Barometr rynku: grudzień mocno pod kreską

Niestety ciepła zima już przekłada się na niskie wyniki sprzedaży w sklepach outdoorowych biorących udział w naszym barometrze. Grudzień zakończył się dla nich rekordowym jak na 2013 rok spadkiem względem analogicznego okresu w 2012 roku. 

Grudniowa bezśnieżna i plusowa jeśli chodzi o temperatury zima w górach oraz w pozostałych częściach kraju miała negatywny wpływ na sprzedaż produktów outdorowych w specjalistycznych sklepach. 15 sklepów biorących udział w barometrze rynku 4outdoor Biznes zarejestrowało w sumie niższe wyniki sprzedaży o 4,6 proc. względem grudnia 2012.

Niewątpliwie grudzień i okres przedświątecznych zakupów powinien być sprzedażowo jednym z lepszych miesięcy w roku; niestety tym razem było inaczej. 

INTERSPORT Polska również pod kreską 

Nie lepiej wygląda sytuacja w przypadku sieci sklepów INTERSPORT Polska – przychody netto ze sprzedaży osiągnięte w grudniu 2013 roku wyniosły  około  27.572 tys. zł i  były niższe o 6,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku (było: 29.595 tys. zł).

Narastająco, w okresie od stycznia do grudnia 2013 roku  Spółka wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości około 219.866 tys. zł, czyli o 5,6 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku (było: 233.004 tys. zł – w tym 13.323 tys. zł z dodatkowej sprzedaży licencjonowanych produktów UEFA EURO 2012 ).

Wyłączając jednorazowe zdarzenie, czyli dodatkową sprzedaż licencjonowanych produktów UEFA EURO 2012 prowadzonych przez Spółkę na stadionach i strefach kibiców, obrót Spółki w 2013 roku był na porównywalnym poziomie jak w 2012 roku (około 0,1 proc. lepiej niż w roku ubiegłym).

Sytuacja w Polsce 

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w grudniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,8 proc. w ujęciu rocznym, zaś w ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 17,3 proc. W całym 2013 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,3 proc. wobec wzrostu o 5,6 proc. w 2012 r.

Najszybszy wzrost sprzedaży detalicznej (w ujęciu rok do roku) w grudniu odnotowano w dziale “pojazdy samochodowe motocykle, części” – o 28,8 proc. oraz “meble, RTV, AGD” – o 10,6 proc. Wzrost odnotowano również w kategoriach: “włókno, odzież, obuwie” – o 8,5 proc., “pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” – o 7,1 proc., “farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 6,9 proc., “prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – o 5,2 proc., “pozostałe” – 4,3 proc. oraz “żywność, napoje i wyroby tytoniowe” – o 3,0 proc. Z kolei spadek odnotowano jedynie w dziale “paliwa stałe, ciekłe i gazowe” – o 5,0 proc.

Stopa bezrobocia w grudniu 2013 roku wyniosła 13,4 proc. wobec 13,2 proc. w listopadzie. Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w końcu grudnia wyniosła 2 mln 157,9 tys. osób i była wyższa niż przed miesiącem o 41,9 tys. W stosunku do liczby bezrobotnych zarejestrowanych przed rokiem było to więcej o 21,1 tys. osób. W porównaniu z końcem roku 2012 stopa bezrobocia pozostała na tym samym poziomie.

Zdaniem ekonomistów na wiosnę sytuacja na rynku pracy powinna się poprawiać. 

Źródło: GUS

***

W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży z 15 topowych sklepów outdoorowych w Polsce:

  • 8a.pl (Gliwice)
  • Alpin Sklep (Warszawa)
  • E-Pamir.pl (2 sklepy, Kraków, Kielce)
  • Mammut (Sklep Firmowy, Katowice)
  • sieć Skalnik (5 sklepów, Wrocław)
  • Trawers (2 sklepy, Łódź)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0