ISPO BrandNew jest największym na świecie konkursem na najlepszy produkt dla młodych firm w branży sportowej. Należy jednak pamiętać, że nie chodzi tylko o produkt doskonały, ale również o jego odpowiednie zaprezentowanie.
Młode firmy mają maksymalnie 120 sekund by przekonać jury o innowacyjności swojego pomysłu. Ta perspektywa przyda się także w przyszłości młodym markom w rywalizacji na rynku pełnym konkurencji. Aplikacje można składać już tylko do 1 listopada.
W 1999 roku na ISPO zaprezentowało się ponad 1,400 wystawców z 40 krajów na 140,000 metrów kwadratowych. Wśród nich pojawiło się kilka nowych firm z innowacyjnymi produktami. Odwiedzający jednak kierowali swoje kroki ku dużym i znanym wystawcom, a młode firmy były często niezauważone. Aby im pomóc organizatorzy targów wpadli na pomysł stworzenia nagrody ISPO BrandNew, która została uruchomiona zimą 2000 roku.
W ramach nowej inicjatywy umożliwiono młodym firmom pokazania się, wyróżnienie, a także wprowadzenie innowacyjnych produktów na rynek. Inicjatorzy, zwłaszcza KnollPeter, który był kierownikiem projektu ISPO w tamtym czasie, zakładali, że ich pomysł może odnieść sukces. Jednak nikt nie był w stanie przewidzieć jego skali.
Jury wybierze 40 finalistów i ośmiu laureatów spośród 300 wniosków
W roku, w którym ufundowano nagrodę do konkursu stanęło 67 młodych i rozwijających się firm z rynku sportowego.
W ostatnich latach co roku zgłasza się około 300 aplikacji z 25 krajów. W ramach ISPO BrandNew 40 finalistów i 8 zwycięzców będzie mogło po raz pierwszy zaprezentować swoje produkty na przestrzeni 2500 metrów kwadratowych.
Aby móc przystąpić do konkursu trzeba spełnić dwa kryteria. Po pierwsze marka nie może wcześniej być zarejestrowana jako wystawca ISPO, po drugie – nie może istnieć dłużej niż cztery lata. Dlatego właśnie nagroda ta nie jest po prostu trofeum na półce. – Nagroda stała się trampoliną w karierze młodych marek – mówi Marcus Hefter, ispo project manager.
Młode firmy stają się wreszcie ugruntowanymi markami
Start-up’y dla uczestników nagrody BrandNew ISPO są ogromną szansą na wkroczenie z sukcesem na rynek. Robby Naish ze swoim pomysłem na kite surfin był pierwszym „generalnym zwycięzcą” w 2000 roku. Rok po otrzymaniu nagrody wycofał się z zawodowego sportu. W międzyczasie założył trzy firmy, w ramach których oferował produkty do wind, kite i padlle surfingu.
Inne marki, które dzięki nagrodzie ugruntowały swoją pozycję to ON, POC, Maloja i Skins. Przykłady te powinny nadal motywować młodych przedsiębiorców do udziału w konkursie.
Oprócz Nagrody Generalnej, produkty honorowane są w sześciu stałych kategoriach: sprzęt letni, sprzęt zimowy, styl, odzież sportowa, świadomość społeczna, dodatki i dwóch co roku zmienianych kategoriach. – Reagujemy na to co się dzieje na rynku – wyjaśnia Hefter. Na przykład, w roku 2010 włączenia kategorii fitness zostało uzależnione od ilości aplikacji w tej dziedzinie.
ISPO MUNICH w centrum uwagi, ze szczególnym uwzględnieniem mediów
Niewątpliwie ISPO Monachium jest w centrum uwagi. Ostatecznym celem BrandNew Award ISPO jest zaoferowanie młodym firmom platformy, na której będą mogły zaprezentować swoje produkty w stymulowanym i profesjonalnym środowisku, dzięki czemu będą zdolne wejść na międzynarodowy rynek.
Zwycięskie produkty są nie tylko w centrum uwagi podczas targów. Laureaci i finaliści są reklamowani przez różne media, co umożliwia zwrócenie na nie uwagi szerokiej publiczności. Dlatego nagroda jest pewnym barometrem rozwoju w przyszłości.
Dlaczego rynek potrzebuje tych konkretnych produktów?
Na początku ubiegłego roku została dodana nowa nagroda – Public Choice Award, która jest tworzona we współpracy ze SportScheck. Najlepszy produkt wybierają klienci spośród aktualnych zwycięzców, a zwycięzca Public Choice Award otrzymuje coaching marki poprzez SportScheck.
Najwięcej wartości przykłada się do przedstawienia produktu zorientowanego na aspekt doświadczenia i przeżycia. – Aplikacja musi być zaprojektowana jak reklama – podkreśla Hefter. – Także w życiu zawodowym wszystko koncentruje się wokół sprzedaży.
Oprócz produktu, wnioskodawca musi również zapewnić wideo nie dłuższe niż dwie minuty. – Przesłanie musi być jasne. Chcemy wiedzieć: dlaczego rynek potrzebuje tego specyficznego produktu?
Młode firmy mają czas do 1 listopada aby odpowiedzieć na to pytanie.
Źródło: ISPO
***
Prezentacja ubiegłorocznych zwycięzców i wszystkie informacje o targach ispo 2011 znajdują się w magazynie 4outdoor.pl (ispo edycja) – w wersji online (PDF). Podobnie jak ispo 2010 – tutaj.
KOMENTARZE