Głównym założeniem akcji jest promocja bezpiecznego zachowania zimą w górach: nawyku zapoznawania się z aktualnym komunikatem lawinowym, umiejętności oceny zagrożenia lawinowego w terenie, posiadania sprzętu lawinowego i wiedzy, jak go używać.
Bezpośrednim bodźcem do przeprowadzenia akcji stała się niedawna tragedia, do której doszło 19 lutego w Dolinie Goryczkowej – miejscu uważanym przez wielu narciarzy za bezpieczne – śmierć narciarki w wyniku zejścia lawiny. Organizatorem przedsięwzięcia jest Tatrzański Park Narodowy we współpracy z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym.
[video:http://www.youtube.com/watch?v=1FZTv9S8X2M]Akcja rozpoczyna się w marcu tego roku i będzie kontynuowana w kolejnych sezonach zimowych.
W ramach akcji planowe jest:
- Utworzenie i aktualizowanie strony lawinoweABC.pl stanowiącej aktualizowaną bazę danych, porad i przydatnych informacji (m.in. adresy wypożyczalni sprzętu lawinowego).
- Produkcja filmu, który emitowany będzie na profilu TPN na YouTube (http://www.youtube.com/tpnvideo), stronach internetowych Akcji, TPN, Patronów Medialnych oraz rozpowszechniany w celach edukacyjnych.
- Wywiady z Ekspertami Akcji – dyrektorem TPN Pawłem Skawińskim oraz naczelnikiem TOPR Janem Krzysztofem.
- Publikacja na stronach Akcji, TPN, TOPR, w mediach artykułów informacyjnych na temat sprzętu lawinowego, głównie detektorów, oraz porad dotyczących ich użytkowania.
- Rozdawanie w punktach wejścia do TPN ulotek promujących bezpieczne zachowania w górach.
- Konferencja prasowa/pokaz sprzętu lawinowego z ratownikami TOPR w terenie.
- Rozwój sieci wypożyczalni detektorów w schroniskach tatrzańskich.
- Instalacja punktu kontrolnego przy wejściu na teren Parku, gdzie użytkownicy detektorów będą mogli sprawdzić ich działanie.
- Zorganizowanie lawinowego centrum treningowego, w którym turysta (wspomagany przez naszych wolontariuszy) będzie mógł ćwiczyć posługiwanie się detektorem, sondą i łopatką.
- Wydawanie publikacji, w tym ulotek i książek.
- Działania edukacyjne skierowane do turystów.
- Działania edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży.
Partnerami akcji są firmy Mammut, PIEPS, PZU oraz miasto Zakopane.
Mammut – jako wiodący producent sprzętu lawinowego (m.in. detektor Barryvox używany przez ratowników TOPR, GOPR i służby TPN) będzie wspierał akcję finansowo, sprzętowo oraz dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem związaną z bezpieczeństwem w górach, w warunkach zimowych – komentuje Michał Niemiec z firmy Uni-Sport, dystrybutora marki Mammut w Polsce.
Patronem medialnym akcji jest m.in. portal wspinanie.pl.
Wszystkie informacje o akcji znajdują się na stronie: www.lawinoweabc.pl.
KOMENTARZE