Do tej pory marki outdoorowe nie angażowały się w trudne spory dotyczące praw pracowniczych i przypadków śmierci w zakładach produkcyjnych na Dalekim Wschodzie. Jednak w przypadku innych producentów artykułów sportowych rzecz ma się inaczej.
W obliczu niedawnych wydarzeń, przemysł outdoorowy nie może dłużej unikać konieczności podjęcia środków w celu nie tylko zapewnienia bezpieczeństwa we własnych lub zleconych obiektach produkcyjnych, ale także prawa do godziwej zapłaty – zwłaszcza gdy klienci w zachodnim świecie są świadomi problemu i chcą wiedzieć o szczegółach leżących u podstaw całej sprawy.
W ciągu ostatnich kilku tygodni jeden incydent lub tragedia poprzedzał kolejne; uwagę skupia przede wszystkim zawalenie się fabryki w Bangladeszu, której gruzy pogrzebały ponad tysiąc pracowników. W maju były dwie inne katastrofy w fabrykach produkujących dla marek Asics i Nike w Kambodży, w którym zginęły trzy osoby.
Punkt zapalny – Kambodża
W ciągu ostatnich kilku lat w Kambodży nastąpił ogromny wzrost w produkcji tekstyliów, wzrosło także niezadowolenie z powodu ofiar śmiertelnych wśród pracowników i notorycznie niedopłacanej siły roboczej.
Po incydencie w zakładach produkujących dla Nike, robotnicy wyszli na ulice aby demonstrować – nie tylko przeciwko braku środków bezpieczeństwa, ale także by walczyć o godziwą zapłatę.
Pracownicy fabryki, która produkuje dla amerykańskiej firmy, protestują domagając się 14 dolarów miesięcznie na poczet ubezpieczeń społecznych, zakwaterowania i transportu, jako dodatku do minimalnego miesięcznego wynagrodzenia na poziomie 74 dolarów.
Rząd ostro zareagował na protesty pracowników fabryki: ponad tysiąc członków sił bezpieczeństwa podjęło działania wobec strajkujących, a wielu ludzi zostało rannych lub aresztowanych.
Oczywiście, przemysłowa dyskusja w sprawie niedostatecznie wysokich wynagrodzeń rozprzestrzenia się po całym kraju i spory pracownicze są obecnie częścią codziennej debaty
Marki walczą, by utrzymać swój wizerunek
Reakcje marek, które nie są bezpośrednio odpowiedzialne za te incydenty koncentrują się na utrzymaniu i obronie ich wizerunku. Przedstawiciele marki Nike wyrazili głębokie zaniepokojenie i chcą prowadzić dochodzenie w tych fabrykach, w których mogło dojść do nadużyć.
Dostawca Asics planuje wypłacić odszkodowania: 1000 dolarów za każdą osobę poszkodowaną, a 5000 dolarów dla osób będących na utrzymaniu zmarłych w wyniku wspomnianych wypadków.
W zupełnie innej sprawie, w Indonezji, adidas zdecydował się na lepsze wynagrodzenia dla pracowników fabryki, która została zamknięta przez producentów w krótkim terminie bez ostrzeżenia.
Co istotne w tym przypadku – tutaj konsumenci rzeczywiście się zmobilizowali. Aktywiści demonstrowali pod oddziałami sieci amerykańskich sklepów Foot Locker, która jest, mimo wszystko, drugim co do wielkości detalistą sportowym na świecie – i wezwali siec sklepów do wywarcia presji na renomowaną markę z trzema paskami. Ze swojej strony, adidas szybko podniósł odszkodowania.
Ważny krok naprzód
Jak się wydaje, w przyszłości wewnętrzne warunki socjalne w zakładach produkcyjnych w Azji trzeba będzie poprawić. Odpowiednie organizacje pomocowe takie jak na przykład Fair Wear Foundation (FWF), które umożliwiają niezależne kontrole w fabrykach, zapewniają powiązanym z nimi markom wsparcie w celu złagodzenia napięć i wyeliminowania społecznych punktów zapalnych.
W ostatnim czasie cały szereg marek, takich jak Deuter, Mountain Force, Mountain Equipment, Maier Sport, Haglöfs, Sprayway, Vaude i Jack Wolfskin dołączył do FWF.
Niedawno FWF przyznał „Best Practice Awards” markom Odlo, Mammut i Schöffel, które wspólnie przeprowadziły szkolenia dla załóg fabrycznych.
Ogromne wysiłki w Chinach
W Chinach producenci są już o krok dalej niż kraje specjalizujące się w produkcji od względnie niedawna, takie jak Kambodża. Ma to wiele wspólnego z tym, że płace w Chinach osiągnęły już poziom, który można osiągnąć tylko w połączeniu z odpowiednią jakością produkcji i poziomem standardów socjalnych.
Przykładem tego jest producent KTC Limited, który produkuje dla zachodnich marek takich jak Arc’teryx, Mammut, Bike Gore & Running, Mountain Force i innych. KTC jest pierwszym producentem OEM (Original Equipment Manufacturer) w Azji, który dołączył do FWF.
Ten ulokowany w Hongkongu podmiot z zakładami produkcyjnymi w Laosie i południowo-wschodniej części Chin, inwestuje w dużym stopniu w szkoły dla dzieci pracowników i inne środki społeczne, tak że siła robocza może być odtwarzana nawet w środowisku o szybko rosnącym poziomie płac, jak to ma miejsce w Chinach.
Dyrektor Zarządzający, Gerhard Flatz idzie nawet o krok dalej i przewiduje że logo „Made in China” może stać się przyszłym znakiem jakości produkcji w połączeniu z solidnymi standardami socjalnymi. Produkty wytwarzane dla Mountain Force już reklamują się hasłem „Made in China by KTC”.
Firma poinformowała, że oferowane płace już zrównały się z normami “FWF Living Wage”. W Chinach, FWF wymaga minimalnego miesięcznego wynagrodzenia o równowartości nieco ponad 300 euro. Jednak Flatz podkreślił, że jest to tylko wartość średnia, w zależności od tego, jak długo pracownicy byli z firmą i rodzaju wykonywanej pracy, może to ulec zmianom. Mimo wszystko, jest to początek drogi we właściwym kierunku.
W drodze ku sprawiedliwości
Przykład China ma pokazać, że sprawy rzeczywiście zmierzają ku dobremu, jak można by mieć nadzieję. Możemy spodziewać się dalszych postępów, jeśli konsumenci położą nacisk i potraktują te kwestie jako determinanty decyzji o zakupie.
Nadchodzące targi OutDoor we Friedrichshafen będą również platformą do dyskusji pomiędzy przedstawicielami handlu detalicznego i markami, gdzie sprzedawcy będą mieli możliwość przetestowania swoich dostawców pod tym kątem.
Tutaj możemy wysondować jaki wpływ na przyszłość będzie mieć wezwanie do większej przejrzystości i uczciwości w łańcuchu dostaw. I odwrotnie, marki mają możliwość przedstawienia wpływu poprawy standardów społecznych na kształtowanie się ceny produktów.
The OutDoor Conferences we współpracy z European Outdoor Group włączyły również ten temat do ich programu. To i podobne zagadnienia poruszane będą podczas prezentacji „Czy twój łańcuch dostaw jest bezpieczny?” oraz w trakcie Early Morning Workshop realizowanych przez grupie do spraw zrównoważonego rozwoju.
Źródło: Messe Friedrichshafen
Fair Wear Fundation
Fair Wear Fundation jest organizacją non-profit, której celem jest poprawa warunków pracy w przemyśle włókienniczym i odzieżowym. Fundacja jest wspólnym przedsięwzięciem przemysłu włókienniczego, związanych z nim organizacji handlowych, związków zawodowych i organizacji pozarządowych. Zrzesza ponad 80 firm członkowskich reprezentujących około 100 marek, w tym m.in. Jack Wolfskin, Mammut, Odlo, Schoeffel, Vaude i Deuter. Warunki pracy monitorowane są w 15 krajach w Azji, Europie i Afryce. Więcej o FWF na stronie: fairwear.org.
KOMENTARZE
KUPUJ ODZIEŻ PRODUKOWANĄ W POLSCE. KUPUJCIE ODZIEŻ WYPRODUKOWANĄ W POLSCE PRZEZ POLSKICH KRAWCÓW. RATES PRODUCENT ODZIEŻY tel.513737979