HomeRynek outdoorLudzie branży outdoor

„Marka Tester” to więcej niż hasło, to DNA marki Fjord Nansen – rozmawiamy z Dariuszem Staniszewskim

„Biznes outdoorowy porównałbym do mojej pasji, jaką jest kajakarstwo. Tak jak na wodzie, trzeba nauczyć się by gotowym i umiejętnie reagować” – o wyzwaniach i planach rozwoju Fjord Nansen opowiedział Darek Staniszewski, właściciel polskiej marki.

Najważniejszy segment w ofercie Fjord Nansen – namioty (fot. Krystian Dżumak / Fjord Nansen)

4outdoor: Od prawie 30 lat działacie na polskim rynku outdoorowym – produkujecie odzież i sprzęt turystyczny. Proszę podsumuj, jak oceniasz ostatni sezon na rynku pod względem sprzedaży i trendów?
Dariusz Staniszewski (właściciel Fjord Nansen): Geopolityczne wydarzenia ostatnich lat, takie jak wojna w Ukrainie czy pandemia, wywarły znaczący wpływ na rynek. Problemy związane z przerwanymi łańcuchami dostaw i ich opóźnieniami wpłynęły zarówno na dostępność produktów, jak i na zaostrzenie agresywnej polityki cenowej. Patrząc wstecz na 28 lat naszej działalności na rynku, mając też na uwadze moją pasję, jaką jest kajakarstwo, uważam, że w biznesie tak jak na wodzie: należy być zawsze gotowym i umiejętnie reagować. Na wodzie należy zawsze ustawiać jednostkę w taki sposób, by żadna zdradliwa fala jej nie przewróciła. Przykładami analogicznych działań w biznesie niech będą nasze skomplikowane operacje logistyczne w momencie wzrostu popytu na śpiwory czy umiejętność dostosowania się do rynku i podciągnięcia sprzedaży innych produktów w momencie kryzysu kontenerowego, który wpłynął na opóźnienie dostaw naszego core’owego produktu, jakim są namioty.

Jak wygląda kwestia sprzedaży online? Czy dalej rozwijacie się w stronę e-commerce?
Sprzedaż internetowa to wciąż ogromny potencjał rozwoju. Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie i przewidujemy, że ten trend utrzyma się jeszcze przez kilka lat. Jesteśmy pewni jakości i uniwersalności naszych produktów, dlatego szukamy sposobów, aby w atrakcyjny wizualnie sposób prezentować te wartości naszym klientom również w kanałach online takich jak Facebook, Instagram, YouTube, czy na naszej stronie internetowej Fjordnansen.pl.

W ilu miejscach dystrybuujecie obecnie towar w Polsce? Ile takich miejsc jest za granicą? Jak przebiega współpraca z krajowymi dystrybutorami?
W Polsce współpracujemy z kilkunastoma partnerami handlowymi. Produkty Fjord Nansen są dostępne zarówno online, jak i w sklepach turystycznych oraz militarnych w niemal każdym województwie. Jeśli chodzi o rynek zagraniczny, jesteśmy obecni w Czechach, Ukrainie, Słowacji, Grecji oraz Francji, ale nadal szukamy możliwości rozwoju na kolejnych rynkach europejskich. Właśnie dlatego już za kilka dni wybieramy się na największe w Europie targi Outdoor By ISPO.

Z perspektywy Waszego długoletniego działania – z jakimi wyzwaniami według Ciebie mierzy się obecnie polski rynek outdoorowy? Jakie dostrzegasz tutaj zmiany?
Z pewnością mogę wspomnieć o agresywnej polityce cenowej w branży outdoorowej, co często zbliża firmy do granicy rentowności. Jeśli jesteśmy przy cenach, to należy również powiedzieć o wzroście kosztów utrzymania lokalu stacjonarnego. Nadal wielu naszych klientów preferuje zakupy stacjonarne, tymczasem koszty utrzymania sklepu są niestety coraz wyższe. Ostatnio zauważyć można, że mniejsze firmy idą w stronę konsolidacji. Co się stanie w przyszłości? Nie będzie mniejszych przedsiębiorstw, a rynek przejmą giganci. Na pewno wpłynie to na ogólny wzrost cen.

W zakresie wymagań, nie tylko zresztą pod adresem rynku outdoorowego, leżą kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem i ESG. Jak Wasza marka działa w tym obszarze?
Przykładem takich działań może być nasza kolekcja odzieży Overnord. Przygotowaliśmy ją z profesjonalnym studiem projektowym przy użyciu dzianin funkcjonalnych, o specjalnych parametrach, dobranych odpowiednio dla każdego produktu. Właściwości nowej kolekcji zostały potwierdzone w badaniach laboratoryjnych – to między innymi odporność wybarwień na działanie potu ludzkiego, przepuszczalność pary wodnej, wodochłonność, ochrona przed promieniowaniem UV. Pamiętamy zawsze o zasadach zrównoważonego rozwoju, dobierając materiały, projektując trwałe produkty oraz starając się zredukować i zagospodarować odpady produkcyjne poprzez optymalizowanie rozkładu wykrojów oraz wykorzystanie resztek materiałów na przykład do przygotowania mniejszych wyrobów.

Hasło „Marka Tester”, czyli DNA naszej firmy (fot. Krystian Dżumak / Fjord Nansen)

Jak wyglądają Wasze plany pod względem działań marketingowo-sprzedażowych i pozycjonowania marki w kolejnych miesiącach?
Plany są spore. W najbliższych miesiącach planujemy poszerzenie kolekcji namiotów między innymi o modele Drom i Arran. Drom to tak naprawdę propozycja dwa w jednym, a gdyby się uprzeć to i trzy w jednym. Bazowym produktem jest kołdra puchowa, którą można złożyć w śpiwór, a do pokrowca w kształcie jaśka zmieści się np. bluza, która może służyć za poduszkę. Natomiast Arran jest dość specyficznym, ale przemyślanym wyrobem. Podstawową różnicę między top quiltem a normalnym śpiworem stanowi brak kaptura oraz izolacji na plecach, wskutek czego w trakcie snu nie zgniatamy owej izolacji. Dodatkowo puch, który normalnie w śpiworze znajduje się na plecach, w tym modelu umieszczono z przodu oraz na bokach, więc izolacja jest wykorzystywana efektywniej. Aktualnie jesteśmy w takcie wprowadzania odświeżonych wersji namiotów, koszulek i akcesoriów. Skupiamy się na jakości naszej oferty, dlatego w tym sezonie stawiamy na len i bawełnę najwyższej jakości.

Hasło „Marka Tester”, czyli DNA Fjord Nansen (fot. arch. Fjord Nansen)

„Marka Tester” – wyjaśnij proszę, do jakich płaszczyzn działalności Fjord Nansen odnosi się to określenie w kontekście.
Hasło „Marka Tester”, czyli DNA naszej firmy, obejmuje tak naprawdę cztery poziomy. Pierwszy poziom to nasze testy wewnętrzne. W skład naszej ekipy wchodzą mistrzowie kajakarstwa, cykliści, biegacze oraz miłośnicy trekkingu i hikingu. Ważny jest każdy, kto przyczynia się do rozwoju naszych produktów, ma szerokie zainteresowania outdoorowe i wiele wypraw za sobą. Drugi poziom to nasz Test Team, czyli zawodowcy i profesjonaliści, tacy jak Iwona Suchenia, (podróżniczka i trenerka lekkiej atletyki), Piotr Suchenia (zdobywca Korony Maratonów Ziemi) oraz Bartosz Czauderna (wielokrotny uczestnik mistrzostw świata i Europy w kajakarstwie freestylowym, pierwszy Polak, który spłynął kanionem Zambezi w Zambii, bystrzami Białego Nilu w Ugandzie oraz rzeką Slave w Kanadzie). Trzeci poziom to nasi klienci, których cenne uwagi często wpływają na dalszy rozwój naszych produktów. Ostatni poziom to testy w laboratoriach badawczych, gdzie sprawdzamy między innymi izolacyjność termiczną termosów, termikę śpiworów, wytrzymałość namiotów na różne warunki atmosferyczne i wiele innych aspektów.

Jak oceniacie obecne współprace z podróżnikami i eksploratorami? Czy planujecie kolejne działania w tym kierunku?
Zależy nam, aby nasze produkty były testowane w rzeczywistych warunkach, z jakimi będą się mierzyć także nasi klienci. Dlatego jesteśmy otwarci na współpracę z podróżnikami, eksploratorami czy miłośnikami bushcraftu. Jak zostać naszym ambasadorem? Wszystko zaczyna się od kontaktu. Jeśli macie pomysł na wykorzystanie naszego sprzętu na swoich wyprawach i chcecie zaprezentować go w ciekawy sposób, skontaktujcie się z naszym działem marketingu.

Fjord Nansen tworzą pasjonaci podróży, sportu i odkrywania. Czy wskazałbyś nam swoje ulubione miejsca w Polsce, gdzie najczęściej wybierasz się w weekend? I dlaczego bycie w outdoorze jest dla Ciebie ważne?
Ostatnio wróciłem do mojej rowerowej zajawki i dużo czasu spędzam właśnie na rowerze oraz na trasach rowerowych. Z pewnością jedną z moich ulubionych lokalizacji jest ta w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym – BigFoot Works Bike Park. Sport na świeżym powietrzu zawsze był dla mnie ulubioną formą aktywności fizycznej. W outdoorze jestem sam ze sobą i ze swoimi myślami, a głowa odpoczywa mi jak podczas żadnej innej czynności.

***

Darek Staniszewski – CEO Fjord Nansen (fot. arch. D. Staniszewski)

Dariusz Staniszewski
CEO Fjord Nansen. Od 28 lat związany z rynkiem outdoorowym. Ma niewątpliwą przyjemność łączenia pracy z pasją. Wielu znajomych mu zazdrości. Tworzenie sprzętu, a następnie jego testowanie sprawia mu niesamowitą radość. 90% produktów przechodzi przez jego ręce jeszcze na etapie prób. Potem wykorzystuje je we wszystkich swoich aktywnościach – od triathlonu górskiego (Drużynowy Mistrz Polski), poprzez kajaki górskie (Mistrz Polski w Kajak Freestyle Amator, 2018), nizinne i morskie, po freeride, skitury oraz rower i wyprawy w góry.

***

Artykuł „„Marka Tester” to więcej niż hasło, to DNA marki Fjord Nansen” pochodzi z 4outdoor Biznes Magazyn, nr 67. Informacje o numerze oraz pdf znajdziecie tutaj.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0