Obuwie to prawdopodobnie jedna z najbardziej irracjonalnych grup produktów, jeśli chodzi o decyzje konsumenckie. Często ludzie bardzo się ekscytują, kiedy muszą dokonać wyboru tego, co będą nosić na stopach. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że obuwie outdoorowe tak dobrze się sprzedaje.
Obuwie outdoorowe jest funkcjonalne, techniczne, efektowne, a do tego wygodne. Podczas targów OutDoor 2016 (13 – 16 lipca) w Friedrichshafen, najlepsi światowi producenci obuwia będą prezentować najnowsze trendy na nadchodzący sezon.
Obuwie outdoorowe – i nie chodzi tutaj o buty alpinistyczne lub górskie – jest obecnie drugą pod względem znaczenia kategorią produktów w naszej branży. Jeśli chodzi o najnowsze tendencje, to skóra i pasta do butów należą już do przeszłości. Te naturalne materiały wciąż są powszechnie wykorzystywane, jednak obuwie o niższym profilu, z dużą ilością kolorów oraz szalonymi kształtami, które można używać do aktywności outdoorowych oraz do zajęć codziennych – to jest najnowszy krzyk mody.
– Trend miejskiego outdooru zdecydowanie posiada duży potencjał wzrostu – mówi Selim Say, manager ds. produktu w firmie Keen. Dyrektor krajowy firmy Merrell na Niemcy, Thomas Kamm, zgadza się: – Obuwie wielofunkcyjne oraz do miejskiego outdooru, to zdecydowanie wybijające się trendy. Weźmy na przykład niezwykle wszechstronny model Moab FST, który zapewnia całodzienny komfort, dobrze się w nim biega, a do tego posiada świeże, młodzieżowe wzornictwo. Równocześnie jest to but wielofunkcyjny, posiadający wystarczającą stabilizację, aby dobrze sprawować się w nierównym terenie i poza szlakiem.
Właśnie tego chcą klienci, gdyż pragną równocześnie uprawiać cały szereg aktywności outdoorowych, takich jak turystyka, kolarstwo górskie, bouldering oraz zwiedzanie miast – a wszystko to podczas tego samego weekendu. W trakcie targów OutDoor 2016, firma Dachstein będzie prezentować nowy, interesujący model – Skylite Thermocolor. – Zastosowane w tym modelu barwniki są wrażliwe na temperaturę i wraz z jej zmianami będzie zmieniał się też kolor obuwia. To rozwiązanie jest interesującą nowinką w zakresie mody – tłumaczy Oliver Wieser, dyrektor generalny Dachstein.
Oprócz miejskiego obuwia outdoorowego, również sportowe obuwie wielofunkcyjne okazuje się być bardzo popularnym. – Ludzie poszukują lżejszych produktów sportowych, które będą nadawać się do całego szeregu aktywności – komentuje Marc Fischer, dyrektor w firmie adidas Outdoor Europe. Amerykańska marka Columbia zgadza się z tą opinią: – Produkty multisportwe wciąż pozostają silnym trendem i wciąż będą również skupiać na sobie uwagę w przyszłości – stwierdziła Dana Eichinger, manager ds. marketingu w firmie Columbia Germany.
Firma Jack Wolfskin, największa niemiecka marka outdoorowa, unika używania określenia „trend”, a zamiast niego stosuje określenie „instytucja”. – Bieganie trailowe oraz trening outdoorowy, to już coś więcej niż trendy. Obecnie stały się one kategoriami obowiązkowymi dla wszystkich poważnych firm outdoorowych – mówi dyrektor działu obuwia firmy Jack Wolfskin, Markus Baum.
Lżej, szybciej – i bardziej bezpiecznie? Dzisiaj nie można już się obejść bez porad ekspertów, mówi Jürgen Siegwarth, manager w firmie Hanwag. – Lekkie konstrukcje mogą determinować to, czy klient zdecyduje się na zakup czy nie. Kiedy ktoś przymierza parę butów, najpierw trzyma je w dłoni i od razu jest w stanie poczuć różnicę. Jednak skorzystanie z porady ekspertów będzie oznaczać, że specjalista wytłumaczy nam, że buty turystyczne muszą ważyć odrobinę więcej, gdyż zapewniają wyższy poziom stabilizacji.
I to właśnie w kwestiach stabilizacji najwięcej do powiedzenia mają klasyczni producenci obuwia. W Europie jest mnóstwo takich firm – zaczynając od Lundhags ze Szwecji, poprzez firmy Hanwag, Lowa, Meindl w Niemczech, aż do AKU, Scarpa oraz Zamberlan we Włoszech oraz Bestard z Hiszpanii.
Oprócz takich trendów jak miejski outdoor, wielofunkcyjność oraz bieganie trailowe, pojawiło się jeszcze jedno ważne zagadnienie. – Zrównoważony rozwój od dawna był elementem naszych programów, a w przyszłości stanie się jeszcze ważniejszy – przewiduje Alex Nicolai, szef D&R w firmie Lowa. Recykling jest trudny, gdyż buty często składają się z ponad 200 elementów, które są ze sobą zszyte i sklejone. Jednak kluczowym zagadnieniem jest trwałość. To jest szczególnie ważne w czasach kiedy konsumenci bardzo uważnie przyglądają się metce z ceną. – Obserwujemy istotne zmiany na rynkach. Ludzie coraz częściej pytają o obuwie wytrzymałe i długotrwałe – potwierdza Jürgen Siegwarth. To jest jeden z obszarów, gdzie obuwie outdoorowe może zdecydowanie odróżnić się od sektora mody wyższej, tłumaczy z zadowoleniem Johanna Rastner, szefowa działy sprzedaży firmy Scarpa: – Kolejnym ważnym czynnikiem, który może wpływać na decyzje zakupowe, jest fakt, że wszystkie buty Scarpy posiadają wymienne podeszwy. Jednak wymienne podeszwy mogą być stosowane jedynie w obuwiu wysokiej jakości. Tylko to umożliwi użytkownikom na przywiązanie się do swoich butów oraz zagwarantuje sukces obuwia outdoorowego.
Targi OutDoor 2016 będą gościć jedynie branżowych zwiedzających od środy 13 lipca do soboty 16 lipca 2016 r. Więcej informacji na: www.outdoor-show.com oraz www.facebook.com/OutDoor.Show
Źródło: Targi OutDoor
KOMENTARZE