ISPO BrandNew jest największym na świecie konkursem na najlepszy produkt dla młodych firm w branży sportowej. Należy jednak pamiętać, że nie chodzi tylko o produkt doskonały, ale również o jego odpowiednie zaprezentowanie.
Młode firmy mają maksymalnie 120 sekund by przekonać jury o innowacyjności swojego pomysłu. Ta perspektywa przyda się także w przyszłości młodym markom w rywalizacji na rynku pełnym konkurencji. Aplikacje można składać już tylko do 1 listopada.
W 1999 roku na ISPO zaprezentowało się ponad 1,400 wystawców z 40 krajów na 140,000 metrów kwadratowych. Wśród nich pojawiło się kilka nowych firm z innowacyjnymi produktami. Odwiedzający jednak kierowali swoje kroki ku dużym i znanym wystawcom, a młode firmy były często niezauważone. Aby im pomóc organizatorzy targów wpadli na pomysł stworzenia nagrody ISPO BrandNew, która została uruchomiona zimą 2000 roku.
Zwycięzcy ispo BrandNew 2011 (fot. ispo)
W ramach nowej inicjatywy umożliwiono młodym firmom pokazania się, wyróżnienie, a także wprowadzenie innowacyjnych produktów na rynek. Inicjatorzy, zwłaszcza KnollPeter, który był kierownikiem projektu ISPO w tamtym czasie, zakładali, że ich pomysł może odnieść sukces. Jednak nikt nie był w stanie przewidzieć jego skali.
Jury wybierze 40 finalistów i ośmiu laureatów spośród 300 wniosków
W roku, w którym ufundowano nagrodę do konkursu stanęło 67 młodych i rozwijających się firm z rynku sportowego.
W ostatnich latach co roku zgłasza się około 300 aplikacji z 25 krajów. W ramach ISPO BrandNew 40 finalistów i 8 zwycięzców będzie mogło po raz pierwszy zaprezentować swoje produkty na przestrzeni 2500 metrów kwadratowych.
Ego Kits – zwycięzca w kategorii Jednoślad/Wheeler 2011 (fot. ispo)
Aby móc przystąpić do konkursu trzeba spełnić dwa kryteria. Po pierwsze marka nie może wcześniej być zarejestrowana jako wystawca ISPO, po drugie – nie może istnieć dłużej niż cztery lata. Dlatego właśnie nagroda ta nie jest po prostu trofeum na półce. – Nagroda stała się trampoliną w karierze młodych marek – mówi Marcus Hefter, ispo project manager.
Młode firmy stają się wreszcie ugruntowanymi markami
Start-up’y dla uczestników nagrody BrandNew ISPO są ogromną szansą na wkroczenie z sukcesem na rynek. Robby Naish ze swoim pomysłem na kite surfin był pierwszym „generalnym zwycięzcą” w 2000 roku. Rok po otrzymaniu nagrody wycofał się z zawodowego sportu. W międzyczasie założył trzy firmy, w ramach których oferował produkty do wind, kite i padlle surfingu.
Klymit – zwycięzca w kategorii Sprzęt Letni 2011 (fot. ispo)
Inne marki, które dzięki nagrodzie ugruntowały swoją pozycję to ON, POC, Maloja i Skins. Przykłady te powinny nadal motywować młodych przedsiębiorców do udziału w konkursie.
Oprócz Nagrody Generalnej, produkty honorowane są w sześciu stałych kategoriach: sprzęt letni, sprzęt zimowy, styl, odzież sportowa, świadomość społeczna, dodatki i dwóch co roku zmienianych kategoriach. – Reagujemy na to co się dzieje na rynku – wyjaśnia Hefter. Na przykład, w roku 2010 włączenia kategorii fitness zostało uzależnione od ilości aplikacji w tej dziedzinie.
ISPO MUNICH w centrum uwagi, ze szczególnym uwzględnieniem mediów
Niewątpliwie ISPO Monachium jest w centrum uwagi. Ostatecznym celem BrandNew Award ISPO jest zaoferowanie młodym firmom platformy, na której będą mogły zaprezentować swoje produkty w stymulowanym i profesjonalnym środowisku, dzięki czemu będą zdolne wejść na międzynarodowy rynek.
Recon – zwycięzca w kategorii Akcesoria 2011 (fot. ispo)
Zwycięskie produkty są nie tylko w centrum uwagi podczas targów. Laureaci i finaliści są reklamowani przez różne media, co umożliwia zwrócenie na nie uwagi szerokiej publiczności. Dlatego nagroda jest pewnym barometrem rozwoju w przyszłości.
Dlaczego rynek potrzebuje tych konkretnych produktów?
Na początku ubiegłego roku została dodana nowa nagroda – Public Choice Award, która jest tworzona we współpracy ze SportScheck. Najlepszy produkt wybierają klienci spośród aktualnych zwycięzców, a zwycięzca Public Choice Award otrzymuje coaching marki poprzez SportScheck.
Najwięcej wartości przykłada się do przedstawienia produktu zorientowanego na aspekt doświadczenia i przeżycia. – Aplikacja musi być zaprojektowana jak reklama – podkreśla Hefter. – Także w życiu zawodowym wszystko koncentruje się wokół sprzedaży.
PeakZero – zwycięzca w kategorii Odzież Sportowa 2011 (fot. ispo)
Oprócz produktu, wnioskodawca musi również zapewnić wideo nie dłuższe niż dwie minuty. – Przesłanie musi być jasne. Chcemy wiedzieć: dlaczego rynek potrzebuje tego specyficznego produktu?
Młode firmy mają czas do 1 listopada aby odpowiedzieć na to pytanie.
Źródło: ISPO
***
Prezentacja ubiegłorocznych zwycięzców i wszystkie informacje o targach ispo 2011 znajdują się w magazynie 4outdoor.pl (ispo edycja) – w wersji online (PDF). Podobnie jak ispo 2010 – tutaj.
KOMENTARZE