W ubiegłym roku notowania naszego barometru i wieści z rynku nie nastrajały optymistycznie. Wyniki z grudnia i stycznia również nie dały powodów do radości.
Podawanemu przez GUS rozwojowi polskiej gospodarki niestety nie towarzyszy wzrost przychodów ze sprzedaży w sklepach outdoorowych. Praktycznie przez cały ubiegły rok badane w naszym barometrze sklepy odnotowywały spadki sprzedaży liczonej rok do roku. Podobne lub nawet gorsze wyniki dochodziły również z większych sieci – Planet Outdoor (20 sklepów) i Intersport (30 sklepów).
Przyczyny tego stanu rzeczy są złożone, ale trzy wydają się dominujące – pogoda, kurs złotego i inflacja. Pogoda w 2011 była wyjątkowo niesprzyjająca dla outdooru. W tradycyjnie dobrych dla sprzedaży miesiącach było sucho, ciepło i słonecznie.
Wartość naszej waluty systematycznie obniżała się od sierpnia ubiegłego roku, wywierając negatywny wpływ na naszą opartą na imporcie branżę. Wreszcie inflancja, wynikająca m.in. ze słabego kursu złotego i galopujących cen ropy na światowych rynkach, wydatnie uszczupliła dochody Polaków. Zobaczy- my, co przyniesie 2012 rok. Niestety styczniowe wyniki pozwalają jedynie na umiarkowany optymizm.
Nasz barometr obejmuje wyniki sprzedaży z 17 sklepów:
- Active. Góry, turystyka, wspinaczka (Gliwice)
- Alpin Sklep (Warszawa)
- Cerro Torre (Katowice)
- E-Pamir.pl (Kraków, Kielce)
- MAMMUT – Sklep Firmowy (Katowice)
- Sherpa (Warszawa)
- Pietros (Wrocław)
- sieć Skalnik (5 sklepów, Wrocław)
- Sklep Turysty (Łódź)
- Trawers (2 sklepy, Łódź)
- Trekker Sport (Poznań)
- Weld Turystyka & Góry (Dąbrowa Górnicza)
KOMENTARZE