Jak wynika z badania CBOS z września 2012 roku, na rowerze jeździ 70 proc. Polaków, z czego systematycznie 22 proc., od czasu do czasu 35 proc., a 13 proc. tylko okazjonalnie. Co trzeci dorosły badany (30 proc.) w ogóle nie korzysta z roweru. W 2012 roku w Polsce zostało sprzedanych więcej rowerów niż samochodów osobowych.
Rower na wsi
Badanie pokazuje, że częściej regularnie na rowerze jeżdżą mężczyźni (25 proc.) niż kobiety (20 proc.). Wśród osób, które korzystają z roweru 23 proc. jeździ na nim przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. Trzy czwarte wybiera dwa kółka, gdy pogoda jest ku temu sprzyjająca.
Źródło: CBOS
Rower Polakom służy przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej (74 proc. okazjonalnie jeżdżących na rowerze), a także jako środek komunikacji (50 proc.). Co trzecia osoba (32 proc.) traktuje rower jako narzędzie do ćwiczeń.
Jednynie 5 proc. badanych uprawia wyczynową jazdę na rowerze. W zdecydowanej większości są to młode osoby.
Rower jest popularniejszy na wsi i w małych miejscowościach niż w dużych miastach. Na wsi służy on jako środek transportu (67 proc.), w miastach częściej rower traktowany jest rekreacyjnie, zwłaszcza przez osoby z wyższym wykształceniem. Jako środek transportu rower służy przede wszystkim osobom młodym w wieku 18–24 lata (65 proc.) oraz osobom starszym powyżej 65 roku życia (62 proc.).
Wygoda i oszczędności
Ankieterzy zbadali także o motywy wykorzystywania roweru jako środku transportu. Prawie połowa badanych (49 proc.), wybiera rower do tego celu ze względu na to, że na dwóch kółkach przemieszczanie jest szybsze i wygodniejsze niż innymi środkami komunikacji. Dwie piąte (41 proc.) badanych uznało, że jazda rowerem jest tańsza, zaś jedna trzecia (34 proc.) robi to dla zdrowia.
Źródło: CBOS
Aż 19 proc. nie ma właściwie innej możliwości – dotyczy to przede wszystkim osób mieszkających na terenach wiejskich. Niespełna jedna piąta respondentów (18 proc.) wybiera rower ze względu na to, że nie szkodzi on środowisku.
Z kaskiem, czy bez kasku?
Kask okazał się tematem budzącym kontrowersje wśród rowerzystów. Na pytanie, czy cyklista powinien mieć obowiązek jazdy w kasku, ponad połowa (54 proc.) opowiedziała się przeciw wprowadzeniu przepisów o takim obowiązku. Ich zdaniem decyzja powinna należeć wyłącznie do rowerzysty.
Źródło: CBOS
Za obowiązkiem jazdy w kasku opowiedziało się 42 proc. badanych. Sami rowerzyści są raczej niechętni wprowadzaniu tego przepisu – tylko co trzeci z nich (35 proc.) uważa, że taka regulacja prawna powinna obowiązywać.
W grupie osób niejeżdżących na rowerze nakaz ten popiera 59 proc. osób. Przy czym osoby, które w ogóle nie jeżdżą na rowerze to najczęściej osoby starsze, w tym emeryci i renciści.
Spore różnice zdań występują pomiędzy kobietami i mężczyznami – mężczyźni są większymi przeciwnikami wprowadzenia nakazu jazdy w kasku (61 proc.) niż kobiety (48 proc.).
Rowery popularniejsze od samochodów
Jak podaje Gazeta Wyborcza, w ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało więcej rowerów niż samochodów osobowych. W 2012 r. zarejestrowanych zostało 271 tys. nowych aut i 660 tys. z importu. Rowerów Polacy kupili około 1,1 mln. To ćwierć miliona więcej niż w 2008 roku.
Pomimo tych danych, nadal jednak jesteśmy daleko za innymi europejskimi krajami. Średnio w Europie na 100 mieszkańców przypada 46 rowerów. W Danii – 96 rowerów, w Holandii – 79, w Niemczech – 53, zaś w Polsce jedynie 22.
Z szacunków wynika, że 45 proc. kupowanych obecnie rowerów w Polsce, to rowery górskie, zaś 40 proc. to rowery miejskie.
Rowery są też coraz droższe – według badań Millward Brown SMG/KRC przeprowadzonych na zlecenie firmy Kros, w ciągu ostatnich czterech lat średnia cena kupowanego roweru wzrosła z 766 zł do 1025 zł.
Jak mówił w wywiadzie dla Magazynu 4outdoor Maciej Łuczycki, właściciel portalu rowerowego bikeWorld.pl, w 2011 roku wartość sprzedaży rowerów w Polsce oceniono na niespełna 600 mln zł przy około 600 tys. sztuk rowerów. Rynek części i akcesoriów oscyluje na poziomie 120 mln. zł. W 2012 roku wartości te z pewnością wzrosły.
KOMENTARZE
Świetny tekst i ciekawa analiza. Bardzo dobry artykuł- krótki i konkretny