Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży outdoorowej na targach OutDoor 2016

Uczciwa produkcja i dobro zwierząt – branża outdoorowa od zawsze słuchała i reagowała na krytykę ze strony różnych zaangażowanych grup w większym stopniu niż jakikolwiek inny sektor rynku. Dzięki temu organizacje chroniące zwierzęta chwalą firmy outdoorowe, a jeśli chodzi o przestrzeganie standardów społecznych, to branża spełnia najsurowsze wymagania wielu zainteresowanych stron. Podczas targów OutDoor 2016 – kluczowego wydarzenia dla branży outdoorowej, które odbywa się w Friedrichshafen (13-16 lipca 2016 r.) – zagadnienia te będą odgrywały ważną rolę w programie targów. 

Unikanie tematu nie wchodzi w grę. Nacisk wywołany szeregiem kampanii społecznych, organizowanych przez różnego rodzaju zaangażowane grupy, bywa czasami bolesny. Jednak branża outdoorowa nie ucieka od krytyki, a równocześnie pokazuje, że takie cele jak wysokie standardy społeczne, uczciwa produkcja, dobro zwierząt oraz zrównoważony rozwój mogą być osiągnięte. Nie ma żadnego wytłumaczenia dla unikania tych tematów. Stanie się to całkowicie jasne podczas targów OutDoor – zarówno na stoiskach wystawców, jak i w salach konferencyjnych, gdzie przedstawiciele branży będą dyskutować o Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).

Lista uczestników brzmi jak Who-is-Who branży outdoorowej: Deuter, Dynafit, Haglöfs, Jack Wolfskin, Maier Sports, Mammut, Mountain Equipment, Ortovox, Salewa, Schöffel, Sprayway, Vaude. Choć wszystkie te marki konkurują ze sobą, jednak kiedy chodzi o odpowiedzialność za łańcuch dostaw, zapewnienie dobrych warunków pracy oraz normy pracownicze, wszystkie te firmy stają się sprzymierzeńcami. Równocześnie, należą one do organizacji Fair Wear Foundation (FWF) – podmiotu skupiającego wiele zaangażowanych stron, którego zadaniem jest promowanie, polepszanie i audytowanie wyśrubowanych norm społecznych. Co więcej, marki takie jak adidas, Fjällräven, Kathmandu, Patagonia i Prana są członkami amerykańskiego odpowiednika tej organizacji – Fair Labor Association. – Nadzór nad całym łańcuchem dostaw oraz zapewnienie przejrzystości – od surowców po skończone produkty – stanowią nasze najważniejsze i największe wyzwania. Ten projekt nigdy się nie kończy. To jest nieustanny proces, który wciąż będziemy nadzorować i udoskonalać – mówi Christiane Dolva, manager ds. CSR w firmie Fjällräven. 

Społeczna odpowiedzialność biznesu oraz podnoszenie norm społecznych to nie są proste zagadnienia, jednak branża outdoorowa niestrudzenie podąża tym szlakiem i wyzywa innych do zaangażowania się. – Jako członkowie FWF mamy okazję wdrażać nowe projekty CSR. Jednak ważne jest również podejmowanie odpowiednich decyzji politycznych, co umożliwi długoterminowe wprowadzenie bardziej godziwych stawek pracowniczych na całym świecie – tłumaczy Melanie Kuntnawitz, szefowa kontroli sprzedaży w firmie Jack Wolfskin. Vaude przedstawia zbliżoną opinię. Hilke Patzwall, manager CSR, mówi nam o „obowiązku branży do dawania” oraz domaga się „mocniejszych i trwalszych rozwiązań ze strony decydentów politycznych”. Branża outdoorowa jest przekonana o tym, że uczciwa produkcja powinna być normą, szczególnie, że „funkcjonalność i uczciwość to nie są pojęcia wzajemnie sprzeczne”, jak stwierdził Herbert Horelt, dyrektor krajowy firmy Haglöfs Niemcy.

Branża outdoorowa jest również liderem w dziedzinie ochrony zwierząt. Naturalny puch jest konieczny przy produkcji lekkich, ciepłych i funkcjonalnych kurtek. Jednak produkcja puchu poprzez skubanie na żywca oraz tuczenie na siłę jest niedopuszczalna – a dobro zwierząt powinno być poszanowane. Firma Mountain Equipment od ośmiu lat daje innym przykład transparentności poprzez wprowadzenie standardu Down Codex, nadzorowanego przez International Down and Feather Laboratory (IDFL); podobnie sprawa wygląda w przypadku firmy Fjällräven, która stosuje standard Down Promise. Schöffel dołączył do kampanii Cruelty Free Down Challenge, organizowanej przez międzynarodową organizację działającą na rzecz zwierząt Four Paws.

Branża outdoorowa stanowiła również siłę napędową zmierzającą do ustanowienia dwa lata temu normy Responsible Down Standard (RDS), we współpracy z  organizacjami Allied Feather & Down i Textile Exchange – ta inicjatywa ułatwiła produkcję certyfikowanego puchu. Dodatkowo, większość marek działa obecnie na podobnych zasadach co Salewa. – Od końca 2014 r. kupujemy jedynie puch z certyfikatem RDS oraz wprowadziliśmy stosowne oznaczenia naszych produktów – mówi Marie Måwe, manager CSR w Oberalp Group.

Podczas targów OutDoor 2016 odbędzie się również premiera nowego standardu Responsible Wool Standard (RWS) – który jest odpowiednikiem certyfikatu RDS w przypadku wełny. We współpracy z Textile Exchange, wprowadzamy standard RWS, którego celem jest promocja międzynarodowych norm ochronnych dla zwierząt, standardów hodowli oraz zarządzania pastwiskami. Zapewni to maksymalną transparentność łańcucha dostaw. Liderzy branży w zakresie wełny – firmy Icebreaker i Smartwool – od lat stosują wełnę z merynosów z certyfikatem ZQ. Nowa norma Responsible Wool Standard umożliwi innym producentom przestrzeganie podobnie wysokich standardów chroniących dobro zwierząt.

Nasza branża przeszła już długą drogę, jednak jeszcze nie dotarła do celu. 

 

– Dążenie do zrównoważonego rozwoju to długa wędrówka. Natura to podstawa i źródło naszej branży – mówi John Jansen, prezes European Outdoor Group. Podkreśla, że: – To dlatego zrównoważony rozwój jest niezbędny dla osiągnięcia przez nas sukcesu w przyszłości. Z tego też powodu branża outdoorowa z radością przyjęła na siebie rolę lidera. – Nie wolno nam przerzucać odpowiedzialności na końcowych użytkowników – podkreśla Jørgen Jørgensen, dyrektor generalny firmy Norröna. 

Targi OutDoor 2016 będą gościć jedynie branżowych zwiedzających od środy 13 lipca do soboty 16 lipca (środa-piątek 9:00-18:00, a sobota 9:00-17:00). Więcej informacji na: www.outdoor-show.com.

źródło: OutDoor

COMMENTS

WORDPRESS: 0