Britain On Foot – OIA bierze się za outdoorową aktywność Brytyjczyków

Stowarzyszenie Outdoors Industries Association (OIA) ogłosiło realizację jednej z najważniejszych kampanii w swojej historii – „Britain On Foot”, której celem jest zwiększenie udziału Brytyjczyków w aktywnościach outdoorowych.

Ambitny projekt ma poważnych partnerów – kampania zostanie zainicjowana w Pałacu Westminsterskim, w dniu 24 października tego roku. Na inauguracji pojawią się urzędnicy wysokiego szczebla, politycy, liderzy branży outdoorowej, media, a także przedstawiciele British Mountaineering Council (BMC) oraz członkowie Mountaineering All Party Parliamentary Group.

Według zapowiedzi, swoje przemówienia będą mieli m.in. Anne Milton – brytyjski Minister Zdrowia oraz John Penrose – Minister Turystyki.

Celem kampanii „Britain On Foot” (w skrócie BoF) jest dotarcie do szerokiej publiczności, bez względu na wiek, wykształcenie, czy status społeczny. Inicjatorzy będą zachęcać Brytyjczyków do zwiększonej aktywności na świeżym powietrzu, począwszy od parku, po górskie szczyty.

Promowane będą wszystkie aktywności outdoorowe, od spacerów, przez wspinaczkę, trekking po górach, piesze wycieczki, kolarstwo górskie, po rodzinne kampingi na łonie natury, czy zabawę w parku linowym.

Dla partnerów ze strony rządowej najważniejsze będzie natomiast promowanie korzyści zdrowotnych, płynących z uprawiania aktywności outdoorowych.

OIA zapowiada, że sukces kampanii będzie możliwy tylko dzięki pełnemu zaangażowaniu wszystkich partnerów, a zatem branży, urzędników ze strony rządowej, organizacji turystycznych i outdoorowych.

Outdoor to zdrowie

Jak podkreśla OIA, kampania BoF jest nie tylko niezwykle ważna dla branży outdoorowej, ale także może mieć ogromne znaczenie dla poprawy ogólnego zdrowia i samopoczucia Brytyjczyków.

W brytyjskiej branży outdoorowej funkcjonuje przeświadczenie, że najprostszą i najbardziej dostępną drogą do zdrowego trybu życia są piesze wycieczki. Jednak informacja ta zdaje się nie być rozpowszechniona wśród Brytyjczyków.

Wielka Brytania jest trzecim najmniej aktywnym krajem w Europie i aż 63% ludności nie spełnia minimów wytyczonych przez Departament Zdrowia w zakresie aktywności fizycznej.

Konsekwencje braku aktywności fizycznej są alarmujące, przy czym działa tu efekt domina. Wśród najczęściej wymienianych chorób, które dotykają osoby nieaktywne, są choroby przewlekłe, w tym cukrzyca i choroby serca, co przekłada się na wczesną umieralność. Koszty leczenia tych chorób są ogromne – opieka tylko nad cukrzykami kosztuje państwo blisko 10 miliardów funtów każdego roku. Rozwiązaniem tych problemów może być zachęcenie Brytyjczyków do zwiększonej aktywności outdoorowej.

OIA podaje kilka faktów, które podkreślają dlaczego aktywności outdoorowe mają doskonały wpływ na zdrowie:

  • Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wczesnej śmiertelności o ponad 30%.
  • Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko udaru mózgu i choroby serca o 25-25%.
  • Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 o 50%.
  • Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na raka o 50%.
  • Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko demencji – każdy ponad półtorakilometrowy (około jedna mila) spacer dziennie obniża ryzyko demencji o 13%.

Badania potwierdzają, że osoby, które regularnie uprawiają aktywność fizyczną wolniej się starzeją i dłużej cieszą się zdrowiem. Brytyjski rząd zdał sobie z tego sprawę, dlatego z entuzjazmem i powagą dołączył do kampanii OIA.

Outdoor to pieniądze 

OIA nie mówi tylko o zdrowiu, ale także o korzyściach dla brytyjskiej gospodarki, jakie płynął z upowszechnienia aktywności outdoorowych w społeczeństwie. I choć sektor outdoorowej turystyki jest w Wielkiej Brytanii popularny, to jednak rzadko podaje się twarde liczby:

  • 9 mld funtów jest rocznie wydawane bezpośrednio na rekreację outdoorową i jej obsługę.
  • 11 mld funtów jest wydawane na lokalną gospodarkę, tam gdzie uprawiane są aktywności outdoorowe.
  • Sektor gospodarki związany z outdoorem jest wart około 20 mld funtów (nie ma w tej kwocie dostawców i branż pomocniczych). Jest to 1,65% PKB Wielkiej Brytanii (obrona to 3,8% PKB, edukacja – 3%, transport tylko 0,8% PKB)
  • Sektor gospodarki związany z outdoorem zatrudnia około 2% brytyjskiej siły roboczej, zwłaszcza na terenach wiejskich i w małych miastach.
  • W 2010 roku Brytyjczycy odbyli prawie 17 milionów wycieczek kampingowych, co plasuje Wielką Brytanie na drugim miejscu wśród kempingujących narodów w Europie.
  • Brytyjscy miłośnicy kampingów wydają rocznie 5 mld funtów na rzecz gospodarek regionów wiejskich.
  • Mieszkańcy Wielkiej Brytanii spędzają około 1,5 mld dni rocznie na wycieczki piesze i przeznaczają 54 mld funtów rocznie na lokalne gospodarki podczas pobytu z dala od domu. Celem 19% z tych wycieczek były aktywności outdoorowe, w tym piesze wycieczki.
  • Piesze wycieczki są na czwartym miejscu spośród sześciu najbardziej popularnych aktywności urlopowych w Wielkiej Brytanii.
  • Dwa razy więcej osób chodzi na spacery niż odwiedza muzea, historyczne miejsca, czy parki rozrywki.
  • Dziesięć razy więcej osób woli spacery podczas wakacji, niż wizytę w kinie, czy w galerii sztuki.

Dane te pokazują jak aktywności outdoorowe przekładają się na rozwój gospodarki, nie tylko w Wielkiej Brytanii. Trzeba jednak jeszcze wiele uczynić, aby upowszechnić aktywności outdoorowe w społeczeństwie.

Britain On Foot

Kampania „Britain On Foot” nie mogłaby ruszyć bez znaczącego wsparcia finansowego. Prace nad budżetem projektu trwały od momentu gdy pojawił się sam pomysł kampanii na czerwcowym spotkaniu zarządu OIA.

Na obecnym etapie budżet kampanii został zasilony przez: Asolo, Keen, Berghaus, Bridgedale, The Camping & Caravanning Club, Cotswold Outdoor, Countryside Ski & Climb, European Outdoor Group, HF Holidays, Hi-Tec, Icebreaker, La Sportiva, Merrell, Royal Robbins, Rosker, Sprayway, Vango oraz Virtual College. Dzięki temu udało się uzbierać ponad 50 tys. funtów.

OIA zachęca kolejnych darczyńców, przy czym wskazuje, iż nie chodzi tylko o pieniądze, ale także o pokazanie stronie rządowej, że branża outdoorowa może działać razem, a samo stowarzyszenie jest jej wiarygodnym przedstawicielem.

To jest kluczowy czas dla brytyjskiej branży outdoorowej – mówi o kampanii Andrew Denton, prezes OIA. – Zrobiliśmy to na krajowej scenie politycznej, zebraliśmy przedstawicieli ze wszystkich sektorów pod jednym sztandarem, a teraz mamy kampanię, która każdy może z całego serca poprzeć. Jeśli będziemy chcieli, aby kampania odniosła sukces, możemy tego dokonać – dodaje.

Inicjatywę docenił także Mark Held, sekretarz generalny European Outdoor Group:

Promowanie korzyści z uprawiania aktywności na świeżym powietrzu ma ogromne znaczenie dla wielu sektorów, ale do tej pory nikt wymyślił w jaki sposób je wszystkie ze sobą połączyć. Teraz się to zmieniło, kampania BoF ma możliwość komunikowania potrzeb każdej ze stron kampanii. Jest to w związku z tym najważniejsza inicjatywa w Wielkiej Brytanii, będziemy ją wspierać z entuzjazmem, i być może zobaczymy jej rozwój także w innych częściach Europy. 

Więcej szczegółów o kampanii „Britain on Foot” znajduje się na stronie Outdoors Industries Association. Na naszych łamach będziemy również na bieżąco informować o postępach tej pionierskiej akcji.

Źródło: OIA

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0