Za nami kolejna edycja Targów Lato Sport, najważniejszej imprezy branżowej w Polsce, pretendującej bardzo odważnie do jednej z czołowych imprez tego typu w Europie.
To szczególne wydarzenie dla producentów i dystrybutorów, a szerzej w ogóle pasjonatów sportu i rekreacji. W Kielcach zaprezentowało się w tym roku 150 firmy z 9 państw.
To, co dało się zauważyć na tegorocznych targach (po raz trzeci odbywających się w Kielcach), to lekki spadek frekwencji wystawiających się firm w porównaniu z poprzednimi latami (2007 – 170 wystawców, 2008 – 189, 2009 – 150), ale jednocześnie wzrost frekwencji odwiedzających hale targowe. Wg organizatorów tegoroczne targi Sport-Lato odwiedziło o 25% osób więcej niż w ubiegłym roku.
Wzrost frekwencji odczuli wyraźnie niektórzy z producentów i dystrybutorów wystawiających się w Kielcach.
Targi dla nas są jednym z najważniejszych wydarzeń w całym roku, ponieważ nie urządzamy zbiorowych pokazów dla swoich klientów. Podczas Targów jak zwykle mieliśmy oblężenie stoiska, tym razem nawet w niedzielę. Jak dla nas bardzo udana impreza z perspektywicznymi kontaktami – komentuje targi Jacek Grzędzielski z Salewa Polska.
W podobnym tonie wypowiada się Sylwia Szugzda z Bakosport (dystrybutor Deutera i hanwaga na Polskę) – Pomimo braku klientów zimowych (odwiedzających edycję zimową targów) zanotowaliśmy duży ruch na stoisku, większy niż się spodziewaliśmy.
Część producentów i dystrybutorów zrezygnowała w tym roku z udziału w imprezie. Nie przyjechała między innymi firma HBMM – dystrybutor Tatonki oraz Martes Sport – dystrybutor Arena, Colmar, Hi-Tec, Magnum oraz Newland, wróciły natomiast Bergson i Green-Hill.
Swoją premierę miało też kilka nowych, specjalistycznych marek, które już wkrótce pojawią się na polskim rynku. Po raz pierwszy zobaczyliśmy w Kielcach kanadyjską Arc’teryx i norweską Bergans, których dystrybucję objęła w Polsce firma MJ Sport z Poznania. Te bardzo ekskluzywne marki właściwie jedynie zasygnalizowały swoją obecność, o czym świadczyło wyjątkowo skromne jak na tak drogich producentów stoisko. Prawdopodobnie już niedługo będziemy mogli również kupić wkładki do butów renomowanej, amerykańskiej marki Superfeet, którą dystrybuować będzie w Polsce Raven Outdoor.
Letnie Targi w Kielcach to już tradycyjnie pole do popisu dla wystawiających się firm, platforma do porozumienia między producentami, dystrybutorami i właścicielami sklepów, no i oczywiście okazja do pozyskania nowych klientów.
Od strony handlowej mieliśmy okazję spotkać się po raz kolejny z właścicielami sklepów, którzy nie są jeszcze naszymi klientami, ale znają nasze marki (Pacsafe, SteriPEN, Toollogic, Dr.Bacty). Często podejmowali decyzję o wprowadzeniu asortymentu do swoich sklepów, teraz po trzyletniej obecności na rynku polskim – mówi Arkadiusz Majewski z firmy Red Bird – Z jednej strony w pełni ich rozumiem, ponieważ nie chcą się wiązać z firmami "kometami", które zabłysną w jednym sezonie, a potem okazuje się, że dystrybucja je przerasta finansowo lub logistycznie. Sądzę więc, że pomimo iż nas znają, dopiero teraz podejmują decyzję o współpracy mając pewność, że oferujemy produkty w "ciągłej sprzedaży" i nie będzie problemu z asortymentem czy reklamacjami – dodaje.
Targi to również prezentacja kolekcji na przyszły sezon, pokazy mody sportowej, no i jak zawsze sporo nowinek technologicznych i innowacji. Przynajmniej część z nich można było zobaczyć w tym roku już na targach OutDoor we Friedrichshafen.
Wśród produktów nagrodzonych na targach kieleckich znalazł się m.in. zaprojektowany specjalnie dla kobiet kask Elia Petzla/dystrybutor AMC, który zdobył wyróżnienie w kategorii Sprzęt dla Kobiet. AMC zaprezentował w Kielcach również inną nowość techniczną – nagrodzoną w Kielcach przez dziennikarzy – a mianowicie system oplotu liny marki Beal – Uni Core Process, który znajdzie zastosowanie w linach do prac wysokościowych, wspinaczki ściankowej i jaskiniowej (a konkretnie w modelach Wall School, Wall Master, Access i Spelenium). W dużym skrócie Uni Core Process to technologia polegająca na umieszczeniu dodatkowej warstwy wewnętrznej między rdzeniem i oplotem, co zwiększa wytrzymałość liny i eliminuje ślizganie się oplotu.
W kategorii Innowacje Techniczne Medal Targów Kielce trafił do firmy SPORTING Brożyna z Gdańska za PCS-Personal Cooking System amerykańskiej firmy Jetboil. W tej kategorii wyróżniono także wrocławską firmę Wisport za system internetowy EPLECAK.PL do samodzielnego projektowania plecaka. W kategorii Design, Wzornictwo za najlepsze uznano super lekkie buty wakacyjne dla dzieci Sunport marki Keen/dystrybutor MM-Sport z Krakowa. Natomiast wyróżnienie otrzymał model butów Puro Low Hanwaga/dystrybutor BakoSport S.C. Pełna lista Medali i Wyróżnień Targów Kielce na końcu artykułu*.
Z jednej strony mieliśmy w Kielcach bogatą ofertę najnowszych produktów, cieszące oko premiery, pokazy mody na sezon letni 2010, atmosferę sportowo-biznesowego wydarzenia, ciekawą ofertę okołotargową. Z drugiej jednak – mimo, iż trudno zarzucić organizatorom brak rozmachu w organizacji imprezy w ogóle (głównie jeśli chodzi o imprezy towarzyszące segmentowi sportowemu) – ciężko było trafić na targach na wydarzenie stricte outdoorowe. Okazuje się , że Outdoor to wciąż chyba lekko niedoceniana (a może inaczej, wciąż próbująca się przebić) gałąź naszego przemysłu sportowego. Optymistycznie brzmi zatem obietnica Dyrektora Produktu Sport-Lato, Grzegorza Figarskiego – Możemy zdradzić, że opracowywany jest projekt zupełnie innego podejścia do promocji i aktywności okołooutdoorowej funkcjonującej przy targach. Jest duża szansa, że już na edycji zimowej będziemy mogli zapoznać się z nową wizją promocji outdooru na targach Kielce.
Po tegorocznej edycji trudno się również oprzeć wrażeniu, że outdoor na poziomie biznesowym działa na polskim podwórku wciąż na bardzo zindywidualizowanym poziomie, a współpraca konkurencyjnych na rynku firm to jeszcze stosunkowo daleka perspektywa (w sumie w Kielcach wystawiło się blisko 80 firm i mediów związanych z branżą outdoorową).
Coś jednak ruszyło, czego dowodem jest powstanie Polish Outdoor Group (POG), organizacji mającej na celu wzmocnienie rozwoju rynku outdoorowego i stworzenia silnej branżowej reprezentacji na polskim i europejskim rynku. Trudno sobie zresztą wyobrazić lepszą okazję na oficjalną premierę tego typu stowarzyszenia niż największe w Polsce targi branży outdoorowej i sportowej. Co ważne, inicjatywa POG spotkała się w Kielcach ze sporym zainteresowaniem producentów i dystrybutorów. Ale czy rzeczywiście współpraca na rzecz wzmocnienia naszego „wizerunku outdorowego" dojdzie do skutku, pokażą przyszłe miesiące, a nawet lata. Na dzień dzisiejszy widać u firm pewną rezerwę i politykę wyczekiwania do, bądź co bądź, nowatorskiej inicjatywy, jaką jest POG.
W tym roku organizatorzy postawili natomiast wyraźnie na coraz popularniejszą tematykę Fitness – branżę, która po raz pierwszy (obok sportu i outdooru) zaistniała w Kielcach w ubiegłym roku. Ze względu na bardzo szybko rosnącą modę na ten właśnie typ rekreacji/ruchu, tym razem Salon Fitness, Wellness & Spa urósł do rangi głównego wydarzeniem targowego, a nawet najważniejszego wydarzenia edukacyjnego tej branży w Polsce.
Na całość bloku pod nazwą „Nowoczesny Fitness" złożył się między innymi IFAA Fitness Day, czyli praktyczne warsztaty dla instruktorów i miłośników fitness – siedem lekcji poprowadzonych przez uznanych choreografów na czele z gościem specjalnym José Martinezem z Dominikany, przyciągnęły około 100 osób. Współorganizatorami imprezy były Międzynarodowa Akademia Fitnessu & Aerobiku IFAA oraz Grupa Sport Arena. Drugim punktem programu były spotkania i szkolenia dla właścicieli oraz menedżerów klubów fitness, odbywające się pod hasłem „Akademia SportBiznes.pl".
W ubiegłym roku adrenaliny dostarczały na targach ekstremalne skoki na rowerach Diverse MTB/BMX Dirt Contest oraz świetnie obsadzony turniej w speedmintona. W tym roku wśród bogatej oferty imprez mogliśmy trafić między innymi na mistrzowskie pokazy kick boxingu, Shidokan, MMA, Muay Thai, judo i Brazilian Jiu – Jitsu (pokazy zorganizowane przez firmę Dragon Sports), a na drugim biegunie Freestyle skating (czyli slalom na rolkach), w ramach którego rozegrano zawody Speed Slalom i Freestyle Slalom (przygotowane przez firmę Spoko Brand).
Dzięki firmie Spokey przez halami wystawowymi stanął również tor kartingowy. Gościem specjalnym na stoisku był ambasador Spokey, polski olimpijczyk z Sydney i Pekinu Szymon Kołecki.
Grzegorz Figarski, Dyrektor Produktu Sport Lato podsumowuje tegoroczne targi:
Targi KIELCE SPORT – LATO 2009 przerosły nasze oczekiwania zarówno pod względem liczby zgromadzonych na stoiskach produktów, zawartych na targach kontraktów, ale i zainteresowania zwiedzających imprezami towarzyszącymi, których w tym roku było wyjątkowo dużo. Cieszy nas ogromnie wzrost wynajętej powierzchni wystawienniczej, a przede wszystkim liczby targowych gości. Wystawa ta jest zatem najlepszym przykładem na to, że w dobie spowolnienia gospodarki można zorganizować imprezę na najwyższym europejskim poziomie.
W Targach Kielce swoje stoiska miały strategiczne firmy outdoorowe z Polski i zagranicy. Dowodem, że kielecka impreza, współorganizowana przez firmę Summit i Wydawnictwo Góry, jest najlepszym w Polsce miejscem, by zaprezentować firmę, jest powrót firmy Bergson, która w tym roku miała u nas swoje stoisko. Z naszych rozmów z wystawcami wynika, że wszystkie firmy deklarują już swój udział w KIELCE SPORT – ZIMA 2010. Impreza ta odbędzie się w Targach Kielce od 25 do 28 lutego. Serdecznie zapraszam.
III Targi Kielce Lato-Sport przeszły do historii. To właśnie w Kielcach przez trzy sierpniowe dni działo się wszystko to, co najważniejsze w świecie sportowego biznesu. Następna, letnia edycja 20-22 sierpnia 2010. Organizatorom życzymy kolejnych sukcesów i jeszcze większej frekwencji.
***
Relacja filmowa z Targów Kielce
[coolplayer]
http://www.tvexpo.pl/download/sportexpo.flv
[/coolplayer]
***
Medale i Wyróżnienia Targów Kielce Lato Sport 2009 (źródło: www.targikielce.pl):
I Kategoria: INNOWACJE TECHNICZNE
MEDAL Targów Kielce:
- za JETBOIL-PCS-PERSONAL COOKING SYSTEM – innowacyjna kuchenka gazowa dla SPORTING Brożyna Przemysław z Gdańska.
WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:
- za EPLECAK.PL – serwis internetowy do samodzielnego projektowania plecaka dla WISPORT – Wiesław Ściegienko z Wrocławia.
- za suszarka do butów z wentylatorem SB-6 dla F.H.P.U. EPS Piotr Senkowski z Bielska-Białej.
II Kategoria: DESIGN, WZORNICTWO
MEDAL Targów Kielce:
- za KEEN SUNPORT, czyli specjalne super-lekkie i praktyczne buty wakacyjne dla dzieci dla MM-SPORT Sp.J. z Krakowa (dystrybutor marki KEEN w Polsce).
WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:
- PURO LOW-HANWAG dla BAKOSPORT S.C. B.Jarońska, S.Szugzda z Wesołej k/Warszawy.
III Kategoria: SPRZĘT DLA KOBIET
WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:
- za ELIA, PETZL – kask wspinaczkowy dla kobiet dla PHU AMC S.J. S Krakowa.
IV Kategoria: FITNESS
MEDAL Targów Kielce:
- za KILL BILL – odzież fitness z zaawansowanej technologicznie dzianiny Thermo Cool dla FEEL JOY z Łodzi.
WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:
- za podłogi PAVIDUR do fitness, areobic, judo, karate, różne typy gimnastyk dla PAVIFLEX z Crevillente-Alicante, Spain.
V Nagrody specjalne
Puchar Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego:
- EXCEL SYSTEMY NAWIGACYJNE Sp.J. ze Szczecina za GPS map 60 CSX , za niezawodność nawigacji na szlakach turystycznych, podnoszący bezpieczeństwo, ułatwiający akcje ratunkowe i poszukiwawcze.
Puchar Dziennikarzy:
- PHU AMC S.J. S Krakowa za UNICORE BEAL – system oplotu liny.
VI Nagrody za aranżację stoisk targowych
Wyróżnienia Targów Kielce:
- EXPEDUS S.C. – Piotrków Trybunalski
- INSPORTLINE PL – Kraków
- VICTORIA Sp. z o. o. – Gdańsk
Medal Targów Kielce:
- SPOKEY Sp. z o.o. – Katowice.
KOMENTARZE