Icebreaker, nowozelandzki producent odzieży outdoorowej z wełny merynosów, znalazł się w gronie pięciu firm wybranych do testowania i doskonalenia nowego Eco Indexu – innowacyjnego narzędzia internetowego, które śledzi i ocenia oddziaływanie produkcji ubrań na środowisko naturalne.
Eco Index, rozwijany od 2007 roku przez członków amerykańskiego stowarzyszenia Outdoor Industry Association (OIA), został oficjalnie zaprezentowany w branży outdoorowej w zeszłym roku.
Eco Index to otwarte narzędzie do oceny wpływu wytwarzania ubrań na środowisko naturalne. Daje producentom wspólny katalog pojęć i ramy definiujące działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, które można podejmować w całym łańcuchu dostaw. Eco Index identyfikuje obszary wymagające poprawy i pomaga firmom podejmować świadome decyzje poczynając już od etapu zaopatrzenia.
Do grupy testującej Eco Index wybrano 5 firm* z Portland w stanie Oregon, gdzie zlokalizowana jest amerykańska siedziba i centrum projektowe Icebreakera.
Eco Index to znakomite wzbogacenie naszego autorskiego programu śledzenia produkcji Baacode, który jest dowodem odpowiedzialnego podejścia Icebreakera do środowiska – mówi Lisa Thompson, szefowa Icebreakera na rynku amerykańskim. – Wiemy, że wciąż mamy dużo do nauczenia się i mamy nadzieję, że nowe narzędzie pomoże nam w dążeniu do bycia jedną z „najczystszych” firm odzieżowych na świecie.
Eco Index wykorzystuje wskaźniki dotyczące wydajności ochrony środowiska oraz identyfikacji obciążeń środowiskowych, by oceniać sześć etapów cyklu życia produktu: pozyskiwanie materiałów, pakowanie, produkcję i montaż wyrobów, transport i dystrybucję, użytkowanie i obsługę klienta, koniec cyklu życia produktu.
W kolejnym etapie projektu, Icebreaker, wraz z 4 innymi firmami, po raz pierwszy podda testom nową wersję Eco Index w rzeczywistym środowisku produkcyjnym. Nowe narzędzie (Apparel Tool) zostało opracowane wspólnie przez amerykańskie OIA Eco Working Group oraz Sustainable Apparel Coalition. Do projektu włączono również narzędzie oceny materiałów z dorobku firmy Nike. Eco Index pozwoli projektantom i managerom produkcji wybierać materiały na podstawie danych informujących o ich wpływie na środowisko. Prowadzone są również zaawansowane prace nad dodatkowymi modułami indeksu dla obuwia i sprzętu.
Pięć firm z Portland i okolic weźmie udział w zindywidualizowanych szkoleniach i uzyska wiedzę niezbędną do wykorzystania obecnego prototypu narzędzia Eco Index w praktyce. Organizacje zaangażowane w przedsięwzięcie mają nadzieję, że stanie się ono przykładem dla innych firm, zarówno z sektora odzieży outdoorowej, jak i produkcji ubrań w ogóle.
Źródło: Icebreaker
* Poza Icebreakerem do testu przystąpiły: KEEN Footwear, Korkers Inc., Columbia Sportswear Co. oraz Adidas.
KOMENTARZE