Ubiegłoroczna raczej łagodna zima miała istotny wpływ na całą
branżę outdoor, począwszy od producentów, poprzez dystrybutorów,
sprzedawców na konsumentach kończąc. Jednym z efektów był spadek
sprzedaży sprzętu narciarskiego i snowboardowego przy jednoczesnym
wzroście zainteresowania obuwiem turystycznym, rowerami oraz sprzętem
wspinaczkowym.
Takie trendy wskazują na potrzebę istotnych zmian w tym
segmencie rynku. Producenci są coraz bardziej świadomi tego, że
potrzebne są nowe, alternatywne koncepcje marketingowe, które będą w
stanie stawić wyzwanie ewentualnym zmianom klimatycznym oraz pozwolą
zapewnić klientowi ofertę aktualną przez 365 dni w roku. Jednak
wszystkie te działania nie powinny wpływać negatywnie na środowisko i
klimat; w produkcji wykorzystane zostaną ekologiczne materiały na
niespotykaną dotąd skalę.
W rezultacie takich trendów na rynku pojawiły się całoroczne kolekcje –
odzież outdoorowa staje się przez to uniwersalna, wielofunkcyjna,
hybrydowa, a jedną z jej z najważniejszych cech jest zdolność do
termoregulacji. Powyższe wymogi zaprezentują tej zimy m.in. Schöffel,
Mammut, Salewa, Berghaus, Halti czy Lundhags.
Segment zimowej odzieży outdoorowej rozwija się niezwykle dynamicznie.
W tej chwili produkty niekoniecznie nadają się wyłącznie na warunki
śnieżnej zimy. Staramy się poszerzać naszą ofertę, proponując klientowi
odzież, która będzie się sprawdzać bez względu na temperaturę
otoczenia. – mówi Stefan Rosenkrantz z firmy Salewa.
Ten trend ku wielofunkcyjności zauważalny jest nie tylko w segmencie
odzieży, ale również w segmencie obuwia. Widać to w kolekcjach takich
firm jak Icebug, Timberland czy Merrell. Charakterystyczne jest
łączenie lekkiej, ale wytrzymałej i zapewniającej wygodę użytkowania
konstrukcji buta z bardzo solidną podeszwą.
Nadal bardzo ważne są tkaniny wykonane z efektywnych i innowacyjnych
materiałów. Istotną rolę odgrywa również zaawansowany technologicznie
proces produkcyjny. Uwaga skupia się także na uniwersalności,
wytrzymałości połączonej z lekkością, gwarantującą użytkownikowi pełen
komfort. Tendencja do redukowania wagi zauważalna jest nie tylko w
segmencie odzieży, ale również w segmencie sprzętu outdoorowego – wg
Reinera Gerstnera Każdego roku Dynafit opracowuje coraz lżejsze
produkty.
Rośnie znaczenie tzw. ekologicznego wzornictwa. Trend określany jako
EcoDesign staje się coraz powszechniejszy. Specjalne programy znanych
firm, takich jak Nike Considered, Toray ecodreams czy Polartec
Eco-Engineering, gwarantują stosowanie ekologicznych technologii
produkcji, surowców i przyjazność środowisku nawet na etapie
dostarczenia produktu do klienta.
Firmy takie jak Prana, Patagonia i Polartec szacują, że do końca 2008
roku aż 20% ich całej produkcji powstanie na bazie ekologicznych
surowców. Sympatex obiecuje, że będzie to aż 100%; zanosi się na to, że
kurtka wyprodukowana w całości z materiałów odnawialnych nie będzie już
tylko prototypem.
Na zmiany w segmencie outdoor olbrzymi wpływ ma oczywiście moda.
Stylowe detale, modny krój i przyciągająca wzrok kolorystyka ożywiają
najnowsze kolekcje odzieży marek outdoorowych. Obok kolekcji odzieży
typowo technicznej firmy takie jak, Jack Wolfskin czy Berghaus mają w
swojej ofercie kolekcje Urban Outdoor – miejskie techniczne linie
przeznaczone do codziennego użytku.
KOMENTARZE