HomeRynek outdoor

Targi Kielce Lato Sport 2009 za nami

Za nami kolejna edycja Targów Lato Sport, najważniejszej imprezy branżowej w Polsce, pretendującej bardzo odważnie do jednej z czołowych imprez tego typu w Europie.

To szczególne wydarzenie dla producentów i dystrybutorów, a szerzej w ogóle pasjonatów sportu i rekreacji. W Kielcach zaprezentowało się w tym roku 150 firmy z 9 państw. 

Targi KIELCE SPORT-LATO 2008, haleTargi Kielce Lato Sport

To, co dało się zauważyć na tegorocznych targach (po raz trzeci odbywających się w Kielcach), to lekki spadek frekwencji wystawiających się firm w porównaniu z poprzednimi latami (2007 – 170 wystawców, 2008 – 189, 2009 – 150), ale jednocześnie wzrost frekwencji odwiedzających hale targowe. Wg organizatorów tegoroczne targi Sport-Lato odwiedziło o 25% osób więcej niż w ubiegłym roku.

Wzrost frekwencji odczuli wyraźnie niektórzy z producentów i dystrybutorów wystawiających się w Kielcach.

Targi dla nas są jednym z najważniejszych wydarzeń w całym roku, ponieważ nie urządzamy zbiorowych pokazów dla swoich klientów. Podczas Targów jak zwykle mieliśmy oblężenie stoiska, tym razem nawet w niedzielę. Jak dla nas bardzo udana impreza z perspektywicznymi kontaktami – komentuje targi Jacek Grzędzielski z Salewa Polska.

W podobnym tonie wypowiada się Sylwia Szugzda z Bakosport (dystrybutor Deutera i hanwaga na Polskę) – Pomimo braku klientów zimowych (odwiedzających edycję zimową targów) zanotowaliśmy duży ruch na stoisku, większy niż się spodziewaliśmy.

Część producentów i dystrybutorów zrezygnowała w tym roku z udziału w imprezie. Nie przyjechała między innymi firma HBMM – dystrybutor Tatonki oraz Martes Sport – dystrybutor Arena, Colmar, Hi-Tec, Magnum oraz Newland, wróciły natomiast Bergson i Green-Hill.

Targi Kielce Lato Sport 2009, BergsonTargi Kielce Lato Sport 2009, stoisko Bergsona (fot. Wojchech Słowakiewicz/4outdoor.pl)

Swoją premierę miało też kilka nowych, specjalistycznych marek, które już wkrótce pojawią się na polskim rynku. Po raz pierwszy zobaczyliśmy w Kielcach kanadyjską Arc’teryx i norweską Bergans, których dystrybucję objęła w Polsce firma MJ Sport z Poznania. Te bardzo ekskluzywne marki właściwie jedynie zasygnalizowały swoją obecność, o czym świadczyło wyjątkowo skromne jak na tak drogich producentów stoisko. Prawdopodobnie już niedługo będziemy mogli również kupić wkładki do butów renomowanej, amerykańskiej marki Superfeet, którą dystrybuować będzie w Polsce Raven Outdoor.

Letnie Targi w Kielcach to już tradycyjnie pole do popisu dla wystawiających się firm, platforma do porozumienia między producentami, dystrybutorami i właścicielami sklepów, no i oczywiście okazja do pozyskania nowych klientów.

Targi Kielce Lato Sport 2009, Alpin ProTargi Kielce Lato Sport 2009, na stoisku Alpin Pro (fot. Wojciech Słowakiewicz/4outdoor.pl)

Od strony handlowej mieliśmy okazję spotkać się po raz kolejny z właścicielami sklepów, którzy nie są jeszcze naszymi klientami, ale znają nasze marki (Pacsafe, SteriPEN, Toollogic, Dr.Bacty). Często podejmowali decyzję o wprowadzeniu asortymentu do swoich sklepów, teraz po trzyletniej obecności na rynku polskim – mówi Arkadiusz Majewski z firmy Red BirdZ jednej strony w pełni ich rozumiem, ponieważ nie chcą się wiązać z firmami "kometami", które zabłysną w jednym sezonie, a potem okazuje się, że dystrybucja je przerasta finansowo lub logistycznie. Sądzę więc, że pomimo iż nas znają, dopiero teraz podejmują decyzję o współpracy mając pewność, że oferujemy produkty w "ciągłej sprzedaży" i nie będzie problemu z asortymentem czy reklamacjami – dodaje.

Targi to również prezentacja kolekcji na przyszły sezon, pokazy mody sportowej, no i jak zawsze sporo nowinek technologicznych i innowacji. Przynajmniej część z nich można było zobaczyć w tym roku już na targach OutDoor we Friedrichshafen.

Targi Kielce Lato Sport 2009, pokaz modyTargi Kielce Lato Sport 2009, pokaz mody

Targi Kielce Lato Sport 2009, ExpedusTargi Kielce Lato Sport 2009, stoisko firmy Expedus (fot. Wojchech Słowakiewicz/4outdoor.pl)

Wśród produktów nagrodzonych na targach kieleckich znalazł się m.in. zaprojektowany specjalnie dla kobiet kask Elia Petzla/dystrybutor AMC, który zdobył wyróżnienie w kategorii Sprzęt dla Kobiet. AMC zaprezentował w Kielcach również inną nowość techniczną – nagrodzoną w Kielcach przez dziennikarzy – a mianowicie system oplotu liny marki Beal – Uni Core Process, który znajdzie zastosowanie w linach do prac wysokościowych, wspinaczki ściankowej i jaskiniowej (a konkretnie w modelach Wall School, Wall Master, Access i Spelenium). W dużym skrócie Uni Core Process to technologia polegająca na umieszczeniu dodatkowej warstwy wewnętrznej między rdzeniem i oplotem, co zwiększa wytrzymałość liny i eliminuje ślizganie się oplotu.

Targi Kielce Lato Sport 2009, PetzlTargi Kielce Lato Sport 2009, stoisko Petzla (fot. Wojciech Słowakiewicz/4outdoor.pl)

W kategorii Innowacje Techniczne Medal Targów Kielce trafił do firmy SPORTING Brożyna z Gdańska za PCS-Personal Cooking System amerykańskiej firmy Jetboil. W tej kategorii wyróżniono także wrocławską firmę Wisport za system internetowy EPLECAK.PL do samodzielnego projektowania plecaka. W kategorii Design, Wzornictwo za najlepsze uznano super lekkie buty wakacyjne dla dzieci Sunport marki Keen/dystrybutor MM-Sport z Krakowa. Natomiast wyróżnienie otrzymał model butów Puro Low Hanwaga/dystrybutor BakoSport S.C. Pełna lista Medali i Wyróżnień Targów Kielce na końcu artykułu*.

Z jednej strony mieliśmy w Kielcach bogatą ofertę najnowszych produktów, cieszące oko premiery, pokazy mody na sezon letni 2010, atmosferę sportowo-biznesowego wydarzenia, ciekawą ofertę okołotargową. Z drugiej jednak – mimo, iż trudno zarzucić organizatorom brak rozmachu w organizacji imprezy w ogóle (głównie jeśli chodzi o imprezy towarzyszące segmentowi sportowemu) – ciężko było trafić na targach na wydarzenie stricte outdoorowe. Okazuje się , że Outdoor to wciąż chyba lekko niedoceniana (a może inaczej, wciąż próbująca się przebić) gałąź naszego przemysłu sportowego. Optymistycznie brzmi zatem obietnica Dyrektora Produktu Sport-Lato, Grzegorza FigarskiegoMożemy zdradzić, że opracowywany jest projekt zupełnie innego podejścia do promocji i aktywności okołooutdoorowej funkcjonującej przy targach. Jest duża szansa, że już na edycji zimowej będziemy mogli zapoznać się z nową wizją promocji outdooru na targach Kielce.

Po tegorocznej edycji trudno się również oprzeć wrażeniu, że outdoor na poziomie biznesowym działa na polskim podwórku wciąż na bardzo zindywidualizowanym poziomie, a współpraca konkurencyjnych na rynku firm to jeszcze stosunkowo daleka perspektywa (w sumie w Kielcach wystawiło się blisko 80 firm i mediów związanych z branżą outdoorową).

Coś jednak ruszyło, czego dowodem jest powstanie Polish Outdoor Group (POG), organizacji mającej na celu wzmocnienie rozwoju rynku outdoorowego i stworzenia silnej branżowej reprezentacji na polskim i europejskim rynku. Trudno sobie zresztą wyobrazić lepszą okazję na oficjalną premierę tego typu stowarzyszenia niż największe w Polsce targi branży outdoorowej i sportowej. Co ważne, inicjatywa POG spotkała się w Kielcach ze sporym zainteresowaniem producentów i dystrybutorów. Ale czy rzeczywiście współpraca na rzecz wzmocnienia naszego „wizerunku outdorowego" dojdzie do skutku, pokażą przyszłe miesiące, a nawet lata. Na dzień dzisiejszy widać u firm pewną rezerwę i politykę wyczekiwania do, bądź co bądź, nowatorskiej inicjatywy, jaką jest POG.

Targi Kielce Lato Sport 2009, POGTargi Kielce Lato Sport 2009, prezentacja POG (fot. Wojciech Słowakiewicz/4outdoor.pl)

W tym roku organizatorzy postawili natomiast wyraźnie na coraz popularniejszą tematykę Fitness – branżę, która po raz pierwszy (obok sportu i outdooru) zaistniała w Kielcach w ubiegłym roku. Ze względu na bardzo szybko rosnącą modę na ten właśnie typ rekreacji/ruchu, tym razem Salon Fitness, Wellness & Spa urósł do rangi głównego wydarzeniem targowego, a nawet najważniejszego wydarzenia edukacyjnego tej branży w Polsce.

Na całość bloku pod nazwą „Nowoczesny Fitness" złożył się między innymi IFAA Fitness Day, czyli praktyczne warsztaty dla instruktorów i miłośników fitness – siedem lekcji poprowadzonych przez uznanych choreografów na czele z gościem specjalnym José Martinezem z Dominikany, przyciągnęły około 100 osób. Współorganizatorami imprezy były Międzynarodowa Akademia Fitnessu & Aerobiku IFAA oraz Grupa Sport Arena. Drugim punktem programu były spotkania i szkolenia dla właścicieli oraz menedżerów klubów fitness, odbywające się pod hasłem „Akademia SportBiznes.pl".

Targi Kielce Sport lato 2009, salon fitnessTargi Kielce Lato Sport 2009, salon fitness

W ubiegłym roku adrenaliny dostarczały na targach ekstremalne skoki na rowerach Diverse MTB/BMX Dirt Contest oraz świetnie obsadzony turniej w speedmintona. W tym roku wśród bogatej oferty imprez mogliśmy trafić między innymi na mistrzowskie pokazy kick boxingu, Shidokan, MMA, Muay Thai, judo i Brazilian Jiu – Jitsu (pokazy zorganizowane przez firmę Dragon Sports), a na drugim biegunie Freestyle skating (czyli slalom na rolkach), w ramach którego rozegrano zawody Speed Slalom i Freestyle Slalom (przygotowane przez firmę Spoko Brand).

Targi Kielce Lato Sport 2009, ring bokserskiTargi Kielce Lato Sport 2009, ring bokserski

Dzięki firmie Spokey przez halami wystawowymi stanął również tor kartingowy. Gościem specjalnym na stoisku był ambasador Spokey, polski olimpijczyk z Sydney i Pekinu Szymon Kołecki.

Targi Kielce Lato Sport 2009, Szymon KołeckiTargi Kielce Lato Sport 2009, Szymon Kołecki

Grzegorz Figarski, Dyrektor Produktu Sport Lato podsumowuje tegoroczne targi:

Targi KIELCE SPORT – LATO 2009 przerosły nasze oczekiwania zarówno pod względem liczby zgromadzonych na stoiskach produktów, zawartych na targach kontraktów, ale i zainteresowania zwiedzających imprezami towarzyszącymi, których w tym roku było wyjątkowo dużo. Cieszy nas ogromnie wzrost wynajętej powierzchni wystawienniczej, a przede wszystkim liczby targowych gości. Wystawa ta jest zatem najlepszym przykładem na to, że w dobie spowolnienia gospodarki można zorganizować imprezę na najwyższym europejskim poziomie.

W Targach Kielce swoje stoiska miały strategiczne firmy outdoorowe z Polski i zagranicy. Dowodem, że kielecka impreza, współorganizowana przez firmę Summit i Wydawnictwo Góry, jest najlepszym w Polsce miejscem, by zaprezentować firmę, jest powrót firmy Bergson, która w tym roku miała u nas swoje stoisko. Z naszych rozmów z wystawcami wynika, że wszystkie firmy deklarują już swój udział w KIELCE SPORT – ZIMA 2010. Impreza ta odbędzie się w Targach Kielce od 25 do 28 lutego. Serdecznie zapraszam.

III Targi Kielce Lato-Sport przeszły do historii. To właśnie w Kielcach przez trzy sierpniowe dni działo się wszystko to, co najważniejsze w świecie sportowego biznesu. Następna, letnia edycja 20-22 sierpnia 2010. Organizatorom życzymy kolejnych sukcesów i jeszcze większej frekwencji.

***

Relacja filmowa z Targów Kielce

[coolplayer]
http://www.tvexpo.pl/download/sportexpo.flv
[/coolplayer]

***

Medale i Wyróżnienia Targów Kielce Lato Sport 2009 (źródło: www.targikielce.pl):

I Kategoria: INNOWACJE TECHNICZNE

MEDAL Targów Kielce:

  • za JETBOIL-PCS-PERSONAL COOKING SYSTEM – innowacyjna kuchenka gazowa dla SPORTING Brożyna Przemysław z Gdańska.

WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:

  • za EPLECAK.PL – serwis internetowy do samodzielnego projektowania plecaka dla WISPORT – Wiesław Ściegienko z Wrocławia.
  • za suszarka do butów z wentylatorem SB-6 dla F.H.P.U. EPS Piotr Senkowski z Bielska-Białej.

II Kategoria: DESIGN, WZORNICTWO

MEDAL Targów Kielce:

  • za KEEN SUNPORT, czyli specjalne super-lekkie i praktyczne buty wakacyjne dla dzieci dla MM-SPORT Sp.J. z Krakowa (dystrybutor marki KEEN w Polsce).

WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:

  • PURO LOW-HANWAG dla BAKOSPORT S.C. B.Jarońska, S.Szugzda z Wesołej k/Warszawy.

III Kategoria: SPRZĘT DLA KOBIET

WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:

  • za ELIA, PETZL – kask wspinaczkowy dla kobiet dla PHU AMC S.J. S Krakowa.

IV Kategoria: FITNESS

MEDAL Targów Kielce:

  • za KILL BILL – odzież fitness z zaawansowanej technologicznie dzianiny Thermo Cool dla FEEL JOY z Łodzi.

WYRÓŻNIENIE Targów Kielce:

  • za podłogi PAVIDUR do fitness, areobic, judo, karate, różne typy gimnastyk dla PAVIFLEX z Crevillente-Alicante, Spain.

V Nagrody specjalne

Puchar Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego:

  • EXCEL SYSTEMY NAWIGACYJNE Sp.J. ze Szczecina za GPS map 60 CSX , za niezawodność nawigacji na szlakach turystycznych, podnoszący bezpieczeństwo, ułatwiający akcje ratunkowe i poszukiwawcze.

Puchar Dziennikarzy:

  • PHU AMC S.J. S Krakowa za UNICORE BEAL – system oplotu liny.

VI Nagrody za aranżację stoisk targowych

Wyróżnienia Targów Kielce:

  • EXPEDUS S.C. – Piotrków Trybunalski
  • INSPORTLINE PL – Kraków
  • VICTORIA Sp. z o. o. – Gdańsk

Medal Targów Kielce:

  • SPOKEY Sp. z o.o. – Katowice.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0