firmy WK Profit. 

Witold Kowalski z firmy WK Profit (fot. 4outdoor)Witold Kowalski z firmy WK Profit (fot. 4outdoor)

Symptomy choroby z perspektywy konsumenta: upychanie nadmiaru towaru na półkach, „muzeum outdooru” zamiast „efektu nowości”, trudności w fizycznym znalezieniu towaru, braki rozmiarów dla starego towaru oraz wizerunek sklepu „permanentna przecena”.

Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, pytanie jak z tego wybrnąć i jak do tego nie dopuścić? Szczegółowa i na wysokim poziomie merytorycznym prezentacja, z pewnością odpowiedziała na te pytania.

Walne zebranie członków stowarzyszenia Polish Outdoor Group

We wtorkowe południe zebrali się także członkowie stowarzyszenia na rzecz branży outdoorowej – Polish Outdoor Group, które jest także partnerem merytorycznym ISPO Academy. Podsumowano flagowe inicjatywy organizacji, czyli ostatnią edycję Himalayan Camp na Przystanku Woodstock, Wintercamp oraz badania OutdoorView. Ciekawostką jest, że impreza Wintercamp została w tym roku zgłoszona do nagrody ISPO Award. Trzymamy kciuki!

Co ważne, na kolejną dwuletnią kadencję zostali wybrani dotychczasowi przedstawiciele władz stowarzyszenia, w składzie: Prezes Zarządu – Piotr Turkot, Wiceprezes Zarządu, Wiceprezes Zarząd, Sekretarz – Maciej Przywecki, Członek Zarządu – Joanna Biernacka-Goworek, Członek Zarządu – Jacek Grzędzielski, Członek Zarządu – Michał Sojka oraz Członek Zarządu – Piotr Święch. 

ISPO Academy na rowerach

Na ISPO Academy gościło około 20 branżowych i poza-branżowych dziennikarzy. W tym roku mieli okazję zapoznać się z czterema markami: Fjällräven, Thule, Sportovia oraz Speedwood Bikes. 

Prezentacja firmy Fjallraven (fot. 4outdoor)Prezentacja firmy Fjallraven (fot. 4outdoor)

Prezentacja firmy Thule (fot. 4outdoor)Prezentacja firmy Thule (fot. 4outdoor)

Głównym punktem programu była wycieczka rowerowa po malowniczych okolicach Otwocka i Józefowa – dolinami rzek Świder i Wisły oraz szlakiem architektury Świdermajer z początku XX wieku, której twórcą był malarz i rysownik Michał Elwiro Andriolli.

Wycieczka rowerowa dla dziennikarzy (źródło: targi ISPO Munich)Wycieczka rowerowa dla dziennikarzy (źródło: targi ISPO Munich)

Przewodnikiem dziennikarzy był Filip Idzikowski, filmowiec, kulturoznawca oraz miłośnik Józefowa i turystyki rowerowej. Wieczorem, podczas imprezy „Get-Together”, dziennikarze mieli okazję nieco zintegrować się z przedstawicielami branż sportowej i outdoorowej.

***

Tegoroczne ISPO Academy było już trzecią edycją tego wydarzenia w Polsce, pierwsza odbyła się podczas 10. Krakowskiego Festiwalu Górskiego w 2012 roku, druga miała miejsce w Czarnym Groniu w 2013 roku. Z pewnością wydarzenia tego rodzaju są bardzo potrzebne w Polsce – ISPO Academy jest jedynym branżowym seminarium przygotowywanym w naszym kraju. Wysoka frekwencja oraz pozytywne opinie uczestników świadczą o sukcesie spotkania.

Organizatorzy polskiej edycji ISPO Academy (fot. 4outdoor)Organizatorzy polskiej edycji ISPO Academy (fot. 4outdoor)

Organizatorem wydarzenia są targi ISPO Munich, zaś za organizację ISPO Academy w Polsce odpowiadają Joanna Biernacka-Goworek i Agata Białek, którym gratulujemy kolejnej udanej edycji! Do zobaczenia na przyszłorocznej ISPO Academy w Polsce! 

Więcej zdjęć w galerii na profilu FB 4outdoor.pl.

Więcej informacji na stronie: www.ispoacademy.pl.

ISPO Academy odbywa się pod patronatem medialnym 4outdoor Biznes


KOMENTARZE

WORDPRESS: 0