XXI Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw 2013 przeszły już do historii.
Ta impreza wystawiennicza była miejscem prezentacji 380 wystawców. Odwiedziło ją prawie 17,5 tys. osób, w tym polscy i zagraniczni przedstawiciele branży turystycznej oraz miłośnicy podróży. TT Warsaw odbyły się w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Krajem partnerskim tegorocznej edycji targów była Tunezja.
Zaproszenie na ceremonię otwarcia targów przyjęło wielu gości, zarówno z Ministerstwa Sportu i Turystyki z Ministrem Andrzejem Biernatem na czele, jak i dyplomatów, w tym Mohamed Hisham Zaazou, Minister Turystyki Egiptu, Rula Ma’ayah, Minister Turystyki i Starożytności Palestyny oraz przedstawicieli instytucji i organizacji branżowych.
W targach wzięli udział reprezentanci 48 państw, wśród których znajdowały się: Albania, Algieria, Armenia, Australia, Azerbejdżan, Białoruś, Bułgaria, Chiny, Chorwacja, Cypr, Czarnogóra, Dania, Dominikana, Egipt, Ekwador, Finlandia, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Indie, Iran, Irlandia, Izrael, Jordania, Kuba, Litwa, Malta, Maroko, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Palestyna, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Sri Lanka, Tajlandia, Tanzania, Tunezja, Turcja, Ukraina, Wenezuela, Węgry, Włochy oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. 23 państwa były reprezentowane na stoiskach narodowych.
Podczas uroczystej inauguracji targów Mohamed Hisham Zaazou, Minister Turystyki Egiptu oraz Urszula Potęga, Prezes MT Targi Polska, podpisali umowę, na mocy której Egipt będzie Krajem Partnerskim XXII Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw 2014.
Potencjał targów, jako narzędzia promocji i budowania wizerunku, wykorzystały m.in. Tunezja, Egipt i Algieria. Państwa te zorganizowały konferencje prasowe z udziałem przedstawicieli swoich rządów oraz ambasadorów. Spotkania z dziennikarzami były okazją do przedstawienia planów rozwoju turystyki w poszczególnych krajach. Habib Ammar, Dyrektor Generalny Tunezyjskiego Urzędu ds. Turystyki, podkreślał walory turystyczne Tunezji, takie jak pola golfowe czy zabiegi talasoterapii.
Minister Turystyki Egiptu zapowiedział rozbudowę bazy turystycznej na wybrzeżu Morza Śródziemnego, a także kampanię promującą Egipt jako miejsce bezpiecznego wypoczynku. Z kolei Mohamed Amine Raja Hadj Said, Minister Turystyki i Rzemiosła Algierii, zachęcał do zapoznania się z ofertą turystyczną tego kraju, który jest jeszcze mało znanym w Polsce kierunkiem wakacyjnych podróży, a wyróżnia go oryginalność i różnorodność.
Tunezja – kraj partnerski
Stoisko Tunezji, tegorocznego kraju partnerskiego, nikogo nie pozostawiło obojętnym. Tańczące w rytm tunezyjskiej muzyki tancerki przyciągały uwagę, a na stoisku można było również wykonać tatuaż z henny i obejrzeć pracę rzemieślników. Poza tradycyjną propozycją wypoczynku Tunezja mocno promowała ofertę dla grających w golfa oraz talasoterapię.
Jak powiedziała Raja Ammar, Dyrektor Tunezyjskiego Urzędu ds. Turystyki w Warszawie, podczas XXI edycji Targów kraj był promowany hasłem „Jeden dzień w Tunezji, mnóstwo atrakcji. Poznaj smak wolności”. – Chcieliśmy pokazać choć namiastkę naszego kraju i dlatego przygotowaliśmy dla odwiedzających animacje w wykonaniu tunezyjskich artystów. Mamy nadzieję, że atrakcje te spodobały się publiczności i zachęciły do odwiedzenia Tunezji. Dzięki profesjonalnej organizacji imprezy i dużemu potencjałowi marketingowemu targów udało nam się zaprezentować bogactwo naszego kraju. Uważam, że udział w tegorocznej edycji Targów TT Warsaw był dla nas udany, a nawiązane kontakty, zarówno te biznesowe, jak i z klientami indywidualnymi, zaowocują w niedalekiej przyszłości – powiedziała Raja Ammar. Dyrektor zachęcała również Polaków do jeszcze większego udziału w tego typu imprezach, które dają przedsmak podróży do słonecznej Tunezji i pozwalają wybrać spośród licznych atrakcji te, które odpowiadają konkretnym zainteresowaniom.
Zwycięzcy konkursów branżowych
Istotną część Targów TT Warsaw stanowią branżowe konkursy, w których wyłaniane są produkty i usługi przyczyniające się do rozwoju turystyki w Polsce. W konkursie „Fair Play Turystyki Polskiej”, organizowanym wspólnie przez MT Targi Polska oraz Polską Izbę Turystyki, tradycyjnie już wręczono Kryształowy Globus, który w tym roku powędrował do Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company. Jury wybrało również laureatów konkursu na najlepsze i najbardziej profesjonalne stoisko targowe przyznając statuetkę Homo Turisticus.
Nagrodzeni zostali: I miejsce – Tunezyjski Urząd ds. Turystyki, II miejsce – Wezyr Holidays, III miejsce – Ośrodek Informacji Turystycznej Rumunii. Wyróżnienia natomiast przyznano: Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, Śląskiej Organizacji Turystycznej oraz Narodowemu Biuru Turystyki Algierii.
Po raz pierwszy zorganizowano konkurs na Najlepszy Produkt Sektora Nowe Technologie w Turystyce, którego pomysłodawcą była Polska Organizacja Turystyczna wraz z firmą MT Targi Polska.
Laureatem w kategorii „Najlepsza Turystyczna Strona Internetowa – strona informacyjno-promocyjna dla turystów sektora publicznego” została firma YBAH Sp. z o.o. Wyróżniona została ona za stronę internetową o turystyce wodnej www.wielka-petla.pl zrealizowaną dla Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.
W kategorii „Najlepsza Turystyczna Strona Internetowa – strona branży turystycznej” nagrodę główną przyznano firmie Momondo A/S za stronę www.momondo.pl.
Z kolei w kategorii „Najbardziej innowacyjne wykorzystanie technologii w aplikacjach użytkowych dla branży turystycznej” nagrodę główną wręczono firmie Sabre Polska Sp. z o.o. za aplikację TripCase, a wyróżnienie firmie RST Sp. z o.o. za aplikację AllInclusive Club.
Turystyka kongresowa
Pierwszego dnia odbyło się seminarium edukacyjno-konsultacyjne Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce pt. „Architektura Kongresu” skierowane do osób zajmujących się organizacją tego rodzaju wydarzeń. Sektor turystyki konferencyjnej i kongresowej był reprezentowany przez hotele i ośrodki z różnych stron Polski. Wśród wystawców znalazła się między innymi Grupa Thermaleo i Uzdrowisko Szczawnica, które posiadają ofertę obejmującą zarówno turystykę leczniczą, jak i obiekty przygotowane do obsługi dużych wydarzeń konferencyjnych.
Jak stwierdził Tomasz Salamon, manager z Thermaleo, targi są dobrą formą promocji. – Zaciekawienie naszym poniekąd regionalnym stoiskiem było spore, prezentowana szeroka oferta Grupy Thermaleo i Uzdrowiska Szczawnica zainteresowała zarówno organizatorów turystyki, jak i klientów indywidualnych, szukających ciekawego miejsca na wypoczynek czy też podratowanie zdrowia – powiedział Tomasz Salamon.
Dzień Nowych Technologii
Drugi dzień targów poświęcono nowym technologiom. Odbyły się seminaria, spotkania i prezentacje. W trakcie konferencji pt. „Nowe Technologie w Incentive Travel” prelegenci opowiedzieli o rozwiązaniach, których stosowanie przekłada się na jakość i efektywność pracy organizatorów wyjazdów incentive. Uczestnikom zaproponowano spotkania z 3 firmami, które oferują tego typu narzędzia: Hotelston.com, Syskonf oraz SI Tours Thailand.
Justyna Skubis, dyrektor zarządzająca Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, wyraziła nadzieję, że spotkania z wybranymi dostawcami usług zainspirują organizatorów incentive travel do przyjrzenia się proponowanym narzędziom i poszukiwania analogicznych dostępnych na rynku.
Krzysztof Michniewicz z ICP Group, członek SOIT, przedstawił również idealny naszym zdaniem cykl życia projektu incentive travel. Cykl, który właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii można wydłużyć o wiele miesięcy przed i po podróży, intensyfikując doznania i emocje uczestników oraz efekty biznesowe realizowane poprzez program incentive travel – dodała Justyna Skubis.
Polska Organizacja Turystyczna zaprezentowała efekty projektu „Promujmy Polskę Razem”, a Chad Shiver, Senior DMO Sales Executive z portalu TripAdvisor pokazał jakie możliwości daje korzystanie z tej platformy. – TripAdvisor proponuje szereg bezpłatnych rozwiązań dla hoteli, restauracji i atrakcji turystycznych. Zarejestrowanych jest już u nas ponad 134 000 obiektów. Poza możliwością zaistnienia w ogólnoświatowej społeczności TripAdvisor jest narzędziem do promocji miejsc, angażowania odwiedzających oraz monitorowania, jak dane miejsce czy usługa jest postrzegana przez turystów. Miesięcznie notujemy około 3,1 mln unikalnych użytkowników na naszym portalu – powiedział Chad Shiver.
Podsumowania roku turystycznego 2012/13 dokonał Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, który na podstawie danych zagregowanych przez system rezerwacyjny MerlinX wykazał, że branża turystyczna odniosła w tym roku sukces. – Mamy do zakomunikowania dobre informacje. W obecnych warunkach ekonomicznych około 10 proc. wzrostu liczby klientów stanowi całkiem dobry wynik. Podsumowaliśmy 2013 rok, ale obserwując poziom sprzedaży oferty na lato 2014 i trwającej zimy widzimy, że dynamika wzrostu jest jeszcze większa. Z rynku płyną więc same dobre wieści – podsumował.
Aktywna turystyka – golf i sporty zimowe
Na targach zorganizowane były dwa sektory tematyczne poświęcone aktywnym formom wypoczynku – golfowi i sportom zimowym. Sektor golfowy przyciągał uwagę odwiedzających symulatorami, na których można było spróbować swoich sił. Umiejętności sprawdzali doświadczeni gracze, jak też osoby, które po raz pierwszy miały kontakt z tą dyscypliną. W trakcie trwania eventu odbywały się rozgrywki, a zainteresowani mogli zapoznać się z ofertą pól golfowych.
Dużym zainteresowaniem cieszył się Event Zimowy. Wystawcy namawiali do wyjazdów zimowych w Polsce i za granicą, a do symulatora jazdy na nartach czekała kolejka chętnych. Można było szusować na różnych poziomach trudności i w ten sposób rozpocząć przygotowania do sezonu narciarskiego. Dzieci chętnie fotografowały się ze Świętym Mikołajem, Śnieżynką i Misiem Polarnym.
Regiony, kraje i produkty
Targi TT Warsaw tradycyjnie gościły wystawców z różnych krajów, regionów i miast, przedstawicieli biur podróży, agentów, hoteli, atrakcji turystycznych i firm świadczących usługi dla turystyki.
Zaciekawienie wzbudzała oferta stoisk narodowych i regionów, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Można było podziwiać piękno krajobrazów, regionalne rękodzieło, a także spróbować lokalnych przysmaków i trunków. Stoiska przyciągały różnorodnością i ciekawymi produktami, którymi wystawcy chętnie się chwalili.
Na szczególną uwagę zasługiwało w tym roku województwo świętokrzyskie. Regionalna Organizacja Turystyczna zaprezentowała Odlotową Kapsułę 5D, w której można było nie tylko zobaczyć piękno regionu, ale i dosłownie je poczuć. Odwiedzający TT Warsaw jako pierwsi mieli okazję do wypróbowania Kapsuły. Zainteresowanie nowatorską formą prezentacji i promocji regionu było tak duże, że trzeba było zapisać się i poczekać w kolejce, aby przekonać się, co można zobaczyć i przeżyć w Świętokrzyskiem.
Poza projekcją filmu 5D, przygotowaliśmy szereg folderów promocyjnych dla gości, którzy licznie odwiedzali nasze stoisko i pytali głównie o możliwość spędzenia aktywnego weekendu w naszym regionie w okresie zimowym. Padały także pytania o szlaki piesze, rowerowe oraz atrakcje dla rodzin z dziećmi. Wśród biur podróży i odwiedzających nas szkół, najczęstsze pytania dotyczyły bazy noclegowej i możliwości organizacji „zielonych szkół”. XXI Targi TT Warsaw oceniamy bardzo wysoko. To profesjonalne i efektywne targi – powiedziała Anna Mandziuk, Koordynator ds. Projektów Unijnych i Administracji Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego.
Atrakcyjnymi stoiskami i jednocześnie jednymi z największych, były ekspozycje krajów Afryki Północnej: Algierii, Tunezji, Egiptu i Maroka. Algierczycy prezentowali swój dorobek kulturalny poprzez śpiewy, tańce i pokazy rękodzieła. W egipskiej części uwagę przykuwał ubrany w szaty faraona Egipcjanin, który prezentował lokalną biżuterię i pisał na papirusie. Na stoisku Maroka można było z kolei zamówić napisanie swojego imienia piękną kaligrafią arabską.
Khalid Mimi z Narodowego Biura Turystycznego Maroka wyraził zadowolenie z targów i rozmów przeprowadzonych w tym czasie. – Na TT Warsaw panowała atmosfera sprzyjająca nawiązywaniu kontaktów. Mamy nadzieję, że co roku impreza ta będzie się coraz lepiej rozwijała – dodał.
Na imponującym stoisku prezentowało się biuro podróży Wezyr Holidays oraz jego partnerzy z Turcji i Egiptu. Marka zainaugurowała na targach swój piętnasty sezon turystyczny. Katalogi z nową ofertą przyciągały odwiedzających, którzy mogli sprawdzić, co firma planuje na nadchodzący sezon letni.
Odnosząc się do okrągłej rocznicy i świętowania coraz mocniejszej pozycji na rynku, Kaan Ergun, Dyrektor Generalny Wezyr Holidays, powiedział – Podczas TT Warsaw prezentowaliśmy oferty na lato 2014, w tym jako nowości greckie wyspy Zakynthos i Korfu oraz nowe hotele w Turcji i Egipcie. Rozwijamy produkt, bo planujemy dalszy wzrost sprzedaży o 15%. Chcieliśmy też, aby nasi kontrahenci, przedstawiciele OTI Holding, klienci, agenci turystyczni i wszyscy, którzy budują markę Wezyr Holidays razem z nami, celebrowali start wyjątkowego, bo już 15-tego sezonu sprzedaży. Poza tym Targi TT Warsaw to doskonała okazja, by zaprezentować naszą nową markę z grupy OTI Holding, Coral Travel Poland, którą w tym roku wprowadziliśmy na polski rynek.
Z targów zadowolona jest również firma Sabre, która zdobyła pierwsze miejsce w konkursie nowych technologii dla branży turystycznej.
Jesteśmy bardzo dumni z tej nagrody. TripCase wygrywał już wcześniej i zdobywał wyróżnienia na całym świecie, ale po raz pierwszy został nagrodzony w tej części Europy. Jesteśmy zadowoleni tym bardziej, że w dużej części do sukcesu tej aplikacji przyczynili się polscy programiści zatrudnieni w naszym centrum deweloperskim w Krakowie – powiedziała Dorota Cichańska, Country Director Poland w Sabre. – Na targach mieliśmy też okazję zaprezentować System Rezerwacyjny Sabre Red Mobile na iPady naszym obecnym oraz potencjalnym partnerom handlowym – dodała.
Poznawanie świata przez opowieści
Sobota była ucztą dla tych, którzy lubią słuchać opowieści. TT Warsaw odwiedził światowej sławy egiptolog, Sekretarz Generalny Najwyższej Rady Starożytności, dr Zahi Hawass. Podczas godzinnego wykładu opowiadał o wykopaliskach i efektach swoich prac archeologicznych prowadzonych w ostatnich latach na terenie piramid w Gizie i Sakkarze oraz w grobowcach w Dolinie Królów na zachodnim brzegu Nilu.
Z kolei Michał Zieliński oraz Michał Kowalski opowiedzieli o podróży swoich marzeń do Darién, które jest postrzegane jako jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na świecie. Celem, jaki im przyświecał, było przede wszystkim zmierzenie się ze sobą i pokonanie własnych słabości. Podróż po dżungli, która jest terenem niekontrolowanym, była pełna wyzwań i zagrożeń. Ta trudna, lecz pasjonująca wyprawa, oprócz satysfakcji i wielu niezapomnianych przygód zaowocowała odkryciem 2 nowych gatunków roślin.
Spotkanie z Anną i Krzysztofem Kobusami poświęcone było głównie temu jak spędzić udany urlop z dzieckiem. – Udany urlop z dzieckiem jest jak jednorożec – wszyscy wiedzą, że istnieje, ale nikt go nie widział – zażartowali podróżnicy. Podróżowanie zawsze było elementem ich życia, a od kiedy na świecie pojawili się synowie niewiele się zmieniło. Według podróżników wyprawy z dziećmi to piękna przygoda, sposób na bliskość i wspólnie spędzony czas. Anna i Krzysztof Kobusowie proponowali zacząć wyprawy z dziećmi od miast w Polsce. Doradzali jak dobrać odpowiednie punkty do programu zwiedzania, a także jak podchodzić do podróżowania kreatywnie, wzmacniając tym samym zrównoważony rozwój dziecka. Spotkanie obfitowało w wiele praktycznych porad.
Cykl z podróżnikami zamknęło spotkanie z Beatą Pawlikowską, które przyciągnęło tłumy słuchaczy. Jak mówi pisarka i fotografka podróżowanie to nie tylko podróż po krajach, ale i podróż w głąb siebie. Beata Pawlikowska odkryła to dopiero, gdy trafiła do dżungli amazońskiej i zmierzyła się ze słabością swojego ciała i duszy oraz z niebezpieczeństwem.
Jak powiedziała, trzeba czasem pojechać na koniec świata, aby dowiedzieć się co nosimy wewnątrz siebie. Podróżniczka jeżdżąc po świecie nie ma dokładnego planu wyjazdu, liczy na dobre okoliczności, które pomogą jej dotrzeć do docelowego miejsca. W podróży chłonie emocje, materiały, obrazy, a także obserwuje i robi notatki, które później pomagają w pisaniu.
XXI Międzynarodowe Targi TT Warsaw odbyły się pod Honorowym Patronatem Cezarego Grabarczyka, Wicemarszałka Sejmu; Janusza Piechocińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Gospodarki; Ministra Sportu i Turystyki oraz Hanny Gronkiewicz-Waltz, Prezydenta m.st. Warszawy.
Joanna Kuźma
TT Warsaw
KOMENTARZE